logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Najkrajšie sviatky roka sú tu a s nimi prichádza aj hviezdna novinka zo série IQOS ILUMA –...
  • Správa o otvorení talianskeho supermarketu Cortelazzi v Bratislave zaujala v novembri čitateľov...
  • V najväčšom prieskume spotrebiteľskej dôvery si Slováci po ôsmy raz zvolili značky, ktorým veria...
  • Už v prvom štvrťroku budúceho roka by všetky predajne Fresh Plus, ktoré patria spoločnosti...

Jakub Berčík: Osobnostné profily zákazníkov a ich význam pre marketing

21. novembra 2019
Blog 0
2350
Jakub Berčík: Osobnostné profily zákazníkov a ich význam pre marketing

Možnosti, ktoré prinášajú nové technológie, a čo všetko je dnes už možné skúmať z hľadiska spotrebiteľského správania, sme si priblížili v minulých príspevkoch. Napriek tomu je faktom, že existuje viacero dôvodov, pre ktoré využívanie spomínaných možností je v súčasnosti značne limitované zo strany obchodníkov. Medzi dôvody môžeme jednoznačne zaradiť predstavu, že takéto riešenia sú finančne neporovnateľne náročnejšie.

Obchodníkov od možnosti využívania nových technológií pre prieskum spotrebiteľského správania mnohokrát odrádzajú mnohé mylné predstavy. Okrem finančných dôvodov k nim patrí napríklad tvrdenie, že pochopenie nových dát vyžaduje vyššiu koncentráciu a úsilie riadiacich pracovníkov, ako aj strach zo zavádzania nových vecí a v neposlednom rade obavy z úniku informácií, najmä pri prepájaní podnikových dát s externe získanými informáciami.

Čo by sme o zákazníkovi mali vedieť?

Na trhu však zatiaľ absentujú spoľahlivé systémy, ktoré by boli schopné určiť osobnostné profily zákazníkov v reálnom čase. Prečo je dobré vedieť osobnostný profil zákazníkov pri získavaní spätnej väzby? To je prvá otázka, ktorá nám pravdepodobne napadne. V odborných knihách si môžeme prečítať, že na rozhodovanie kupujúceho pôsobia aj osobnostné charakteristiky ako vek, fáza života, zamestnanie, ekonomická situácia, životný štýl, osobnosť či spôsob vnímania seba samého. Každého jednotlivca ovplyvňuje aj samotný spôsob života, ktorý je vyjadrovaný aktivitami, záujmami a názormi. V neposlednom rade by sme nemali zabúdať na to, že spotrebiteľ je pri rozhodovaní o kúpe ovplyvňovaný aj ďalšími faktormi. Medzi tieto faktory jednoznačne patrí aj emocionálny stav človeka, ktorý je výsledkom viacerých premenných vrátane osobnosti. Tú počas života výrazne formujú emócie, resp. ich potláčanie, čo môže mať zásadný vplyv na rozhodovanie človeka.

Vlastné presvedčenie vs. vplyv autority

V tejto súvislosti podľa psychológa Milgrama je možné rozlišovať dva druhy sociálneho vedomia, ktorými sú autonómny a tzv. zástupný stav. Vyvinuli sa ako dôsledok života v hierarchickej skupine. Autonómnym stavom sa rozumie situácia, keď sa ľudia správajú v súlade so svojimi postojmi, hodnotami a svedomím. Opakom je stav zástupný, kde ľudia konajú ako „zástupcovia“ nejakej autority, a to bez ohľadu na svoje mravné zásady. Aký význam má takáto informácia v prieskume pri získavaní spätnej väzby? Umožní to predovšetkým zistiť to, či tak ako zákazník reagoval v obchode dnes bude reagovať aj zajtra alebo o týždeň, čiže zovšeobecnenie zistení.

Predvídateľnosť správania zákazníka

Práve vďaka vypracovaniu osobnostných profilov je možné odhadnúť, aké percento zapojených respondentov bude s najväčšou pravdepodobnosťou obdobným spôsobom reagovať na danú situáciu aj pri najbližšej príležitosti. Predstavme si situáciu, že identifikujeme na predajnej ploche miesto s najväčšou zákazníckou frustráciou. Ak budeme poznať osobnostné profily respondentov, budeme môcť odhadnúť, či sa jedná len o aktuálne nežiaduci stav, alebo sa dá predpokladať, že predmetná vzorka bude takto reagovať aj v budúcnosti. Žiaľ, pri identifikovaní osobnostného profilu sme zatiaľ odkázaní len na psychometrické nástroje prostredníctvom certifikovaných osobnostných testov, resp. skúsených psychológov.

S rozvojom technológií je možné predpokladať vznik nástrojov, ktoré budú schopné okrem rozpoznávania emócií, pohlavia a veku identifikovať aj osobnostný profil zákazníkov, a tým precíznejšie určiť presnosť získanej spätnej väzby. Takéto poznatky zároveň umožnia aj lepšie nasmerovanie marketingových aktivít cieľovým zákazníckym skupinám, čo prispeje k efektívnejšiemu využitiu podnikových zdrojov.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Vianoce bez dymu a aj cigaretového zápachu. IQOS uviedol vianočnú limitovanú edíciu STARDRIFT

Najkrajšie sviatky roka sú tu a s nimi prichádza aj hviezdna novinka zo série IQOS ILUMA – limitovaná edícia STARDRIFT. V predaji je od 4. decembra. Vianočná nákupná horúčka je tu. Darčeky, hľadanie inšpirácii a vo finále obdarovanie svojich najbližších je tiež dôležitou súčasťou decembrového kolobehu. Nájsť to pravé pre osobu, na ktorej záleží, môže byť […]

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike Umelá inteligencia už nie je konceptom neurčitej budúcnosti, ale reálnym nástrojom s každodenným využitím aj v plánovaní a riadení logistických procesov. Poodhaliť potenciál tejto technológie bolo cieľom, ktorý si stanovil tohoročný prestížny logistický kongres SLOVLOG. O dôležitosti a aktuálnosti hlavnej témy 16. ročníka kongresu svedčí aj fakt, že počet účastníkov, ktorí […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera