logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Dostane Vás vianočná hudba?

24. novembra 2022
Blog 0
345
Dostane Vás vianočná hudba?

Obdobie Vianoc sa už tradične spája s nákupmi darčekov a špecifickou nákupnou atmosférou. Aj keď si to možno neuvedomujeme, tá je zároveň výsledkom pôsobenia viacerých zmyslov súčasne, ktoré či vnímame alebo nevnímame, ovplyvňujú našu náladu, rozhodovanie, spomienky a celkový pocit z nákupu. Významnou zložkou nákupnej atmosféry je reprodukcia hudby. Hoci sluch má z hľadiska percepcie (ľudského vnímania) oveľa nižší podiel v porovnaní so zrakom, jeho význam spočíva hlavne v dotváraní pozitívnych asociácií. Faktom je, že hudba a zvuky sú bežnou súčasťou každodenného života. Počúvanie hudby vyvoláva u ľudí silné emocionálne reakcie, čo potvrdili viaceré štúdie.

Čo pri reprodukcii hudby v predajni funguje?

To, aký vplyv dokáže mať hudba na preferencie pri návšteve v predajni skúmali viacerí vedci. Zistili, že hudba ovplyvňuje postoje ľudí prostredníctvom kognitívneho procesu. Podľa výskumu pozorovali, že pomalé tempo hudby vplýva na mozgovú vlnu, ktorá stimuluje kognitívnu aktivitu. Hudba spotrebiteľom pomáha získať hlbšie myšlienky a spotrebiteľ dokáže lepšie preniknúť do vnímania tovaru, ktorý by mohol mať aj slabšiu propagáciu. Wirty a kol. (2007) zistili, že nedostatočná alebo naopak nadmerná stimulácia respondentov je vnímaná skôr negatívne. Zistilo sa, že efekty tempa a hlasitosti sú diferencované. Ako popisuje Ovali (2019) vo svojej štúdii, tempo hudby má pozitívny vplyv aj na zákazníka v predajni. Zákazníci v tejto štúdii preferujú rýchle tempo hudby počas celého nákupného procesu. Hudba bola pre nich dôležitým prvkom k pochopeniu a poznaniu nielen vystavených tovarov v predajni, ale aj v samotnej identite architektúry prostredia. Aj v tomto prípade bol spozorovaný vzájomný vzťah medzi pomalým tempom a vysokou hlasitosťou, ktoré spôsobovali skôr negatívne pocity.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

Ako ľudia vnímajú vianočné pesničky?

Vianočné melódie znejú v predvianočnom období z rádií, ale aj v obchodoch. Tisíckrát obohraté pesničky ľudia buď milujú alebo nenávidia. Faktom je, že tieto pesničky môžu byť aj kontraproduktívne. Podľa psychológov môžu tieto melódie vzbudiť pocit nostalgie a radosti, no ak je takejto hudby priveľa, príjemné pocity strieda nepohodlie, otrávenosť a podráždenosť. Stačí si predstaviť situáciu predajných asistentov, ktorí musia túto hudbu počúvať
8–12 hodín denne. Na podobný vplyv upozorňuje aj psychologička Victoria Williamson, ktorá pripomína, že ak počujeme rovnakú skladbu už neznesiteľne veľakrát (ako napr. letné Despacito), náš mozog to vyhodnocuje doslova ako hrozbu. Zároveň, viacerí psychológovia sa zhodujú na tom, že zatiaľ čo na niektorých môžu vianočné pesničky pôsobiť radostne, u iných ľudí môžu byť zdrojom úzkosti, napríklad v prípade, keď nemajú na prípravu Vianoc či nákup darčekov dostatok času alebo peňazí. Napriek uvedenému však viaceré štúdie potvrdili, že pri počúvaní vianočnej hudby v kombinácii so stimuláciou aj ostatných zmyslov súčasne (napr. čuch – vôňa škorice alebo vianočných stromčekov) sme jednoducho ochotní minúť viac peňazí. To vytvára priestor pre tvorbu efektívnych vianočných playlistov v obchodoch.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín?

Výber hudby

Aj keď v súčasnosti neexistuje dostatok štúdií, ktoré skúmajú účinky hudobného žánru na predaj, vo viacerých štúdiách bol identifikovaný vplyv konkrétnych pesničiek na emocionálne vnímanie ľudí. Napríklad, Medzinárodná spoločnosť Minlab International vo svojom výskume zistila, že najupokojujúcejšou a najuvoľňujúcejšou  pesničkou na svete je pieseň Weightless od britskej kapely Marconi Union. Výsledky výskumu preukázali, že táto skladba dokáže znížiť napätie, stres a úzkosť až o 65 % a je účinným nástrojom na upokojenie nervového systému. Samozrejme, tento typ hudby nie je vhodný ako podmaz pre vianočné nákupy a je to len demonštrácia toho, ako hudba môže fungovať. V prípade vianočných hudobných podmazov je dobré zabezpečiť dostatočnú pestrosť playlistov tak, aby sa zamedzilo prílišnému opakovaniu skladieb. Aj keď mnohé playlisty počítajú s priemerným časom stráveným v predajni netreba zabúdať na fakt, že vianočná hudba je reprodukovaná aj v rádiách.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín? Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín? Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera