logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Novootvorená predajňa Tesco v Levoči sa nachádza blízko historického centra a je súčasťou...
  • Po úspešnom otvorení štyroch nových ambassador obchodov, ktoré spĺňajú najvyšší štandard...
  • Coop Jednota Nové Zámky otvorila moderný zrekonštruovaný supermarket na Mierovej ulici v...
  • Záväzok ukončiť predaj živých kaprov oznámila Coop Jednota. Pripojila sa tak k ďalším šiestim...

Jakub Berčík: Ovplyvňuje kvalita, zloženie či pôvod potravín nákupné správanie?

24. septembra 2020
Blog 0
1695
Jakub Berčík: Ovplyvňuje kvalita, zloženie či pôvod potravín nákupné správanie?

Medzi kľúčové zmeny v životnom štýle ľudí patrí aj zdravé stravovanie. Vplyvom spomínaných zmien sa za posledné roky výrazným spôsobom zmenilo zmýšľanie pri nákupe potravín. Donedávna bola pre väčšinu zákazníkov v predajniach potravín najdôležitejším kritériom cena, dnes je však na prvom mieste označovaná kvalita a zloženie potravín, najmä podľa spotrebiteľských prieskumov.

Až tretina Slovákov si myslí, že sme sa v minulosti (v 90-tych rokoch) rozhodovali na základe ceny určitej potraviny a až potom sme prihliadali na jej kvalitu. Dnes sú však spotrebitelia náročnejší a v potravinách hľadajú aj niečo viac ako len výhodnú kúpu. Podľa prieskumu, ktorý realizovala prieskumná agentúra 2muse v roku 2018 na vzorke 1009 respondentov považuje 37 % Slovákov za najdôležitejšiu vlastnosť potravín kvalitu (všeobecne) a 33 % cenu (vo všeobecnosti a pri tovare v akcii). Asistované nákupy s využitím mobilnej očnej kamery, ktoré realizovala spoločnosť SAMO Europe v roku 2019 naznačujú, že cena hrá stále dôležitú úlohu a v mnohých prípadoch dokonca väčšiu ako v dotazníkoch deklarovaná kvalita. Práve toto je typická otázka, na ktorú zvyknú v prieskumoch respondenti odpovedať tak, ako sa to od nich očakáva a nie tak, ako sa skutočne v predajni pri nákupe rozhodujú. Zloženie potravín bolo dôležité pre sedem percent opýtaných a pôvod pre osem percent, pričom 11 % označilo, že preferuje slovenský pôvod.

Ako je to s kategóriou potravín zdravého životného štýlu?

V tejto súvislosti najmä pre segment zákazníkov, ktorý inklinuje k zdravému životnému štýlu je dôležitý dostatok pohybu a zdravá strava. Za účelom uľahčenia výberu potravín pre zdravú a vyváženú stravu sa na výrobkoch v niektorých krajinách uvádzajú nutričné hodnoty, pričom tri najrozšírenejšie verzie označovania sú: NS (Nutri-Score), GDA (Guideline Daily Amounts), MTL (Multiple Traffic Light).

V rámci testovania vnímania jednotlivých verzií označenia nutričných hodnôt s využitím očnej kamery v štúdii, ktorá bola publikovaná tento rok v časopise Food Quality and Preference sa zistilo, že direktívnejšie označovania, medzi ktoré patrí NS (Nutri-score) a GDA (Guideline Daily Amounts) síce pútajú menšiu vizuálnu pozornosť, na druhej strane však vedú k lepším hodnoteniam (pochopeniu) nutričnej kvality. Ďalšie štúdie naznačujú, že tieto označenia produktov vo väčšine prípadov nedokážu ovplyvniť zmenu stravovacích návykov. Výskum publikovaný v časopise Food Research International v roku 2019 zistil, že jogurty nutrične označené ako zdravšie (s nízkym obsahom cukru) boli preferované menej ako klasické jogurty (s vyšším obsahom cukru).

Potravinový semafor ako pomôcka pre zákazníka   

Na Slovensku je to v súčasnosti pomerne diskutovaná téma, ktorá súvisí so zavedením potravinového semafora. Ten má riešiť predovšetkým tri kľúčové oblasti ako zloženie, pôvod a obsah prídavných látok. Na druhej strane, mnohé štáty v rámci Európskej únie sa na základe odporúčaní zdravotníckych orgánov rozhodli pre využívanie Nutri-Score. Jednotný systém by priniesol zjednodušené označovanie výživovej hodnoty v celej EÚ. Na Slovensku je priekopníkom v takomto označovaní svojich výrobkov pod privátnymi značkami spoločnosť Kaufland Slovenská republika.

Cieľom spoločnosti je zjednodušenie procesu výberu a rozhodovania pre zákazníkov, nakoľko pomocou Nutri-Score sú schopní na prvý pohľad zistiť výživové zloženie konkrétneho produktu. Pri výbere potravín tak môžu výrobky rovnakej kategórie navzájom rýchlo a ľahko porovnať. Tento systém vyhodnocuje rôzne výživové hodnoty potravín, ktorých výsledok je vyjadrený päťstupňovou farebnou stupnicou písmen (od zeleného písmena A označujúceho priaznivé zloženie nutričnej hodnoty po červené písmeno E vyjadrujúce nepriaznivé zloženie nutričnej hodnoty).

Najväčšou výzvou však bude zavedenie celoplošne jednotného systému, ktorý umožní ľahké pochopenie všetkých spotrebiteľských segmentov. V tejto súvislosti si treba uvedomiť, že Nutri-Score nevypovedá o tom, či je potravina zdravá alebo nezdravá a nevylučuje ani konzumáciu produktov označených červenou farbou. Je to však určite informácia, ktorá môže pomôcť pri rozhodovaní a šetriť čas.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera