logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Časopis Tovar&Predaj nedávno predstavil inovované logo a jeho májovo-júnové vydanie vychádza...
  • Spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a Kraj, spúšťa nový projekt...
  • Nepotravinársky diskontný reťazec Action má na Slovensku už šesť predajní. Minulý týždeň...
  • Novootvorená predajňa Tesco v Levoči sa nachádza blízko historického centra a je súčasťou...

Jakub Berčík: Osobnostné profily zákazníkov a ich význam pre marketing

21. novembra 2019
Blog 0
2274
Jakub Berčík: Osobnostné profily zákazníkov a ich význam pre marketing

Možnosti, ktoré prinášajú nové technológie, a čo všetko je dnes už možné skúmať z hľadiska spotrebiteľského správania, sme si priblížili v minulých príspevkoch. Napriek tomu je faktom, že existuje viacero dôvodov, pre ktoré využívanie spomínaných možností je v súčasnosti značne limitované zo strany obchodníkov. Medzi dôvody môžeme jednoznačne zaradiť predstavu, že takéto riešenia sú finančne neporovnateľne náročnejšie.

Obchodníkov od možnosti využívania nových technológií pre prieskum spotrebiteľského správania mnohokrát odrádzajú mnohé mylné predstavy. Okrem finančných dôvodov k nim patrí napríklad tvrdenie, že pochopenie nových dát vyžaduje vyššiu koncentráciu a úsilie riadiacich pracovníkov, ako aj strach zo zavádzania nových vecí a v neposlednom rade obavy z úniku informácií, najmä pri prepájaní podnikových dát s externe získanými informáciami.

Čo by sme o zákazníkovi mali vedieť?

Na trhu však zatiaľ absentujú spoľahlivé systémy, ktoré by boli schopné určiť osobnostné profily zákazníkov v reálnom čase. Prečo je dobré vedieť osobnostný profil zákazníkov pri získavaní spätnej väzby? To je prvá otázka, ktorá nám pravdepodobne napadne. V odborných knihách si môžeme prečítať, že na rozhodovanie kupujúceho pôsobia aj osobnostné charakteristiky ako vek, fáza života, zamestnanie, ekonomická situácia, životný štýl, osobnosť či spôsob vnímania seba samého. Každého jednotlivca ovplyvňuje aj samotný spôsob života, ktorý je vyjadrovaný aktivitami, záujmami a názormi. V neposlednom rade by sme nemali zabúdať na to, že spotrebiteľ je pri rozhodovaní o kúpe ovplyvňovaný aj ďalšími faktormi. Medzi tieto faktory jednoznačne patrí aj emocionálny stav človeka, ktorý je výsledkom viacerých premenných vrátane osobnosti. Tú počas života výrazne formujú emócie, resp. ich potláčanie, čo môže mať zásadný vplyv na rozhodovanie človeka.

Vlastné presvedčenie vs. vplyv autority

V tejto súvislosti podľa psychológa Milgrama je možné rozlišovať dva druhy sociálneho vedomia, ktorými sú autonómny a tzv. zástupný stav. Vyvinuli sa ako dôsledok života v hierarchickej skupine. Autonómnym stavom sa rozumie situácia, keď sa ľudia správajú v súlade so svojimi postojmi, hodnotami a svedomím. Opakom je stav zástupný, kde ľudia konajú ako „zástupcovia“ nejakej autority, a to bez ohľadu na svoje mravné zásady. Aký význam má takáto informácia v prieskume pri získavaní spätnej väzby? Umožní to predovšetkým zistiť to, či tak ako zákazník reagoval v obchode dnes bude reagovať aj zajtra alebo o týždeň, čiže zovšeobecnenie zistení.

Predvídateľnosť správania zákazníka

Práve vďaka vypracovaniu osobnostných profilov je možné odhadnúť, aké percento zapojených respondentov bude s najväčšou pravdepodobnosťou obdobným spôsobom reagovať na danú situáciu aj pri najbližšej príležitosti. Predstavme si situáciu, že identifikujeme na predajnej ploche miesto s najväčšou zákazníckou frustráciou. Ak budeme poznať osobnostné profily respondentov, budeme môcť odhadnúť, či sa jedná len o aktuálne nežiaduci stav, alebo sa dá predpokladať, že predmetná vzorka bude takto reagovať aj v budúcnosti. Žiaľ, pri identifikovaní osobnostného profilu sme zatiaľ odkázaní len na psychometrické nástroje prostredníctvom certifikovaných osobnostných testov, resp. skúsených psychológov.

S rozvojom technológií je možné predpokladať vznik nástrojov, ktoré budú schopné okrem rozpoznávania emócií, pohlavia a veku identifikovať aj osobnostný profil zákazníkov, a tým precíznejšie určiť presnosť získanej spätnej väzby. Takéto poznatky zároveň umožnia aj lepšie nasmerovanie marketingových aktivít cieľovým zákazníckym skupinám, čo prispeje k efektívnejšiemu využitiu podnikových zdrojov.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera