logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....
  • Program Slovensko platí kartou od spoločnosti Visa je zameraný na podporu malých a stredných...

Jakub Berčík: Ako môžu zelené riešenia posunúť maloobchodný predaj?

11. októbra 2023
Blog 0
1284
Jakub Berčík: Ako môžu zelené riešenia posunúť maloobchodný predaj?

Asi nenapíšem nič nové, keď uvediem, že zelené inovácie sú jedným z najvýznamnejších spôsobov znižovania spotreby zdrojov, znečisťovania životného prostredia a klimatických rizík. Podnikom môžu zabezpečiť významnú konkurenčnú výhodu dosiahnutím „čistejšej“ výroby či prevádzky a znížením environmentálnych nákladov. Okrem toho, zelené inovácie pomáhajú podnikom získať určité environmentálne a sociálne postavenie, čo predstavuje kľúčovú rovnováhu medzi hospodárskym rastom a ochranou životného prostredia. K hlavným motivátorom rozvoja trhového dopytu po zelených riešeniach patrí aj nárast záujmu spotrebiteľov o životné prostredie.

Zelené inovácie v retaile

Zelený maloobchod je definovaný ako prístup k riadeniu, ktorý je šetrný k životnému prostrediu, s dôrazom na poskytovanie a dodávanie tovaru koncovým spotrebiteľom tak, že sa minimalizujú negatívne vplyvy na životné prostredie. Zjednodušene povedané, zelený maloobchod sa zaoberá predajom výrobkov zákazníkom a starostlivosťou o životné prostredie. Takýto typ zahŕňa ochranu životného prostredia s cieľom zlepšiť maloobchodný dodávateľský cyklus prostredníctvom eliminácie odpadu. To vedie k zlepšeniu výroby a distribúcie. Samozrejme, stopercentne zelený maloobchod nie je možné dosiahnuť, ale sú dôležité snahy byť čo najviac zelený.

Zelené maloobchodné prístupy

Za najvýznamnejšie zelené prístupy v oblasti maloobchodu možno považovať:

– zavedenie energeticky účinného osvetlenia a vykurovacích, chladiacich systémov v snahe znížiť spotrebu energie, a to najmä využívaním LED technológií a prirodzeného svetla,

– zavedenie recyklačných programov nad rámec legislatívnych nariadení, napríklad pre papier, plasty, sklo a iné recyklovateľné materiály priamym zapojením zákazníkov,

– zavedenie ekologických a minimálnych obalov v prípade privátnych značiek, aby sa znížilo množstvo odpadu s ohľadom na trvanlivosť a recyklovateľnosť,

– získavanie výrobkov od dodávateľov, ktorí dodržiavajú udržateľné a etické postupy, čím zabezpečia, že výrobky sú vyrobené s minimálnym negatívnym dopadom na životné prostredie a s dodržiavaním spravodlivých pracovných postupov,

– uprednostňovanie miestnych a lokálnych zdrojov, aby sa znížili emisie z dopravy,

– šetrenie vodou prostredníctvom inštalácie zariadení šetriacich vodu vrátane vzdelávania zamestnancov v tejto oblasti a tiež optimalizácia spotreby vody pri čistiacich a prevádzkových procesoch,

– využívanie digitálnych účteniek a faktúr na zníženie spotreby papiera, ako aj elektronickej komunikácie a digitálnych platforiem,

– ekologická doprava a logistika prostredníctvom optimalizácie prepravných trás a používanie úsporných vozidiel, aby sa znížili emisie uhlíka, podpora verejnej dopravy alebo spoločné využívanie automobilov zamestnancami,

– zapojenie komunity prostredníctvom environmentálnych iniciatív a informačných kampaní, ako aj vzdelávanie zamestnancov a zákazníkov o ekologických postupoch a dôležitosti udržateľnosti v maloobchodných prevádzkach,

– investovanie do environmentálnych programov, aby sa kompenzovali emisie uhlíka produkované maloobchodným podnikaním a tiež tvorba ekologických certifikátov a noriem,

– využívanie obnoviteľných zdrojov energií prostredníctvom inštalácie solárnych panelov pre napájanie maloobchodných priestorov.

Zavedenie týchto ekologických maloobchodných prístupov môže nielen prospieť životnému prostrediu, ale aj prilákať ekologicky zmýšľajúcich zákazníkov, zlepšiť povesť značky a prispieť k udržateľnejšej budúcnosti.

Slovenský unikát

V tomto kontexte spoločnosť Kaufland Slovenská republika otvorila 21. septembra 2023 svoju prvú zelenú predajňu budúcej generácie v Záhorskej Bystrici (na foto). Bola postavená podľa štandardov moderného a udržateľného stavebníctva a spomedzi prevádzok Kauflandu je jediná svojho druhu nielen na Slovensku, ale aj v strednej i východnej Európe. Jej základ tvorí drevo, má dve zelené strechy, zelenú fasádu a svojím zoznamom ekologických riešení dokazuje, ako sa udržateľnosť dá preniesť do reálneho prostredia.

Už na prvý pohľad zaujme drevenou fasádou a strechou s dreveným podhľadom. Zeleň, ktorú tvorí viac ako 12 000 rastlín a stromov v okolí predajne, skrášľuje exteriér, no zároveň zachytáva nečistoty aj prachové častice a podporuje biodiverzitu. Na streche sa okrem fotovoltických panelov, ktoré dokážu vyrobiť až 20 % elektrickej energie potrebnej na prevádzku predajne, nachádzajú aj dve zelené strechy, ktoré prispievajú k znižovaniu teploty budovy.

Štandardom vo všetkých predajniach sú úsporné LED svietidlá, 12 svetlíkov, cez ktoré do interiéru preniká denné svetlo, pozitívne vplýva na zamestnancov a zákazníkov počas nakupovania. Časť chodníkov na parkovisku tvorí retenčná a plastová zámková dlažba, ktorá v slovenskej chránenej dielni vznikla z recyklovaných použitých PVC káblov. Tento udržateľný materiál má dlhú životnosť a vykazuje neutrálnosť voči životnému prostrediu a neškodnosť pre pôdu či podzemné vody. Retenčné parkovisko zároveň zadrží viac ako 800 metrov kubických dažďovej vody, pričom takto nahromadená voda aj vlhkosť pozitívne vplývajú na okolité prostredie a ozdravujú klímu.

K podpore biodiverzity prispievajú aj dva hmyzie hotely či vtáčie búdky umiestnené v okolí. Opatrenia na ochranu životného prostredia a klímy reťazec presadzuje aj podporou elektromobility, a tak pred prevádzku umiestnil tri nabíjačky na elektromobily aj box na bicykle.

Nový prototyp predajne sa tak stal dôležitým míľnikom nielen pre obchodný reťazec, ale aj pre Slovensko a európsky región, pretože je príkladom toho, ako sa udržateľné riešenia a postupy dajú preniesť do reálneho prostredia a splniť tak ekologické iniciatívy cez reálne kroky.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU. 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok