logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Sú získavané dáta „ropou“ digitálneho veku?

28. februára 2019
Blog 0
1970
Jakub Berčík: Sú získavané dáta „ropou“ digitálneho veku?

Svet sa vďaka využívaniu najmodernejších technológií neustále zrýchľuje. Zavádzanie inovácií a inteligentných smart riešení mení pravidlá podnikania. Kým v minulosti zlato a neskôr ropa dominovali ako najvzácnejšie komodity, dnes sú nevyhnutnosťou dáta a nastupujúce slovné spojenie „ropa digitálneho veku“.

Výzva pre manažment retailu

Každý deň sa generuje obrovské množstvo dát z používania internetu, sociálnych sietí, mobilných zariadení, vernostných kariet či z verejných wifi pripojení, a tým sa zanechávajú digitálne stopy nášho správania. Sú to dáta, ktoré majú pre firmy a obzvlášť pre retail obrovskú hodnotu. Dôkazom toho je spoločnosť Amazon, ktorej sa v minulom roku podarilo dosiahnuť trhovú kapitalizáciu viac ako 1 bilión EUR, pretože dokonale využíva potenciál dát, ktoré generujú zákazníci používaním jej služieb. Z tohto možno predpokladať, že dáta o nákupnom rozhodovaní sú významným zdrojom informácií, ktoré podnikatelia potrebujú nielen mať k dispozícii, ale najmä vedieť ich využiť pre svoj obchodný prospech. Problémom však môže byť ich objem, spracovanie, interpretácia a následne implementácia zistení do manažérskeho rozhodovania. Dnes už nie je prekážkou získanie alebo nameranie veľkých databáz, ale transformovanie na hodnotné systémy, čo predstavuje veľkú výzvu pre manažment retailu a dodávateľské spoločnosti. Riešením nie je iba kvalitný business intelligence nástroj, ale rovnako analýza kvality vstupných dát, očistenie, normalizácia a výber vhodných metrík pre nastavenie reportingu. Každý krok v tomto procese zabezpečuje, aby boli výstupom správne a hodnotné informácie. V praxi sa  však stretávame s tým, že hoci firma vytvára priemerne 100 reportov ročne, reálne z nich využije iba 10.

Cielená marketingová komunikácia často končí pri masovom mailingu

Vďaka zavedeniu vernostných kariet je dnes už bežné vedieť, čo si zákazník kúpi, kedy nakupuje a pri akej cene sa zvýši či zníži jeho záujem. Napriek vernostnému programu, ktoré firmy zaviedli, iba malá časť z nich dokáže nastaviť cielenú marketingovú komunikáciu so svojimi spotrebiteľmi. Väčšinou to končí pri masovom mailingu, a v tom lepšom prípade aspoň oslovením menom v úvode mailu, čo vôbec nemôžeme považovať za cielenú komunikáciu či personalizáciu zákazníka. Personalizácia je cielenie na konkrétneho zákazníka alebo skupinu viacerých, ktorí majú spoločné preferencie na základe ich historických nákupov v offline a online prostredí.

Podstatou je hľadanie súvislostí

Výnimkou nie sú ani anonymizované dáta, napríklad o počte zákazníkov, ktorí vstupujú do predajne, alebo sledovanie trajektórie ich pohybu buď na základe vysielača, ktorý je umiestnený v nákupnom vozíku, alebo pripojenia sa do verejnej wifi siete. V takomto prípade je obzvlášť potrebné dať denne generované dáta do súvisu s ostatnými ukazovateľmi. V opačnom prípade majú pre retailera minimálnu výpovednú hodnotu. Ako nám pomôže, že budeme vidieť, ktorú časť predajne zákazníci nenavštevujú, keď nebudeme vedieť a hľadať dôvod?

Problémom nie je získavanie dát

Obdobným prípadom môžu byť aj reporty a namerané výsledky z prieskumov, ktoré si firmy objednávajú od externých výskumných a marketingových agentúr. Sú plné zaujímavých grafov, tabuliek a vizualizácií, avšak ich interpretácia a porozumenie nie sú vždy jednoznačné a využiteľné pre prax daného subjektu. Aj v tomto prípade sa potvrdzuje, že dnes už nie je problém získavanie dát, ale predovšetkým ich kvalitné využitie podľa konkrétnych potrieb zadávateľa.

Kvalitné spracovanie prináša nové možnosti

Spracovanie dát, ktoré firmy generujú, umožňuje nielen získavať informácie o správaní zákazníkov, ale aj automatizovať procesy objednávok až po dodanie tovarov priamo domov, alebo ich vyzdvihnutie v predajni. V praxi to znamená, že dodávateľ vidí stav skladu a automaticky doplňuje zásoby, alebo má odberateľ nastavený algoritmus kontroly stavu zásob na odosielanie automatických objednávok dodávateľom. Aj keď je tento mechanizmus bežný pre B2B sféru, postupne sa presúva aj do B2C vzťahov. Už čoskoro budeme používať smart chladničky, ktoré budú kontrolovať stav našich zásob a automaticky uskutočňovať objednávky podľa aktuálnej spotreby.

V digitálnom veku majú dáta neoceniteľnú hodnotu

Dá sa predpokladať, že využívanie dát a smart riešení sa bude prehlbovať, pretože čoraz náročnejší zákazník nechce len blúdiť po predajni a byť otravovaný obsahom, ktorý sa ho netýka, ale najradšej by bol, keby mal tovar po nákupe okamžite doma. Získavanie dát a ich analýza má pre podnikanie neoceniteľnú hodnotu, no považovať ich za „ropu digitálneho veku“ je možné len ak sú spracované vhodnými nástrojmi a náležite interpretované, resp. využiteľné v praxi.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera