logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Virtuálna realita – budúcnosť retailu?

5. júna 2018
Blog 0
2270
Jakub Berčík: Virtuálna realita – budúcnosť retailu?

Za uplynulé obdobie sledujeme rozvoj virtuálnej reality najmä v zábavnom priemysle, vo vzdelávaní pri školení pracovníkov hlavne v náročnom priemyselnom prostredí ( ako je atómová elektráreň), pri zložitých konštrukčných riešeniach (konštruovanie automobilov), ale aj u developerov, výrobcov nábytku a v sektore módy. V oblasti retailu našla virtuálna realita uplatnenie najmä v dvoch oblastiach.

Prvou je skúmanie vnímania rozloženia a vystavenia predávaných tovarov, moderných výstavných riešení, ale aj in-store komunikačných nástrojov existujúcej predajne. Druhou oblasťou aplikácie je samotné navrhovanie predajní a testovanie rozloženia interiérových prvkov, dispozičného riešenia a rozloženia sortimentu pred tým, než sa predajňa reálne vybuduje. Teoreticky by bolo týmto spôsobom možné navrhnúť, otestovať a postaviť takmer dokonalú kamennú predajňu.

Správanie sa zákazníkov s helmou a okuliarmi na hlave doplnené očnou kamerou (Eye tracker) vo virtuálnej realite sa dostáva do popredia a slúži k zaznamenaniu reálnej vizuálnej pozornosti. Situácia, keď má kupujúci ešte ovládače v rukách, je úplne odlišná od prirodzeného pohybu v obchode s košíkom alebo nákupným vozíkom, na ktoré sme už bežne zvyknutí, ako aj všetky pôsobiace senzorické stimuly na mieste reálneho predaja, ktoré vedú k tomu, aby človek strávil dlhší čas v obchode a nákup bol pre neho určitou formou zážitku, ktorý si spája s brandom daného predajcu. Ďalší problém môže nastať, keď sa virtuálna simulácia vytvorená a zdokonalená na základe preferencií ľudí vo „virtuálnom svete“ nepodobá reálne postavenej nehnuteľnosti.

V oboch prípadoch však získané preferencie neodrážajú skutočné správanie sa zákazníkov v reálnych podmienkach, a preto v praxi zaznamenávame skôr využitie zmiešanej reality (mixed reality) a rozšírenej reality (augmented reality). Prakticky môžeme tieto aplikácie rozdeliť do dvoch oblastí: navrhovanie a nahradzovanie fyzického nákupného prostredia (virtuálna realita) a prezentácia tovaru vrátane virtuálnej interakcie s tovarom (rozšírená realita).

Jednoduchším variantom využitia virtuálnej reality sú 360-stupňové prehliadky. V roku 2013 uviedla na trh prieskumná agentúra TNS AISA nový výskumný nastroj, tzv. virtuálny obchod,  3D Virtual Shopper, za účelom testovania preferencií rôznych balení, rozloženia tovaru priamo v regáloch a merchandisingu v predajni. Výhodou tohto nástroja bolo, že nakupujúci nepotrebovali helmu virtuálnej reality, nakupovali pri počítači podobne, ako keby hrali 3D hru, alebo sa prechádzali v aplikácii Google Street View. S využitím virtuálnej reality vznikajú aj virtuálne obchody, pričom prvým virtuálnym online 3D nákupným centrum je „The 360⁰ Mall“, ktorý spustili v Austrálii. Podstata takýchto predajní spočíva predovšetkým v šetrení času a prepájaní fyzického a online sveta. Ich rozvoj je však priamo úmerne podmienený cenovo dostupnejšou a rozšírenejšou virtuálnou realitou. K drahým zariadeniam jednoducho musí zákazník prísť a musí mu asistovať vyškolený personál.

Z tohto pohľadu sa menej komplikovaným prevedením virtuálnej prezentácie produktov javí augmented reality, teda rozšírená realita, ktorá funguje na princípe načítania preddefinovaného kódu cez fotoaparát, pričom sa na obrazovke smartfónu alebo tabletu zobrazí naprogramovaný objekt. Aplikáciu na tomto princípe s názvom „IKEA Place“ vytvorila aj švédska spoločnosť IKEA, ktorá má vlastné oddelenie pre virtuálnu realitu. Zákazníci si vďaka tejto aplikácii vedia veľmi rýchlo živo predstaviť, ako bude vyzerať niektorý z ich produktov priamo v byte alebo dome. Stačí naskenovať priestor, kde má byť nábytok umiestnený, a následne je možné si vyskúšať, aký variant produktu sa do priestoru hodí.

Ďalší rozvoj virtuálnej reality v bežných predajniach, napríklad aj s potravinami, je priamo úmerný postupnému zdokonaľovaniu týchto technológií do takej podoby, aby čo najmenej obmedzovali zákazníka, ako aj zohľadnenie cenovej dostupnosti týchto riešení. Zatiaľ možno virtuálnu realitu využiť ako jedno z významných inovatívnych lákadiel v nákupných centrách v rámci hernej zóny pre deti a pri prevádzkovaní VR (virtuálna realita) pop-up stores. Naopak, využitie rozšírenej reality zákazníka nijakým spôsobom neobmedzuje, ponúka nám určitú formu zážitku a môže byť oveľa viac osobnejšia, najmä v podobe rôznych inteligentných zrkadiel alebo interaktívnych kioskov s funkciou zaujatia a zberu spätnej väzby.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera