Asi nenapíšem nič nové, keď uvediem, že zelené inovácie sú jedným z najvýznamnejších spôsobov znižovania spotreby zdrojov, znečisťovania životného prostredia a klimatických rizík. Podnikom môžu zabezpečiť významnú konkurenčnú výhodu dosiahnutím „čistejšej“ výroby či prevádzky a znížením environmentálnych nákladov. Okrem toho, zelené inovácie pomáhajú podnikom získať určité environmentálne a sociálne postavenie, čo predstavuje kľúčovú rovnováhu medzi hospodárskym rastom a ochranou životného prostredia. K hlavným motivátorom rozvoja trhového dopytu po zelených riešeniach patrí aj nárast záujmu spotrebiteľov o životné prostredie.
Zelené inovácie v retaile
Zelený maloobchod je definovaný ako prístup k riadeniu, ktorý je šetrný k životnému prostrediu, s dôrazom na poskytovanie a dodávanie tovaru koncovým spotrebiteľom tak, že sa minimalizujú negatívne vplyvy na životné prostredie. Zjednodušene povedané, zelený maloobchod sa zaoberá predajom výrobkov zákazníkom a starostlivosťou o životné prostredie. Takýto typ zahŕňa ochranu životného prostredia s cieľom zlepšiť maloobchodný dodávateľský cyklus prostredníctvom eliminácie odpadu. To vedie k zlepšeniu výroby a distribúcie. Samozrejme, stopercentne zelený maloobchod nie je možné dosiahnuť, ale sú dôležité snahy byť čo najviac zelený.
Zelené maloobchodné prístupy
Za najvýznamnejšie zelené prístupy v oblasti maloobchodu možno považovať:
– zavedenie energeticky účinného osvetlenia a vykurovacích, chladiacich systémov v snahe znížiť spotrebu energie, a to najmä využívaním LED technológií a prirodzeného svetla,
– zavedenie recyklačných programov nad rámec legislatívnych nariadení, napríklad pre papier, plasty, sklo a iné recyklovateľné materiály priamym zapojením zákazníkov,
– zavedenie ekologických a minimálnych obalov v prípade privátnych značiek, aby sa znížilo množstvo odpadu s ohľadom na trvanlivosť a recyklovateľnosť,
– získavanie výrobkov od dodávateľov, ktorí dodržiavajú udržateľné a etické postupy, čím zabezpečia, že výrobky sú vyrobené s minimálnym negatívnym dopadom na životné prostredie a s dodržiavaním spravodlivých pracovných postupov,
– uprednostňovanie miestnych a lokálnych zdrojov, aby sa znížili emisie z dopravy,
– šetrenie vodou prostredníctvom inštalácie zariadení šetriacich vodu vrátane vzdelávania zamestnancov v tejto oblasti a tiež optimalizácia spotreby vody pri čistiacich a prevádzkových procesoch,
– využívanie digitálnych účteniek a faktúr na zníženie spotreby papiera, ako aj elektronickej komunikácie a digitálnych platforiem,
– ekologická doprava a logistika prostredníctvom optimalizácie prepravných trás a používanie úsporných vozidiel, aby sa znížili emisie uhlíka, podpora verejnej dopravy alebo spoločné využívanie automobilov zamestnancami,
– zapojenie komunity prostredníctvom environmentálnych iniciatív a informačných kampaní, ako aj vzdelávanie zamestnancov a zákazníkov o ekologických postupoch a dôležitosti udržateľnosti v maloobchodných prevádzkach,
– investovanie do environmentálnych programov, aby sa kompenzovali emisie uhlíka produkované maloobchodným podnikaním a tiež tvorba ekologických certifikátov a noriem,
– využívanie obnoviteľných zdrojov energií prostredníctvom inštalácie solárnych panelov pre napájanie maloobchodných priestorov.
Zavedenie týchto ekologických maloobchodných prístupov môže nielen prospieť životnému prostrediu, ale aj prilákať ekologicky zmýšľajúcich zákazníkov, zlepšiť povesť značky a prispieť k udržateľnejšej budúcnosti.
Slovenský unikát
V tomto kontexte spoločnosť Kaufland Slovenská republika otvorila 21. septembra 2023 svoju prvú zelenú predajňu budúcej generácie v Záhorskej Bystrici (na foto). Bola postavená podľa štandardov moderného a udržateľného stavebníctva a spomedzi prevádzok Kauflandu je jediná svojho druhu nielen na Slovensku, ale aj v strednej i východnej Európe. Jej základ tvorí drevo, má dve zelené strechy, zelenú fasádu a svojím zoznamom ekologických riešení dokazuje, ako sa udržateľnosť dá preniesť do reálneho prostredia.
Už na prvý pohľad zaujme drevenou fasádou a strechou s dreveným podhľadom. Zeleň, ktorú tvorí viac ako 12 000 rastlín a stromov v okolí predajne, skrášľuje exteriér, no zároveň zachytáva nečistoty aj prachové častice a podporuje biodiverzitu. Na streche sa okrem fotovoltických panelov, ktoré dokážu vyrobiť až 20 % elektrickej energie potrebnej na prevádzku predajne, nachádzajú aj dve zelené strechy, ktoré prispievajú k znižovaniu teploty budovy.
Štandardom vo všetkých predajniach sú úsporné LED svietidlá, 12 svetlíkov, cez ktoré do interiéru preniká denné svetlo, pozitívne vplýva na zamestnancov a zákazníkov počas nakupovania. Časť chodníkov na parkovisku tvorí retenčná a plastová zámková dlažba, ktorá v slovenskej chránenej dielni vznikla z recyklovaných použitých PVC káblov. Tento udržateľný materiál má dlhú životnosť a vykazuje neutrálnosť voči životnému prostrediu a neškodnosť pre pôdu či podzemné vody. Retenčné parkovisko zároveň zadrží viac ako 800 metrov kubických dažďovej vody, pričom takto nahromadená voda aj vlhkosť pozitívne vplývajú na okolité prostredie a ozdravujú klímu.
K podpore biodiverzity prispievajú aj dva hmyzie hotely či vtáčie búdky umiestnené v okolí. Opatrenia na ochranu životného prostredia a klímy reťazec presadzuje aj podporou elektromobility, a tak pred prevádzku umiestnil tri nabíjačky na elektromobily aj box na bicykle.
Nový prototyp predajne sa tak stal dôležitým míľnikom nielen pre obchodný reťazec, ale aj pre Slovensko a európsky región, pretože je príkladom toho, ako sa udržateľné riešenia a postupy dajú preniesť do reálneho prostredia a splniť tak ekologické iniciatívy cez reálne kroky.
Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.