logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Pavel Vavřínek bol vymenovaný za nového obchodného riaditeľa spoločnosti Mastercard s účinnosťou...
  • Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali vo februári 2021 výrazný medziročný pokles, a to...
  • Dopyt po rastlinných produktoch každým rokom rastie v celej Európe. Podľa dát zozbieraných...
  • Spoločnosť Billa má od 1. apríla 2021 nového generálneho riaditeľa. Stal sa ním Arnd Riehl,...

Jakub Berčík: In-store reklama a jej vplyv na správanie sa zákazníka v obchode

2. júla 2018
Blog 0
3039
Jakub Berčík: In-store reklama a jej vplyv na správanie sa zákazníka v obchode

V 21. storočí je každý deň človek zaplavený množstvom reklám z rádia, televízie alebo iných médií, pričom postoje k reklame sú stále ambivalentné. Na jednej strane je reklama označovaná za manipulátora a je jej pripisovaná podpora nadmernej spotreby, na druhej strane je považovaná za neoddeliteľnú súčasť moderného života s významným ekonomickým prínosom.

Vo všeobecnosti reklame neverí väčšina populácie, pričom z prieskumov vyplýva, že najviac ľudí otravuje reklama v televízii, on-line prostredí a tiež v podobe letákov v schránkach. Do popredia sa dostáva pojem „reklamná presýtenosť“, čo znamená, že sme si na reklamu zvykli a už skoro vôbec ju nevnímame, nepočúvame a tak trochu „vypíname mozog“ vždy, keď na nás „vyskočí“ nejaký reklamný spot.

Existuje teda spôsob, ako zaujať zákazníka a sprostredkovať mu informácie tak, aby ich nepovažoval za otravnú reklamu?

Za najefektívnejšiu je považovaná reklama na mieste predaja, ktoré je zároveň posledným možným miestom pre ovplyvnenie nákupného rozhodnutia. Tento spôsob reklamy zastihne zákazníka pri nakupovaní, a to presne v momente, keď je mentálne nastavený na to, že ide nakupovať. Reklama na mieste predaja je jediný druh reklamy, ktorý zákazníkom podľa prieskumov nevadí a považujú ho v mnohých prípadoch za užitočný, pretože poskytuje informácie o produktoch, zľavách a pripravovaných podujatiach.

V porovnaní s klasickou reklamou je možné in-store reklamu veľmi dobre zacieliť, čo efektívne podporuje predaj. Je možné presne nastaviť, v akých časoch sa bude reklamný spot vysielať a akú cieľovú skupinu má osloviť, v niektorých prípadoch dokonca najmodernejšie technológie umožňujú prispôsobiť obsah na základe pohlavia a veku (dospelý vs. dieťa) prítomného publika v reálnom čase.

Ako to funguje? Aký je vplyv predchádzajúceho vystavenia reklame na správanie v obchode? Čo je dôvodom akýchkoľvek zmien vo výbere tovaru?

V štúdii zrealizovanej spoločnosťou NeuronsInc. z Dánska (2017) skúmali napríklad to, ako ovplyvní predchádzajúce vystavenie cielenej reklame výber farby kozmetického výrobku v obchode. Na uskutočnenie výskumu použili metódu sledovania očí (Eyetracking) a elektroencefalografiu (EEG), vďaka čomu boli schopní posúdiť vizuálnu pozornosť, emocionálnu angažovanosť a motiváciu zákazníkov v rámci predajného priestoru po vystavení reklame na 15, resp. 30 sekúnd. Zároveň porovnávali získané výsledky so spätnou väzbou respondentov, s ktorými uskutočnili rozhovor po dokončení testovanias využitím EEG a očnej kamery.

Pomocou tejto štúdie sa podarilo preukázať, že reklamy, ktoré boli zobrazené účastníkom pred nákupom v obchode na 15 a 30 sekúnd, mali významný vplyv na skutočný výber farby, na ktorú bola reklama cielená. Tržby pri výbere konkrétneho druhu farby, na ktorý bola reklama cielená, stúpli zo 78 % na 91 % a 100 % pri 15-sekundovej a 30-sekundovej reklame.

Zaujímavé je, že v rozhovore po ukončení testovania zákazníci nevedeli, že boli vystavení cielenej reklame na konkrétnu farbu. Dokonca aj keď sa im reklama opäť zobrazila, popreli, že v skutočnosti bude mať vplyv na ich voľbu.

Ďalším zaujímavým zistením v rámci tejto štúdie bolo, že zákazníci, ktorí boli vystavení reklame na konkrétnu farbu, napriek vlastným tvrdeniam strávili podstatne viac času prezeraním regálov ako tí, ktorí reklamu nevideli. Taktiež účinok reklamy súvisel s výrazne vyšším motivačným skóre, ktoré bolo zistené pomocou asymetrického zapojenia čelných častí mozgu.

Všetky tieto zistenia poukazujú na fakt, že reklamy na mieste predaja môžu skutočne ovplyvniť správanie a výber v obchode, ako aj to, že skutočný proces „presviedčania“ sa dá posúdiť predovšetkým prostredníctvom nástrojov neuromarketingu a nielen tradičných prieskumov založených na vlastnom úsudku. Zároveň to otvára nové možnosti testovania aj iných druhovin-store komunikácie (napr. tabule, vonkajšie bannery, vstupy do predajní atď.) a ich vplyv na samotný nákup v obchode.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Najhoršia reakcia marketingu na koronarívus je ticho Obchod v čase korony Nákupné správanie spotrebiteľov sa vplyvom pandémie zmenilo Nákupné správanie zákazníkov sa počas pandémie zmenilo možno natrvalo

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

V akých formátoch najčastejšie nakupujete?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • Peter Varmuža, generálny riaditeľ a majiteľ Yeme: Tretinu potravín si vyrobíme sami 11.1k views | posted on 12. February 2019
  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 9.4k views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 7.5k views | posted on 6. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 7.1k views | posted on 7. September 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 4.9k views | posted on 19. June 2018

KALENDÁR AKCIÍ

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, online

28. – 30. 6. 2021, SALIMA, Brno

4. – 7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédiá

Bezobalové nakupovanie je zážitkové

8. marca 2021

Tradičný domáci reťazec sa inšpiroval folklórom a tradíciami

27. januára 2021

Profily

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera