Kampaň na podporu rómskej zamestnanosti občianskeho združenia Divé maky Prijateľní získala priazeň mnohých spoločností. Jej cieľom je búrať predsudky, odstrániť diskrimináciu na trhu práce a zvýšiť zamestnanosť rómskej menšiny. Do zoznamu zodpovedných firiem sa pridáva čoraz viac spoločností, ktoré sa ako zamestnávateľ hlásia k myšlienkam kampane a podporujú rómsku zamestnanosť.
Rómovia zvyknú dostávať odporúčanie, že ak chcú byť prijateľnejší pre väčšinové obyvateľstvo, akceptovanejší a považovaní za rovnocenných, musia mať prácu a vzdelanie. Rôzne európske a svetové štúdie však poukazujú na fakt, že ich úsilie mnohokrát vychádza nazmar.
V zamestnaní sú diskriminovaní aj Rómovia na Slovensku
O prijatí ľudí do zamestnania mnohokrát nerozhodujú len ich schopnosti a zručnosti. Experiment inštitútu finančnej politiky, ktorý je analytickým útvarom ministerstva financií, preukázal diskrimináciu Rómov na trhu práce i v rámci slovenských firiem. Rómovia majú až o polovicu menšiu šancu než iní uchádzači s rovnakou kvalifikáciou a vzdelaním, že im firma na žiadosť o zamestnanie odpovie. Podstatou experimentálneho testovania diskriminácie bolo zasielanie žiadostí o prácu fiktívnymi rómskymi a nerómskymi uchádzačmi. Informácie o fiktívnych uchádzačoch v životopisoch mali jasne naznačovať rómsky a nerómsky pôvod, pričom výber ich mien prebehol na základe ankety. Výsledky experimentu preukazujú štatisticky významnú diskrimináciu Rómov zo strany zamestnávateľov. Podľa výsledkov bolo na pohovor pozvaných 40,3 % nerómskych uchádzačov a len 17,7 % rómskych. Iba 37,1 % rómskych uchádzačov dostalo aspoň nejakú formu odpovede na svoju žiadosť, oproti 69,4–percentnému podielu odpovedí nerómskym uchádzačom. Rozdiely boli výraznejšie v prípade uchádzačov so stredoškolským vzdelaním, vysokoškoláci v experimente nevykázali štatistickú významnosť.
Čo odhaľuje „vybieľovacia stránka“?
Kampaň občianskeho združenia odštartovalo video, ktoré verejnosť pozýva na „vybieľovaciu stránku“. Ide o fiktívny produkt na úpravu životopisu do podoby prijateľnej do zamestnania. Stránka ,,vybieli“ fotografiu v prípade, ak je príliš tmavá, a zmení bydlisko či meno, ak evokuje rómsky pôvod, čím zvýši šance na pozvanie na pracovný pohovor. Za kontroverznou a neprijateľnou vybieľovacou stránkou je v skutočnosti vysvetľujúca kampaň, ktorou Divé maky otvárajú dôležitú celospoločenskú tému. Na stránke www.prijatelni.sk sa návštevník dozvie o diskriminácii a predsudkoch, ktoré znižujú možnosti zamestnanosti Rómov. Kampaň je silná aj na sociálnych sieťach, kde si môžu užívatelia na svojich profiloch pridať stredné meno rómskeho pôvodu, čím dávajú najavo, že chcú podporiť rovnosť príležitostí na pracovnom trhu.
Kampaň vyzýva zamestnávateľov, aby dali Rómom šancu
Opatrenia, ktoré by mohli zvýšiť zamestnanosť Rómov, sa týkajú hlavne foriem a spôsobov vzdelávania a výchovy rómskej mládeže, ďalej zvýšenia kvalifikácie Rómov, ktorým sa nedarí nájsť si prácu, ale opodstatnenie má aj politika zvýhodňovania tejto minority na trhu práce. Občianske združenie Divé maky sa už 13 rokov venuje vzdelávaniu nadaných rómskych študentov, ktorým hovorí, že ak chcú byť v živote úspešní a mať dobrú prácu, musia mať kvalitné vzdelanie. Po ukončení štúdia sa však na trhu práce často stretávajú s predsudkami len preto, že sú Rómovia. A to je hlavný dôvod kampane – búrať predsudky na strane zamestnávateľov i verejnosti.
Aj v spoločnosti dm sú prijateľní
Kampaň otvára diskusiu a poskytuje priestor pre riešenie celospoločenskej otázky, doležité je však aj individuálne zapojenie jednotlivých firiem. Dm drogerie markt je jednou zo spoločností, ktorá sa zapojila do kampane, zároveň však venuje čas a prostriedky aj z vlastnej iniciatívy. „Pre vedúcich pracovníkov organizujeme workshopy, ako správne vyberať zamestnancov, a v rámci nich im vštepujeme, aby ľudí netriedili, nerozdeľovali a nepozerali sa na nich inak len z dôvodu, že sú napríklad Rómovia. Na základe signálu, ktorý ako zamestnávateľ vysielate dovnútra firmy, tvoria potom svoj postoj aj jej zamestnanci,“ tvrdí Zuzana Vinklerová, prokuristka spoločnosti dm drogerie markt. Spoločnosť dm investuje do vzdelávania svojich spolupracovníkov až pol milióna eur ročne. Mladým ľuďom ponúka vzdelávací program, založený na duálnom vzdelávaní, ktorý navštevujú aj mladí Rómovia. V súčasnosti robí napríklad akvizíciu medzi ôsmakmi a deviatakmi v rómskej osade v Plaveckom Štvrtku. Cieľom je zmeniť trom vybraným deťom ich budúcnosť tým, že im ponúka kvalitné vzdelanie, možnosť osobného rozvoja a trvalého pracovného pomeru ihneď po úspešnom ukončení štúdia.
Webová stránka projektu poskytuje zamestnávateľom možnosť podporiť kampaň a zároveň sa prihlásiť do zoznamu zodpovedných zamestnávateľov. Do projektu sa okrem známych veľkoobchodných spoločností a sietí zapojila i kancelária prezidenta SR a vyjadrila tak kampani svoju podporu.