logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých čerpacích staniciach Dalioil. Táto...
  • Víťazi deviateho ročníka Programu podpory lokálnych komunít sú už známi. O tom, ktorých 26...
  • Obalový priemysel balancuje na tenkej hranici medzi čoraz prísnejšími reguláciami (PPWR), tlakom...
  • Človek varí večeru a zrazu zistí, že mu chýba cibuľa. Rýchlo na seba hodí kabát a uteká do...

Michaela Hanáková: Emočný ROI. Excelové dáta sú fajn, ale nevyčísliteľná investícia do zákazníkovej emócie sa vám vyplatí viac

19. júna 2025
Publicistika 0
230
Michaela Hanáková: Emočný ROI. Excelové dáta sú fajn, ale nevyčísliteľná investícia do zákazníkovej emócie sa vám vyplatí viac

Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac však retailisti zisťujú, že najhodnotnejšia návratnosť investícií sa nedá prepočítať na čísla. Volá sa Emotional ROI (EROI) a jej podstata je jednoduchá: ak zákazník odchádza s pocitom, že sa o neho niekto úprimne zaujímal, pravdepodobne sa vráti – aj keď inde dostane o euro nižšiu cenu.

Nie som retailový guru. Ale som zákazník. A denne narážam na to, čo predajcovia často prehliadajú.

Prečítajte si tiež
Katarína Droppová: Trendy v maloobchode. Čo je nové a čo možno nepoznáte

Volám sa Miša Hanáková a do sveta blogov Tovar a predaj vstupujem prvýkrát. Hoci sa v oblasti tovaru priamo nepohybujem, ako PR manažérka som denne v blízkosti firiem, ktoré predávajú. Výrobky, služby aj zážitky. A čoraz častejšie zisťujeme, že zákazník nehľadá len cenu – hľadá dôvod, prečo sa vrátiť.

Zákazník chce zľavu. Ale je to naozaj tak?

Je ľahké pustiť 20 percent z ceny. Ale zákazník si už nepamätá, či to bolo 15 alebo 30 percent. Zato si pamätá, aký pocit mal z predavača. Či ho niekto oslovil menom. Či sa v predajni cítil vítaný. Či sa vôbec zorientoval.

Prečítajte si tiež
Katarína Droppová: Vianoce sú šancou vyniknúť prístupom k zákazníkom – tu je 7 kreatívnych spôsobov, ako zaujať

Marketéri dávno vedia, že zákaznícka skúsenosť je po cene a kvalite tretím rozhodujúcim faktorom pri nákupnom rozhodovaní. Zľava teda už nie je jediným jazykom, ktorému zákazník rozumie.

Čo teda zákazník chce?

Zákazník nehľadá len produkt. Hľadá značku, ktorej verí. Predavača, ktorý sa usmeje. Príbeh, ktorý ho zahreje. Dôvod, prečo sa vrátiť, aj keď vedľa majú o euro lacnejšie.

Aj preto sa dnes hovorí o takzvanom emotional ROI – návratnosti investície do zákazníckej emócie. Nie vždy sa to dá vyčísliť v číslach. Ale prejaví sa to v lojalite, v odporúčaniach a v tom najcennejšom, teda v dlhodobom vzťahu.

Ako môže EROI vyzerať v praxi?

Príklad č. 1: Phygital

Phygital (physical + digital) šetrí nervy a čas. Objednávka cez web a vyzdvihnutie za pár minút s možnosťou prebrať svoj výber s predavačom a môcť sa ešte na predajni rozhodnúť, či svoj tovar predsa len nevymením za iný, to je presne ten moment, keď sa do grafu Emotional ROI zapisuje veľké plus. Chápe to aj Planeo, ktoré v čase neistoty stavilo na expanziu a v máji otvorilo až deväť nových predajní. Aby boli tam, kde to zákazník chce. Bližšie s tovarom, so službami a s poradenstvom.

Príklad č. 2: Inklúzia

Knihobot postavil svoju službu na internete, no otvorením odberných miest v knižniciach sprístupnil cirkuláciu kníh aj ľuďom, ktorí v online svete nie sú úplne doma, napríklad seniorom. Zákazník môže odovzdať knihy priamo knihovníkom, ktorí vyplnia jednoduchý formulár a odložia knihy do krabice, pre ktorú si Knihobot príde. Zrazu je z e-shopu komunitná služba. Pocit inklúzie vytvára EROI, ktorý sa odráža v rekomendáciách typu: Skús to aj ty, je to jednoduché. Nielen medzi čitateľmi, ale aj medzi knihovníkmi, pretože knižnice za službu tiež dostávajú odmenu.

Príklad č. 3: Ochota

Mnohé prieskumy ukazujú, že príjemný personál zvyšuje pravdepodobnosť impulzného nákupu. Ľudskosť je lacnejšia než bilbord a dlhodobejšia než bannerová kampaň. Na tom už roky stavia Tchibo. Odborné školenia sa netočia len okolo sortimentu, ale aj okolo soft skills: ako privítať zákazníka, ako pracovať s empatiou, ako pretaviť odporúčanie do príjemného smalltalku. A vypláca sa im to vo verných zákazníkoch, ktorí prichádzajú nie kvôli vernostným zrnkám, ale kvôli milému, nenútenému prístupu personálu. Pretože keď máme sivý deň, úsmev a prívetivý pohľad do očí sú presne tým svetlom, ktoré nám ho rozjasní. A keď vieme, kde ho spoľahlivo nájdeme, prečo si nedať kávu práve tam? A nekúpiť si hneď aj niečo pre potešenie?

Ako Emotional ROI systematicky pestovať?

Nájsť ten správny prístup nemusí prísť „na prvú“, aj keď to tak môže vyzerať. Možností, ako budovať EROI, však určite s trochou trpezlivosti nájdete niekoľko.

Zmapujte okamihy radosti

Nájdite v zákazníckej ceste „mikromomenty“, kde viete pridať ľudský rozmer. SMS o pripravenom tovare v priateľskom alebo vtipnom wordingu, pitný režim v predajni zadarmo, možnosť nabiť si u vás mobil? Bod pre EROI.

Investícia do ľudí

Predavač je offline influener. Jeden úprimný úsmev denne = stovky priamych dojmov mesačne. Náklad na školenie soft skills je nižší než ročný budget na performance kampane a efekt dlhodobejší. Za zváženie tiež stojí návratnosť investícií, vrazených do „teleshoppingových“ influencerov. Neoplatia sa viac motivačné aktivity pre predajcov? Pretože aj lojalita zamestnancov sa do EROI ráta.

Technológia v službách emócie

Automatizácia nám otvára možnosti, ale nesmie nahradiť človeka. Má mu uvoľniť ruky nielen na to, aby dokladal tovar, ale aby mal čas aj na konverzáciu so zákazníkom. Príklad z každodenného života: Samoobslužná pokladňa + príjemný asistent v zákazníckej zóne, ktorý vám nielen odblokuje zablokovanú pokladňu, ale aj poradí, ako nabudúce položiť ľahký tovar tak, aby ho váha zaevidovala.

EROI nezmeriate. Nespraví vám pekné čísla v excelových grafoch. Neodprezentujete ho vedeniu. Aj tak je však investícia do pozitívnej zákazníckej emócie položka, ktorá vás môže držať ďaleko pred konkurenciou.

Michaela Hanáková pôsobí ako managing director v agentúre 10/10 Communications. Skúsenosti šéfredaktorky online magazínov v NMH uplatnila aj v Modrom koníku a pri budovaní platformy Hello Tesco. Pred šiestimi rokmi vymenila médiá za PR v MCC PRofeessionals a v agentúre 10/10 Communications, ktorú dnes vedie. Je špecialistka na tvorbu obsahu a komplexného PR, vrátane reputation, brand manažmentu, korporátnej komunikácie. Vedie PR komunikáciu značiek Planeo, SodaStream, Sencor, Philco, Fieldmann, Grafton, Knihobot, Tchibo, Budvar, Terezia Company, Primalex, Fórum Pi s rozumom Slovensko a ďalších. Jej projekty získali niekoľko shortlistov a ocenení v prestížnej súťaži PR agentúr PROKOP.

Súvisiace články:

Katarína Droppová: Trendy v maloobchode. Čo je nové a čo možno nepoznáte Katarína Droppová: Vianoce sú šancou vyniknúť prístupom k zákazníkom – tu je 7 kreatívnych spôsobov, ako zaujať Katarína Droppová: Optimálna šírka sortimentu – môže byť niekedy menej viac? Katarína Droppová: Jedna vec, ktorú majú Apple, Microsoft aj Google spoločnú, a nie sú to technologické vychytávky

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

15. – 19. 9. 2025, veľtrh Drinktec, Mníchov

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Michala Karcola, generálneho riaditeľa a konateľa XLSK Nábytok: Vybudovanie obchodného domu v Nitre je strategickým krokom

25. júna 2025

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok