logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nové vydanie časopisu TaPmag vyšlo v náklade 10 500 výtlačkov, pričom 9000 kusov poputovalo do...
  • Vedeli ste, že až 87 % fanúšikov po zhliadnutí zaujímavého príspevku ich obľúbeného influencera...
  • Presne 231 projektov na zlepšenie života ako nové lavičky, parky, včelie úle či preliezky...
  • Pred rokom prišla spoločnosť M2C s jedinečným riešením pre efektívnu kontrolu hotovostných...

Jakub Berčík: Dáta hýbu svetom, ale aj obchodom

3. augusta 2022
Blog 0
156
Jakub Berčík: Dáta hýbu svetom, ale aj obchodom

Tak ako všetky odvetvia obchodu, aj samotný maloobchod podlieha rôznym zmenám a trendom, ktoré vplývajú nielen na samotných obchodníkov, ale aj na ich zákazníkov. Transformáciou obchodu zákazník vďaka konkurenčnému prostrediu získal nielen lepšie ceny, ale má tiež pestrejší výber, možnosti rýchlejšieho a komfortnejšieho nákupu, lepšiu časovú a distančnú dostupnosť či rozvinuté služby. Vďaka moderným technológiám sa mení retail tempom, aké doposiaľ nemá obdoby, čoho sme svedkami pri každodennom nakupovaní. Či sa nám to páči alebo nie, všetky tieto zmeny prebiehajú s ohľadom na rozvoj informačných a komunikačných technológií.

V rámci transformácie a trendov možno pozorovať rozvoj tradičných sietí, príchod nadnárodných reťazcov, moderné supermarkety, hypermarkety, ako aj otváranie menších špecializovaných predajní, ktoré sú bližšie k zákazníkom. Príkladom môže byť malý predajný koncept – miniBilla v obci Valaská pri Brezne. Postupne sa rozšíril predaj potravín aj mimo klasických predajní a v súčasnosti vidíme, že klasické večierky nahradili čerpacie stanice (napr. partnerstvo spoločnosti Billa a čerpacích staníc OMV, kde si môžu zákazníci natankovať a rýchlo vybaviť svoje nákupy na jednom mieste). Ďalšou zmenou, ktorú možno pozorovať je fakt, že jeden z najväčších predajcov biopotravín je drogéria.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 11 – 12/2021: Čokolády chcú byť fér

Tok dát ako pridaná hodnota pre zákazníka

Postupné budovanie multikanálového integrovaného prístupu predaja (multichannel a omnichannel) obdobie pandémie ešte urýchlilo a posilnilo. Zároveň nastala doba poznania založená na dátach. Súčasný obchod sa posunul smerom k intenzívnej práci s dátami. Je potrebné zdôrazniť, že ak má byť obchod úspešný musí pracovať s dátami. Moderná predajňa dnes slúži aj na aktívnu komunikáciu so zákazníkmi. Využívajú sa rôzne technológie, ako napríklad elektronické cenovky, rôzne svetelné bannery, obrazovky, pútače, ktoré lákajú pozornosť zákazníka a zároveň mu uľahčujú a spríjemňujú nákup.

Technológie pomáhajú aj pri skladovaní potravín, napr. prostredníctvom inteligentného meracieho systému s využitím IoT (internetu vecí), za čo napr. získala maloobchodná sieť COOP Jednota prestížnu cenu za metrológiu za rok 2021. Dôležité sú investície do udržateľnosti a dekarbonizácie predajní či odvetvia logistiky. Samozrejmosťou sú online služby, ktoré napredujú aj napriek tomu, že Slovensko nie je z hľadiska členitosti ideálne pre online predaj. Vernostné programy zase tvoria základnú bázu získavania dát o nákupnom správaní zákazníkov. Na základe takto získaných údajov sú obchodníci schopní pripravovať pre zákazníkov personalizované ponuky a optimalizovať zásoby.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 1 – 2/2022: Pandémiu už počas sviatkov necítiť

Predikcia správania spotrebiteľov

Do tohto procesu vstupuje aj predikovanie úspešnosti nového produktu, čo je pre firmy kľúčové a veľmi zaujímavé. V dôsledku toho sa neustále hľadajú nové metódy a zdroje informácií pre zlepšenie presnosti predpovede obchodného úspechu. V roku 2021 v Düsseldorfe v Nemecku prebehol experiment (Varga a kol. 2021), ktorý kombinoval štyri typy dát (dáta z trhu, dotazníkový prieskum, stimulované nákupné rozhodnutia a dáta z laboratórneho experimentu, pri ktorom bola použitá metóda snímkovania mozgu fMRI). Cieľom bolo pomôcť „manažérskej výzve“ úspešne predpovedať úspech/predaj nového výrobku pred jeho samotným uvedením na trh.

Tento proces je dôležitý, pretože uvedenie nového výrobku je často spojené so značnými finančnými prostriedkami vrátane širokého spektra obchodných rozhodnutí. Primárnym cieľom tohto výskumu bolo zistiť, či údaje fMRI môžu podporiť bežné typy údajov pri predpovedaní predaja nového výrobku. Prístroj fMRI je zariadenie, ktoré sa v podmienkach Slovenska využíva len v medicíne na snímkovanie mozgu pacientov. Bežnou praxou v zahraničí je využívanie tohto zariadenia aj na marketingové účely.

Môže úspešnosť produktu predpovedať snímkovanie mozgu?

V tomto prípade sa tradičné údaje, ako sú údaje z dotazníkové prieskumu a dáta z trhu, spojili s informáciami o mozgovej aktivite, získanými snímkovaním mozgu. Údaje o trhu použité v tomto experimente poskytol veľký maloobchodný predajca v Nemecku. Tieto údaje obsahovali napríklad informácie o cenových zvýhodneniach a propagácii 56 výrobkov. Tieto výrobky boli hodnotené v reprezentatívnom prieskume ich zákazníkov na základe obľúbenosti výrobku, atraktívnosti obalu a zámeru nakupovať. Zároveň bol vykonaný experiment v laboratórnych podmienkach, kde výskumnej vzorke boli prezentované produktové obrázky, informácie o cene, pričom bola zisťovaná taktiež motivácia/ochota nakupovať. Súčasne, počas zvažovania nákupu produktu, resp. jeho ceny bola sledovaná mozgová aktivita v troch oblastiach: prúžkované teleso (ventral striatum), ventromediálny prefrontálny kortex (ventromedical perfrontal cortex) a predná insula (anterior insula).

Počas fázy predikcie sa simuloval vyššie uvedený manažérsky problém, ktorý pozostával z dvoch fáz: V prvej etape sa odhadli parametre predikčného modelu na základe súboru odhadov pozostávajúceho z výrobkov, ktoré boli uvedené na trh pred novembrom 2016. Po druhé, výsledné koeficienty sa použili na predpovedanie predaja výrobkov, ktoré boli uvedené na trh po novembri 2016, t. j. predikčný súbor.  Súčasne boli špecifikované rôzne kombinácie súborov údajov s cieľom porovnať ich úspešnosť pri predpovedaní predaja.

Výsledky tejto štúdie, ktorá zatiaľ nebola verejne publikovaná naznačujú, že použitie predikčného modelu obsahujúce dáta zo snímkovania mozgu zvyšuje presnosť predpovede o 28,6 % v porovnaní so  základným modelom postavenom čisto na historických dátach. Celkovo najvýkonnejší je model, ktorý kombinuje všetky súbory údajov, pričom vedie k zlepšeniu predikcie o 38,6 %.

Z uvedeného vypláva, že kombinácia údajov z viacerých zdrojov môže pomôcť marketingovým manažérom prijímať relevantné rozhodnutia o uvedení nového výrobku na trh.

Súvisiace články:

Tovar&Predaj 11 – 12/2021: Čokolády chcú byť fér Tovar&Predaj 1 – 2/2022: Pandémiu už počas sviatkov necítiť SLOVLOGKongres Slovlog 14 rozprúdil krv v žilách slovenskej logistiky

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

TrackSys

Ako efektívne používať TrackSys v logistike?

Pred rokom prišla spoločnosť M2C s jedinečným riešením pre efektívnu kontrolu hotovostných transakcií. Jan Čulík, projektový manažér centra vzdialeného dohľadu spoločnosti M2C, je presvedčený, že software TrackSys by mohol byť i jedným zo spôsobov, ako zefektívniť proces vyskladňovania tovaru: „Máme nástroj, vďaka ktorému môžeme získať také dáta, na základe ktorých môžeme procesy zefektívniť.“  Ako aplikovať […]
Môjobchod

Sieť potravín Môjobchod získala 2. miesto v počte predajní

Otvorenie ambassador predajne v Maduniciach. 10 rokov od svojho založenia dosiahla maloobchodná sieť potravín Môjobchod  významný míľnik. Otvorením 737. predajne si značka zabezpečila 2. miesto v počte franšíz na slovenskom trhu. K úspechu sa dopracovala najmä snahou dostať sa k svojim zákazníkom čo najbližšie, ponúkať kvalitný sortiment a vytvoriť príjemnejší priestor na nákup. Značka Môjobchod odštartovala […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

12. – 16. 9. 2022, Drinktec 2022, Mníchov

5. – 6. 10. 2022, Kongres Samoška, Košice

13. – 14. 10. 2022, Kongres Obalko, Praha

Profily

Hans Faltys, spolumajiteľ siete Starý Otec: Cena a kvalita súvisia menej, než si ľudia myslia

12. augusta 2022
Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera