Maloobchod je obrovské a neustále sa meniace odvetvie, v ktorom trendy často prichádzajú a odchádzajú v relatívne krátkom čase. Udržať krok môže byť náročné. Pri pohľade na rok 2024 je pre maloobchodné podniky dôležité, aby si boli vedomé kľúčových trendov, ktoré budú podľa prognóz určovať vývoj odvetvia v nasledujúcich rokoch.
Z tohto pohľadu sa musia maloobchodníci prispôsobiť a inovovať, aby si udržali konkurencieschopnosť v prostredí definovanom exponenciálnym rastom elektronického obchodu, vznikom omnichannel prístupu a rastúcim dopytom spotrebiteľov po doručení tovaru v ten istý deň.
Aj preto obchodníci nepoľavujú v záujme o technologický pokrok a ani v implementácii zaujímavých noviniek, posilňujú svoje udržateľné rozhodnutia a zavádzajú do praxe nové trendy. Medzi tie hlavné patria:
Dôraz na recykláciu
V tomto roku uviedlo Tesco na anglickom trhu do svojich supermarketov nový sortiment toaletného papiera a kuchynských utierok v nezvyčajnej béžovej farbe. Tieto produkty sa vyrábajú z recyklovaného kartónu a recyklovanej buničiny. Tesco tento nový sortiment predstavuje v spolupráci so svojím dodávateľom Wepa, ktorý využíva inovatívnu technológiu na transformáciu tisícov ton kartónových krabíc na stopercentne recyklované papierové výrobky – mäkký toaletný papier a kuchynské utierky s vysokou absorpciou.
Materiály ako škatule z donášok a vlnitá lepenka zo supermarketov sa kombinujú s ďalšími zdrojmi recyklovaného papiera, potom sa spracujú do kaše s vodou a následne sa čistia, aby sa vytvorili vlákna vhodné na výrobu papiera.
Využívanie umelej inteligencie a rozšírenej reality
Obchodníci môžu využívať umelú inteligenciu na personalizáciu ponúk a odporúčaní zákazníkom na základe histórie nákupov a správania sa v obchode. S rozšírenou realitou môžu vytvoriť interaktívne zážitky pre zákazníkov umožňujúc im virtuálne vyskúšať produkty alebo získať detailné informácie o výrobkoch.
Práve preto sa v posledných rokoch v obchode Walmart zvyšujú investície do technológií rozšírenej reality (AR) a virtuálnej reality (VR). Cieľom tohto obchodníka je umožniť zákazníkom lepšie vizualizovať, ako by ich produkty vyzerali v reálnom prostredí, čím šetrí čas a poskytuje istotu, že zakúpené položky budú dokonale vyhovovať.
Walmart preto zaviedol nový spôsob nákupu okuliarov, kde si od februára tohto roku môžu zákazníci virtuálne vyskúšať rámy a zakúpiť si dioptrické okuliare online pomocou aplikácie Walmart alebo priamo na webovej stránke Walmart.com.
E-commerce a potraviny
Biedronka, najväčší poľský obchodný reťazec, rozširuje možnosti online nákupu potravín, drogérie a sortimentu pre domácich miláčikov na poľskom trhu. Okrem toho umožňuje zákazníkom výber termínu doručenia od dvoch hodín až do čtyroch dní od zadania objednávky, čo je nová služba v rámci ponuky Biedronky.
Tento online predaj vznikol v spolupráci s platformou Glovo, s ktorou Biedronka už spolupracuje pri doručovaní cez internetový obchod a službe rýchleho nákupu. S novým e-shopom budú mať zákazníci prístup k množstvu nových akciových ponúk, ktoré predtým neboli online dostupné.
Rozvoj automatizovaných predajní
Česká Skupina Coop otvorila prvú automatizovanú predajňu pred necelými dvoma rokmi v Strakoniciach a momentálne ich prevádzkuje viac ako dvadsať. Prvé štatistiky ukazujú, že pre zákazníkov sa stáva nakupovanie v týchto automatizovaných prevádzkach bežnou rutinou, pričom záujem o tento štýl nakupovania prekonal očakávania.
Skupina Coop považuje za veľký úspech nasadenie automatizovaných predajní aj v turistických rezortoch, pričom zohľadňuje potrebu turistov vyhnúť sa viazaniu na bežnú otváraciu dobu. Napríklad v predajni v Lipne nad Vltavou, kde je obsluha prítomná každý deň počas sezóny, viac ako pätina nákupov prebehne v automatizovanom režime, pričom priemerná hodnota nákupu je dokonca vyššia ako v bežnom režime.
Celý koncept 24/7 predajní prispieva k digitalizácii regiónov a udržaniu obchodnej dostupnosti v mnohých obciach. Výhody tejto technológie si všimlo aj Ministerstvo priemyslu a obchodu ČR, ktoré poskytuje podporu malým prevádzkovateľom dedinských obchodov, aby mohli prejsť na formát automatizovaných predajní.
Trh s hotovým jedlom
Na minuloročnom Euroshope bola gastronómia v maloobchode identifikovaná ako megatrend s významným obchodným potenciálom, čo potvrdzuje najnovší prírastok v rakúskej maloobchodnej sieti Spar.
Nedávno otvorili v inovatívnom koncepte viedenskú prevádzku Market Kitchen, ktorá kombinuje maloobchod s reštauráciou. V tomto štýlovom prostredí nájdu zákazníci pestrý sortiment trendy jedál, čerstvo upečené pečivo a výber produktov „ready to eat“ a „ready to go“.
Nedávno zrekonštruovanú a najmodernejšiu trhovú kuchyňu siete Interspar otvorili na frekventovanom dopravnom uzle na Landstraße. Sortiment zaujme svojou kvalitou, čerstvosťou a sezónnosťou. V novom Market Kitchen viedenskí obyvatelia, cestujúci aj návštevníci mesta nájdu trendy obložené misy, rôznorodé šalátové kúsky a čerstvo pripravené raňajky.
Pokles počtu maloobchodných predajní
Očakáva sa aj negatívny trend poklesu maloobchodných predajní v roku 2024, a to z niekoľkých dôvodov. Prvým faktorom môže byť nárast obľúbenosti online nakupovania, čo môže viesť k menšiemu dopytu po kamenných predajniach. Ďalším aspektom môže byť ekonomická nestabilita, ktorá ovplyvní spotrebiteľské výdavky a znížiť nákupné záujmy.
Technologický vývoj a zmeny v spotrebiteľskom správaní môžu tiež viesť k transformácii maloobchodu, kde tradičné predajne môžu byť nahradené inovatívnymi konceptmi alebo kombináciou online a offline prostredia. Okrem toho, demografické zmeny, ako je starnutie populácie a zmeny preferencií mladých spotrebiteľov, môžu taktiež ovplyvniť dopyt po maloobchodných predajniach.
Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.