Program Jem pre Zem zorganizoval veľký prieskum rastlinných výrobkov v piatich najväčších reťazcoch na Slovensku. Z prieskumu vyplynulo, že zákazníci, ktorí chcú nakupovať tieto potraviny, majú najlepší výber v Tescu, Kauflande a v Lidli. Rastlinným reťazcom roka 2022 sa stalo Tesco, ktoré porazilo minuloročného víťaza Kaufland.
Podľa prieskumu, ktorý zorganizoval program Jem pre Zem, získalo titul Rastlinný reťazec roka 2022 Tesco, ktoré tesne predbehlo Kaufland. Tesco vyhralo v 4 z 5 skúmaných kategórií. Tesco malo veľký náskok pred konkurenciou vďaka svojej širokej ponuke rastlinných alternatív mlieka a mliečnych výrobkov. Okrem iného ponúkalo aj širokú paletu rastlinných alternatív jogurtov, pudingov aj zmrzliny.
„Čoraz viac ľudí volí rastlinnú stravu nielen zo zdravotných dôvodov, ale aj s ohľadom na životné prostredie. Veľmi nás teší získanie titulu Rastlinný reťazec roka 2022, pretože našim poslaním je prinášať každý deň niečo navyše – pre zákazníkov, komunity i celú planétu. Chov zvierat sa významne podieľa na emisiách skleníkových plynov a zaberá väčšinu plochy, ktorú potrebujeme na produkciu jedla. Aj preto neustále rozširujeme vlastnú značku potravín len na rastlinnej báze, ktorá zákazníkom pomôže stravovať sa zdravšie, udržateľnejšie a za výhodné ceny,“ povedal komerčný riaditeľ Tesco Erik Šiatkovský.
Ako obstáli ďalšie známe reťazce?
Na druhom mieste sa umiestnil Kaufland. Ten predbehol konkurentov najmä v ponuke rastlinných alternatív mäsa a mäsových výrobkov. Ponúkal najviac rastlinných verzií fašírok, mletého rastlinného mäsa či údenín. A tiež viacero druhov tofu a tempehu. Okrem toho v ponuke Kauflandu bolo najviac rastlinných alternatív syrov a hotových alebo mrazených jedál. Na treťom mieste skončil Lidl, ktorý vďaka zaradeniu nových produktov s rastlinným zložením oproti poslednému ročníku vylepšil svoju pozíciu v hodnotení až o dve priečky. Lidl za konkurenciou zaostáva v ponuke rastlinných alternatív mlieka. Za Lidlom na štvrtom mieste skončila Billa, ktorá ponúka širokú škálu rastlinných čokolád, sladkostí a snackov. Na piatom mieste skončilo Terno, ktoré postupne rozširuje svoju rastlinnú ponuku, na výber majú viac ako dvadsať druhov rastlinných mliek. Jeho sesterská predajňa Kraj má rastlinnú ponuku výrazne širšiu.
„Rastlinné výrobky už dávno nie sú určené iba pre vegetariánov či vegánov. V súčasnosti väčšinu týchto produktov, ako sú rastlinné alternatívy mlieka, mliečnych výrobkov a rastlinné náhrady mäsa, nakupujú najmä bežne sa stravujúci ľudia. Oproti minulému prieskumu sa výrazne rozšírila ponuka syrov. V každom reťazci už boli nejaké rastlinné syry dostupné. Kaufland mal v ponuke v priemere 14 syrov, Tesco malo v ponuke 12 syrov,“ dopĺňa koordinátorka projektu Rastlinný reťazec roka Mária Agóčová.
Na trhu sa objavuje čoraz viac syrov
Hodnotenie Rastlinný reťazec roka je súčasťou medzinárodného projektu zameraného na ocenenie reťazcov, ktoré ponúkajú najširšie spektrum výrobkov rastlinného pôvodu. Druhý ročník hodnotenia Rastlinný reťazec roka ukázal aj to, že reťazce postupne rozširujú svoj sortiment. Oproti minulému roku pribudlo veľké množstvo rastlinných alternatív syrov a aj náhrady rýb, ktoré minulý rok v reťazcoch neboli dostupné. Tento rok boli dostupné náhrady rýb v každom reťazci okrem Terna. Viac informácii a podrobnejšie výsledky prieskumu nájdete na stránke programu Jem pre Zem.