logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Slováci fajčia z roka na rok viac, 17 % chce fajčenie obmedziť

12. februára 2019
Spotrebitelia 0
2842
Slováci fajčia z roka na rok viac, 17 % chce fajčenie obmedziť

Viac ako dve tretiny slovenskej populácie si dali do nového roka 2019 nejaké predsavzatie a jedným z nich bolo tiež obmedzenie fajčenia, ktoré uviedlo 17 % respondentov. Trh s klasickými cigaretami však z roka na rok rastie, kvôli rastu cien sa dynamickejšie ako predaný objem navýšili tržby. Na nákup cigariet najviac preferujeme klasické obchody s potravinami, ale do popredia sa dostávajú zatiaľ menšinové čerpacie stanice, ktorých obľuba v posledných rokoch stúpla.

Zo spotrebiteľského prieskumu spoločnosti Nielsen vyplýva, že viac ako dve tretiny slovenskej populácie si dali do nového roku 2019 nejaké predsavzatia, prípadne sú rozhodnutí, že sa niektorým oblastiam budú viac venovať. To je v porovnaní s Českou republikou o polovicu viac (v ČR uviedlo 35 %). Nie je prekvapujúce, že Slováci sa najviac snažia o zmenu životného štýlu, kde to uviedla takmer polovica z nich (48 %), kým u českých susedov to deklarovalo 41 % respondentov. V rámci zdravého životného štýlu sa najviac zo Slovákov prikláňa k zámeru viac sa venovať športu (48 % SR vs. 43 % v ČR) a schudnúť (40 % v SR vs. 32 % ČR). Ďalšou oblasťou je sporenie, kde 41 % Slovákov plánuje viac sporiť a lepšie si strážiť svoje výdavky (32 %). Necelá tretina (31 %) uviedla, že chce v novom roku vylepšiť organizáciu svojho voľného času, aby sa mohli viac venovať svojej rodine a priateľom. Slováci si dávajú záväzky aj na obmedzovanie nezdravých návykov, konkrétne  obmedzenie konzumácie sladkostí a čokolády uviedlo 36 % z nich (v ČR len 27 %), k obmedzeniu konzumácie tukov sa prihlásilo 21 % Slovákov, čo je opäť viac ako to deklarujú Česi (17 %) a obmedzenie konzumácie alkoholu uviedlo iba 11 % respondentov. Obvyklým novoročným predsavzatím je aj obmedzenie fajčenia, čo uviedlo 17 % Slovákov a 5 % zo všetkých oslovených respondentov zvažuje prechod na inú formu fajčenia (v ČR iba 1 %).

Čísla potvrdzujú, že predaj cigariet na Slovensku stúpa

Čísla o reálnej spotrebe cigariet z dlhodobého pohľadu však potvrdzujú, že predaj cigariet na Slovensku z roka na rok stúpa. Podľa Inštitútu finančnej politiky rastie aj množstvo fajčiarov, predovšetkým medzi mladými. Na základe údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen vyplýva, že v roku 2018 sa v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom (bez Metra), na čerpacích staniciach, v tabakových predajných miestach a gastro zariadeniach nakúpilo celkom 6,9 miliardy kusov cigariet v hodnote 1,1 miliardy eur. Spotreba tak medziročne stúpla o viac ako 4 %, čo v prepočte znamená nárast o 273 miliónov kusov cigariet. Vyšší dopyt spolu s navýšením ceny v priemere o 3 % akcelerovali nárast tržieb o takmer 7 % a slovenskí spotrebitelia tak za cigarety minuli o 74 miliónov eur viac ako v roku 2017. Kým v roku 2017 zaplatil fajčiar v priemere za jednu krabičku 3,20 EUR, minulý rok to bolo o 10 centov viac. Najdrahšie značky nárastom ceny trpeli najviac a Slováci sa tak priklonili k lacnejším variantám. Dopad plánovaných zmien cien cigariet na spotrebu v dôsledku zvýšenia spotrebnej dane, ktorá platí od 1. februára tohto roka, ako aj nariadenie Európskej komisie o identifikačných a ochranných prvkoch pre pohyb cigariet v Európe, budeme vyhodnocovať v priebehu roka 2019.

Predaje maloobchodného trhu obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom

Dáta vyjadrujú predaje na Total SR, t.j maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom (bez Metra), čerpacie stanice, tabakové predajné miesta a gastro zariadenia; Zdroj: Nielsen

Z pohľadu sezóny platí, že viac ako štvrtina ročnej spotreby cigariet sa predá v letnom období od júna do augusta. V minulom roku však nástup teplého počasia začal už v apríli a príjemné teploty pokračovali až do októbra, čo výrazne prispelo k navýšeniu spotreby, nakoľko pobyt či posedenia vonku dávajú väčší priestor aj príležitostným fajčiarom. Naopak, v zimnom období január až marec je spotreba cigariet najnižšia, na čo majú, okrem chladnejšieho počasia, vplyv aj novoročné predsavzatia.

Najvýznamnejším predajným kanálom sú už dlhodobo maloobchodné predajne s potravinami a zmiešaným tovarom, kde sa zrealizuje až 45 % tržieb. Na trhu s cigaretami v posledných rokoch evidujeme pokles dôležitosti tabakových predajní, ktoré však stále tvoria takmer 30 % tržieb. Takýto vývoj súvisí jednak so zmenou štruktúry maloobchodných prevádzok, kedy počet tabakových predajní z roka na rok klesá a na druhej strane sledujeme postupný nárast počtu čerpacích staníc. Nakupovanie cigariet na čerpacích staniciach sa stáva u Slovákov populárnejšie – ide o tzv. convenience nákupný kanál, ktorý v súčasnosti tvorí už 15 % z celoročného obratu cigariet. Z pohľadu možnosti propagácie sú to práve čerpacie stanice, ktoré umožňujú väčšiu podporu predaja vďaka reklame a vystaveniu jednotlivých značiek. Rôzne obmedzenia týkajúce sa ochrany nefajčiarov sa významne neprejavujú na predajoch cigariet v gastro zariadeniach (tzv. Horeca), ktoré si stále udržiavajú významnosť okolo 10 %.

Segmentácia cigariet.

Spotrebitelia najviac preferujú tzv. light cigarety, ktoré tvoria nadpolovičnú väčšinu tržieb (58 %). V súvislosti s preferenciou zdravšieho životného štýlu ich obľúbenosť v posledných rokoch narastá na úkor klasických “full flavour” cigariet, ktoré predstavujú viac ako tretinu celkového obratu (35 %). Tržby za klasické cigarety síce rastú, no dynamickejšie rastú tržby za spomínané “light” cigarety a ešte viac za menšinový segment “ultra light” cigariet. Ľahšie verzie si upevňujú svoju pozíciu aj vďaka tenkým variantám, ako sú “super slim” (7 %), ktorých tržby sa medziročne zvýšili až dvojciferným tempom, avšak z pohľadu hrúbky prevládajú naďalej cigarety v štandardnej hrúbke (91 %).

Dáta vyjadrujú podiel typov cigariet v roku 2018 na Total SR, t.j. maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom (bez Metra), čerpacie stanice, tabakové predajné miesta a gastro zariadenia; Zdroj: Nielsen

Zdroj: Prieskum realizovala spoločnosť Nielsen v spolupráci so spoločnosťou Nielsen Admosphere v januári 2019 na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie vo veku 18+ rokov.

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera