logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

9. decembra 2021
Blog 0
1679
Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

Na výber reťazca a vernosť zákazníkov pri nákupe potravín vplýva viacero faktorov. Ide predovšetkým o veľkosť a charakter nákupu, lokalitu, cenu a veľkosť predajne. V náročnom konkurenčnom prostredí sa však do popredia v maloobchodnom predaji určite dostáva aj potreba vyniknúť, odlíšiť sa a vytvoriť emocionálne väzby. Tieto odlišujúce prvky sú mnohokrát aj ústredným posolstvom kampaní či komunikácie maloobchodných reťazcov.

Pomerne často spomínanou vlastnosťou je podiel domácich slovenských výrobkov na pultoch, z ktorých až štvrtina je ponúkaná pod privátnou značkou reťazca. Tento fakt značne nepriaznivo vplýva na budovanie hodnoty vlastnej značky a dôvery spotrebiteľov k jeho kvalite a dobrej povesti slovenských výrobcov.

Prečítajte si tiež
Privátne značky sa v kríze hlásia o slovo

Reťazec s najvyšším zastúpením privátnych značiek

Z prieskumu, ktorý realizovala Potravinárska komora Slovenska v roku 2021 prostredníctvom agentúry Go4Insight vyplýva, že najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode má reťazec Lidl Slovenská republika (50,5 %), nasleduje Kaufland Slovenská republika (22,6 %) a Coop Jednota Slovensko (19,9 %), pričom najnižší podiel privátnych značiek je v sieti predajní Terno (3,9 %). Bežne je teda v slovenských obchodoch vystavených niečo medzi šestinou a pätinou privátnych výrobkov. Od tejto priemernej hodnoty sa veľmi výrazne odlišuje reťazec Lidl, kde tvoria privátne značky až polovicu zo všetkých výrobkov na regáloch.

Štúdia bola realizovaná v 360 predajniach potravinových reťazcov na celom Slovensku podľa totožnej metodiky, ktorá bola použitá aj predchádzajúcich rokoch. Z podielu 25 % privátnych značiek je podľa vyššie spomínaného prieskumu 17 % zahraničných a 8 % slovenských. Drvivú väčšinu z privátnych značiek pritom tvoria zahraničné privátne značky v reťazci Lidl (až 41 %), zvyšných 10 % sú privátne značky vyrobené na Slovensku, hoci ich podiel v tomto reťazci sa za posledných päť rokov zdvojnásobil. Naopak, reťazec Coop Jednota vyrába väčšinu privátnych značiek na Slovensku. Bez ohľadu na túto skutočnosť je zaujímavý aj pohľad na spotrebiteľské asociácie spojené s predajcami potravín.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

V kvantitatívnom spotrebiteľskom prieskume, ktoré realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií FEM SPU v Nitre v novembri 2021 bolo úlohou respondentov priradiť vybranú vlastnosť predajcu k reťazcu, s ktorým sa im najviac spája. K jednej vlastnosti mohli vybrať aj viacero obchodov. Priradenie jednotlivých vlastností je znázornené na obrázku nižšie.

Parametre zberu: 434 respondentov; kvótny výber; cieľová skupina: spotrebitelia zodpovední za nákup potravín; zber dát: od 01.11.2021 do 30.11.2021 online; 57 % žien a 43 % mužov vo veku od 18 do 75 rokov (18 – 29 rokov 32 %; 30 – 39 rokov 18 %; 40 – 49 rokov 18 %; 50 – 59 rokov 17 %; 65 a viac rokov 15 %); Nitriansky kraj 47 %, Trnavský kraj 25 %, Bratislavský kraj 6 %, Trenčiansky kraj 8 %, Banskobystrický kraj 6,5 %, Žilinský kraj 1,5 %, Košický kraj 1 % a Prešovský kraj 5 %

Coop Jednota známa ako slovenské potraviny

Štatisticky sa podarilo preukázať, že vlastnosť „slovenské potraviny“ sa jednoznačne ľuďom spája s reťazcom Coop Jednota Slovensko (301), čo korešponduje aj so skutočnosťou, že Coop Jednota vyrába väčšinu privátnych značiek na Slovensku. „Kvalitné potraviny“ boli respondentom najviac asociované s nemeckými reťazcami Lidl Slovenská republika (184) a Kaufland Slovenská republika (171), ktoré patria do skupiny Schwarz. „Nízka cena“ sa respondentom jednoznačne spájala so spoločnosťou Lidl (229), rovnako ako „poctivé potraviny“(165), ktoré sa často uvádzali aj v súvislosti so spoločnosťou Coop Jednota (184).

Ktorý reťazec má príjemné nákupné prostredie?

Z výsledkov tiež vyplýva, že vlastnosť „príjemné nákupné prostredie“ sa respondentom jednoznačne spája so spoločnosťami Kaufland (143) a Lidl (158). Vlastnosť „špecializovaný sortiment“ bola najviac asociovaná so spoločnosťami Tesco Stores SR (203) a Kaufland (182), rovnako ako aj „široká dostupnosť“. Zaujímavým zistením je „dobrá orientácia“, ktorá v tomto prieskume bola prisudzovaná Kauflandu, Lidlu, Tescu a Coop Jednote, pri ktorej respondenti dokonca vyzdvihovali aj „rýchly nákup“.

Preukázateľné rozdiely v priradení jednotlivých vlastností v rámci maloobchodných predajcov pôsobiacich v podmienkach Slovenska naznačujú určité rozdiely vo vnímaní, čo možno považovať za dôležité zistenie pre ďalšie rozhodnutia z hľadiska tvorby benefitov pre USP, nakoľko úspešný predajca je ten, ktorý poskytne svojim zákazníkom jedinečný predajný argument (USP – Unique selling proposition).

Súvisiace články:

Privátne značky sa v kríze hlásia o slovo Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín? Jem pre ZemKto je Rastlinným reťazcom roka programu Jem pre Zem?

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera