logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac...
  • Prvý vajcomat na Slovensku začal fungovať v Obchodnom centre Nivy na Mlynských Nivách v...
  • Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha...
  • Čo nájdu čitatelia v časopise Tovar&Predaj 5 – 6/2025? Značky Kukkonia a Starý Otec sa...

Jakub Berčík: Cena krádeže. Ako právna medzera formuje správanie verejnosti v obchodoch

11. septembra 2024
Blog 0
954
Jakub Berčík: Cena krádeže. Ako právna medzera formuje správanie verejnosti v obchodoch

Po prijatí novely Trestného zákona sa do verejnej debaty dostala nečakaná otázka, či sa oplatí kradnúť alebo nie? Dôvodom je tzv. „horalkový paragraf“, ktorý stanovil, že drobné krádeže sa považujú len za priestupok a ich páchateľom hrozí maximálne pokuta. Zatiaľ čo minister spravodlivosti tvrdí, že zmeny sa budú dať objektívne zhodnotiť až po dlhšom čase, právnici a obchodníci už teraz vidia zmenu v správaní ľudí. Zvýšenie hranice škody na 700 eur znamená, že aj pri opakovaných krádežiach hrozí maximálne 300-eurová pokuta, čo podľa mnohých vedie k väčšej odvahe a drzosti zlodejov. Pre obchodníkov vzniká otázka, či má ešte vôbec zmysel volať políciu pri menších škodách, keď je výsledkom len minimálny postih.

Reakcia obchodov

Obchody ako Billa a Tesco zaznamenali zvýšený nárast krádeží, najmä drahšieho tovaru a vo väčších množstvách, čo autori novely spochybňujú s tým, že na hodnotenie vplyvu je ešte priskoro a zároveň argumentujú, že krádeže sa dejú bez ohľadu na typ hroziacej sankcie. Zmeny obhajujú aj tým, že páchatelia kradnú bez ohľadu na to, či im hrozí priestupok alebo trestný čin, a zmeny by sa mohli skôr dotknúť obchodov s drahšími tovarmi, ako je elektronika či parfumy. Tento vývoj potvrdzuje aj Decathlon, kde evidujú straty v desiatkach tisíc eur pri krádežiach väčších vecí, ako sú stany či rybárske stoličky.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Ako môžu zelené riešenia posunúť maloobchodný predaj?

Obchody s elektronikou, ako je Nay, preventívne investovali do zabezpečovacej techniky a očakávajú, že skutočný rozsah krádeží sa ukáže až pri inventúrach. V Intersporte zatiaľ nezaznamenali citeľný nárast krádeží, no upozorňujú, že situácia sa môže zhoršiť najmä v predvianočnom období. Tak či onak, za posledné obdobie sme svedkami, že viaceré reťazce robia opatrenia zamerané na eliminovanie počtu krádeží. Príkladom môže byť spoločnosť Kaufland, ktorá svoje „open space“ dispozičné riešenie predajne uzatvára vstupnými bránami, či montáž výstupných brán prepojených so snímaním čiarového kódu pokladničného dokladu, ako je možné vidieť aj v Lidli či Tescu.

Formovanie správania v obchodoch

Všeobecne známym faktom je, že ak sa trestné zákony zmenia a doplnia tak, aby sa znížila hranica trestnej sadzby, môže sa znížiť odstrašujúci účinok týchto zákonov, čo vedie k zvýšeniu počtu krádeží. Túto možnú zmenu správania ľudí, ktorí by bežne nekradli, možno vysvetliť pomocou princípov behaviorálnej psychológie, najmä teórie racionálnej voľby a teórie odstrašovania. Teória racionálnej voľby predpokladá, že jednotlivci sa rozhodujú na základe analýzy nákladov a výnosov. Ak sa vnímané náklady (napríklad prísnosť trestu) spojené s páchaním trestnej činnosti znížia v dôsledku zníženia trestnej sadzby, jednotlivci môžu vnímať výhody krádeže ako prevažujúce nad rizikami. Výskum ukázal, že keď sa zníži vnímané riziko trestu, výskyt trestnej činnosti vrátane krádeží má tendenciu sa zvyšovať (Becker, 1968; Cornish a Clarke, 1986).

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: emócie a Vianoce
Berčík

Teória odstrašenia ďalej naznačuje, že istota, prísnosť a rýchlosť trestu sú rozhodujúce pri prevencii kriminálneho správania (Nagin, 2013). Ak novela trestného zákona zníži prísnosť alebo vnímanú istotu trestu, potenciálni páchatelia sa môžu cítiť odvážne a zapojiť sa do krádeže, pretože veria, že im hrozia menšie následky. Štúdie preukázali, že zníženie prísnosti trestu je spojené s nárastom majetkovej trestnej činnosti, ako sú krádeže (Chalfin a McCrary, 2017).

Teória sociálneho učenia

Pre objektivitu treba uviesť, že k zníženiu účinnosti aktuálne platných trestných sadzieb prispela aj ich prílišná medializácia, pretože zlodej si bežne nečíta zákony a v médiách sa aj od opozičných politikov objavovali negatívne príklady krádeži, ktoré si mohli osvojiť ľudia, ktorí nezvyknú kradnúť. Pri vysvetľovaní tohto javu zohráva úlohu aj teória sociálneho učenia. Podľa Bandurovej (1977) teórie sociálneho učenia sa jednotlivci učia správaniu pozorovaním iných.

Ak spoločnosť vidí rastúci počet ľudí, ktorí páchajú krádeže s menej závažnými následkami, toto správanie sa normalizuje alebo sa vníma ako menej rizikové. Toto vnímanie sa môže rozšíriť, čo vedie k nárastu takéhoto správania medzi jednotlivcami, ktorí by sa inak do krádeží nezapájali. Posledným vysvetlením môže byť teória kognitívnej disonancie. Ak novela zníži trestnú sadzbu, ľudia môžu upraviť svoje morálne postoje ku krádeži (Festinger, 1957), čo znamená, že keď sa znížia tresty, krádež sa nemusí zdať taká závažná a ľudia môžu začať ospravedlňovať drobné krádeže, ktoré by časom mohli prerásť do závažnejších trestných činov.

Hoci presné údaje o priamom súvise krádeží s novelou trestného zákona zatiaľ nie sú k dispozícii, je pravdepodobné, že bude potrebná úprava zákona o priestupkoch. Na správanie v obchodoch totiž vplýva aj ekonomická situácia spojená s infláciou, rastom cien, a tým aj s dostupnosťou tovarov pre určité skupiny ľudí.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Ako môžu zelené riešenia posunúť maloobchodný predaj? BerčíkJakub Berčík: emócie a Vianoce CleverJakub Berčík: neuroveda odhaľuje, že menej značenia môže v maloobchode znamenať viac úspechu zakazniciJakub Berčík: Merchandising budúcnosti. Prečo sú predajné dáta a nano-neuromarketing dokonalou kombináciou pre úspech

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Ľuboš Mudrák, výkonný riaditeľ, Starý otec a Kukkonia Shop: Rebranding nám priniesol nárast tržieb a zákazníkov

5. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok