logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) je novela zákona o potravinách prínosom. Dnes...
  • Prieskumy ukazujú, že za zvýšením tržieb nestojí len široká ponuka tovaru, nízke ceny a akciový...
  • Doručovateľská spoločnosť Packeta spúšťa novú formu doručovania zásielok. K výdajným miestam,...
  • Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 medziročným nárastom tržieb o 16 %. Dôvodom je, že...

Jakub Berčík: Je aromatizácia predajní a tvorba čuchovej značky zárukou úspechu?

13. decembra 2017
Blog 0
2660
Jakub Berčík: Je aromatizácia predajní a tvorba čuchovej značky zárukou úspechu?

Asi nenapíšem nič nové, keď uvediem, že existuje niekoľko spôsobov, ako dosiahnuť vyšší predaj zapojením ľudských zmyslov. Jednou z možností je zabezpečenie príjemnej atmosféry nákupného prostredia. Na tej sa okrem zariadenia, dizajnu, personálu a usporiadania tovaru vo významnej miere podieľa aj osvetlenie či ozvučenie (hlučnosť prostredia), no v neposlednom rade aj vôňa, respektíve kvalita vzduchu, ktorá sa na základe doterajších výskumov javí ako najdôležitejší faktor prostredia priamo na mieste predaja, pričom vôňa nadobúda zvláštny význam aj v prípade pamäti.

Kým veci, ktoré vidíme alebo počujeme, si vieme zapamätať niekoľko dní až týždňov, veci, ktoré cítime, si vieme zapamätať rok alebo niekoľko desiatok rokov. Okrem toho vedecké štúdie ukazujú, že až 75 percent všetkých našich emócií je generovaných na základe vnímania pachu či vône.

Súčasná doba spojená so všadeprítomnou reklamou a vizuálna presýtenosť spôsobili, že sa stávame čoraz viac imúnni voči tradičným marketingovým aktivitám, a teda ich registrujeme v stave takzvanej vnímavej slepoty. Vzhľadom na túto skutočnosť je čoraz náročnejšie zaujať zákazníka v mieste predaja, ktoré by malo byť miestom, ktoré ako posledné dokáže zvrátiť rozhodnutie človeka o kúpe produktu. To predstavuje hlavný dôvod, prečo sa čoraz viac objavuje cielený vplyv na viaceré zmysly súčasne, ktoré by mohli nasmerovať nákupné správanie.

Najmä pri potravinách sú okrem zraku často skloňované zmysly ako chuť a čuch. Vôňa ako prostriedok k ovplyvneniu kúpy produktu alebo služby má dlhú históriu, aróma marketing ako oblasť in-store komunikácie je však záležitosťou súčasnosti. Práve tento nový trend in-store komunikácie, ktorého význam a využitie v posledných rokoch rastie je predmetom mnohých diskusií.

Vône majú vplyv na zmenu nálad a emócie ľudí

Mnohými výskumami, pozorovaniami a štúdiami po celom svete bolo dokázané, že rôzne vône majú vplyv na zmenu nálad a emócie ľudí. Čo však chýba, sú výskumy zamerané na výber správneho druhu a intenzity vône k príslušnému tovaru, aby bol výsledný efekt v podobe zaujatia, príjemných asociácií a rozhodovania smerom ku kúpe produktu čo najvyšší. Otvorene treba povedať, že zlý výber arómy (nehodiacej sa k danému tovaru) a nesprávne nastavenie intenzity aromatizovania môže mať za následok presne opačný efekt. Aj keď existuje množstvo prieskumov o použití tej-ktorej arómy, je potrebné si v prvom rade uvedomiť spôsob, akým boli tieto informácie zisťované.

Skúmať vplyv vôní len prostredníctvom dotazníka je nereálne, pretože neodráža relevantné informácie, keďže arómy majú predovšetkým podvedomý vplyv, a ten nie je možné takýmto spôsobom zhodnotiť. V mnohých prípadoch je taktiež veľkou neznámou pri aromatizovaní priestorov zohľadňovanie kvality prostredia, čo tiež môže spôsobiť úplne opačné efekty. Predstavme si modelovú situáciu, že oddelenie v predajni je síce aromatizované, avšak sú tam vyššie hodnoty koncentrácie CO2 alebo vlhkosti. V takomto prípade je efekt z pôsobenia akejkoľvek arómy potlačený. Taktiež netreba zabúdať na miešanie vôní či pachov z jednotlivých predajných oddelení a tiež zmeny preferencií ľudí napríklad vplyvom počasia.

Okrem bežne známych typov vôní je dnešným trendom aj vývoj vlastných aróm, takzvanej čuchovej stopy/značky. Zadávateľ môže mať pri vývoji aj špecifické požiadavky napríklad v podobe neutralizačnej alebo upokojujúcej zložky, ktorú výsledná aróma obsahuje a jej úlohou je okrem iného aj eliminácia nežiaducich pachov (verejné priestory) alebo znižovanie stresu (čakárne v zdravotníctve). Vývoj vlastnej vône je väčšinou spojený s výberom z niekoľkých variantov prototypu, kde často dochádza k skresleniu výsledkov, ak sa obmedzí len na vedomé zhodnotenie (prostredníctvom skupinových rozhovorov alebo dotazníkov).

Trend využívania rôznych aróm ako komunikačného nástroja sa prejavuje nielen u predajcov a poskytovateľov služieb, ale aj u samotných výrobcov v podobe takzvaných vonných obalov. Kým výrobcovia sa v minulosti zameriavali hlavne na oslovenie zraku a hmatu, ktoré vnímali ako rozhodujúce zmysly uplatňované pri upútaní pozornosti a výbere jednotlivých tovarov, dnes sa do popredia dostáva aj čuch. V tomto prípade sa však najmä pri potravinách nejedná o reálnu vôňu daného výrobku, pretože prioritou výrobcu aj baliarní je zabaliť výrobok tak, aby ho nebolo vôbec cítiť, čo je z hľadiska trvanlivosti kľúčový znak. Upútanie spotrebiteľskej pozornosti bez narušenia kvality výrobku je tak riešené napríklad aromatizovanou nálepkou, ktorá je súčasťou obalu.

Na záver je potrebné dodať, že aromatizácia priestorov, tvorba vlastnej „čuchovej stopy/značky“ a „vonné obaly“ majú svoj význam a opodstatnenie, avšak za predpokladu zohľadnenia aj vyššie spomínaných faktorov. Na slovenskom trhu zatiaľ chýbajú relevantné štúdie a skúmania z tejto oblasti, ktoré by potvrdzovali konkrétny vplyv na zákazníkov pri kúpe produktu alebo trávenie času v prevádzke, a tiež absentujú testovania vôní v reálnom nákupnom priestore.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

U&Sluno

Perfetti

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Kaufland.sk

Nové online trhoviská Kaufland.sk a Kaufland.cz: Predaj produktov vo viac ako 5 000 kategóriách

V súčasnosti prevádzkuje spoločnosť Kaufland úspešné online trhovisko Kaufland.de a túto službu čoskoro otvorí aj na Slovensku a v Česku. Úspešný koncept nemeckého online trhoviska Kaufland.de sa od roku 2023 predstaví aj v ďalších krajinách. Predajcovia tak pomocou týchto platforiem môžu ponúkať svoj tovar v troch rôznych krajinách súčasne – a to len s jednou […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

31. 5. – 1. 6. 2022, PLMA´s World of Private Label, Amsterdam

2. 6. 2022, Kongres Samoška, Praha

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022

Matej Varga, head of retail franchise, Metro Cash & Carry SR: Počas pandémie sme otvorili najviac obchodov

16. februára 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera