logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Ak by chcel niekto definovať pojem železná zásoba potravín, stačilo by mu napísať tri slová....
  • V dnešnom dynamicky sa meniacom svete sa nákupné správanie spotrebiteľov a ich interakcie so...
  • V novej rubrike Obchod očami… bude Tovar&Predaj prinášať rozhovory so zástupcami...
  • Alza.sk nasadila na vybavovanie zákazníckych požiadaviek umelú inteligenciu menom Alzee. Tá...

Jakub Berčík: Virtuálna realita – budúcnosť retailu?

5. júna 2018
Blog 0
2398
Jakub Berčík: Virtuálna realita – budúcnosť retailu?

Za uplynulé obdobie sledujeme rozvoj virtuálnej reality najmä v zábavnom priemysle, vo vzdelávaní pri školení pracovníkov hlavne v náročnom priemyselnom prostredí ( ako je atómová elektráreň), pri zložitých konštrukčných riešeniach (konštruovanie automobilov), ale aj u developerov, výrobcov nábytku a v sektore módy. V oblasti retailu našla virtuálna realita uplatnenie najmä v dvoch oblastiach.

Prvou je skúmanie vnímania rozloženia a vystavenia predávaných tovarov, moderných výstavných riešení, ale aj in-store komunikačných nástrojov existujúcej predajne. Druhou oblasťou aplikácie je samotné navrhovanie predajní a testovanie rozloženia interiérových prvkov, dispozičného riešenia a rozloženia sortimentu pred tým, než sa predajňa reálne vybuduje. Teoreticky by bolo týmto spôsobom možné navrhnúť, otestovať a postaviť takmer dokonalú kamennú predajňu.

Správanie sa zákazníkov s helmou a okuliarmi na hlave doplnené očnou kamerou (Eye tracker) vo virtuálnej realite sa dostáva do popredia a slúži k zaznamenaniu reálnej vizuálnej pozornosti. Situácia, keď má kupujúci ešte ovládače v rukách, je úplne odlišná od prirodzeného pohybu v obchode s košíkom alebo nákupným vozíkom, na ktoré sme už bežne zvyknutí, ako aj všetky pôsobiace senzorické stimuly na mieste reálneho predaja, ktoré vedú k tomu, aby človek strávil dlhší čas v obchode a nákup bol pre neho určitou formou zážitku, ktorý si spája s brandom daného predajcu. Ďalší problém môže nastať, keď sa virtuálna simulácia vytvorená a zdokonalená na základe preferencií ľudí vo „virtuálnom svete“ nepodobá reálne postavenej nehnuteľnosti.

V oboch prípadoch však získané preferencie neodrážajú skutočné správanie sa zákazníkov v reálnych podmienkach, a preto v praxi zaznamenávame skôr využitie zmiešanej reality (mixed reality) a rozšírenej reality (augmented reality). Prakticky môžeme tieto aplikácie rozdeliť do dvoch oblastí: navrhovanie a nahradzovanie fyzického nákupného prostredia (virtuálna realita) a prezentácia tovaru vrátane virtuálnej interakcie s tovarom (rozšírená realita).

Jednoduchším variantom využitia virtuálnej reality sú 360-stupňové prehliadky. V roku 2013 uviedla na trh prieskumná agentúra TNS AISA nový výskumný nastroj, tzv. virtuálny obchod,  3D Virtual Shopper, za účelom testovania preferencií rôznych balení, rozloženia tovaru priamo v regáloch a merchandisingu v predajni. Výhodou tohto nástroja bolo, že nakupujúci nepotrebovali helmu virtuálnej reality, nakupovali pri počítači podobne, ako keby hrali 3D hru, alebo sa prechádzali v aplikácii Google Street View. S využitím virtuálnej reality vznikajú aj virtuálne obchody, pričom prvým virtuálnym online 3D nákupným centrum je „The 360⁰ Mall“, ktorý spustili v Austrálii. Podstata takýchto predajní spočíva predovšetkým v šetrení času a prepájaní fyzického a online sveta. Ich rozvoj je však priamo úmerne podmienený cenovo dostupnejšou a rozšírenejšou virtuálnou realitou. K drahým zariadeniam jednoducho musí zákazník prísť a musí mu asistovať vyškolený personál.

Z tohto pohľadu sa menej komplikovaným prevedením virtuálnej prezentácie produktov javí augmented reality, teda rozšírená realita, ktorá funguje na princípe načítania preddefinovaného kódu cez fotoaparát, pričom sa na obrazovke smartfónu alebo tabletu zobrazí naprogramovaný objekt. Aplikáciu na tomto princípe s názvom „IKEA Place“ vytvorila aj švédska spoločnosť IKEA, ktorá má vlastné oddelenie pre virtuálnu realitu. Zákazníci si vďaka tejto aplikácii vedia veľmi rýchlo živo predstaviť, ako bude vyzerať niektorý z ich produktov priamo v byte alebo dome. Stačí naskenovať priestor, kde má byť nábytok umiestnený, a následne je možné si vyskúšať, aký variant produktu sa do priestoru hodí.

Ďalší rozvoj virtuálnej reality v bežných predajniach, napríklad aj s potravinami, je priamo úmerný postupnému zdokonaľovaniu týchto technológií do takej podoby, aby čo najmenej obmedzovali zákazníka, ako aj zohľadnenie cenovej dostupnosti týchto riešení. Zatiaľ možno virtuálnu realitu využiť ako jedno z významných inovatívnych lákadiel v nákupných centrách v rámci hernej zóny pre deti a pri prevádzkovaní VR (virtuálna realita) pop-up stores. Naopak, využitie rozšírenej reality zákazníka nijakým spôsobom neobmedzuje, ponúka nám určitú formu zážitku a môže byť oveľa viac osobnejšia, najmä v podobe rôznych inteligentných zrkadiel alebo interaktívnych kioskov s funkciou zaujatia a zberu spätnej väzby.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7.–⁠11. 10. 2023, veľtrh Anuga, Kolín nad Rýnom

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Obchod očami… Martina Grygaříka, obchodného riaditeľa Plzeňského Prazdroja Slovensko: Pivo aj nealko sa pijú hlavne v lete

26. septembra 2023

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera