
Online svet sa mení každým dňom. S tým súvisí aj vznik a rozvoj nových obchodných modelov. Jedným z nich je aj predaj viacerých druhov produktov na jednom mieste. Tento typ predaja v podobe online trhovísk prešiel v posledných rokoch pozitívnym vývojom a predstavuje akúsi alternatívu ku kamenným nákupným centrám. Aj pri nich spočíva hlavná filozofia v nákupe viacerých produktov pod jednou strechou.
Trhovisko v elektronickom obchode označuje platformu alebo webovú stránku, na ktorej môžu viacerí predajcovia alebo predajcovia tretích strán ponúkať a predávať svoje výrobky alebo služby zákazníkom. Prevádzkovateľ trhoviska poskytuje infraštruktúru, technológie a zákaznícku podporu, zatiaľ čo predajcovia sú zodpovední za vytváranie a správu svojich ponúk, stanovovanie cien a plnenie objednávok. Príkladmi populárnych trhovísk elektronického obchodu sú Amazon, eBay alebo Allegro. Predajcovia, ktorí majú záujem o udržateľný rozvoj svojho podnikania, už dnes neprechádzajú okolo týchto platforiem bez povšimnutia. Ich podiel na celkovom obrate e-commerce by sa mal v nasledujúcich rokoch dokonca zdvojnásobiť a do roku 2024 zvýšiť na viac ako 40 % celosvetového obratu v e-commerce.
Marketplace na Slovensku
Niektoré spoločnosti pôvodne nevznikli ako trhoviská. Typickým príkladom transformácie e-shopu do marketplacu je spoločnosť Alza. Pôvodne tento e-shop vznikol ako portál zameraný na predaj elektroniky. V súčasnosti ponúka od kozmetiky, cez hobby náradie, potreby pre domácnosť, až po elektroniku a rôzne iné produkty. Jednoducho povedané, všetko čo potrebujete dokážete kúpiť na jednom webe. Ako príklad ďalších trhovísk pôsobiacich sa Slovensku možno uviesť aj spoločnosti Mall, Heureka a najnovšie sa k nim pridáva marketplace od Kauflandu.
Čo je ich cieľom?
Hlavným cieľom online trhoviska je poskytnúť platformu, na ktorej sa môžu stretávať kupujúci a predávajúci a uskutočňovať transakcie. Cieľom trhoviska je uľahčiť proces transakcií, umožniť kupujúcim nájsť a kúpiť výrobky alebo služby od rôznych predajcov a zároveň poskytnúť predajcom prístup k veľkému množstvu potenciálnych zákazníkov. Prevádzkovateľ trhoviska môže generovať príjmy účtovaním poplatkov alebo provízií z predaja uskutočneného prostredníctvom platformy. Cieľom trhoviska je v konečnom dôsledku vytvoriť vzájomne výhodný ekosystém, ktorý umožní kupujúcim aj predávajúcim efektívne a účinne dosiahnuť svoje ciele.
Aký má význam marketplace pre zákazníka?
Najväčší význam pre zákazníka spočíva predovšetkým v širokom výbere nakoľko zákazníci môžu na jednom mieste nájsť širokú škálu výrobkov alebo služieb od rôznych predajcov, čo im uľahčuje porovnanie možností a nájdenie toho, čo hľadajú. Za významnú možno považovať aj konkurenčnú cenu nakoľko vyššia konkurencia medzi predajcami na trhovisku často vedie k nižším cenám, čo v konečnom dôsledku poskytuje zákazníkom cenovo dostupnejšie možnosti.
Za ďalšie výhody možno považovať tiež pohodlie pri nákupe, dôveru, bezpečnosť a v neposlednom rade recenzie a hodnotenia.
Nový hráč na Slovensku
Spoločnosť Kaufland prichádza v tomto roku na Slovensko so svojím úspešným konceptom online trhoviska a komplexným riešením Kaufland Global Marketplace. Okrem už existujúceho online trhoviska Kaufland.de v Nemecku a otvorenia online trhoviska Kaufland.cz, ktoré je takisto plánované na rok 2023, predstavuje to slovenské ďalší dôležitý krok v medzinárodnej digitálnej orientácii spoločnosti. Predajcovia, ktorí sa rozhodnú spolupracovať s Kaufland Global Marketplace budú môcť súčasne predávať na online trhoviskách vo všetkých krajinách, a to vďaka jednej registrácii z jedného systému. Predajcom, distribútorom a výrobcom sa tak otvárajú nové predajné kanály a príležitosť ďalej sa presadiť v e-commerce a digitálne rozšíriť svoje podnikanie. Na online trhoviskách ako Kaufland.de, Kaufland.cz a Kaufland.sk oslovia milióny potenciálnych zákazníkov a rozšíria svoje zdroje príjmov. Ak ich použijú ako D2C kanál, môžu si výrobcovia znížiť náklady na distribúciu a zvýšiť marže. Predajcovia môžu na online trhoviskách Kaufland flexibilne určovať ceny: ceny tovaru je možné nastaviť pre každé online trhovisko zvlášť a v prípade potreby kedykoľvek strategicky upraviť.
Aké trendy je možné očakávať?
Dá sa predpokladať, že online trhoviská budú vo zvýšenej miere využívať nástroje umelej inteligencie a strojového učenia. Tieto technológie budú využívať najmä na personalizáciu odporúčaní, zlepšenie vyhľadávacích algoritmov a zlepšenie zákazníckej skúsenosti. Za ďalší trend možno považovať expanziu na nové trhy. Trhoviská sa budú naďalej rozširovať do nových vertikálnych a geografických oblastí, čím zákazníkom poskytnú prístup k širšej škále produktov a služieb. V tejto súvislosti možno predpokladať aj rast sociálneho obchodu. Platformy sociálnych médií sa budú čoraz viac stávať samotnými trhmi, ktoré zákazníkom umožnia nakupovať priamo od značiek a vplyvných osôb. Nemenej dôležitým trendom bude zameranie sa na udržateľnosť. S tým súvisí aktívnejšia podpora udržateľných a etických postupov svojich predajcov, čím zákazníkom poskytnú viac ekologických a sociálne zodpovedných možností. Za zmienku stojí aj dôraz na mobilné zariadenia. Keďže čoraz viac zákazníkov nakupuje na mobilných zariadeniach, trhoviská budú uprednostňovať mobilné riešenia vrátane zjednodušených platobných procesov a optimalizovaných stránok produktov. Pre náročnejších zákazníkov je možné predpokladať vzostup virtuálnych trhovísk. S nárastom virtuálnej a rozšírenej reality budú trhoviská vytvárať excelentné nákupné zážitky, ktoré zákazníkom umožnia interakciu s produktmi vo virtuálnom prostredí pred samotným uskutočnením nákupu.