logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) je novela zákona o potravinách prínosom. Dnes...
  • Prieskumy ukazujú, že za zvýšením tržieb nestojí len široká ponuka tovaru, nízke ceny a akciový...
  • Doručovateľská spoločnosť Packeta spúšťa novú formu doručovania zásielok. K výdajným miestam,...
  • Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 medziročným nárastom tržieb o 16 %. Dôvodom je, že...

Jakub Berčík: Ktorá vianočná vôňa vás dostane?

20. decembra 2018
Jakub Berčík 0
2140
Jakub Berčík: Ktorá vianočná vôňa vás dostane?

Obdobie Vianoc sa už tradične spája s nákupmi darčekov a špecifickou nákupnou atmosférou. Aj keď si to možno neuvedomujeme, tá je zároveň výsledkom pôsobenia viacerých zmyslov súčasne, ktoré či vnímame, alebo nevnímame, ovplyvňujú našu náladu, rozhodovanie, spomienky a celkový pocit z nákupu. Významnou zložkou nákupnej atmosféry je aromatizovaný vzduch. Hoci čuch má z hľadiska percepcie (ľudského vnímania) relatívne nízky podiel v porovnaní so zrakom alebo sluchom, jeho význam spočíva hlavne v ovplyvňovaní pamäte a tvorbe asociácií.

Je všeobecne známe, že veci, ktoré vidíme alebo počujeme, si vieme zapamätať niekoľko dní až týždňov. Veci, ktoré cítime, si vieme zapamätať rok, alebo niekoľko rokov. Horšie to už je s rozoznávaním a identifikovaním jednotlivých aróm. Z prieskumu, ktorý bol realizovaný dvomi slovenskými výskumnými agentúrami (2 muse, s.r.o. a SAMO Europe, s.r.o.) v októbri 2018 na vzorke 100 respondentov vyplýva, že väčšina populácie dôveruje svojím čuchovým schopnostiam (90 %).  Len málo Slovákov (6 %) tvrdí, že by neboli schopní rozoznať konkrétnu vôňu. Pri otázke „Aké vône sa im najviac spájajú s Vianocami“ najčastejšie uvádzali  škoricu, ihličie, citrusy, varené víno, klinček, vanilku, jablko, perník, vyprážaná ryba a kapustnica.

Z nich bolo následne vybraných 6 relatívne ľahko rozoznateľných aróm (jablko, vanilka, škorica, pomaranč, klinček, jedľa), ktoré boli podrobené čuchovému testu, na ktorom participovalo 20 respondentov a bol zrealizovaný v novembri 2018. V skutočnosti takmer polovica (45 %) testovaných ľudí malo problém správne rozoznať a  identifikovať jednotlivé vône. Z vybraných boli najľahšie rozpoznané pomaranč (citrusy), vanilka, škorica – klinček (ktoré sú pre mnohých vzájomne zameniteľné) a tiež jedľa avšak vďaka tomu, že boli považované za správne odpovede aj „ihličie“ a „borovica“, ktoré respondenti uvádzali v tomto prípade najčastejšie.

Súčasťou čuchového testu bolo aj monitorovanie mozgovej aktivity respondentov a mikroemócií pomocou tvárovej biometrie za účelom získania informácií o nevedomom vplyve jednotlivých aróm. Najvyššie emocionálne zaujatie (0,66 skóre) bolo  zaznamenané pri vôni „jablka“, čo pravdepodobne spôsobila najnižšia schopnosť jej rozpoznania v rámci vybraného setu aróm.

Najpozitívnejšie emócie vyvolával u participantov klinček (9 %) a vanilka (5 %), ktorá navodzovala stav uvoľnenia, pohody a bola spájaná tiež so sladkosťami a koláčmi. Respondentom je známa, ale v rýchlosti ju majú problém zaradiť aj identifikovať, čo sa môže prejaviť prvotne zvýšenou frustráciou, alebo žeby pocit viny za maškrtenie?

Okrem toho, že vôňa klinčeka z vianočných aróm vyvolávala u ľudí najpozitívnejšie emócie, taktiež mala najväčší vplyv na ich uvoľnenie – relaxáciu (vyššia alfa aktivita mozgovej činnosti). Napriek sile tejto vôni  si ju „ovoniavači“ často zamieňali za škoricu, čo sa odrazilo v pomerne pozitívnych výsledkoch z hľadiska pútania pozornosti. Pri najčastejšie menovanej škorici boli u väčšiny respondentov namerané negatívne emócie, čo môžu spôsobovať aj rôzne asociácie z detstva. Napriek tomu v rámci vzorky boli aj takí, čo mali pri ovoniavaní škorice pozitívne pocity. Vôňa ihličia (jedľa) vzbudzovala u respondentov najvyššiu pozornosť a sústredenosť v rámci všetkých testovaných aróm.

Skúmať vplyv vôní iba prostredníctvom dotazníka je nereálne, pretože neodráža relevantné informácie, keďže majú predovšetkým podvedomý účinok, a ten nie je možné takýmto spôsobom zhodnotiť. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že všetky testované vianočné arómy majú významný vplyv na emocionálnu pozornosť ľudí, pričom najviac ich zaujala vôňa jablka a najmenej pomaranč. Stačí si len vybrať a správne zosúladiť s kvalitou vzduchu na mieste, ktoré má byť aromatizované.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

U&Sluno

Perfetti

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Kaufland.sk

Nové online trhoviská Kaufland.sk a Kaufland.cz: Predaj produktov vo viac ako 5 000 kategóriách

V súčasnosti prevádzkuje spoločnosť Kaufland úspešné online trhovisko Kaufland.de a túto službu čoskoro otvorí aj na Slovensku a v Česku. Úspešný koncept nemeckého online trhoviska Kaufland.de sa od roku 2023 predstaví aj v ďalších krajinách. Predajcovia tak pomocou týchto platforiem môžu ponúkať svoj tovar v troch rôznych krajinách súčasne – a to len s jednou […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

31. 5. – 1. 6. 2022, PLMA´s World of Private Label, Amsterdam

2. 6. 2022, Kongres Samoška, Praha

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022

Matej Varga, head of retail franchise, Metro Cash & Carry SR: Počas pandémie sme otvorili najviac obchodov

16. februára 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera