
Viac ako dve tretiny slovenskej populácie si dali do nového roka 2019 nejaké predsavzatie a jedným z nich bolo tiež obmedzenie fajčenia, ktoré uviedlo 17 % respondentov. Trh s klasickými cigaretami však z roka na rok rastie, kvôli rastu cien sa dynamickejšie ako predaný objem navýšili tržby. Na nákup cigariet najviac preferujeme klasické obchody s potravinami, ale do popredia sa dostávajú zatiaľ menšinové čerpacie stanice, ktorých obľuba v posledných rokoch stúpla.
Zo spotrebiteľského prieskumu spoločnosti Nielsen vyplýva, že viac ako dve tretiny slovenskej populácie si dali do nového roku 2019 nejaké predsavzatia, prípadne sú rozhodnutí, že sa niektorým oblastiam budú viac venovať. To je v porovnaní s Českou republikou o polovicu viac (v ČR uviedlo 35 %). Nie je prekvapujúce, že Slováci sa najviac snažia o zmenu životného štýlu, kde to uviedla takmer polovica z nich (48 %), kým u českých susedov to deklarovalo 41 % respondentov. V rámci zdravého životného štýlu sa najviac zo Slovákov prikláňa k zámeru viac sa venovať športu (48 % SR vs. 43 % v ČR) a schudnúť (40 % v SR vs. 32 % ČR). Ďalšou oblasťou je sporenie, kde 41 % Slovákov plánuje viac sporiť a lepšie si strážiť svoje výdavky (32 %). Necelá tretina (31 %) uviedla, že chce v novom roku vylepšiť organizáciu svojho voľného času, aby sa mohli viac venovať svojej rodine a priateľom. Slováci si dávajú záväzky aj na obmedzovanie nezdravých návykov, konkrétne obmedzenie konzumácie sladkostí a čokolády uviedlo 36 % z nich (v ČR len 27 %), k obmedzeniu konzumácie tukov sa prihlásilo 21 % Slovákov, čo je opäť viac ako to deklarujú Česi (17 %) a obmedzenie konzumácie alkoholu uviedlo iba 11 % respondentov. Obvyklým novoročným predsavzatím je aj obmedzenie fajčenia, čo uviedlo 17 % Slovákov a 5 % zo všetkých oslovených respondentov zvažuje prechod na inú formu fajčenia (v ČR iba 1 %).
Čísla potvrdzujú, že predaj cigariet na Slovensku stúpa
Čísla o reálnej spotrebe cigariet z dlhodobého pohľadu však potvrdzujú, že predaj cigariet na Slovensku z roka na rok stúpa. Podľa Inštitútu finančnej politiky rastie aj množstvo fajčiarov, predovšetkým medzi mladými. Na základe údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen vyplýva, že v roku 2018 sa v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom (bez Metra), na čerpacích staniciach, v tabakových predajných miestach a gastro zariadeniach nakúpilo celkom 6,9 miliardy kusov cigariet v hodnote 1,1 miliardy eur. Spotreba tak medziročne stúpla o viac ako 4 %, čo v prepočte znamená nárast o 273 miliónov kusov cigariet. Vyšší dopyt spolu s navýšením ceny v priemere o 3 % akcelerovali nárast tržieb o takmer 7 % a slovenskí spotrebitelia tak za cigarety minuli o 74 miliónov eur viac ako v roku 2017. Kým v roku 2017 zaplatil fajčiar v priemere za jednu krabičku 3,20 EUR, minulý rok to bolo o 10 centov viac. Najdrahšie značky nárastom ceny trpeli najviac a Slováci sa tak priklonili k lacnejším variantám. Dopad plánovaných zmien cien cigariet na spotrebu v dôsledku zvýšenia spotrebnej dane, ktorá platí od 1. februára tohto roka, ako aj nariadenie Európskej komisie o identifikačných a ochranných prvkoch pre pohyb cigariet v Európe, budeme vyhodnocovať v priebehu roka 2019.
Predaje maloobchodného trhu obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom
Dáta vyjadrujú predaje na Total SR, t.j maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom (bez Metra), čerpacie stanice, tabakové predajné miesta a gastro zariadenia; Zdroj: Nielsen
Z pohľadu sezóny platí, že viac ako štvrtina ročnej spotreby cigariet sa predá v letnom období od júna do augusta. V minulom roku však nástup teplého počasia začal už v apríli a príjemné teploty pokračovali až do októbra, čo výrazne prispelo k navýšeniu spotreby, nakoľko pobyt či posedenia vonku dávajú väčší priestor aj príležitostným fajčiarom. Naopak, v zimnom období január až marec je spotreba cigariet najnižšia, na čo majú, okrem chladnejšieho počasia, vplyv aj novoročné predsavzatia.
Najvýznamnejším predajným kanálom sú už dlhodobo maloobchodné predajne s potravinami a zmiešaným tovarom, kde sa zrealizuje až 45 % tržieb. Na trhu s cigaretami v posledných rokoch evidujeme pokles dôležitosti tabakových predajní, ktoré však stále tvoria takmer 30 % tržieb. Takýto vývoj súvisí jednak so zmenou štruktúry maloobchodných prevádzok, kedy počet tabakových predajní z roka na rok klesá a na druhej strane sledujeme postupný nárast počtu čerpacích staníc. Nakupovanie cigariet na čerpacích staniciach sa stáva u Slovákov populárnejšie – ide o tzv. convenience nákupný kanál, ktorý v súčasnosti tvorí už 15 % z celoročného obratu cigariet. Z pohľadu možnosti propagácie sú to práve čerpacie stanice, ktoré umožňujú väčšiu podporu predaja vďaka reklame a vystaveniu jednotlivých značiek. Rôzne obmedzenia týkajúce sa ochrany nefajčiarov sa významne neprejavujú na predajoch cigariet v gastro zariadeniach (tzv. Horeca), ktoré si stále udržiavajú významnosť okolo 10 %.
Segmentácia cigariet.
Spotrebitelia najviac preferujú tzv. light cigarety, ktoré tvoria nadpolovičnú väčšinu tržieb (58 %). V súvislosti s preferenciou zdravšieho životného štýlu ich obľúbenosť v posledných rokoch narastá na úkor klasických “full flavour” cigariet, ktoré predstavujú viac ako tretinu celkového obratu (35 %). Tržby za klasické cigarety síce rastú, no dynamickejšie rastú tržby za spomínané “light” cigarety a ešte viac za menšinový segment “ultra light” cigariet. Ľahšie verzie si upevňujú svoju pozíciu aj vďaka tenkým variantám, ako sú “super slim” (7 %), ktorých tržby sa medziročne zvýšili až dvojciferným tempom, avšak z pohľadu hrúbky prevládajú naďalej cigarety v štandardnej hrúbke (91 %).
Dáta vyjadrujú podiel typov cigariet v roku 2018 na Total SR, t.j. maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom (bez Metra), čerpacie stanice, tabakové predajné miesta a gastro zariadenia; Zdroj: Nielsen
Zdroj: Prieskum realizovala spoločnosť Nielsen v spolupráci so spoločnosťou Nielsen Admosphere v januári 2019 na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie vo veku 18+ rokov.