logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Jakub Berčík: Inovatívne prístupy pri tvorbe efektívnych plánogramov

24. októbra 2022
Blog 0
437
Jakub Berčík: Inovatívne prístupy pri tvorbe efektívnych plánogramov

Nákup väčšiny položiek z nákupného košíka prebieha podľa prieskumov impulzívne, čoho dôvodom sú emócie. Aj samotné rozhodovanie pri výbere tovarov prebieha na 70 % až 90 % nevedome a podľa modernej psychológie tzv. „brána do vedomia“ trvá 300 milisekúnd (ms).

Inými slovami, ľudský mozog rieši danú situáciu minimálne o 300 ms skôr, ako si ju vôbec stihne človek uvedomiť. To znamená, že ak zákazník v regáli požadovaný produkt nenájde alebo ho počas nákupu niečo vyruší z hľadiska usporiadania tovaru, obchodník môže stratiť až 4 % svojho obratu. Vzhľadom na fakt, že za rok 2022 budú podľa odhadov príjmy na slovenskom trhu s potravinami predstavovať takmer 13 miliárd eur, nejde o zanedbateľnú sumu. Proces rozhodovania prebieha pri regáli a miesto predaja je posledným miestom, ktoré dokáže zvrátiť rozhodnutie nakupujúcich. Prieskumy tiež naznačujú, že až dve tretiny ľudí sa rozhodujú priamo v predajni, ktorú značku rýchloobrátkového spotrebného tovaru (FMCG) si kúpia.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

V tejto súvislosti je potrebné realizovať kontrolu vystavení, ale taktiež neustále zlepšovať a inovovať „zlaté pravidlá vystavovania tovarov“.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Aké zmeny v spotrebiteľskom správaní prináša zálohovanie nápojových obalov?

Za správnym vystavením a rozmiestnením tovarov je celá veda

Oblasť, ktorá sa zaoberá nielen starostlivosťou o tovary, ale aj plánovaním jednotlivých tovarových vystavení sa nazýva merchandising. Je to pomerne rozsiahla problematika, ktorá sa zaoberá vytváraním plánogramov – univerzálnych pravidiel a stratégií vystavovania pre jednotlivé tovarové kategórie. Merchandising v sebe zahrňuje celú radu aktivít, ktoré vykonávajú ako výrobcovia, tak predajcovia alebo špecializované reklamné agentúry. Treba si uvedomiť, že vplyv merchandisingu nie je v predajni izolovaný. Vždy sa jedná o komplexný spoločný vplyv značiek, produktov, reklám a merchandisingových nástrojov pôsobiacich v mieste predaja počas nakupovania, vrátane in-store komunikácie. Predmetom záujmu marketérov, merchandiserov a výskumníkov je meranie konečného nákupného záujmu a pozorovanie správania spotrebiteľov v mieste predaja – čo, kde, kedy, prečo a za koľko spotrebitelia nakupujú. Existuje však celý rad ďalších merateľných premenných, na základe ktorých je možné vytvárať modely správania spotrebiteľov.

Ako prebieha kontrola vystavených tovarov?

Dodržiavanie plánogramu je potrebné neustále sledovať. Tovar musí byť vždy tam, kde je znázornený na obrázku – plánograme. Kontrolu je možné vykonať tromi spôsobmi – na mieste manuálne, automatizovane na diaľku a automatizovane na mieste. V prípade manuálnej kontroly na mieste sa najímajú merchandiseri, ktorí navštevujú predajne za účelom kontroly stavu zásob, ukladajú chýbajúce položky, kontrolujú rozloženie tovarov pomocou plánogramu a pripravujú správy pre manažérov.

Na diaľku je to možné realizovať prostredníctvom kamier, ktoré pravidelne fotia vystavené tovary. V prípade nedostatočného vystavenia systém odošle upozornenie merchandiserovi. Toto využívajú predovšetkým niektoré veľké spoločnosti. Ďalšou možnosťou je tzv. robot merchandiser. Ten vyhodnotí, či sú vystavené všetky produkty, identifikuje chýbajúce alebo nadbytočné položky, skontroluje správnosť cien a označenia a nájde aj produkty po dátume minimálnej trvanlivosti. Spoľahlivosť takéhoto robota sa blíži k 100 %, pričom človek zvláda svoje úlohy len na 65 %.

Tretí spôsob predstavuje kombináciu, pri ktorej merchandiseri vykonávajú svoju prácu s ohľadom na špecifiká daného odvetvia na mieste predaja. Merchandiser príde do predajne, odfotí regál a aplikácia mu ukáže, ktoré produkty sú umiestnené správne a ktoré je naopak potrebné umiestniť inde.

Zlepšenie efektívnosti merchandisingu

Mnohé spoločnosti zlepšujú svoje obchodné rozhodovanie v oblasti merchandisingu pomocou údajov doplnených o skúsenosti z terénu. Najmä pri prezentácii svojich výrobkov v obchode chcú viac pristupovať k riešeniam založeným na údajoch, a to hlavne v situáciách, keď sa s pribúdajúcimi inováciami výrobkov postupom času existujúce normy merchandisingu stávajú čoraz zložitejšími, a preto potrebujú overenie a/alebo zlepšenie. Tento fakt do značnej miery posilňuje uplatnenie neuromarketingových metód na detailné meranie nákupných preferencií a skúseností. Pri tvorbe efektívnych plánogramov je potrebné mať na pamäti, že dobre usporiadaný regál pomáha nakupujúcim v procese rozhodovania, ale zároveň ich necháva v nastavení „autopilota“ – preto je potrebné získať podrobný obraz o tom, ako usporiadať výrobky vo výstavnom regáli tak, aby bola maximalizovaná konverzia a spokojnosť zákazníkov.

Testovanie vnímania vystavených tovarov je možné realizovať dvomi spôsobmi. Vo virtuálnom prostredí alebo priamo na mieste predaja s využitím špecializovaných technológií. Vo svete existujú viaceré virtuálne laboratóriá a na Slovenku bola vyvinutá technológia SAMO® (Simple Automatic Merchandising Operator). Obe riešenia majú svoje výhody a nevýhody, no v konečnom dôsledku prinášajú úplne nový a rozširujúci pohľad na zaužívané normy a stratégie merchandisingu v náročnom a meniacom sa prostredí.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda Jakub Berčík: Aké zmeny v spotrebiteľskom správaní prináša zálohovanie nápojových obalov? Zákazníci nakupujú spontánne, predávajú najmä schopnosti predajcov Rok 2020 priniesol renesanciu domáceho pitia vína

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera