logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Jakub Berčík: Dáta hýbu svetom, ale aj obchodom

3. augusta 2022
Blog 0
608
Jakub Berčík: Dáta hýbu svetom, ale aj obchodom

Tak ako všetky odvetvia obchodu, aj samotný maloobchod podlieha rôznym zmenám a trendom, ktoré vplývajú nielen na samotných obchodníkov, ale aj na ich zákazníkov. Transformáciou obchodu zákazník vďaka konkurenčnému prostrediu získal nielen lepšie ceny, ale má tiež pestrejší výber, možnosti rýchlejšieho a komfortnejšieho nákupu, lepšiu časovú a distančnú dostupnosť či rozvinuté služby. Vďaka moderným technológiám sa mení retail tempom, aké doposiaľ nemá obdoby, čoho sme svedkami pri každodennom nakupovaní. Či sa nám to páči alebo nie, všetky tieto zmeny prebiehajú s ohľadom na rozvoj informačných a komunikačných technológií.

V rámci transformácie a trendov možno pozorovať rozvoj tradičných sietí, príchod nadnárodných reťazcov, moderné supermarkety, hypermarkety, ako aj otváranie menších špecializovaných predajní, ktoré sú bližšie k zákazníkom. Príkladom môže byť malý predajný koncept – miniBilla v obci Valaská pri Brezne. Postupne sa rozšíril predaj potravín aj mimo klasických predajní a v súčasnosti vidíme, že klasické večierky nahradili čerpacie stanice (napr. partnerstvo spoločnosti Billa a čerpacích staníc OMV, kde si môžu zákazníci natankovať a rýchlo vybaviť svoje nákupy na jednom mieste). Ďalšou zmenou, ktorú možno pozorovať je fakt, že jeden z najväčších predajcov biopotravín je drogéria.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode

Tok dát ako pridaná hodnota pre zákazníka

Postupné budovanie multikanálového integrovaného prístupu predaja (multichannel a omnichannel) obdobie pandémie ešte urýchlilo a posilnilo. Zároveň nastala doba poznania založená na dátach. Súčasný obchod sa posunul smerom k intenzívnej práci s dátami. Je potrebné zdôrazniť, že ak má byť obchod úspešný musí pracovať s dátami. Moderná predajňa dnes slúži aj na aktívnu komunikáciu so zákazníkmi. Využívajú sa rôzne technológie, ako napríklad elektronické cenovky, rôzne svetelné bannery, obrazovky, pútače, ktoré lákajú pozornosť zákazníka a zároveň mu uľahčujú a spríjemňujú nákup.

Technológie pomáhajú aj pri skladovaní potravín, napr. prostredníctvom inteligentného meracieho systému s využitím IoT (internetu vecí), za čo napr. získala maloobchodná sieť COOP Jednota prestížnu cenu za metrológiu za rok 2021. Dôležité sú investície do udržateľnosti a dekarbonizácie predajní či odvetvia logistiky. Samozrejmosťou sú online služby, ktoré napredujú aj napriek tomu, že Slovensko nie je z hľadiska členitosti ideálne pre online predaj. Vernostné programy zase tvoria základnú bázu získavania dát o nákupnom správaní zákazníkov. Na základe takto získaných údajov sú obchodníci schopní pripravovať pre zákazníkov personalizované ponuky a optimalizovať zásoby.

Prečítajte si tiež
Marketing spoločnosti Coca-Cola HBC bude riadiť Martina Lovětínská

Predikcia správania spotrebiteľov

Do tohto procesu vstupuje aj predikovanie úspešnosti nového produktu, čo je pre firmy kľúčové a veľmi zaujímavé. V dôsledku toho sa neustále hľadajú nové metódy a zdroje informácií pre zlepšenie presnosti predpovede obchodného úspechu. V roku 2021 v Düsseldorfe v Nemecku prebehol experiment (Varga a kol. 2021), ktorý kombinoval štyri typy dát (dáta z trhu, dotazníkový prieskum, stimulované nákupné rozhodnutia a dáta z laboratórneho experimentu, pri ktorom bola použitá metóda snímkovania mozgu fMRI). Cieľom bolo pomôcť „manažérskej výzve“ úspešne predpovedať úspech/predaj nového výrobku pred jeho samotným uvedením na trh.

Tento proces je dôležitý, pretože uvedenie nového výrobku je často spojené so značnými finančnými prostriedkami vrátane širokého spektra obchodných rozhodnutí. Primárnym cieľom tohto výskumu bolo zistiť, či údaje fMRI môžu podporiť bežné typy údajov pri predpovedaní predaja nového výrobku. Prístroj fMRI je zariadenie, ktoré sa v podmienkach Slovenska využíva len v medicíne na snímkovanie mozgu pacientov. Bežnou praxou v zahraničí je využívanie tohto zariadenia aj na marketingové účely.

Môže úspešnosť produktu predpovedať snímkovanie mozgu?

V tomto prípade sa tradičné údaje, ako sú údaje z dotazníkové prieskumu a dáta z trhu, spojili s informáciami o mozgovej aktivite, získanými snímkovaním mozgu. Údaje o trhu použité v tomto experimente poskytol veľký maloobchodný predajca v Nemecku. Tieto údaje obsahovali napríklad informácie o cenových zvýhodneniach a propagácii 56 výrobkov. Tieto výrobky boli hodnotené v reprezentatívnom prieskume ich zákazníkov na základe obľúbenosti výrobku, atraktívnosti obalu a zámeru nakupovať. Zároveň bol vykonaný experiment v laboratórnych podmienkach, kde výskumnej vzorke boli prezentované produktové obrázky, informácie o cene, pričom bola zisťovaná taktiež motivácia/ochota nakupovať. Súčasne, počas zvažovania nákupu produktu, resp. jeho ceny bola sledovaná mozgová aktivita v troch oblastiach: prúžkované teleso (ventral striatum), ventromediálny prefrontálny kortex (ventromedical perfrontal cortex) a predná insula (anterior insula).

Počas fázy predikcie sa simuloval vyššie uvedený manažérsky problém, ktorý pozostával z dvoch fáz: V prvej etape sa odhadli parametre predikčného modelu na základe súboru odhadov pozostávajúceho z výrobkov, ktoré boli uvedené na trh pred novembrom 2016. Po druhé, výsledné koeficienty sa použili na predpovedanie predaja výrobkov, ktoré boli uvedené na trh po novembri 2016, t. j. predikčný súbor.  Súčasne boli špecifikované rôzne kombinácie súborov údajov s cieľom porovnať ich úspešnosť pri predpovedaní predaja.

Výsledky tejto štúdie, ktorá zatiaľ nebola verejne publikovaná naznačujú, že použitie predikčného modelu obsahujúce dáta zo snímkovania mozgu zvyšuje presnosť predpovede o 28,6 % v porovnaní so  základným modelom postavenom čisto na historických dátach. Celkovo najvýkonnejší je model, ktorý kombinuje všetky súbory údajov, pričom vedie k zlepšeniu predikcie o 38,6 %.

Z uvedeného vypláva, že kombinácia údajov z viacerých zdrojov môže pomôcť marketingovým manažérom prijímať relevantné rozhodnutia o uvedení nového výrobku na trh.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode Marketing spoločnosti Coca-Cola HBC bude riadiť Martina Lovětínská Katarína Droppová: Získajte náskok pred konkurenciou, ponúknite benefit navyše Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera