logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Tesco po skúšobnom období naostro spúšťa Online Club, vernostný program pre online zákazníkov....
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...
  • Časopis Tovar&Predaj nedávno predstavil inovované logo a jeho májovo-júnové vydanie vychádza...
  • Spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a Kraj, spúšťa nový projekt...

Jakub Berčík: Aké čary dokáže hudba v marketingu?

28. januára 2020
Blog 0
2233
Jakub Berčík: Aké čary dokáže hudba v marketingu?

Zapojenie viacerých ľudských zmyslov je už dnes nevyhnutnou súčasťou každého úspešného podnikania, ktoré sa snaží správne nasmerovať zákaznícke rozhodnutia, vytvoriť príjemné prostredie a dosahovať vyšší predaj. Jednu z možností pre vytvorenie príjemnej atmosféry v nákupnom prostredí predstavuje hudobná kulisa a s ňou súvisiace faktory.

Niet pochýb, že správne zvolený hudobný žáner, tempo hudby, intenzita a reprodukcia dotvárajú ideálne nákupné prostredie, vyvolávajú pozitívne emócie a nabádajú k nakupovaniu. Aj keď z hľadiska zmyslového vnímania sluchom absorbujeme len 11 % vnemov z okolia, hudba je dôležitou súčasťou celkovej atmosféry prostredia predajne, ale aj ostatných komunikačných aktivít. Je to práve hudobná kulisa, ktorá sa v nemalej miere podieľa aj na tom, aby zákazník vnímal prostredie predajne buď ako príjemné alebo nepríjemné, nakoľko je úzko spätá aj s neurotransmiterom dopamínom, ktorý je zodpovedný napríklad za pocity ako sú radosť, potešenie či motivácia.

Hudba ovplyvňuje odhad času i rýchlosť pohybu zákazníka

O hudbe v marketingu sa toho popísalo už veľmi veľa. Existujú rôzne diskusie a rozhovory špecialistov na zvuk a hudbu, odborníkov v oblasti dizajnu zvuku, kognitívnych neurovedcov, psychológov a viac ako 500 vedeckých prác z celého sveta, ktoré pojednávajú o tom, ako zvuk funguje v ľudskej mysli. Z nich sa dozvieme, že dokáže ovplyvniť napríklad subjektívny odhad času, ktorý na danom mieste strávime. Známy výskum, ktorý realizovali Yalch a Spangenberg v roku 1990 (Using Store Music For Retail Zoning: a Field Experiment) odhalil, že mladší zákazníci v predajni s odevmi strávili viac času než pôvodne plánovali, ak bola v predajni vytvorená zvuková kulisa. Švédsky tím výskumníkov zas pod vedením Anderssona v roku 2012 zistil, že zákazníci sa bez hudby zdržali v predajni o 8 minút kratšie a minuli o 910 švédskych korún menej.

Samotná intenzita hudby dokáže tiež ovplyvniť zákazníkov. Pri hlasnejšej hudbe sa ľudia zvyknú pohybovať rýchlejšie, zatiaľ čo tichšia hudba láka zákazníkov k dlhšiemu zotrvaniu v predajni. S tým veľmi úzko súvisí aj tempo hudby, ktoré má taktiež vplyv na rýchlosť pohybu, resp. dĺžku pobytu v danom priestore. Pri pomalej hudbe (pod 75 bpm) zákazníci utratili v predajni viac peňazí zrejme preto, lebo sa pohybovali pomalšie a mali viac času prezrieť si jednotlivé tovary. Asi najznámejšia štúdia (Areni 1993 – The Influence of Background Music on Shopping Behavior: Classical Versus Top-Forty Music in a Wine Store) hovorí o vplyve hudobného žánru. V nej sa píše, že klasická hudba podnietila zákazníkov viac ku kúpe drahšieho vína, než v prípade, kedy v priestoroch hrala populárna hudba. Je zrejmé, že zákazník si podvedome spája hudbu s prostredím a s tým, čo vizuálne vníma resp. cíti.

Ako zvoliť hudobnú kulisu pre retail?

Zvoliť hudobný žáner a nastavenie reprodukcie tak, aby vyhovovali všetkým zákazníkom je nemožné. Možno niekomu napadne myšlienka striedania viacerých žánrov, to však môže narobiť viac škody ako osohu, a preto by mala predovšetkým zodpovedať vkusu väčšiny. Taktiež netreba zabúdať, že by mala byť zvolená v súlade s dizajnom pobočky, s použitými materiálmi, farbami a dostupnou technológiou. V mnohých krajinách existuje zaujímavá profesia, tzv. audioarchitekt. Ide o odborníka, ktorý dokáže profesionálne ozvučiť priestor a na základe niektorých dát a demografického profilu nakupujúcich zostaviť presný zoznam skladieb pre danú cieľovú skupinu a predajňu. Najnovšie technologické trendy umožňujú v niektorých predajniach prispôsobiť hudbu konkrétnym zónam. Nemusí ísť pritom len o hudbu, ale aj o príjemné zvuky tečúcej vody, vetra či dokonca spev vtákov. Taktiež vznikajú moderné smart riešenia, ktoré dokážu riadiť intenzitu hudby a tempo na základe prítomnosti osôb. Jedným z nich je aj start-up Soundtrack Your Brand, v ktorom si používateľ môže personalizovať playlisty nielen z hľadiska typu predajne, ale aj návštevnosti (v časoch, keď je v danom priestore veľa ľudí, sa reprodukuje hudba s rýchlejším tempom).

Platí vždy staré známe „Lepšie raz vidieť ako stokrát počuť?“

Instore rádio je už veľmi dávno považované za silné médium pre jednoduchú racionálnu pripomienku a výzvu k akcii (call to action). Využitie neurovedeckých prístupov v súčasnosti ponúka oveľa lepšie pochopenie toho, ako sa zvuky spracúvajú v mozgu a ako s nimi pracovať pri efektívnom využívaní tohto média. Najnovšie výskumy dokazujú, že rádio napriek absencii vizuálnych podnetov dokáže vyvolať veľmi silné emocionálne reakcie. Tým, že obrázky sa nedostávajú priamo k zákazníkovi, vytvára si vlastné obrazy v mysli, a tým môžeme takýto spôsob komunikácie považovať za osobnejší, čo zároveň vytvára vyššiu dôveru k reklamnému odkazu v mysli zákazníka.

Na záver je potrebné dodať, že ozvučovanie priestorov či instore rádio majú svoj význam a opodstatnenie, avšak len za predpokladu zohľadnenia aj vyššie spomínaných faktorov. S nárastom neuro-gramotných marketingových pracovníkov možno aj na slovenskom trhu očakávať využívanie najnovších neuromarketingových prístupov pri skúmaní vplyvu jednotlivých hudobných žánrov a reprodukcie hudby na emócie a správanie ich zákazníkov.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera