logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac...
  • Prvý vajcomat na Slovensku začal fungovať v Obchodnom centre Nivy na Mlynských Nivách v...
  • Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha...
  • Čo nájdu čitatelia v časopise Tovar&Predaj 5 – 6/2025? Značky Kukkonia a Starý Otec sa...

Jakub Berčík: Využitie umelej inteligencie v maloobchode

6. novembra 2024
Blog 0
721
Jakub Berčík: Využitie umelej inteligencie v maloobchode

Maloobchod je dynamické a neustále sa vyvíjajúce odvetvie, ktoré ovplyvňujú rýchlo sa meniace trendy a inovácie. Umelá inteligencia (AI) sa stala neoddeliteľnou súčasťou maloobchodného sektora, kde výrazne prispieva k optimalizácii dodávateľských reťazcov, zlepšuje interakcie so zákazníkmi a zvyšuje efektivitu obchodných procesov. Napriek jej prínosom nemá AI morálne hodnoty, čo môže viesť k diskriminácii niektorých zákazníkov alebo k porušovaniu autorských práv.

Jazykové moduly umelej inteligencie, ako sú ChatGPT, Bing Chat, GoogleBard, Midjourney, Amper Music a podobné služby, boli predstavené už relatívne dávno. Do začiatku októbra 2023 si tieto AI moduly, vrátane ChatGPT, aspoň raz vyskúšalo okolo 18 % slovenskej populácie, čo predstavuje približne 780 000 ľudí. Prieskumná agentúra Go4Insight zaznamenala, že od mája 2023 vzrástlo využívanie generatívnej umelej inteligencie asi o 40 %, pričom podobne narastá aj podiel osôb, ktoré ju využívajú pravidelne.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: ako sa spotrebitelia rozhodujú pri nákupe piva
pivo

Využitie AI vo firemnom prostredí je však odlišné. Tieto nástroje sú veľmi populárne napríklad medzi slovenskými marketérmi. Takmer rok po globálnom uvedení ChatGPT si umelú inteligenciu vyskúšalo viac ako 83 % slovenských marketérov združených v Paneli marketingových profesionálov. Podľa agentúry Go4Insight slovenskí marketéri najčastejšie využívajú AI na tvorbu nového textového obsahu (71 %). Umelou inteligenciou generované obrázky použilo 38 % z nich. Na sofistikovanejšie úlohy, ako je optimalizácia veľkého množstva informácií, personalizácia obsahu alebo analýza dát, sa zatiaľ zameriava len tretina marketérov.

Umelá inteligencia môže významne ovplyvniť maloobchodný sektor tým, že zlepší efektivitu, zvýši zisky a poskytne lepšie služby zákazníkom. Túto transformáciu môžeme rozdeliť do niekoľkých kľúčových oblastí.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Zahraničné trendy vo svete maloobchodu
Jakub Berčík

Analýza spotrebiteľského správania

AI môže zhromažďovať a analyzovať údaje o preferenciách, nákupnom správaní a demografických ukazovateľoch zákazníkov. Pomocou algoritmov strojového učenia dokáže identifikovať vzorce a trendy, ktoré pomôžu maloobchodníkom lepšie pochopiť svojich zákazníkov. AI nástroje môžu tiež prostredníctvom počítačového spracovania obrazu sledovať pohyb očí zákazníkov a vyhodnocovať, ktoré marketingové koncepty sú pre nich najpôsobivejšie.

Tieto informácie umožňujú maloobchodníkom lepšie rozumieť potrebám zákazníkov a optimalizovať marketingové kampane, aby boli personalizované na základe predchádzajúceho správania a preferencií. Rovnako pomáha retailerom analyzovať, čo si zákazníci o ich značke myslia, prostredníctvom dolovania dát z textov na sociálnych médiách a recenzií. Týmto spôsobom môžu získať cenné informácie o tom, ako sú značky vnímané v očiach spotrebiteľov. Tak ako AI pomáha pri diagnostike v medicíne, môže zásadným spôsobom pomôcť aj pri vyhodnocovaní neuromarketingových výskumov, ktoré sú charakteristické spracovaním veľkého množstva štruktúrovaných a neštruktúrovaných dát.

Plánovanie a predikcia

AI môže pomôcť optimalizovať riadenie zásob predpovedaním dopytu, identifikáciou rýchlo a pomaly sa predávajúcich produktov a udržovaním optimálnej úrovne zásob. Analýza historických údajov o predaji, sezónnych nákupných vlnách a externých faktoroch (ako počasie alebo ekonomické ukazovatele) umožňuje maloobchodníkom predpovedať budúci dopyt. AI dokáže presne predpovedať, aké produkty a aké množstvá sú potrebné, čo pomáha optimalizovať skladové zásoby.

Automatizácia a optimalizácia procesov

AI môže zefektívniť proces objednávania v dodávateľskom reťazci. Napríklad, na základe spotreby a dopytu môže AI automaticky objednávať tovar od dodávateľov, čo uľahčuje a zefektívňuje zásobovanie. Pomáha tiež pri optimalizácii marketingových kampaní a pri identifikácii trendov. Vďaka analýze údajov môže AI odporučiť prispôsobené marketingové stratégie, ktoré oslovia konkrétnych zákazníkov, čím sa zvyšuje efektivita predaja a spokojnosť zákazníkov.

Riadenie nákupnej atmosféry

Pomocou analýzy toku zákazníkov AI môže pomôcť pri usporiadaní predajne a umiestnení produktov, aby sa maximalizovala interakcia zákazníkov s tovarom. Rovnako môže byť využitá na implementáciu inteligentných asistentov, ktorí pomôžu zákazníkom s nákupmi, či už online alebo v kamenných predajniach. V neposlednom rade môže na základe vzorcov spotrebiteľského správania riadiť aj elementy nákupnej atmosféry, ako je osvetlenie, aromatizácia a ozvučenie. Napríklad, keď je v prevádzke veľa ľudí môže zrýchliť tempo hudby, čo núti zákazníkov pohybovať sa rýchlejšie.

Bezpečnosť a prevencia podvodov

Systém využívajúci AI dokáže analyzovať videozáznamy v reálnom čase a identifikovať podozrivé správanie, ako sú neobvyklé pohyby osôb alebo podozrivé skupinové správanie, ktoré môže naznačovať snahu o krádež. Tieto systémy môžu automaticky upozorniť zamestnancov na potenciálne rizikové situácie. Prostredníctvom sledovania pohybu zákazníkov v predajniach je možné identifikovať nenápadné aktivity, ktoré môžu naznačovať krádež alebo iné bezpečnostné incidenty.

Integrácia umelej inteligencie v maloobchode prináša konkurencieschopnosť, lepšie zážitky pre zákazníkov a optimalizáciu prevádzkových aspektov. Tým, že AI umožní maloobchodníkom rýchlo reagovať na meniace sa trhové podmienky a zákaznícke preferencie, môže slúžiť ako významný faktor úspechu v dynamickom obchodnom prostredí.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.

Súvisiace články:

pivoJakub Berčík: ako sa spotrebitelia rozhodujú pri nákupe piva Jakub BerčíkJakub Berčík: Zahraničné trendy vo svete maloobchodu CleverJakub Berčík: neuroveda odhaľuje, že menej značenia môže v maloobchode znamenať viac úspechu Jakub Berčík: Využitie podprahovej audio stimulácie v retaile. Zázrak alebo mýtus?

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Ľuboš Mudrák, výkonný riaditeľ, Starý otec a Kukkonia Shop: Rebranding nám priniesol nárast tržieb a zákazníkov

5. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok