logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Celkom 73 percent mliečnych výrobkov a 87 percent čerstvého mäsa a mäsových výrobkov predávaných...
  • Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac...
  • Prvý vajcomat na Slovensku začal fungovať v Obchodnom centre Nivy na Mlynských Nivách v...
  • Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha...

Ako chutí kúsok Talianska v centre Bratislavy

24. apríla 2024
Profily 0
1299
Ako chutí kúsok Talianska v centre Bratislavy

Ak sa chce človek aspoň na chvíľu preniesť na slnkom zaliate južné svahy Piemontu a dopriať si poctivý syr alebo tradičné regionálne aromatické víno, nemusí sa nevyhnutne vydať na niekoľkohodinovú cestu. V bratislavskom nákupnom centre Central už deväť rokov funguje predajňa Marco Italiano, ktorá dováža a predáva originálne talianske špeciality. Zákazník tu nájde široký výber syrov, mäsa a mäsových produktov, vín, sladkostí či rôzneho suchého tovaru.

Fádnu atmosféru nákupného centra v utorok na poludnie pretrhne dôrazný tón hlasu a výrazná gestikulácia. Je celkom príznačné, že scéna sa odohráva v obchode s talianskymi potravinami. Nie je celkom zreteľne počuť, o čom sa diskutuje, no je jasné, že človek nechce byť súčasťou tejto konverzácie. „Hneď sa vám bude venovať,“ hovorí druhý z predavačov, ktorý v predajni pracuje.

Dôrazne hovoriacou a gestikulujúcou osobou v talianskych potravinách Marco Italiano je Andrea Rajtová, energická päťdesiatnička, ktorá v sebe vášeň pre maloobchod a talianske potraviny objavila až po 25-ročnej kariére v bankovníctve. „So zamestnancami je to niekedy zložité, nemôžu si predsa robiť úplne čo chcú, najmä nie zneužívať dôveru,“ povie na úvod stretnutia ospravedlňujúco. Potvrdzuje tým akútny nedostatok kvalifikovanej, motivovanej a zodpovednej pracovnej sily.

Príbeh Andrey Rajtovej nie je tradičná cesta vyhoreného úradníka, ktorý nabral odvahu a rozhodol sa splniť si svoj sen. Majiteľka s trochou nadhľadu hovorí, že to jej aktuálny biznis si našiel ju a ona sa len podvolila. „Zhodou rôznych okolností som sa ocitla v situácii, že som zrazu disponovala širokými zásobami talianskych potravín. Jeden známy vo mne videl potenciál a podporil ma v tom, aby som si otvorila obchod, a tak som to skúsila,“ začína svoje rozprávanie.

Originálne potraviny priamo od výrobcu

Pri rozbiehaní talianskeho obchodíka mala výhodu v tom, že s medzinárodným obchodom už mala skúsenosti. Jednak tento odbor vyštudovala na vysokej škole a ešte počas bankovej kariéry sa venovala aj dovážaniu nábytku z Hongkongu. „Vedela som, ako sa to robí, ako viesť rokovania a ako si dojednať čo najvýhodnejšie podmienky. A tak som celé svoje know-how zobrala a preniesla ho do Talianska,“ opisuje začiatky podnikania Andrea Rajtová.

Vytvorenie konceptu predajne a jej spustenie trvalo približne pol roka. Po vybavení všetkých potrebných formalít a povolení a vypredaní pôvodných zásob sa v apríli 2015 po prvýkrát dostala na veľtrh, na ktorom začala predajňu Marco Italiano formovať podľa svojho vkusu. Z maloobchodu sa rýchlo stala jej vášeň. „Mám rada dobré jedlo, mám rada mäso, carpaccio, mäso z grilu, ale aj cestoviny, šaláty či syry. Veľmi rýchlo som zistila, že ma napĺňa omnoho viac to, keď niekomu prinesiem niečo dobré na jedenie, ako keď mu sprostredkujem úver,“ opisuje s humorom svoje pocity Andrea Rajtová.

V regáloch obchodov nájdu spotrebitelia produkty, ktoré sa bežne v slovenských obchodoch zohnať nedajú. Napríklad toskánske syry pochádzajú priamo z Toskánska, z farmy Busti, ktorá sa nachádza neďaleko Pisy, hlavného mesta tohto regiónu. Na pultoch Marco Italiano sa nachádzajú väčšinou súťažné syry, ktoré majú nejaké ocenenia a taktiež svoj rodný list, na ktorom sa detailne uvádzajú všetky zložky, z ktorých je syr vyrobený.

V predajni si zákazník môže vybrať aj spomedzi šiestich druhov výberovej múky, ktorú miešajú priamo v mlyne. „Keď som si prišla vyberať, mali k dispozícii 72 druhov múky. Museli sme to zúžiť na šesť druhov, z čoho boli miestni úplne nešťastní, že budeme mať taký malý výber. Máme rôzne typy múky, napríklad na pizzu, cestoviny, na chlieb, semolínovú či na kváskovanie,“ opisuje Andrea Rajtová. A zdôrazňuje, že berie produkty priamo od výrobcu, nechodia cez žiadne medzisklady, a tak dokáže garantovať ich čerstvosť.

Expanziu pribrzdili krízy

Keď sa po pár rokoch dokázal jej obchod na trhu zastabilizovať a ukázalo sa, že je dlhodobo životaschopný, začala majiteľka rozmýšľať aj nad expanziou. Aj keď dostala viacero ponúk z obchodných centier po celom Slovensku, napríklad z Košíc, Banskej Bystrice či Nitry, nechcela mať hneď na začiatku veľké oči. Logisticky aj organizačne dávalo väčší zmysel expandovať najskôr v Bratislave.

„Rozhodovala som sa medzi Auparkom a Euroveou, keďže Nivy v tom čase ešte nestáli. Ale ešte predtým ako som sa definitívne rozhodla, prišla pandémia, takže som bola nakoniec rada, že som tak dlho váhala, lebo by ma to inak mohlo vyjsť celkom draho,“ hovorí Andrea Rajtová. O umiestnení mimo nákupných centier nikdy neuvažovala, pretože vzhľadom na koncept predajne potrebuje naozaj veľkú fluktuáciu potenciálnych zákazníkov.

Namiesto novej predajne sa tak napokon rozhodla sprevádzkovať e-shop a vzhľadom na danú situáciu nemohla urobiť lepšie. „Na začiatku sme vozili priamo k dverám, všetci, ako sme tu, pracovali, aj ja som mala služby. Keď chcem ponúkať 40 druhov syrov, musím ich točiť,“ vysvetľuje. Na začiatku nakúpila termoboxy, aby mohli ľuďom rozvážať aj chladené produkty, s čím neskôr pre veľkú náročnosť prestala. Vďaka e-shopu môže dnes tovar ponúkať na celom Slovensku.

V rámci Bratislavy obchodu zabezpečuje rozvoz spoločnosť Wolt, a hoci sa táto služba stále vyplatí, aj Marco Italiano cíti isté ochladenie e-commerce, ktoré trh zasiahlo po odznení pandémie. „Nejde to v takom meradle, ako som si predstavovala,“ priznáva Andrea Rajtová s tým, že cez e-shop sa predáva najmä suchý tovar, víno a prosecco. „Vo všeobecnosti by som vedela predaj rozdeliť na štyri rovnocenné časti – mäsové výrobky a syry, cestoviny a mliečne produkty, vína a prosecco a potom všetko ostatné,“ dodáva.

Predajňa s atmosférou

Počas deviatich rokov fungovania si prevádzka vytvorila stabilnú klientelu. Aj preto majiteľka v súčasnosti pripravuje pre svojich zákazníkov vernostný program, ktorý by ich vedel odmeniť za lojalitu. S predajňou sú veľmi spokojní aj zákazníci, takmer žiadne sťažnosti na kvalitu výrobkov, ich chuť alebo servis okolo nepočuť, a ak aj nejaká reklamácia príde, často ide skôr o nedorozumenie než o problém na strane obchodníka.

„Raz prišiel jeden pán, ktorý si kúpil drahé barolo, a sťažoval sa, že je to víno nejaké čudné, lebo je ho kdečím cítiť. Tak sme tu to drahé víno všetci ochutnávali a musela som ho ubezpečiť, že ono tak naozaj má chutiť. Ak niečo zreje sedem rokov v sudoch, treba očakávať trochu iný zážitok než od obyčajného vína. Následne si kúpil tradičnejší merlot a s ním bol veľmi spokojný,“ hovorí s úsmevom Andrea Rajtová. Sú teda výberové produkty to, čo ich najviac odlišuje od bežného obchodu?

„V prvom rade sa u nás stretnú ľudia s osobným prístupom. Niekedy to zákazníci vnímajú tak, že naši predavači sú až príliš komunikatívni, lebo sú zvyknutí, že sa im do nákupu nikto nestará. Na začiatku to bolo oceňované s tým, že aký máme skvelý servis, ale dnes sú ľudia veľmi nekontaktní. Trvá o čosi dlhšie, kým si vytvoríme vzťah, ale potom už je to tá tradičná talianska predajňa, kde si človek môže prísť aj len tak prehodiť pár slov,“ vysvetľuje majiteľka.

Ak má zákazník nejakú špeciálnu požiadavku, v Marco Italiano mu radi vyhovejú a po dohode dokážu tovar doviezť. Postupom času tu vznikla medzi stabilnými zákazníkmi a personálom domácka atmosféra, kde nie je hanba spýtať sa, ako sa darí rodine a čo sa u koho doma deje, podobne ako to funguje v Taliansku.

„A, samozrejme, nechcela som začínať kvalitou, ale tú máme naozaj vysokú,“ pokračuje Andrea Rajtová. „Samozrejme, máme aj o niečo vyššie ceny, ale tiež nie vo všetkom. Ja som na to, čo ponúkame, osobne hrdá, pretože som všetko sama vybrala a garantujem tú najvyššiu akosť. Ak sa mi niečo nepáči, stiahnem to a vymením za lepšie. Ako napríklad najbližšie ponúkneme spotrebiteľom špeciálne ochutené olivové oleje, ktoré sú lisované priamo s nositeľom príchute, či už sú to citróny, pomaranče, alebo oregano,“ uzatvára Andrea Rajtová, majiteľka obchodu Marco Italiano.

 

Andreine bestsellery

400 kilogramov mäsa a mäsových výrobkov predá za mesiac

40 druhov čerstvých výberových syrov má pravidelne v ponuke

250 fliaš prosecca predá za mesiac

 

Vizitka

– 52 rokov

– má rodinu a syna

– bývalá bankárka, absolventka medzinárodného obchodu na Ekonomickej univerzite v Bratislave

– prevádzkuje jeden obchod

– má rada gastronómiu a rada varí

 

Marco Italiano

Sídlo: Metodova 6, Bratislava, Ružinov

Počet zamestnancov: päť, v predajni sa striedajú po dvojiciach, plus ekonómka.

Otváracie hodiny: od pondelka do nedele od 10:00 do 21:00

Otvorené od: 2015

 

Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk

Článok vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 3 – 4/2024. 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Ľuboš Mudrák, výkonný riaditeľ, Starý otec a Kukkonia Shop: Rebranding nám priniesol nárast tržieb a zákazníkov

5. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok