
21. storočie so sebou bezpochyby prinieslo revolúciu do odvetvia obchodu, kde prebiehajú veľké zmeny v súvislosti s rozvojom informačno-komunikačných technológií a smart riešení. Celosvetovo je možné nájsť niekoľko desiatok trendov, ktoré úspešní obchodníci označujú za príčiny ich úspechu a smer, kam sa bude moderné obchodovanie uberať. Jedným z hlavných trendov, ktorý sa dostáva do popredia, je zážitok z nákupu.
Vieme, že vo všeobecnosti zákazníci pri nákupe preferujú nielen čerstvosť, kvalitu, pohodlie a široký sortiment, ale aj možnosť rýchleho a efektívneho nákupu. Rovnako dôležitou oblasťou pri zážitkových nákupoch je súčasne aj pôsobenie na zmysly zákazníka prostredníctvom nákupnej atmosféry a inovatívnych smart technológií. Je zrejmé, že pod týmto trendom si môžeme predstaviť celý rad nástrojov a spôsobov využitia moderných technológií. Jedným z nich sú aj riešenia z oblasti automatizácie a robotiky, ktoré sú pre obchod čoraz významnejšie. Hlavne v pretrvávajúcom období nedostatku pracovných síl sa inteligentné roboty začínajú využívať v logistike, ale aj na mieste predaja.
Pôvodne využívané automatizované riešenia pri opakujúcich sa a nemenných procesoch, ako je napríklad naskladnenie, preskladnenie alebo vnútropodniková preprava tovaru, sú postupne nahradzované robotickými riešeniami s umelou inteligenciou. Tieto riešenia dokážu oveľa flexibilnejšie reagovať a zvládať aj meniace sa postupy. Obchodníci dnes najčastejšie využívajú roboty na prepravu tovaru, ale aj paletizáciu a depaletizáciu, čo však nemožno považovať za robotické riešenia, pretože tieto systémy pracujú automatizovane.
Oveľa väčšie uplatnenie majú robotické systémy na mieste predaja najmä za účelom marketingu.
Podľa štúdie EHI Robotics4Retail: status quo, potenciály a výzvy, ktorá realizovala prieskum medzi 29 obchodníkmi formou osobných a telefonických rozhovorov, až 14 % zapojených uviedlo, že využíva roboty pri servise poskytovanom zákazníkom. 28 % z nich si niečo takéto vie naplno predstaviť až v budúcnosti.
Vývoj v tejto oblasti veľmi rýchlo napreduje a dnes sa už dokonca niekde využívajú roboty na inventúry a upratovanie predajní. Vďaka umelej inteligencii sú roboty schopné analyzovať zákaznícke mikroemócie, ukázať zákazníkovi hľadaný produkt a tiež ho sprevádzať pri nákupe.
Príkladom využitia robotických riešení, ktoré dokážu umocniť zážitok z nakupovania, môže byť aj humanoidný robot nazývaný Pepper. Tento robot dokáže reagovať na ľudí, obslúžiť ich, ale aj tancovať. Je možné, že v blízkej budúcnosti ho stretneme v niektorej maloobchodnej predajni. Pepper dokáže privítať klientov/ zákazníkov a poskytnúť im prvotnú interakciu na danom predajnom mieste. Jeho schopnosti sa však budú neustále rozširovať a neskôr by mal byť schopný vykonať väčšinu úkonov vo vzťahu k zákazníckym službám realizovaným na prevádzke. V prípade humanoidných robotov sa jedná o voľnopredajné riešenia, ktoré sa naprogramujú podľa konkrétnych požiadaviek a s ohľadom na charakter podnikania. V súčasnosti sú však tieto riešenia oveľa častejšie využívané v segmente služieb, napríklad v bankovníctve alebo hoteloch.
Netreba zabúdať na fakt, že ich využitie bude mať opodstatnenie len v tom prípade, keď zamestnanci, ale aj zákazníci budú tieto technológie plne akceptovať.
Zásadnou myšlienkou využívania robotických riešení na mieste predaja je okrem zjednodušenia práce zamestnancov a množstva výhod pre zákazníkov aj skutočná jednotnosť zákazníckej skúsenosti a zážitku z nákupu bez ohľadu na to, ktorý deň, resp. čas predajňu navštívi. Zákazníci sa tak môžu tešiť na úplne nový zážitok z nakupovania.