
Maloobchod je dynamické a neustále sa vyvíjajúce odvetvie, ktoré ovplyvňujú rýchlo sa meniace trendy a inovácie. Umelá inteligencia (AI) sa stala neoddeliteľnou súčasťou maloobchodného sektora, kde výrazne prispieva k optimalizácii dodávateľských reťazcov, zlepšuje interakcie so zákazníkmi a zvyšuje efektivitu obchodných procesov. Napriek jej prínosom nemá AI morálne hodnoty, čo môže viesť k diskriminácii niektorých zákazníkov alebo k porušovaniu autorských práv.
Jazykové moduly umelej inteligencie, ako sú ChatGPT, Bing Chat, GoogleBard, Midjourney, Amper Music a podobné služby, boli predstavené už relatívne dávno. Do začiatku októbra 2023 si tieto AI moduly, vrátane ChatGPT, aspoň raz vyskúšalo okolo 18 % slovenskej populácie, čo predstavuje približne 780 000 ľudí. Prieskumná agentúra Go4Insight zaznamenala, že od mája 2023 vzrástlo využívanie generatívnej umelej inteligencie asi o 40 %, pričom podobne narastá aj podiel osôb, ktoré ju využívajú pravidelne.
Využitie AI vo firemnom prostredí je však odlišné. Tieto nástroje sú veľmi populárne napríklad medzi slovenskými marketérmi. Takmer rok po globálnom uvedení ChatGPT si umelú inteligenciu vyskúšalo viac ako 83 % slovenských marketérov združených v Paneli marketingových profesionálov. Podľa agentúry Go4Insight slovenskí marketéri najčastejšie využívajú AI na tvorbu nového textového obsahu (71 %). Umelou inteligenciou generované obrázky použilo 38 % z nich. Na sofistikovanejšie úlohy, ako je optimalizácia veľkého množstva informácií, personalizácia obsahu alebo analýza dát, sa zatiaľ zameriava len tretina marketérov.
Umelá inteligencia môže významne ovplyvniť maloobchodný sektor tým, že zlepší efektivitu, zvýši zisky a poskytne lepšie služby zákazníkom. Túto transformáciu môžeme rozdeliť do niekoľkých kľúčových oblastí.
Analýza spotrebiteľského správania
AI môže zhromažďovať a analyzovať údaje o preferenciách, nákupnom správaní a demografických ukazovateľoch zákazníkov. Pomocou algoritmov strojového učenia dokáže identifikovať vzorce a trendy, ktoré pomôžu maloobchodníkom lepšie pochopiť svojich zákazníkov. AI nástroje môžu tiež prostredníctvom počítačového spracovania obrazu sledovať pohyb očí zákazníkov a vyhodnocovať, ktoré marketingové koncepty sú pre nich najpôsobivejšie.
Tieto informácie umožňujú maloobchodníkom lepšie rozumieť potrebám zákazníkov a optimalizovať marketingové kampane, aby boli personalizované na základe predchádzajúceho správania a preferencií. Rovnako pomáha retailerom analyzovať, čo si zákazníci o ich značke myslia, prostredníctvom dolovania dát z textov na sociálnych médiách a recenzií. Týmto spôsobom môžu získať cenné informácie o tom, ako sú značky vnímané v očiach spotrebiteľov. Tak ako AI pomáha pri diagnostike v medicíne, môže zásadným spôsobom pomôcť aj pri vyhodnocovaní neuromarketingových výskumov, ktoré sú charakteristické spracovaním veľkého množstva štruktúrovaných a neštruktúrovaných dát.
Plánovanie a predikcia
AI môže pomôcť optimalizovať riadenie zásob predpovedaním dopytu, identifikáciou rýchlo a pomaly sa predávajúcich produktov a udržovaním optimálnej úrovne zásob. Analýza historických údajov o predaji, sezónnych nákupných vlnách a externých faktoroch (ako počasie alebo ekonomické ukazovatele) umožňuje maloobchodníkom predpovedať budúci dopyt. AI dokáže presne predpovedať, aké produkty a aké množstvá sú potrebné, čo pomáha optimalizovať skladové zásoby.
Automatizácia a optimalizácia procesov
AI môže zefektívniť proces objednávania v dodávateľskom reťazci. Napríklad, na základe spotreby a dopytu môže AI automaticky objednávať tovar od dodávateľov, čo uľahčuje a zefektívňuje zásobovanie. Pomáha tiež pri optimalizácii marketingových kampaní a pri identifikácii trendov. Vďaka analýze údajov môže AI odporučiť prispôsobené marketingové stratégie, ktoré oslovia konkrétnych zákazníkov, čím sa zvyšuje efektivita predaja a spokojnosť zákazníkov.
Riadenie nákupnej atmosféry
Pomocou analýzy toku zákazníkov AI môže pomôcť pri usporiadaní predajne a umiestnení produktov, aby sa maximalizovala interakcia zákazníkov s tovarom. Rovnako môže byť využitá na implementáciu inteligentných asistentov, ktorí pomôžu zákazníkom s nákupmi, či už online alebo v kamenných predajniach. V neposlednom rade môže na základe vzorcov spotrebiteľského správania riadiť aj elementy nákupnej atmosféry, ako je osvetlenie, aromatizácia a ozvučenie. Napríklad, keď je v prevádzke veľa ľudí môže zrýchliť tempo hudby, čo núti zákazníkov pohybovať sa rýchlejšie.
Bezpečnosť a prevencia podvodov
Systém využívajúci AI dokáže analyzovať videozáznamy v reálnom čase a identifikovať podozrivé správanie, ako sú neobvyklé pohyby osôb alebo podozrivé skupinové správanie, ktoré môže naznačovať snahu o krádež. Tieto systémy môžu automaticky upozorniť zamestnancov na potenciálne rizikové situácie. Prostredníctvom sledovania pohybu zákazníkov v predajniach je možné identifikovať nenápadné aktivity, ktoré môžu naznačovať krádež alebo iné bezpečnostné incidenty.
Integrácia umelej inteligencie v maloobchode prináša konkurencieschopnosť, lepšie zážitky pre zákazníkov a optimalizáciu prevádzkových aspektov. Tým, že AI umožní maloobchodníkom rýchlo reagovať na meniace sa trhové podmienky a zákaznícke preferencie, môže slúžiť ako významný faktor úspechu v dynamickom obchodnom prostredí.
Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.