logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...
  • Časopis Tovar&Predaj nedávno predstavil inovované logo a jeho májovo-júnové vydanie vychádza...
  • Spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a Kraj, spúšťa nový projekt...
  • Nepotravinársky diskontný reťazec Action má na Slovensku už šesť predajní. Minulý týždeň...

Jakub Berčík: Prečo je dôležité budovanie maloobchodnej siete predajní?

7. júla 2022
Blog 0
905
Jakub Berčík: Prečo je dôležité budovanie maloobchodnej siete predajní?

Výstavba bytov a vznik nových obytných štvrtí na periférii miest, pandémia Covid-19, rast cien energií prehlbuje problém s potravinovými púšťami.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Aké zmeny v spotrebiteľskom správaní prináša zálohovanie nápojových obalov?

Čo sú to potravinové púšte?

Ide o územnú oblasť, ktorá má obmedzený prístup k cenovo dostupným a výživným potravinám. Ich opakom sú potravinové oázy, ktoré predstavujú oblasti s vyššou dostupnosťou supermarketov alebo obchodov so zeleninou a čerstvými potravinami. Ich prehlbovanie na území Slovenska súvisia s internacionalizáciou v 90tych rokoch a príchodom supermarketov a hypermarketov. To malo za následok proces koncentrácie maloobchodu v rámci, ktorého sa počet prevádzok znížil, ale nákupná plocha sa zväčšila. Hustá sieť malometrážnych obchodov do 50 štvorcových metrov, ktoré boli v tom období výrazne zastúpené, sa dramaticky znížila v prospech väčších ekonomicky výhodnejších predajní.

Potravinové púšte pribúdajú

Z prieskumu, ktorý publikovalo v roku 2020 Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) vyplýva, že na našom území bolo identifikovaných 102 reálnych potravinových púští z kategórie malých obcí (do 500 obyvateľov). Až 62 % týchto obcí patrí do veľkostnej kategórie do 250 obyvateľov. Ide o obce lokalizované prevažne na východe Slovenska. Hoci v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji neboli identifikované reálne potravinové púšte v kategórii malých obcí, aj na tomto území sú obce, respektíve lazy, v ktorých obyvatelia nemajú prístup ku kúpe základných potravín. Dá sa predpokladať, že počet potravinových púští je na Slovensku väčší, keďže neexistuje databáza obcí, v ktorých sa (ne)nachádzajú predajne potravín. ŠÚ SR ukončil takúto evidenciu Mestskej a obecnej štatistiky v roku 2013. V analýze neboli zohľadnené malé obce bez predajní potravín, z ktorých je veľkometrážna predajňa potravín dostupná do stanovenej vzdialenosti. Avšak obyvatelia musia pre nákup základných potravín cestovať, čiže vynaložiť finančné prostriedky.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Návrat k starým nákupným zvykom? Ovplyvní ich aj situácia na Ukrajine

Čo to spôsobuje?

Obyvatelia žijúci v potravinových púšťach majú často podpriemerné ročné príjmy, čiže sú sociálno-ekonomicky znevýhodnení pri nákupe potravín. Okrem toho, že majú zvýšené náklady na cestovanie, tak najmä staršia časť populácie je aj vo väčšine prípadov odkázaná na pomoc druhých. Zároveň je potrebné si uvedomiť, že potraviny, ktoré sa nachádzajú v dostupnej vzdialenosti, majú vo väčšine prípadov vyššie ceny, nakoľko predajcovia musia kompenzovať vyššie náklady na dopravu. V sieti maloobchodných predajní, ktoré prevádzkujú viacero formátov sa tento cenový rozdiel odborne nazýva stratégia cenovej diferenciácie podľa miesta. Druhý nemenej dôležitý aspekt je uhlíková stopa. Cestovanie za potravinami zvyšuje uhlíkovú stopu v dobe, keď sa spoločnosť snaží uplatňovať maximálne ekologický princíp. Príkladom môže byť developerský projekt, resp. nová obytná štvrť na periférii mesta bez priameho napojenia na mestskú hromadnú dopravu, kde jediný spôsob nákupu je využitie online nákupu, resp. vlastného spôsobu dopravy, napr. auta.

Trendy v rozširovaní maloobchodnej siete predajní potravín

V podmienkach Slovenska možno pozorovať dva trendy. Kým domáca spoločnosť COOP Jednota Slovensko s najhustejšou sieťou predajní potravín postupne znižuje ich počet modernizáciou a premenou najmenších formátov na väčšie predajné formáty, tak zahraničné reťazce neustále rozširujú svoje prevádzky. Tento stav vyplýva aj zo skutočnosti, že kým spoločnosť COOP Jednota Slovensko prevádzkuje často svoje predajne v existujúcich, resp. zdedených priestoroch, tak zahraničné reťazce idú cestou budovania nových prevádzok. Najmä na miestach s významným nákupným spádom. Príkladom môže byť aj rozširovanie predajných konceptov. A to v podobe malej predajne miniBilla v obci Valaská pri Brezne, resp. partnerstvo spoločnosti Billa a čerpacích staníc OMV, kde si môžu zákazníci natankovať a rýchlo vybaviť svoje nákupy na jednom mieste.

Vývoj predajných formátov spoločnosti COOP Jednota Slovensko v období 2013 – 2021

Zdroj: Výročné správy spoločnosti COOP Jednota Slovensko

Aké je riešenie?

Potravinové púšte predstavujú významný problém, o ktorom sa veľmi nehovorí. Okrem toho, že často trpia tí, ktorí sú najzraniteľnejší a ekonomicky najslabší, vzniká tu aj dosť významný ekologický problém. Riešením môže byť rozširovanie hustoty obchodnej siete potravín, ktorá môže v čase rekordnej inflácie prispieť aj k znižovaniu cien. A to cez zdravú konkurenciu, s čím sa stotožňuje aj Slovenská aliancia moderného obchodu. Prevádzkovanie malých predajní v oblastiach, ktoré sú pre retailerov neefektívne však vyžaduje zásah štátu, resp. vyčlenenie zdrojov z plánu odolnosti a obnovy. Ak sa chceme tváriť ako ekologická krajina, nemôžeme si zakrývať oči pred individuálnou mobilitou spojenou s nákupom potravín, ktorá predstavuje zvýšenú uhlíkovú stopu. To znásobuje potrebu hľadania udržateľných riešení aj v tejto oblasti.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Aké zmeny v spotrebiteľskom správaní prináša zálohovanie nápojových obalov? Jakub Berčík: Návrat k starým nákupným zvykom? Ovplyvní ich aj situácia na Ukrajine Jakub Berčík: Retail a energetická kríza plánogramJakub Berčík: Inovatívne prístupy pri tvorbe efektívnych plánogramov

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera