logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Okrem pohybu zákazníkov v predajniach je dôležité poznať aj ich reálne emócie

26. septembra 2019
Blog 0
2321
Jakub Berčík: Okrem pohybu zákazníkov v predajniach je dôležité poznať aj ich reálne emócie

Aj keď maloobchodný sektor prešiel za posledné obdobie masívnymi zmenami predovšetkým vďaka rozvoju nových technológií, neplatí to pre dva primárne ciele maloobchodnej stratégie, ktorými sú poskytovanie zážitku z nakupovania a prinášanie hodnoty pre zákazníka bez ohľadu na to, ktorý obchodný kanál využije.

Jedným zo spôsobov ako upútať zákaznícku pozornosť v stave „vizuálnej presýtenosti“ je premyslené a cielené dispozičné riešenie predajne. V rámci neho sa riešia predovšetkým dve dôležité zložky: dizajn predajne a pohyb zákazníkov.

Informácie o pocitoch zákazníkov chýbajú

Customer flow predstavuje vzorec správania a spôsob, akým zákazník prechádza obchodom. Dnes už kamenné predajne dokážu sledovať tento ukazovateľ pomocou analytického softvéru a rôznych snímačov. Podobná technológia existuje aj v e-obchodovaní, kde sa správanie zákazníkov pri online nakupovaní sleduje pomocou rôznych analytických nástrojov. Tu si však treba uvedomiť veľmi dôležitý aspekt, že tak ako pri online sledovaní pohybu kurzoru nemáme žiadne informácie o tom, čo návštevník webovej stránky reálne pociťoval či o miestach, ktoré si skutočne pozeral, tieto informácie taktiež chýbajú aj pri monitorovaní pohybu zákazníkov v predajni. Vieme síce identifikovať najfrekventovanejšie časti predajne, ako aj najmenej navštevované oblasti a miesta s najväčším počtom zastavení, no pre pochopenie skutočných vzorcov správania to nestačí. Chýbajú informácie o spomínaných pocitoch či skutočne navštívených miestach, ale aj o faktoroch prostredia, čo umožňuje identifikovať jednotlivé dôvody interakcií s tovarom a identifikovanie ich príčin na miestach, kde sa ľudia najviac alebo najmenej zdržiavajú.

Ako možno zistiť emócie pomocou merania reči tela?

Pri tvorbe, prípadne úpravách dispozície predajne môže byť riešením realizácia moderných výskumov s využitím komplexných inovatívnych výskumných riešení, ktoré umožňujú získať napríklad veľmi podrobný a detailný obraz o problémových alebo veľmi dobre fungujúcich častiach predajnej plochy. Spoločnosť SAMO Europe, s. r. o. takéto výskumy realizuje, pričom ponúka okrem namerania trajektórie pohybu aj dáta o emóciách, vizuálnej pozornosti a faktoroch prostredia, ktoré majú zásadný vplyv najmä na podvedomej úrovni. Ako je možné pomocou merania reči tela zistiť, čo zákazník skutočne prežíva priamo na mieste predaja? Funguje to veľmi jednoducho. Keď napríklad v predajni vidím niečo, čo sa mi páči, prejaví sa to vyššou beta aktivitou (vyššou zaujatosťou) a následne v prípade dostatočného stimulu nastane reakcia aj v podobe fyziologických zmien (napr. zvýšenie kožného odporu – t. j. pokles elektrickej vodivosti, rýchlejšie a hlbšie dýchanie, alebo zvýšenie srdcového tepu v stave vzrušenia, prípadne jeho výrazné spomalenie pri zvýšenej pozornosti). Tiež je možné analyzovať srdcovú variabilitu, kde podstata techniky spočíva v meraní zmien (nárastu a poklesu) srdcovej frekvencie medzi dvomi údermi srdca. Pozitívne pocity z toho, že sa zákazníkovi niečo v obchode páči, vyvolávajú skôr zvýšenú variabilitu a pravidelný rytmus.

Vnímame tovar, na ktorý sa pozeráme?

Meranie trajektórie pohybu zákazníkov po predajni predstavuje dnes veľký „boom“ aj preto, že sa to deje v skrytosti bez vedomia zákazníka a často ide o kvantitatívny výskum, ktorý zhromažďuje dáta za mesiace. Komplexné meranie pohybu zákazníkov vrátane emócií, vizuálnej pozornosti a faktorov prostredia nie je možné realizovať bez vedomia zákazníka a ide skôr o kvalitatívny výskum. Zadávateľ však získava informácie o vnímaní a správaní zákazníka nielen na základe jeho pohybu, ale skutočných emócií a vizuálnej pozornosti. Ak by sme sledovali len vizuálnu pozornosť, nevedeli by sme, či to, na čo sa človek pozerá aj reálne vníma. Ak by sme skúmali len emócie, chýbala by nám informácia o tom, na čo sa človek pozerá a čo danú emóciu môže spôsobovať.

V tomto kontexte možno konštatovať, že výskumy využívajúce m0ozgové a biometrické analýzy nebudú riešením pre všetky problémy v marketingu a obchode, ale v niektorých prípadoch môžu identifikovať prelomové zistenia predtým, ako sa vynaložia značné náklady.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera