
Obdobie Vianoc sa už tradične spája s nákupmi darčekov a špecifickou nákupnou atmosférou. Aj keď si to možno neuvedomujeme, tá je zároveň výsledkom pôsobenia viacerých zmyslov súčasne, ktoré či vnímame, alebo nevnímame, ovplyvňujú našu náladu, rozhodovanie, spomienky a celkový pocit z nákupu. Významnou zložkou nákupnej atmosféry je aromatizovaný vzduch. Hoci čuch má z hľadiska percepcie (ľudského vnímania) relatívne nízky podiel v porovnaní so zrakom alebo sluchom, jeho význam spočíva hlavne v ovplyvňovaní pamäte a tvorbe asociácií.
Je všeobecne známe, že veci, ktoré vidíme alebo počujeme, si vieme zapamätať niekoľko dní až týždňov. Veci, ktoré cítime, si vieme zapamätať rok, alebo niekoľko rokov. Horšie to už je s rozoznávaním a identifikovaním jednotlivých aróm. Z prieskumu, ktorý bol realizovaný dvomi slovenskými výskumnými agentúrami (2 muse, s.r.o. a SAMO Europe, s.r.o.) v októbri 2018 na vzorke 100 respondentov vyplýva, že väčšina populácie dôveruje svojím čuchovým schopnostiam (90 %). Len málo Slovákov (6 %) tvrdí, že by neboli schopní rozoznať konkrétnu vôňu. Pri otázke „Aké vône sa im najviac spájajú s Vianocami“ najčastejšie uvádzali škoricu, ihličie, citrusy, varené víno, klinček, vanilku, jablko, perník, vyprážaná ryba a kapustnica.
Z nich bolo následne vybraných 6 relatívne ľahko rozoznateľných aróm (jablko, vanilka, škorica, pomaranč, klinček, jedľa), ktoré boli podrobené čuchovému testu, na ktorom participovalo 20 respondentov a bol zrealizovaný v novembri 2018. V skutočnosti takmer polovica (45 %) testovaných ľudí malo problém správne rozoznať a identifikovať jednotlivé vône. Z vybraných boli najľahšie rozpoznané pomaranč (citrusy), vanilka, škorica – klinček (ktoré sú pre mnohých vzájomne zameniteľné) a tiež jedľa avšak vďaka tomu, že boli považované za správne odpovede aj „ihličie“ a „borovica“, ktoré respondenti uvádzali v tomto prípade najčastejšie.
Súčasťou čuchového testu bolo aj monitorovanie mozgovej aktivity respondentov a mikroemócií pomocou tvárovej biometrie za účelom získania informácií o nevedomom vplyve jednotlivých aróm. Najvyššie emocionálne zaujatie (0,66 skóre) bolo zaznamenané pri vôni „jablka“, čo pravdepodobne spôsobila najnižšia schopnosť jej rozpoznania v rámci vybraného setu aróm.
Najpozitívnejšie emócie vyvolával u participantov klinček (9 %) a vanilka (5 %), ktorá navodzovala stav uvoľnenia, pohody a bola spájaná tiež so sladkosťami a koláčmi. Respondentom je známa, ale v rýchlosti ju majú problém zaradiť aj identifikovať, čo sa môže prejaviť prvotne zvýšenou frustráciou, alebo žeby pocit viny za maškrtenie?
Okrem toho, že vôňa klinčeka z vianočných aróm vyvolávala u ľudí najpozitívnejšie emócie, taktiež mala najväčší vplyv na ich uvoľnenie – relaxáciu (vyššia alfa aktivita mozgovej činnosti). Napriek sile tejto vôni si ju „ovoniavači“ často zamieňali za škoricu, čo sa odrazilo v pomerne pozitívnych výsledkoch z hľadiska pútania pozornosti. Pri najčastejšie menovanej škorici boli u väčšiny respondentov namerané negatívne emócie, čo môžu spôsobovať aj rôzne asociácie z detstva. Napriek tomu v rámci vzorky boli aj takí, čo mali pri ovoniavaní škorice pozitívne pocity. Vôňa ihličia (jedľa) vzbudzovala u respondentov najvyššiu pozornosť a sústredenosť v rámci všetkých testovaných aróm.
Skúmať vplyv vôní iba prostredníctvom dotazníka je nereálne, pretože neodráža relevantné informácie, keďže majú predovšetkým podvedomý účinok, a ten nie je možné takýmto spôsobom zhodnotiť. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že všetky testované vianočné arómy majú významný vplyv na emocionálnu pozornosť ľudí, pričom najviac ich zaujala vôňa jablka a najmenej pomaranč. Stačí si len vybrať a správne zosúladiť s kvalitou vzduchu na mieste, ktoré má byť aromatizované.