logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Celkom 73 percent mliečnych výrobkov a 87 percent čerstvého mäsa a mäsových výrobkov predávaných...
  • Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac...
  • Prvý vajcomat na Slovensku začal fungovať v Obchodnom centre Nivy na Mlynských Nivách v...
  • Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha...

AI revolúcia v maloobchode už prináša prvé výsledky, odhalil nový prieskum KPMG

4. júna 2025
Správy 0
235
AI revolúcia v maloobchode už prináša prvé výsledky, odhalil nový prieskum KPMG

V sektore maloobchodu sa dnes lojalita zákazníka získava alebo stráca v priebehu sekúnd. S rastúcimi očakávaniami spotrebiteľov sú maloobchodníci pod neustálym tlakom poskytovať bezproblémovú, plynulú a vysoko personalizovanú interakciu. Nové príležitosti pre retailový sektor však otvára umelá inteligencia, ktorá nemení len spôsob, akým maloobchod funguje. Núti zároveň firmy prehodnotiť fungovanie celého biznisu – od návrhu produktov až po komunikáciu so zákazníkom. 

Do globálnej štúdie KPMG Intelligent Retail sa zapojili ôsmi experti na umelú inteligenciu spolu s 1 390 manažérmi z kľúčových svetových ekonomík. Súbežne prebiehal 18-mesačný výskumný projekt, ktorý analyzoval reálnu hodnotu, ktorú môže priniesť nasadenie a aktívne využívanie generatívnej AI. Štúdia Intelligent Retail tak poskytuje komplexný pohľad na to, ako naplno využiť potenciál umelej inteligencie a naštartovať zmysluplnú firemnú transformáciu.

Prečítajte si tiež
Zamilované značky Slovákov? Martinus, Panta Rhei, Fio banka či dm drogerie markt, medzi potravinárskymi reťazcami víťazí Kaufland

Nárast efektivity vďaka umelej inteligencii identifikovalo 67 % zapojených firiem. Viac ako polovica z nich (55 %) navyše zaznamenala stredne vysokú až veľmi vysokú návratnosť investícií. Ešte lepší výsledok očakáva v budúcom roku až 71 % respondentov.

Až 70 % značiek priznalo, že umelú inteligenciu využívajú najmä na zvyšovanie tržieb. Ďalšími najčastejšími cieľmi sú rast efektivity a  zlepšovanie produktov a služieb.

Strach z úniku dát identifikovalo ako prekážku AI implementácie až 38 % podnikov. Nasleduje nedostatok zručností pri práci s AI či nespokojnosť s doterajšími výsledkami. Zvyšuje sa tiež množstvo ľudí, ktorí sú presýtení mediálnym rozruchom okolo umelej inteligencie.

Umelá inteligencia mení spôsob nákupu

Originálne obaly a vizuály vytvorené AI, inteligentné nákupné košíky s odporúčaniami šitými na mieru či AI parfuméri, ktorí na základe unikátneho algoritmu pripravia vôňu s individuálnym zložením a koncentráciou. Umelá inteligencia mení spôsob, akým zákazníci nakupujú a ako značky pristupujú k tvorbe nových produktov.

Potvrdzuje to aj nový prieskum spoločnosti KPMG, ktorý odhalil, že umelú inteligenciu v uplynulých troch rokoch aktívne využívala viac ako polovica opýtaných značiek. Až 47 % z nich zároveň tvrdí, že im AI pomohla vytvoriť nové portfólio produktov a prispela k zlepšeniu služieb.

Spoločnosti, ktoré sú lídrami v implementácii AI, už dnes ukazujú prvé konkrétne výsledky. Najväčší prínos umelej inteligencie zatiaľ pociťujú v oblasti IT, marketingu a zákazníckeho servisu. Na popularite získavajú aj autonómne systémy a AI agenti. Tí samostatne komunikujú so zákazníkmi a v reálnom čase sa prispôsobujú ich meniacim sa preferenciám, čím zvyšujú prevádzkovú efektivitu a dostupnosť.

Experti očakávajú, že sa AI agenti stanú v budúcnosti neustále dostupnými digitálnymi poradcami, ktorí budú predvídať potreby skôr, než si ich zákazník sám uvedomí, a s takmer dokonalou presnosťou automatizovať rutinné služby.

S rastúcim využitím AI sa zvyšujú aj obavy

Rýchly vývoj umelej inteligencie však vyvoláva medzi maloobchodníkmi neistotu. Podľa výsledkov prieskumu až tri štvrtiny z nich uprednostňujú počkať, kým sa situácia okolo AI ustáli predtým, než urobia väčšie investície. Navyše, 60 % opýtaných sa cíti zahltených množstvom informácií a mediálneho rozruchu okolo AI a 56 % má obavy z toho, aký vplyv a kontrolu by mohli mať poskytovatelia AI technológií nad ich podnikaním.

„Umelá inteligencia je dvojitým agentom: na jednej strane umožňuje značkám vytvárať pútavé, vysoko personalizované zážitky a zefektívňovať procesy. Na strane druhej však dáva zákazníkom do rúk nástroje, vďaka ktorým dokážu okamžite porovnávať ponuky, hľadať výhodnejšie ceny a prispôsobovať svoje nákupy vlastným hodnotám, čo zvyšuje tlak na konkurencieschopnosť značiek,“ uvádza  Lygia Fullbrook, partner, KPMG talent solutions, head of clients & markets.

Úspech implementácie predurčuje stratégia

Ako podčiarkujú výsledky prieskumu, maloobchodníci by sa mali pred implementáciou AI sústrediť najmä na prípravu dôkladnej AI stratégie, ktorá je v súlade so schopnosťami firmy a prináša reálnu hodnotu. Experti radia značkám určiť si svoju ambíciu – či chcú byť priekopníkmi implementácie, alebo im vyhovuje držať sa s väčšinou. Nezávisle od pozície by však mali definovať jasnú, celofiremnú víziu pre využívanie umelej inteligencie, ktorá podporí rast, zníži prevádzkové náklady, zlepší marže a v neposlednom rade zvýši zákaznícku spokojnosť.

Vplyv AI na zákaznícku skúsenosť každoročne potvrdzuje aj CX prieskum spoločnosti KPMG, ktorý analyzuje nákupné správanie a obľúbenosť značiek na Slovensku. Výsledky posledného ročníka prieskumu potvrdili, že zo zákazníckej skúsenosti sa vytráca empatia a medziľudská interakcia, často vplyvom nesprávne nastavených procesov v súvislosti s modernými technológiami.

„Zákazníci očakávajú efektívne a rýchle riešenie svojich problémov a zároveň chcú mať pocit, že značka rozumie ich situácii. Pokiaľ však komunikačný systém nedokáže identifikovať problém a nájsť riešenie alebo prepojiť zákazníka priamo so zamestnancom, dochádza k zbytočnej frustrácii,“ vysvetľuje Lygia Fullbrook.

Po úspešnej AI implementácii je dôležité začať s budovaním firemnej kultúry, ktorá do zavádzania umelej inteligencie aktívne zapája aj svojich zamestnancov. „Vďaka AI sa môžu zamestnanci sústrediť na poskytovanie služieb, ktoré zanechávajú trvalý a pozitívny dojem. Spokojnejší zákazníci znamenajú menej náročných interakcií, čo znižuje stres pracovníkov v prvej línii a vedie k efektívnejšej spolupráci,“ uzatvára Lygia Fullbrook.

Súvisiace články:

Zamilované značky Slovákov? Martinus, Panta Rhei, Fio banka či dm drogerie markt, medzi potravinárskymi reťazcami víťazí Kaufland

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Ľuboš Mudrák, výkonný riaditeľ, Starý otec a Kukkonia Shop: Rebranding nám priniesol nárast tržieb a zákazníkov

5. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok