
Trend, ktorý sa začal rysovať už od začiatku tohto roku, sa potvrdzuje. Pre e-shopy bude tento rok úspešný, zásielkový predaj rastie najvýraznejšie z celého maloobchodu.
Podstatne sa zvýšila aj hodnota priemernej objednávky. Zatiaľ čo v treťom štvrťroku 2023 bola približne 73 eur, aktuálne predstavovala približne 87 eur. Pri jednom online nákupe teda spotrebiteľ zaplatí priemerne o pätinu viac ako pred rokom.
„Medziročne sme v treťom štvrťroku zaznamenali výrazný nárast v počte objednávok, ale najmä v celkovom obrate. Ten sa v porovnaní s minulým rokom zvýšil o 30 miliónov eur,“ hovorí Mária Auxtová, country lead pre Slovensko zo spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie 7 000 slovenských e-shopov.
„Inflácia pritom nepredstavuje ani tri percentá, takže tento nárast nemožno pripísať len zdražovaniu tovarov. Hovorí skôr o tom, že Slováci pomaly dobiehajú niektoré západné krajiny, kde podiel online nákupov tvorí vyše 20 percent,“ hovorí Mária Auxtová.
Úlohu v tomto náraste hrajú podľa nej aj ďalšie benefity – široká ponuka tovaru, neraz lepšie ceny ako v kamenných obchodoch a čoraz kvalitnejší zákaznícky servis e-shopov aj doručovateľských služieb.
„Vďaka množstvu odberných miest a samoobslužných boxov je prijatie zásielky pre mnohých ľudí jednoduchšie, ťažšie nákupy zas privezie kuriér. Človek sa môže rozhodnúť, čo mu najviac vyhovuje, či už z hľadiska ceny, času alebo pohodlia dovozu,“ konštatuje manažérka.
Viac sa objednávali potreby pre psov, do domácnosti aj kozmetika
„Čo sa týka nakupovaného tovaru, medziročne sme v treťom štvrťroku zaznamenali najväčší rast v objednávaní psích potrieb aj kozmetiky a parfumov – obe kategórie stúpli o viac ako 30 percent,“ približuje Mária Auxtová. Na tovar do domu a záhrady, výrobky súvisiace so športom a turistikou či detské potreby ľudia minuli približne o 20 % viac.
Kategóriou, ktorá zaznamenáva najhlbší prepad, je už dlhšie oblasť hudby a filmu vo forme fyzických nosičov. „Veľmi výrazne však rastie ich nefyzický nákup – vo forme stiahnutí, ale najmä streamovaných služieb. Podľa Eurostatu napríklad táto kategória pre filmy a seriály narástla od roku 2020 z necelých sedem percent na vyše 16 percent. V hudbe je vývoj podobný – zo šiestich percent v roku 2020 sme sa na Slovensku dostali na súčasných 12 percent,“ komentuje Mária Auxtová.
Bratislavský kraj tvorí tretinu obratu
V treťom štvrťroku sa e-commerce darilo aj z pohľadu nových e-shopov – pribudlo ich o 13,5 % viac ako minulý rok v rovnakom čase. Zároveň stále platí, že najrozvinutejší je v tejto oblasti Bratislavský kraj.
„Takmer tretina všetkých e-shopov na Shoptete má sídlo v Bratislavskom kraji. Zároveň ich obraty tvoria tretinu obratov všetkých slovenských e-shopov na našej platforme,“ uzatvára Mária Auxtová.