
Papierový diár, poznámkový blok, alebo zošit s receptami sa v dnešnej digitálnej dobe stal viac romantickou spomienkou než nevyhnutnosťou. Ak by však niekto očakával, že pre firmy vyrábajúce písacie a kancelárske potreby to bude konečná, nemôže byť na väčšom omyle. Jedna vec sú školské potreby, kde je pero a papier stále neodmysliteľnou súčasťou výuky, no ani v dospelom svete sa tradičné manuálne pomôcky ani zďaleka nestratia.
Aj napriek tomu, že bez digitálnych pomôcok sa dnes už človek nezaobíde prakticky nikde, základné portfólio školských a kancelárskych potrieb sa nemení. Kľúčové produkty, ako sú kancelárske papiere či perá, zostávajú aj naďalej žiadané. S poklesom ručeného písania a rozšírením elektronických zariadení ako notebooky, tablety či smartfóny však dochádza k zmenám predovšetkým na stredných a vysokých školách, kde sa písacie potreby využívajú v menšej miere.
„Podobné je to aj v administratíve, kde sa s rastúcim dôrazom na ekológiu menej tlačí a väčšina agendy sa rieši elektronicky. Naopak, na základných školách zostáva dopyt po písacích a výtvarných potrebách stabilný, pretože sú neodmysliteľnou súčasťou každodennej výuky. Rovnako registrujeme aj rastúci záujem o kreatívne potreby, ktoré podporujú aktuálne trendy, napríklad maľovanie na kamienky, ktoré sa rozšírilo počas pandémie,“ hovorí Pavel Tomšů, vedúci marketingu spoločnosti Centropen.
Práve kreatívna práca, prípadne výrobky s emocionálnym, napríklad zberateľským, nábojom sú najčastejšou odpoveďou na rastúcu digitalizáciu. „Zameriavame sa aj na inovácie, vyvíjame ergonomické perá pre ľahšie písanie, písacie potreby aj na digitálne použitie a ekologické produkty, ktoré reflektujú aktuálne potreby trhu. Snažíme sa neustále prichádzať s novými produktmi, prípadne na trh uvádzame už osvedčené výrobky. Novinkou bola pre nás aj spolupráca so značkou Dolce & Gabbana, ktorá mala veľký úspech a na základe ktorej vznikla limitovaná edícia,“ opisuje Kristýna Kroupová, marketingová špecialistka spoločnosti Stabilo.
Ďalším znakom moderných kancelárskych a školských potrieb je aj zvyšujúca sa kvalita. Spotrebitelia si totiž dávajú záležať nielen na kreatívnom potenciáli daného výrobku, ale aj na jeho kvalite. „Farebné papiere, kvalitné kresliace kartóny a skicáre sú absolútnym bestsellerom. No nie všetko, čo sa nazýva kartón, je skutočne kvalitné. Zákazníci hneď spoznajú rozdiel. V niektorých regiónoch sa šíria hladké napodobeniny, ktoré síce vyzerajú pekne, ale kreslí sa na ne ako na voskový obal od syra,“ vysvetľuje Martina Antlová, generálna riaditeľka spoločnosti Stepa.
Príprava na školský rok
Jednou z kategórií, ktoré digitálna doba nenávratne pohltila, sú rôzne tlačivá a potvrdenky, ktoré už prakticky v každej sfére prešli do elektronickej podoby. Spoločnosť ŠEVT, ktorá pôvodne vznikla ako štátny podnik orientovaný práve na vydávanie najrôznejších druhov tlačív, však ani po ekonomickej a digitálnej transformácii nestratila zákazníkov. Odliv spotrebiteľov síce vo firme počas pandémie cítili, no po otvorení kamenných obchodov sa zákazníci do prevádzok zase vrátili. Ohmatať si tovar a poradiť sa s odborníkom je totiž na nezaplatenie.
Veľmi dôležité je to predovšetkým v čase pred začiatkom školského roka, keď si chcú byť rodičia istí, že pre svojich školákov vyberú to najlepšie. Pre obchodníkov však nikdy nie je priskoro sa na školský rok pripraviť. „V období nárazového nakupovania pred novým školským rokom na to už nie je čas. My sa snažíme zákazníkov motivovať k včasným nákupom už počas leta, keď nie je taký nápor na predajne a vieme sa zákazníkom individuálne venovať,“ myslí si Lívia Hrašková, manažérka v spoločnosti ŠEVT.
Prirodzene najsilnejším obdobím pre nákup nových školských potrieb sú školské prázdniny, spravidla od polovice prázdnin do prvej polovice septembra. Na to, aby sa výrobky dostali do povedomia, je však dobré pripomínať ich po celý rok. „V máji a júni oslovujeme školy a učiteľov, aby sa zoznámili s našimi novinkami. Hlavná vlna komunikačných kampaní smerovaných na rodičov a školákov sa začína v júli a vrcholí v auguste, keď je prirodzene najsilnejšia sezóna,“ hovorí Kristýna Kroupová.
Aj v prípade tovaru orientovaného na školákov platí, že okrem nevyhnutných písacích potrieb si deti aj rodičia potrpia na kvalitu a kreatívne pomôcky. „Aj v tom najmenšom papiernictve by mali byť produkty, ktoré oslovia nielen školákov, ale aj dospelých, ktorí si po rokoch znova nájdu čas na kreslenie či zapisovanie nápadov na papier. V dnešnej dobe, keď máme všetko v cloude, je paradoxné, že práve papierové skicáre a denníky zažívajú renesanciu, ale my to len vítame,“ uvádza Martina Antlová.
Inovácie pre študentov aj dospelých
Popri kvalite je dôležitým kritériom pri výbere školských a kancelárskych potrieb aj ich ergonómia. Práve ergonomické písacie potreby pre deti, ktoré uľahčujú správny úchop a podporujú motorický rozvoj, patria medzi najžiadanejšie produkty. Okrem toho rastie dopyt aj po udržateľných produktoch vyrobených z ekologickejších materiálov. „Na drevených výrobkoch spoločnosti Stabilo sa dajú nájsť certifikácie PEFC, FSC a najnovšie aj ISCC PLUS na produktoch z biologického plastu, vďaka ktorým môžeme zaručiť kvalitu s ohľadom na životné prostredie,“ vysvetľuje Kristýna Kroupová.
Inovácie v oblasti písacích potrieb sú vo všeobecnosti veľkou výzvou. Väčšina výrobcov sa snaží ponúknuť vylepšené verzie svojich produktov, napríklad zmenou odtieňa atramentov, novým balením alebo ekologickejšou výrobou. Aj spoločnosť Centropen sa v tejto oblasti stala veľmi aktívnou. Vo svojom portfóliu má aj produkty s 97-percentným podielom recyklovaného plastu pri využití 100 % solárnej energie.
„Nešli sme cestou vytvárania samostatných ekologických radov, ale rozhodli sme sa udržateľný prístup implementovať priamo do najpredávanejších produktov, aby mal čo najväčší vplyv. Okrem zmeny materiálov a výrobných procesov sme tiež vylepšili značenie. Namiesto klasickej jednofarebnej sieťotlače teraz používame plnofarebné fólie, ktoré výrobkom dodávajú modernejší vzhľad. Celé portfólio sme navyše zjednotili novým grafickým dizajnom obalov s cieľom posilniť značku Centropen,“ vymenúva Pavel Tomšů.
Kým školy a firmy majú vo svojich preferenciách jasno, očakávajú stabilnú kvalitu a rozumnú cenu, individuálni zákazníci berú do úvahy viacero premenných. Pri nákupoch už neberú len tú najlacnejšiu možnosť. Stále viac ľudí si uvedomuje, že ak si kúpia skicár, ktorý sa pri druhom náčrte rozpadne, nič neušetria, len prídu o nervy. Aj kvôli tomu Stepa registruje rastúci dopyt po kvalitných materiáloch, za ktoré sú ľudia ochotní si priplatiť, najmä ak im produkt prinesie lepší pocit z tvorby.
„Samozrejme, každý rok prinášame niečo nové, lebo stagnácia je pre podnikanie to isté, čo vyschnutá fixka pre školáka. Tento rok sme sa zamerali na pastelové odtiene, jemné farby a kvalitný papier, ktoré sú trendom nielen v školách, ale aj medzi profesionálmi. Okrem toho máme špeciálny skicár s gramážou 110, ktorý sme testovali s reálnymi umelcami. Prežil aj akvarel, perá a zopár šálok kávy. A to už niečo znamená,“ odľahčene pripomína Martina Antlová.
Nemenej fungujúcim spôsobom, ako pritiahnuť pozornosť spotrebiteľov, sú aj v tomto prípade spotrebiteľské súťaže. Navyše, vďaka špecifickému sortimentu je možné vytvoriť naozaj zaujímavé výzvy. Napríklad spoločnosť ŠEVT do konca marca zbierala grafické návrhy na nový obal žiackej knižky. „Od konca februára sme naštartovali novú kampaň ,Start Beginning‘, ktorou vyzývame fanúšikov, aby sa nebáli urobiť prvý krok, či už ide o kreativitu, písanie, šport, či učenie sa nových vecí. Súčasťou bude komunikácia na sociálnych médiách, out of home aj súťaže na sociálnych sieťach. Najnovšie sa zameriavame na rozvoj a sebapoznávanie fanúšika a ustupujeme od tradičnej funkčnej produktovej reklamy,“ dodáva Kristýna Kroupová.
Názor odborníčky:
„Digitalizácia zvýšila hodnotu kvalitných papierových produktov.“
Digitalizácia nepochybne zmenila spôsob, akým pracujeme a študujeme, ale paradoxne nevytlačila kvalitné papierové produkty, skôr zvýšila ich hodnotu. Kým kedysi stačilo ponúknuť len papier, dnes zákazníci očakávajú dizajn, pocit exkluzivity a niečo, čo im digitál jednoducho neposkytne. Naše portfólio sme preto museli prispôsobiť. Stavili sme na prémiové materiály, atraktívne spracovanie a produkty, ktoré podporujú kreativitu. Skúste dať umelcovi tablet namiesto skicára a sledujte jeho výraz. Rozhodne nebude nadšený.
Martina Antlová, generálna riaditeľka, Stepa
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk
Článok vyšiel i v časopise Tovar&Predaj 3 – 4/2025.