
Svet sa vďaka využívaniu najmodernejších technológií neustále zrýchľuje. Zavádzanie inovácií a inteligentných smart riešení mení pravidlá podnikania. Kým v minulosti zlato a neskôr ropa dominovali ako najvzácnejšie komodity, dnes sú nevyhnutnosťou dáta a nastupujúce slovné spojenie „ropa digitálneho veku“.
Výzva pre manažment retailu
Každý deň sa generuje obrovské množstvo dát z používania internetu, sociálnych sietí, mobilných zariadení, vernostných kariet či z verejných wifi pripojení, a tým sa zanechávajú digitálne stopy nášho správania. Sú to dáta, ktoré majú pre firmy a obzvlášť pre retail obrovskú hodnotu. Dôkazom toho je spoločnosť Amazon, ktorej sa v minulom roku podarilo dosiahnuť trhovú kapitalizáciu viac ako 1 bilión EUR, pretože dokonale využíva potenciál dát, ktoré generujú zákazníci používaním jej služieb. Z tohto možno predpokladať, že dáta o nákupnom rozhodovaní sú významným zdrojom informácií, ktoré podnikatelia potrebujú nielen mať k dispozícii, ale najmä vedieť ich využiť pre svoj obchodný prospech. Problémom však môže byť ich objem, spracovanie, interpretácia a následne implementácia zistení do manažérskeho rozhodovania. Dnes už nie je prekážkou získanie alebo nameranie veľkých databáz, ale transformovanie na hodnotné systémy, čo predstavuje veľkú výzvu pre manažment retailu a dodávateľské spoločnosti. Riešením nie je iba kvalitný business intelligence nástroj, ale rovnako analýza kvality vstupných dát, očistenie, normalizácia a výber vhodných metrík pre nastavenie reportingu. Každý krok v tomto procese zabezpečuje, aby boli výstupom správne a hodnotné informácie. V praxi sa však stretávame s tým, že hoci firma vytvára priemerne 100 reportov ročne, reálne z nich využije iba 10.
Cielená marketingová komunikácia často končí pri masovom mailingu
Vďaka zavedeniu vernostných kariet je dnes už bežné vedieť, čo si zákazník kúpi, kedy nakupuje a pri akej cene sa zvýši či zníži jeho záujem. Napriek vernostnému programu, ktoré firmy zaviedli, iba malá časť z nich dokáže nastaviť cielenú marketingovú komunikáciu so svojimi spotrebiteľmi. Väčšinou to končí pri masovom mailingu, a v tom lepšom prípade aspoň oslovením menom v úvode mailu, čo vôbec nemôžeme považovať za cielenú komunikáciu či personalizáciu zákazníka. Personalizácia je cielenie na konkrétneho zákazníka alebo skupinu viacerých, ktorí majú spoločné preferencie na základe ich historických nákupov v offline a online prostredí.
Podstatou je hľadanie súvislostí
Výnimkou nie sú ani anonymizované dáta, napríklad o počte zákazníkov, ktorí vstupujú do predajne, alebo sledovanie trajektórie ich pohybu buď na základe vysielača, ktorý je umiestnený v nákupnom vozíku, alebo pripojenia sa do verejnej wifi siete. V takomto prípade je obzvlášť potrebné dať denne generované dáta do súvisu s ostatnými ukazovateľmi. V opačnom prípade majú pre retailera minimálnu výpovednú hodnotu. Ako nám pomôže, že budeme vidieť, ktorú časť predajne zákazníci nenavštevujú, keď nebudeme vedieť a hľadať dôvod?
Problémom nie je získavanie dát
Obdobným prípadom môžu byť aj reporty a namerané výsledky z prieskumov, ktoré si firmy objednávajú od externých výskumných a marketingových agentúr. Sú plné zaujímavých grafov, tabuliek a vizualizácií, avšak ich interpretácia a porozumenie nie sú vždy jednoznačné a využiteľné pre prax daného subjektu. Aj v tomto prípade sa potvrdzuje, že dnes už nie je problém získavanie dát, ale predovšetkým ich kvalitné využitie podľa konkrétnych potrieb zadávateľa.
Kvalitné spracovanie prináša nové možnosti
Spracovanie dát, ktoré firmy generujú, umožňuje nielen získavať informácie o správaní zákazníkov, ale aj automatizovať procesy objednávok až po dodanie tovarov priamo domov, alebo ich vyzdvihnutie v predajni. V praxi to znamená, že dodávateľ vidí stav skladu a automaticky doplňuje zásoby, alebo má odberateľ nastavený algoritmus kontroly stavu zásob na odosielanie automatických objednávok dodávateľom. Aj keď je tento mechanizmus bežný pre B2B sféru, postupne sa presúva aj do B2C vzťahov. Už čoskoro budeme používať smart chladničky, ktoré budú kontrolovať stav našich zásob a automaticky uskutočňovať objednávky podľa aktuálnej spotreby.
V digitálnom veku majú dáta neoceniteľnú hodnotu
Dá sa predpokladať, že využívanie dát a smart riešení sa bude prehlbovať, pretože čoraz náročnejší zákazník nechce len blúdiť po predajni a byť otravovaný obsahom, ktorý sa ho netýka, ale najradšej by bol, keby mal tovar po nákupe okamžite doma. Získavanie dát a ich analýza má pre podnikanie neoceniteľnú hodnotu, no považovať ich za „ropu digitálneho veku“ je možné len ak sú spracované vhodnými nástrojmi a náležite interpretované, resp. využiteľné v praxi.