Zloženie stravy podľa odborníkov výrazne vplýva na ľudský organizmus, a to v negatívnom aj pozitívnom zmysle. Nadmerný energetický príjem v kombinácii s nedostatkom pohybu či vysokým obsahom jednoduchých cukrov alebo soli v pokrmoch je priamo spájaný s chorobami ako infarkt, rakovina alebo obezita. Práve preto je predmetom záujmu mnohých štúdií pochopiť spotrebiteľské správanie pri nákupe potravín na mieste predaja.
Dôvodom je nielen skutočnosť, že miesto predaja je posledným miestom, ktoré dokáže zvrátiť či ovplyvniť nákupné rozhodovanie, ale zároveň je potrebné, aby spotrebiteľ myslel na svoje zdravie už pri samotnom nákupe. Mnohými vedeckými štúdiami je overený fakt, že výber a konzumácia nutrične vyváženejších výrobkov znižuje v dlhodobom horizonte nadváhu a obezitu, ktoré sú spojené s mnohými zdravotnými problémami (ide predovšetkým o kardiovaskulárne ochorenia a vyššie riziko vzniku rakoviny).
Nákup zdravých potravín
Z kvantitatívneho spotrebiteľského prieskumu, ktoré realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií FEM SPU v Nitre v apríli 2021 na vzorke 1000 respondentov vyplýva, že 86 % ľudí zodpovedných za nákup potravín deklarovalo dôležitosť zdravého stravovania, pričom z nich až 24 % tvrdilo, že je dokonca veľmi dôležité. 68 % oslovených tiež uviedlo, že venuje veľkú (55 %) alebo veľmi veľkú (13 %) pozornosť nákupu zdravých potravín. Problémom je, že tieto tvrdenia nereflektujú dáta na základe vypočítaného BMI (Body Mass Index) o ich nadváhe (36,5 %) a obezite (26,5 %). Percentuálne zastúpenie jednotlivých kategórií z hľadiska BMI je znázornené na obrázku nižšie.
Parametre zberu: 1000 respondentov; kvótny výber; cieľová skupina: spotrebitelia zodpovední za nákup potravín; zber dát: od 19. 4. 2021 do 23. 4. 2021 online; 52 % žien a 48 % mužov vo veku od 18 do 75 rokov (18 – 29 rokov 18 %; 30 – 39 rokov 20 %; 40 – 49 rokov 19 %; 50 – 59 rokov 16 %; 65 a viac rokov 27 %); proporcionálne zastúpenie všetkých krajov Slovenska.
Z výsledkov prieskumu ďalej vyplýva, že z hľadiska pohlavia na základe výpočtu BMI malo nadváhu viac mužov (44,33 %) ako žien (29,13 %). Najviac ľudí s obezitou (36,88 %) bolo v rámci vekovej kategórie 50 – 59 rokov a s nadváhou (44,68 %) v rámci vekovej kategórie 40 – 49 rokov. Z hľadiska príjmu bolo najviac respondentov s obezitou (37,84 %) v príjmovej kategórii 401 – 700 € a s nadváhou v kategóriách príjmu 701 – 1000 EUR a 1001 – 2000 EUR.
Rozhodujúce faktory pri výbere potravín
Výsledky prieskumu naznačujú, že existuje značná snaha spotrebiteľov stravovať sa zdravšie, no nie vždy je to možné vzhľadom na viaceré skutočnosti (napr. cena, vedomosti, dostupnosť). Určite je prvým krokom na ceste k zdravšiemu stravovaniu začať sa zaujímať o to, čo denne konzumujeme. Zorientovať sa medzi širokou ponukou potravín v predajných regáloch nie je ľahké, navyše to vyžaduje viac času. Je potrebné si všímať nielen energetickú hodnotu výrobkov, ale tiež ich zloženie, teda množstvo tuku, nasýtených mastných kyselín, sacharidov a jednoduchých cukrov, bielkovín, vlákniny a soli.
Ktorý obchodný reťazec najviac upozorňuje na zdravé stravovanie?
Významnou pomôckou môže byť zavedenie nutričného indikátora, ktorého cieľom má byť jednoduchšia orientácia pri výbere nutrične vyváženejších alternatív. Pri tomto spôsobe môže byť nápomocná aj komunikácia reťazca, ktorý môže zásadným spôsobom prispieť k ich výberu. Vnímanie komunikácie reťazcov zachytáva prieskum na vzorke 161 respondentov, ktorý taktiež realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií FEM SPU v Nitre v októbri a novembri 2021, a z ktorého jednoznačne vyplýva, že najviac venuje pozornosť tejto problematike spoločnosť Kaufland Slovenská republika, v. o. s. V prípade tejto spoločnosti na otázku „Zaznamenali ste presadzovanie zdravého životného štýlu v predajni, v ktorej nakupujete najčastejšie?“ odpovedalo až 61,4 % ľudí, ktorí najčastejšie nakupujú v tomto reťazci, že zaznamenali presadzovanie zdravého stravovania, napr. formou nutričného označovania vybraných potravín.
V súčasnosti už existuje niekoľko výrobcov (napr. Danone, Lunter, Nestlé, Dr. Oetker), ktorí na svojich obaloch zaviedli nutričné označovanie v snahe zjednodušiť informovanie spotrebiteľa. Najviac takýchto výrobkov je aktuálne možné nájsť práve v spomínanej spoločnosti Kaufland vzhľadom na skutočnosť, že týmto spôsobom sú označené aj vybrané výrobky pod ich privátnou značkou (K-Bio a K-take it veggie). Ak takéto označenie absentuje, užitočnou radou pri nákupe môže byť výber takej potraviny, pri ktorej výrobca komunikuje nutričné zlozenie priamo a prehľadne.