
Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha neustály vývoj produktového portfólia a netreba zabúdať ani na vonkajšie vplyvy, ako je zavedenie zálohovania. Rastúci záujem o prémiové ležiaky a ochutené pivá, zmeny v nákupnom správaní a dôraz na zážitok pri nákupe predstavujú kľúčové trendy, ktoré budú formovať budúcnosť tejto kategórie. Pivovary, ktoré dokážu pružne reagovať na zmeny a ponúkať kvalitné a inovatívne produkty, majú najlepšie predpoklady na úspech na slovenskom trhu. Očakáva sa, že spotrebitelia budú aj naďalej klásť dôraz na kvalitu, originalitu a zážitok spojený s konzumáciou piva.
Súčasný trh je charakterizovaný silnou konkurenciou, kde o priazeň spotrebiteľov bojujú nielen veľké nadnárodné spoločnosti, ale aj menšie remeselné pivovary. Tento trend diverzifikácie ponuky piva je pozitívny, pretože spotrebitelia majú možnosť vyberať si zo širokého spektra rôznych štýlov a chutí. Na budúcnosť slovenského pivného trhu však budú pravdepodobne vplývať aj demografické zmeny, ekonomická situácia či meniace sa trendy v oblasti zdravého životného štýlu.
„Darí sa nám premiumizovať trh, kde ležiaky hrajú čím ďalej, tým väčšiu rolu, a aj v tomto roku očakávame naďalej príklon konzumentov k prémiovým značkám piva. Predpokladáme, že bude pokračovať aj stúpajúca obľuba horkého piva,“ uvádza Martin Grygařík, obchodný riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Rastúci dopyt po horkejšej a plnšej chuti potvrdzuje aj pivovar Staropramen. „V roku 2025 očakávame pokračovanie trendu presunu k prémiovejším a rozmanitejším značkám. Stále vnímame trend orientácie spotrebiteľov na vyššiu horkosť pív, ktorý sme tento rok podporili novinkou s horkejším profilom,“ hovorí Adriana Pevná, brand manažérka spoločnosti Staropramen na Slovensku. Vo všeobecnosti spotrebitelia pri chmeľových nápojoch v poslednej dekáde vyhľadávajú stále nové a prémiovejšie zážitky.
Na rozmach drobných remeselných pivovarov a nezriedka aj celkom domácich amatérskych pivovarníkov reagujú aj veľké spoločnosti, ktoré sa snažia na trh priniesť chuťovo výraznejšie, plnšie pivá. „Očakávame, že tento trend posilňovania segmentu prémiových pív bude pokračovať aj v aktuálnom roku,“ myslí si Michaela Hircová, špecialistka korporátnych vzťahov vo firme Heineken.
Pivo nakupuje takmer každý
Alkoholické nápoje na Slovensku tvoria asi 8 % z celkových výdavkov domácností na nákupy rýchloobrátkového sortimentu. Za posledný rok po akomkoľvek alkoholickom nápoji v obchode siahla takmer každá domácnosť na Slovensku. Až 80 % objemu alkoholických nápojov nakúpených na Slovensku pre domácu spotrebu spadá pod kategóriu piva.
Aspoň raz za posledných 12 mesiacov si nejaký druh piva zakúpilo 90 % domácností s frekvenciou nákupov každých deväť dní a v objeme takmer 3,5 litra. Vyplýva to z údajov YouGov Shopper Panelu, ktorý zbieral dáta medzi marcom 2024 a februárom 2025. Celkovo sa za posledný rok rozpočet na pivo u priemernej domácnosti na Slovensku vyšplhal na takmer 175 eur.
„Najčastejšie siahne slovenská domácnosť po svetlom pive so stupňovitosťou do 11 stupňov, teda po výčapnom alebo ľahkom. V nákupe bežnej domácnosti sme tento druh piva zaznamenali každé dva týždne, v objeme takmer 3,8 litra na jeden nákup. Rozpočet na nákupy svetlého piva ročne presiahol v priemernej domácnosti 105 eur,“ uvádza Michal Gašpar, konzultant YouGov Shopper Panelu.
Za posledný rok si výčapné pivo doprialo 60 % domácností a tvorí viac ako polovicu celkového objemu kategórie piva. Tento druh piva spotrebitelia radšej nakupujú v hypermarketoch, ktoré prebrali prvenstvo od supermarketov a v ktorých domácnosti nakúpili viac ako tretinu objemu svetlého výčapného piva. Diskontným predajniam sa v tomto type piva veľmi nedarí, majú iba 15 % podiel.
„Ležiak sa za posledný rok aspoň raz nachádzal v nákupnom košíku 60 % domácností na Slovensku. Frekvencia nákupov je totožná s radlerom. V nákupe priemernej domácnosti sme ho zaevidovali každých 25 dní, v priemernom množstve viac ako 2,8 litra. Sedem z desiatich domácností na Slovensku si počas sledovaného obdobia kúpilo aj radler v priemere každých 25 dní. V celkovom objeme však tvoria nákupy radlera iba 20 percent nakúpeného piva,“ dodáva Michal Gašpar.
Silný vplyv sezónnosti
Pivo patrí na Slovensku medzi obľúbené nápoje a jeho predaj v maloobchode začína každoročne postupne rásť nástupom teplého počasia. Zákazníci udržujú svojimi nákupmi pivo medzi žiadanými kategóriami, o čom svedčí aj medziročný 2,4 % nárast v objeme spotrebovaného piva. Spotrebitelia na Slovensku tak za uplynulých 12 mesiacov vypili viac ako 252 miliónov litrov, čo predstavuje tržby na úrovni viac ako 346 miliónov eur. Vyplýva to z maloobchodných údajov spoločnosti NIQ za sledované obdobie posledných 12 mesiacov končiacich sa 15. týždňom 2025.
„Medzi zákazníkmi je dlhodobo najpopulárnejšie výčapné pivo desiatka, ktorého objemová významnosť si drží stabilnú pozíciu 66 percent. Za posledných 12 mesiacov sa jej predalo viac ako 166 miliónov litrov, čo korešponduje s tržbami na úrovni viac ako 183 miliónov eur. V poradí ďalším segmentom je ležiak, ktorý narástol v počte predaných litrov o 6,4 percenta a tvorí štvrtinu spotrebovaného množstva,“ hovorí Miriam Brynzová, konzultantka NIQ.
Verní zákazníci boli ochotní zaň utratiť medziročne viac ako 120,4 milióna eur. Medzi pivami si drží svoje stabilné postavenie aj nealkoholické pivo, ktoré zastáva tretiu priečku s predajom na úrovni viac ako 11,3 milióna litrov, čo zodpovedá tržbám vo výške viac ako 17,9 milióna eur. Špeciálne pivá tvoria síce iba trojpercentnú objemovú významnosť, avšak spomedzi všetkých segmentov rastú najrýchlejším, takmer 8 % medziročným tempom.
Z dlhodobého hľadiska platí, že pivári rovnako radi konzumujú pivo zo sklenenej fľaše, ako aj z plechovky. Významnosť oboch obalov je z dlhodobého hľadiska takmer rovnaká, skoro 50 %. Zatiaľ čo priemerná cena piva v sklenenej fľaši medziročne narástla o 1,9 %, cena v plechovke sa zvýšila až o 3,5 %. Pri porovnaní cien vidieť, že priemerná cena piva v plechovke je o 20 % vyššia ako pri sklenenej fľaši.
Premiumizácia zmenšuje veľkosti
Napriek tomu, že v prepočte na liter pivo vychádza až o pätinu drahšie, plechovky na Slovensku sú obľúbeným obalom. Napríklad v Plzeňskom Prazdroji v roku 2024 tvorili až 40 % predaja a výrazne sa na ich obľúbenosti nepodpísalo ani zavedenie zálohovania nápojových obalov. „Vďaka zálohovaniu sme však schopní vyzbierať 9 z 10 plechoviek a vyrobiť z nich nové plechovky. Prazdroj vďaka zálohovému systému odkupuje materiál z vyzbieraných plechoviek a znova ho využíva na výrobu nových plechoviek pre svoje pivá. Vďaka tomu sme vo svojich plechovkách zvýšili podiel recyklátu na 75 percent a rapídne znížili ich environmentálny dosah,“ uvádza Martin Grygařík.
Na environmentálne vplyvy si dávajú pozor všetky pivovary bez výnimky a rovnako tak konštatujú, že ani zavedenie zálohovania nemalo zásadný vplyv na ich obľúbenosť. Plechovky vo všeobecnosti ponúkajú spotrebiteľovi zvýšený komfort a sú praktickejšie na prenášanie a skladovanie, no do úvahy prichádza aj ďalší, na prvý pohľad možno menej zrejmý aspekt, a tým je trendovosť.
Hollywood, ale samozrejme nie iba ten, do našich končín preniesol obraz človeka vychutnávajúceho si chladené pivo z fľašky či plechovky veľkosti 12 tekutých uncí (355 ml), teda veľkosti, ktorá má najbližšie k našim tretinkovým veľkostiam (330 ml). Nielen rôzne pivné špeciály, ale už aj tradičnejšie značky, ako napríklad Pilsner Urquell, na maloobchodný trh priniesli menšiu veľkosť známu skôr z gastronomických prevádzok. Okrem nej majú vo svojom portfóliu napríklad pivo Peroni, ktoré je taktiež dostupné len vo veľkosti 0,33 litra.
„Tento rok sme prišli s novinkou v podobe mini radlerov, kde sme vychádzali z dopytu spotrebiteľov po menších baleniach ochutených nealkoholických nápojov,“ hovorí Michaela Hircová, ako reagujú na spotrebiteľské trendy v spoločnosti Heineken. Aj s prihliadnutím na neustále stúpajúce ceny a nástup nových generácií spotrebiteľov sa zdá, že by trend zmenšovania pivných obalov mohol pokračovať aj v budúcnosti.
Ako rozbehnúť leto
Obchodníci už dnes majú k dispozícii celý rad nástrojov na efektívnu podporu predaja piva vo svojich prevádzkach. V prostredí maloobchodu je kľúčové optimálne nastavenie plánogramu pivného regálu, ktoré zákazníkom uľahčí orientáciu a výber. V samotnej predajni bývajú kľúčové dve oblasti, prehľadnosť a emócie. Prehľadnosť a intuitívna navigácia umožňujú rýchlu orientáciu a šetrenie času nakupujúceho. Modernizácia a príjemný vzhľad dodávajú predajnej ploche pozitívne emócie a momenty, ktoré si so zodpovedným pitím piva spotrebiteľ prirodzene spája.
„Úspech predaja piva sa čoraz viac viaže na merchandising a nákupný zážitok. Chladené vystavenie, multipacky, sezónne promozóny a spojenie napríklad s grilovaním alebo športom výrazne zvyšujú impulz k nákupu. Dôležitá je aj práca s prémiovými značkami – zákazníci sú ochotní siahnuť po vyššej kvalite, ak im je vhodne prezentovaná,“ myslí si Adriana Pevná. Čo sa týka letných mesiacov, dôležité je nastaviť sa na túžbu po rýchlom osviežení, no čoraz častejšie bez alkoholu.
„Na leto 2025 sme pripravili viacero atraktívnych noviniek pod značkou Cool a Mustang. Pribudne nová príchuť radlera Cool Mandarínka a zázvor, ktorá reaguje na dopyt po ľahších a sviežich produktoch. Rad Cool+ rozširujeme o Cool Mind s príchuťou Marhuľa a broskyňa, obohatený o výťažok z ginka a o horčík,“ pokračuje Adriana Pevná. Aj z týchto krokov vidieť, že funkčnosť sa začína vkrádať i do pivného segmentu.
„Po minuloročnom úspešnom uvedení radu Birell Active, ktorý ponúka nealkoholické radlery s pridaným kofeínom alebo so zníženým obsahom cukru, prichádza tento rok Birell s ďalšími novinkami. V rámci obmeny svojho portfólia uvádza dve nové príchute, ktoré reflektujú aktuálne trendy a preferencie spotrebiteľov. Tí čoraz častejšie hľadajú nielen skvelú chuť, ale aj zloženie, ktoré im prinesie niečo navyše – či už ide o kofeín, alebo vitamíny,“ hovorí Martin Grygařík.
Vo všeobecnosti sa tak dá povedať, že leto je obdobím, keď môže obchodník uplatniť širokú škálu rôznych marketingových prostriedkov. Výrobcovia vždy prinesú na trh novinky a ani s prezentáciou produktov sa fantázii medze nekladú. „Obchodníci by nemali váhať využívať množstvo marketingových aktivít, ako sú napríklad atraktívne sekundárne vystavenia produktov, cielené zvyšovanie viditeľnosti značiek, strategické cenové akcie a ponuka množstevných zliav,“ uzatvára Michaela Hircová.
Čísla
90 % domácností si aspoň raz kúpilo pivo na domácu spotrebu.
20 % objemu domácej spotreby piva tvoria radlery.
Zdroj: YouGov Shopper Panel 03/24 – 02/25
42,7 % spotrebiteľov aspoň raz pilo pivo v posledných 12 mesiacoch.
25,3 % spotrebiteľov pije najčastejšie 10° pivo.
Zdroj: Median SK, MML-TGI, 3. + 4. 2024
Objemová významnosť segmentov piva
Výčapné 66 %
Ležiak 25 %
Nealkoholické 4 %
Špeciál 3 %
Jedenástka 2 %
Zdroj: NIQ, posledných 12 mesiacov končiacich sa 15. týždňom 2025
Názor odborníka:
„Ochutené nealko radlery naďalej stúpajú.“
Kategória nealkoholických pív a radlerov sa dynamicky vyvíja a aj v roku 2024 pretrval zvyšujúci sa dopyt po nealko pive. Obľúbenosť Birellu, ktorému kraľuje jeho ochutená verzia Pomelo a Grep, stúpa štvrtý rok po sebe a vlani medziročne narástla o desať percent v segmente čapovaného i baleného piva. Významnú úlohu pritom zohráva letná sezóna. Veľmi dobre si uvedomujeme, že ľudia radi skúšajú nové príchute, a my im preto každý rok ponúkame nové varianty ochuteného nealkoholického piva. Snažíme sa tak osloviť nielen stálych, ale aj nových zákazníkov.
Martin Grygařík, obchodný riaditeľ a podpredseda predstavenstva, Plzeňský Prazdroj Slovensko
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk
Článok vyšiel tiež v časopise Tovar&Predaj 5 – 6/2025.