logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program...
  • Snažíte sa, aby ste prilákali stále nových zákazníkov do svojej predajne a tým zvýšili svoje...
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...

Jakub Berčík: Retail a energetická kríza

27. septembra 2022
Blog 0
637
Jakub Berčík: Retail a energetická kríza

Obchod sa ešte nestihol spamätať z pandémie a už čelí ďalšej kríze – energetickej. Obchodníkov sa táto kríza dotýka rovnako ako celého podnikateľského sektora na Slovensku. Najväčšie režijné náklady pre maloobchodné prevádzky predstavujú náklady na chladenie, kúrenie a osvetlenie. V súčasnom období nastáva situácia v podobe skokových nárastov cien energií, ktoré nie je možné bez dodatočných opatrení absorbovať.

Už v súčasnosti niektorí obchodníci idú za spotové ceny, iným zas končí fixácia koncom tohto roka. Obchodníci budú preto nútení pristupovať k dodatočným opatreniam na šetrenie energie a celkovo aj k šetreniu všetkých nákladov. Opatrenia budú individuálne, podľa možností každého obchodníka ako napríklad koordinovaný home office na centrále, zníženie teploty v obchode, stlmenie nočného svetla alebo reklamných bannerov a podobne.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín?

Energetická kríza a jej dôvody

V súčasnosti sú prevádzky nútené kupovať plyn a elektrinu za spotové, teda burzové, denne sa meniace ceny. Ako príklad môžeme uviesť plyn, ktorý stál pred rokom 36 eur za megawatthodinu, v súčasnosti je spotová cena viac ako 300 eur, čiže nárast o viac ako 800 percent. Ceny elektriny prekročili za posledné obdobie tisíc eur za MWh, ktorá takto pred rokom stála okolo 80 eur, a teda nárast je o viac ako
1 200 percent. V tejto súvislosti dodávatelia energií odmietajú uzatvárať dlhodobé kontrakty.

Ide o situáciu, ktorá nemá obdobu. Množstvo výrobných podnikov nebude schopných zabezpečiť si energie na výrobu. Je potrebné si uvedomiť, že tento rast cien energií sa týka celého dodávateľského reťazca. Príkladom môžu byť potraviny – pekárenské výrobky, kde sa enormný nárast cien energií na strane pekárov, prepravcov, ale aj samotných predajcov prejaví na koncových spotrebiteľských cenách.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

Za rastom cien energií nie je len vojna na Ukrajine či sucho (atómové elektrárne vo Francúzsku počas leta išli na 50 percent výkonu pre nedostatok vody na chladenie), ale aj prechod na zelené energie. Ešte pred vojnou na Ukrajine malo na rast cien elektrickej energie vplyv postupné zatvárenie atómových elektrárni v Nemecku a prechod na zelené energie. Problém zelených energií z takzvaných obnoviteľných zdrojov je ich účinnosť.

Zelené riešenia sú potrebné, ale sú udržateľné?

Ako príklad uvediem nikdy nespustenú atómovú elektráreň Zwentendorf v Rakúsku 133 km od Bratislavy. Funkčná elektráreň s výkonom 723 MW nikdy nebola uvedená do ostrej prevádzky (nenavezené jadrové palivo). Rozhodli o tom obyvatelia Rakúska v referende rozdielom 0,5 percenta.

V televízii bola v čase referenda dokonca nasadená aj televízna reklama, ktorá mala podporiť/presvedčiť obyvateľstvo komunikovaním benefitov elektrárne. Žiaľ, neúspešne. Dôvodom boli obavy z rádioaktivity napriek tomu, že tento typ elektrární patrí k tým najčistejším a najbezpečnejším na svete. Výpadok v sieti bol v Rakúsku nahradený výstavbou dvoch uholných elektrární, ktoré spaľujú koks a do prostredia vypúšťajú množstvo škodlivín. Logiku nech posúdi každý sám.

Do areálu nikdy nespustenej elektrárne, ktorá sa dnes využíva na cvičenia, ale aj ako miesto pre exkurzie, boli nainštalované solárne články. Tie sú rozmiestnené po celom areály elektrárne a za jeden rok vyrobia toľko energie, ako by vyrobil reaktor za 15 minút prevádzky bez akéhokoľvek znečistenia ovzdušia. Treba si tiež uvedomiť, že pri výrobe fotovoltaických článkov, ktoré majú obmedzenú životnosť a časom degradujú, sa používa kremík, ktorého zahrievaním sa uvoľňujú do ovzdušia taktiež škodlivé látky. Preto je potrebné konštatovať, že zelené riešenia sú potrebné, ale je ich nutné robiť racionálne a uvážene.

Ako šetriť v čase energetickej krízy?

Obchodné reťazce šetria energie už dlhodobo. Za hlavnú zmenu z hľadiska šetrenia energií možno považovať uzatvorenie chladiarenských vitrín (pôvodne otvorené, čo bolo pre zákazníka komfortnejšie) či zavedenie LED osvetlenia. Niektorí maloobchodní predajcovia sú dokonca ďalej. Napríklad Lidl využíva spätné získavanie tepla z chladiarenských a mraziarenských zariadení (rekuperácia).

Koncept supermarketov Fresh, ktorý prevádzkuje firma Labaš, má napríklad chladiacu technológiou talianskej značky Costan so zodpovedným prístupom k životnému prostrediu. Teplo z vitrín sa rekuperuje a prevádzka ním ohrieva úžitkovú vodu. Coop Jednota, podobne ako český Albert, implementovala komplexný monitoring chladiacich zariadení. Monitoring je založený na internete vecí (IoT), teda na senzoroch-meračoch, ktoré v dohodnutých intervaloch odosielajú namerané dáta do platformy, čo umožňuje efektívne riadenie aj z hľadiska spotreby energií.

Za ďalšie možnosti, ako ušetriť, možno považovať zavedenie svetelných senzorov do menej frekventovaných predajných oddelení. Ak sa v priestore nenachádzajú zákazníci, svetlá môžu byť vypnuté. Ušetriť sa dá aj na akcentnom (doplnkovom) osvetlení počas neprítomnosti zákazníkov. Ak to je možné, je potrebné využiť prirodzené osvetlenie a tiež prehodnotiť prevádzkové hodiny vo vzťahu k energiám a tržbám. Ušetriť sa dá aj na osvetlení v priestoroch, ktoré nie sú určené pre zákazníkov, napríklad v skladoch.

Keďže náklady na kúrenie/chladenie predstavujú značnú položku, pravidelným čistením a znížením chladenia (klimatizácie) o jeden stupeň je možné ušetriť štyri až päť percent spotreby energie. Prehodnotiť sa dá aj používanie všetkých zariadení, ktoré spotrebúvajú energiu a nie sú nevyhnutné pre prevádzku, napríklad vendingové automaty, ktoré obsahujú nechladené produkty. Dôležite je tiež zapojenie zamestnancov do iniciatívy na úsporu energie, napríklad aby neplytvali, zhasínali, ak nie je potrebné svietiť a podobne.

 

 

 

 

 

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín? Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami? dedolesJakub Berčík: Chytľavá hudba v reklame môže pomôcť, ale nie vždy je zárukou úspechu dátaJakub Berčík: Dáta hýbu svetom, ale aj obchodom

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit predstavuje kompletný konferenčný program

Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program prvého ročníka summitu, ktorý sa uskutoční 20. apríla 2023 v kongresovom centre WPP Campus v Prahe. V dopoludňajšom programe vystúpia špičkoví odborníci na udržateľnosť s inšpiratívnymi prezentáciami a panelovými diskusiami na rôzne témy súvisiace s udržateľnosťou a podnikaním. V popoludňajšom programe bude predstavených 12 […]
Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera