
Presne pred rokom otvorila Coop Jednota Galanta svoju prvú automatizovanú predajňu 24/7 v malej obci Šalgočka. Dnes ich na Slovensku funguje desať a už čoskoro pribudnú ďalšie. Úspech u zákazníkov prekonal očakávania jednotlivých spotrebných družstiev Coop Jednota, ktoré tieto predajne v regiónoch otvárali. Mimoriadnu návštevnosť zaznamenali najmä počas štátnych sviatkov, navyše oslovili zákazníkov naprieč rôznymi vekovými skupinami a ukázali, že Slováci pristupujú k novému formátu nakupovania s vysokou mierou zodpovednosti.
Od otvorenia prvej automatizovanej predajne v Šalgočke sa k formátu pridali ďalšie lokality: Šaľa, Nové Zámky, Handlová, Rabča, Námestovo, Senica, Prievidza, Šurany a Sládkovičovo. Coop Jednota avizuje, že do konca tohto roka ich bude minimálne dvakrát toľko. „Coop Jednota týmto formátom reaguje na reálne potreby svojich zákazníkov. Flexibilita, dostupnosť a praktickosť sú kľúčové, obzvlášť pre tých, ktorí potrebujú súrne nakúpiť mimo klasických otváracích hodín, pretože im doma niečo chýba alebo pracujú na zmeny. Predajne počas bezobslužného režimu pravidelne využívajú profesie ako záchranári, policajti či kamionisti,“ uvádza Štefan Mácsadi, predseda spotrebného družstva Coop Jednota Nové Zámky, ktoré prevádzkuje automatizované predajne v Nových Zámkoch a Šuranoch.
Skúsenosti Coop Jednoty tiež ukazujú význam tejto formy predaja počas štátnych sviatkov. „Tempo Supermarket v Prievidzi pri autobusovej stanici, ktorý je v prevádzke od apríla, sme otvárali už rovno vo formáte 24/7. Veľkonočné aj májové sviatky ukázali, že zákazníci vítajú možnosť nakúpiť si aj počas dní, keď sú bežné obchody zatvorené. Pred našou predajňou stáli rady, a to sme naozaj nečakali,“ vraví Janka Madajová, predsedníčka predstavenstva Coop Jednoty Prievidza. Podobné skúsenosti počas štátnych sviatkov hlásia spotrebné družstvá aj v ďalších regiónoch, kde prevádzkujú predajne tohto typu. Za túto technologickú inováciu získala Coop Jednota víťazstvo v súťaži Mastercard Obchodník roka 2024, kategória Inovátor v obchode.
Dospelí a s overenou totožnosťou
Zákazníci, ktorí chcú nakupovať v režime 24/7, musia mať viac ako 18 rokov a overenú totožnosť v mobilnej aplikácii Coop Jednota Klub. Práve rastúci počet týchto verifikácií ukazuje, ako si nový formát získava dôveru a popularitu. „Možnosť nakupovať v režime 24/7 si v aplikácii zatiaľ aktivovalo už viac ako 10 000 zákazníkov, ktorí zrealizovali vyše 25 000 nákupov. Vďaka aplikácii je dnes vstup umožnený do ktorejkoľvek predajne 24/7, bez ohľadu na región. Tieto čísla sú obzvlášť povzbudivé, keďže predajne pribúdali postupne a najvýraznejší nárast sme zaznamenali až v posledných mesiacoch. Očakávame, že s rozširujúcou sa sieťou a rastúcim povedomím o výhodách tohto formátu bude počet nákupov rásť ešte dynamickejšie,“ uvádza Michal Švrček, riaditeľ sekcie IT a služieb Coop Jednoty Slovensko.
Koncept prináša výhody aj zamestnancom
Režim 24/7 nevníma domáci reťazec ako zníženie nákladov za personál. V každej predajni je časť prevádzkovej doby s personálom, na ktorý kladú miestne spotrebné družstvá veľký dôraz. Po skončení oficiálnej otváracej doby s obsluhou sa predajne prepnú do automatizovaného režimu, vďaka čomu sú potraviny zákazníkom dostupné nonstop.
„Naši zamestnanci sú pre nás aj zákazníkov nenahraditeľní. Drvivá väčšina personálu sa vyjadrila, že by mali v nedeľu radi voľno a radšej sa tento deň venovali rodine alebo šli do kostola, čo je u nás na Orave veľmi dôležité. Preto sme ich požiadavku vypočuli a predajne 24/7 v rámci nášho spotrebného družstva budeme v nedeľu nechávať výlučne v bezobslužnom režime. Tým, ktorí si nedeľné zmeny chcú ponechať, vychádzame v ústrety, v predajni dokladajú tovar, kontrolujú doby spotreby a podobne,“ uvádza Igor Jagelek, predseda spotrebného družstva Coop Jednota Námestovo.
Všetky vekové ročníky
Automatizované predajne Coop Jednota 24/7 si získali dôveru naprieč celým spektrom zákazníkov. Mladí ľudia oceňujú inovatívne technológie a flexibilitu, rodiny zážitkové nakupovanie s deťmi. Výnimkou nie sú ani starší zákazníci. „Zaznamenali sme situácie, keď do predajne prichádzali seniori, ktorí tam pokojne vedeli stráviť viac ako pol hodiny. V pokoji si prezerali sortiment, porovnávali ceny podľa papierového letáka či nakupovali podľa zoznamu a celkovo sa zdalo, že im tento spôsob nákupu vyhovoval,“ hovorí Ivan Bzdúšek, predseda Coop Jednota Senica.
To, že technológie dokážu byť prístupné aj starším zákazníkom, potvrdzuje aj skúsenosť zo Šale, kde predajňu 24/7 prevádzkuje Coop Jednota Galanta. „V spolupráci s Centrom voľného času sme seniorov učili, ako nakupovať samoobslužne. Pomohli sme im stiahnuť aplikáciu a vysvetlili, ako funguje formát 24/7. Následne sme spolu vyskúšali samoobslužné nakupovanie. Mnohí sa technológií vôbec neboja a po zaškolení sa vracajú opakovane. Naša najstaršia zákazníčka má 85 rokov a v automatizovanom režime nakupuje pravidelne,“ uvádza Júlia Ančinová, podpredsedníčka predstavenstva Coop Jednota Galanta.
Zákazníci využívajú bezobslužný režim zodpovedne
Vysoká návštevnosť predajní počas sviatkov či rôznorodosť vekových skupín nie sú jedinými prekvapeniami. Spotrebné družstvá Coop Jednota hovoria aj o vysokej miere rešpektu a zodpovednosti, s akou zákazníci pristupujú k novému formátu. „Veľmi milo nás prekvapila disciplinovanosť zákazníkov a to, ako dôsledne dodržiavajú pravidlá v predajni. Ak niečo omylom nenablokujú, vrátia tovar späť do police alebo svoj nákup upravia pomocou vzdialenej služby, ktorá prevádzku a zákazníkov monitoruje. Jeden pán dokonca rozbil pri pokladni fľašky s pivom, zaplatil ich a do predajne sa vrátil s handrou a vedrom, zašpinenú podlahu sám poumýval. Takýchto príkladov máme mnoho, čo nás veľmi teší, a zákazníkom za tento prístup úprimne ďakujeme,“ dodáva Igor Jagelek.
Rok fungovania očami partnerov projektu
„Automatizované predajne Coop Jednota 24/7 sú skvelým príkladom toho, ako technológie môžu zjednodušiť každodenný život – bez ohľadu na to, kde ľudia žijú, koľko majú rokov alebo kedy majú čas ísť nakúpiť. Spoločne ukazujeme, že inovácie nemusia byť o veľkých slovách, ale o skutočnom prínose pre zákazníkov. Digitálne riešenia, ako je toto, sa veľmi skoro stanú bežnou súčasťou našich životov a Mastercard bude pri tom, aby boli bezpečné, jednoduché a dostupné pre každého,“ uvádza Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
„Z predajní Coop Jednota sa stali aj centrá finančných služieb, kde si klienti môžu pri platbe kartou vybrať hotovosť tak ako v banke alebo na pošte, a zároveň si môžu aj uhradiť poštové poukážky, šeky či bankové zloženky. Je to vzrušujúce dobrodružstvo modernizácie a digitalizácie slovenských regiónov, podporujeme tým projekty, ktoré prinášajú reálnu pridanú hodnotu komunitám po celom Slovensku,“ dodáva Jaroslav Habo, riaditeľ UniCredit Bank pre Slovensko.