logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Ovplyvňuje kvalita, zloženie či pôvod potravín nákupné správanie?

24. septembra 2020
Blog 0
1595
Jakub Berčík: Ovplyvňuje kvalita, zloženie či pôvod potravín nákupné správanie?

Medzi kľúčové zmeny v životnom štýle ľudí patrí aj zdravé stravovanie. Vplyvom spomínaných zmien sa za posledné roky výrazným spôsobom zmenilo zmýšľanie pri nákupe potravín. Donedávna bola pre väčšinu zákazníkov v predajniach potravín najdôležitejším kritériom cena, dnes je však na prvom mieste označovaná kvalita a zloženie potravín, najmä podľa spotrebiteľských prieskumov.

Až tretina Slovákov si myslí, že sme sa v minulosti (v 90-tych rokoch) rozhodovali na základe ceny určitej potraviny a až potom sme prihliadali na jej kvalitu. Dnes sú však spotrebitelia náročnejší a v potravinách hľadajú aj niečo viac ako len výhodnú kúpu. Podľa prieskumu, ktorý realizovala prieskumná agentúra 2muse v roku 2018 na vzorke 1009 respondentov považuje 37 % Slovákov za najdôležitejšiu vlastnosť potravín kvalitu (všeobecne) a 33 % cenu (vo všeobecnosti a pri tovare v akcii). Asistované nákupy s využitím mobilnej očnej kamery, ktoré realizovala spoločnosť SAMO Europe v roku 2019 naznačujú, že cena hrá stále dôležitú úlohu a v mnohých prípadoch dokonca väčšiu ako v dotazníkoch deklarovaná kvalita. Práve toto je typická otázka, na ktorú zvyknú v prieskumoch respondenti odpovedať tak, ako sa to od nich očakáva a nie tak, ako sa skutočne v predajni pri nákupe rozhodujú. Zloženie potravín bolo dôležité pre sedem percent opýtaných a pôvod pre osem percent, pričom 11 % označilo, že preferuje slovenský pôvod.

Ako je to s kategóriou potravín zdravého životného štýlu?

V tejto súvislosti najmä pre segment zákazníkov, ktorý inklinuje k zdravému životnému štýlu je dôležitý dostatok pohybu a zdravá strava. Za účelom uľahčenia výberu potravín pre zdravú a vyváženú stravu sa na výrobkoch v niektorých krajinách uvádzajú nutričné hodnoty, pričom tri najrozšírenejšie verzie označovania sú: NS (Nutri-Score), GDA (Guideline Daily Amounts), MTL (Multiple Traffic Light).

V rámci testovania vnímania jednotlivých verzií označenia nutričných hodnôt s využitím očnej kamery v štúdii, ktorá bola publikovaná tento rok v časopise Food Quality and Preference sa zistilo, že direktívnejšie označovania, medzi ktoré patrí NS (Nutri-score) a GDA (Guideline Daily Amounts) síce pútajú menšiu vizuálnu pozornosť, na druhej strane však vedú k lepším hodnoteniam (pochopeniu) nutričnej kvality. Ďalšie štúdie naznačujú, že tieto označenia produktov vo väčšine prípadov nedokážu ovplyvniť zmenu stravovacích návykov. Výskum publikovaný v časopise Food Research International v roku 2019 zistil, že jogurty nutrične označené ako zdravšie (s nízkym obsahom cukru) boli preferované menej ako klasické jogurty (s vyšším obsahom cukru).

Potravinový semafor ako pomôcka pre zákazníka   

Na Slovensku je to v súčasnosti pomerne diskutovaná téma, ktorá súvisí so zavedením potravinového semafora. Ten má riešiť predovšetkým tri kľúčové oblasti ako zloženie, pôvod a obsah prídavných látok. Na druhej strane, mnohé štáty v rámci Európskej únie sa na základe odporúčaní zdravotníckych orgánov rozhodli pre využívanie Nutri-Score. Jednotný systém by priniesol zjednodušené označovanie výživovej hodnoty v celej EÚ. Na Slovensku je priekopníkom v takomto označovaní svojich výrobkov pod privátnymi značkami spoločnosť Kaufland Slovenská republika.

Cieľom spoločnosti je zjednodušenie procesu výberu a rozhodovania pre zákazníkov, nakoľko pomocou Nutri-Score sú schopní na prvý pohľad zistiť výživové zloženie konkrétneho produktu. Pri výbere potravín tak môžu výrobky rovnakej kategórie navzájom rýchlo a ľahko porovnať. Tento systém vyhodnocuje rôzne výživové hodnoty potravín, ktorých výsledok je vyjadrený päťstupňovou farebnou stupnicou písmen (od zeleného písmena A označujúceho priaznivé zloženie nutričnej hodnoty po červené písmeno E vyjadrujúce nepriaznivé zloženie nutričnej hodnoty).

Najväčšou výzvou však bude zavedenie celoplošne jednotného systému, ktorý umožní ľahké pochopenie všetkých spotrebiteľských segmentov. V tejto súvislosti si treba uvedomiť, že Nutri-Score nevypovedá o tom, či je potravina zdravá alebo nezdravá a nevylučuje ani konzumáciu produktov označených červenou farbou. Je to však určite informácia, ktorá môže pomôcť pri rozhodovaní a šetriť čas.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera