Na premeny a budúcnosť maloobchodu sa zameria druhý ročník kongresu Czech Retail Days, ktorý sa uskutoční 13. a 14. novembra v Cubex Centre Praha. Dvojdňový program ponúkne inšpiráciu od lídrov trhu, praktické prípadové štúdie aj prehľad najnovších trendov a úspešných rastových stratégií. O globálny pohľad sa postará britský expert Sean Culey, ktorý priblíži, kam smeruje retail v ére technológií a zmien v zákazníckom správaní.
Súčasťou akcie bude galavečer českého programu Najdôveryhodnejšie značky 2025, obľúbená networkingová party Retail Business Mixer aj exkurzie. Záštitu nad kongresom prevzali Hospodárska komora ČR, Ministerstvo priemyslu a obchodu a Zväz obchodu a cestovného ruchu ČR.
„Vlaňajší premiérový ročník ukázal potrebu zdieľať praktické skúsenosti a nachádzať inšpiráciu napríklad aj v odlišnom segmente maloobchodu. Presne v tomto duchu je kongres koncipovaný. Spája kamenných obchodníkov s e-shopmi, jednotlivé značky predajcov s nákupnými centrami, potravinársky obchod s tým non-foodovým, retailerov s dodávateľmi. Aj tento rok ponúkneme pestrú mozaiku v podobe konkrétnych prípadových štúdií a diskusií. To všetko umocní druhý deň exkurzie do zaujímavých predajní a prevádzok,“ predstavuje zameranie akcie Jana Lysáková, group manažérka usporiadateľskej spoločnosti Atoz Retail.
Kongres, ktorým bude sprevádzať televízny moderátor Rey Koranteng, odštartuje vo štvrtok 13. novembra spoločným dopoludňajším programom. Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu ČR Tomáš Prouza objasní, čo čaká v budúcom roku maloobchodníkov čeliacim nestabilite dodávateľských reťazcov, rastúcim nákladom i potrebe investícií do digitalizácie a udržateľnosti.
Hlavný rečník Sean Culey, director of supply chain britského MTC – Manufacturing Technology Centre, sa vo svojom vystúpení zameria na meniace sa spotrebiteľské očakávania a priblíži, aké stratégie fungujú v čase rastúceho dôrazu na personalizáciu a plynulú interakciu medzi nákupnými kanálmi, kde na dôležitosti získavajú sociálne siete. Spomenie aj úlohu nových technológií a načrtne riešenie výziev v oblastiach udržateľnosti, transparentných dodávateľských reťazcov a logistiky. „Nasledujúce obdobie ponúkne veľké príležitosti k rastu pre maloobchodníkov, ktorí prijmú regulačné požiadavky, budú investovať do digitálnej transformácie a rýchlo sa prispôsobia meniacim sa požiadavkám spotrebiteľov,“ povedal v exkluzívnom rozhovore pre časopis Zboží&Prodej, hlavného mediálneho partnera akcie a sesterského časopisu Tovar&Predaj.
Debata lídrov maloobchodu
Miroslav Paška, account director spoločnosti Ipsos, predstaví v ďalšej časti programu kľúčové trendy formujúce dnešné spotrebiteľské správanie, a David Navrátil, hlavný ekonóm a riaditeľ odboru ekonomickej a strategickej analýzy Českej sporiteľne, bude hovoriť o tom, aké ekonomické trendy ovplyvnia podnikateľské prostredie a maloobchod v krátkodobom aj dlhodobom horizonte.
Panelová diskusia, v ktorej vystúpi CEO popredných maloobchodných spoločností, bude hľadať odpoveď na otázku, ako zostať konkurencieschopní v čase zmien. O svoje názory a skúsenosti sa podelia Pavel Březina, predseda predstavenstva Skupiny Coop, Petr Polák, country manager pre ČR spoločnosti Visa, Petr Chmelař, konateľ spoločnosti Globus ČR, Tomáš Knop, riaditeľ centra Galérie Vaňkovka Brno, a Ivan Utěšil, CEO internetového obchodu Košík.cz.
HR okrúhly stôl potom prinesie rad inšpiratívnych podnetov pre modernú prácu s ľuďmi v retaile. Vystúpia Barbora Jančová, nezávislá konzultantka v oblasti HR, Slávka Gulánová, HR manažérka spoločnosti Jysk ČR & SR, Jiří Burian, people & culture partner, Roman Molek, managing partner v Transearch International, Petr Pokorný, head of country people operations spoločnosti Tesco Stores ČR, a Renata Pospíchalová, head of employee life cycle spoločnosti Lidl ČR.

Kongres ponúkne priestor na networking.
Tematické sekcie prinesú nové pohľady
V popoludňajšej časti kongresu sa účastníci rozdelia do troch tematických sekcií podľa svojich preferencií. Záujemcovia o sekciu technológie/e‑commerce si najskôr vypočujú tri praktické prípadové štúdie. Spoločnosť Super zoo sprevádzkovala nový e-shop a v spolupráci s Wolt Drive ponúka expresné doručenie tovaru. V prezentácii zaznie, ako sa nový prístup osvedčil a ako sa predajcovi darí prepájať on-line kanál s kamennými predajňami.
Zástupcovia spoločností Tescoma a Shopsys prezradia detaily svojej spolupráce vedúcej k vzniku omnichannel e-commerce riešenia, ktoré spája 195 obchodov, e-shop a vernostný systém naprieč deviatimi krajinami.
Samoobslužný predaj sa po obchodoch s potravinami začína objavovať aj v ďalších segmentoch. Do športového merchandisingu nedávno priniesol túto inováciu Fanbutik AC Sparta Praha. Účastníci kongresu sa okrem iného dozvedia, že hybridná predajňa umožňujúca nepretržitú prevádzku využíva aj ďalšie moderné technológie ako napríklad AR zrkadlo s umelou inteligenciou.
Hráči ako Temu, Shein či AliExpress zásadne menia dynamiku on-line trhu. Nízke ceny a agresívny marketing vytvárajú tlak na miestne e-shopy, kamenné predajne aj regionálnu ekonomiku. Panelová diskusia v technologickej sekcii sa zameria na ochranu spotrebiteľa a možné opatrenia, ktoré by zabezpečili rovnaké podmienky pre všetkých účastníkov trhu.
Zaostrené na sortiment
Sekcia Sortiment prinesie aj štyri zaujímavé témy. V troch predajniach Rossmann si dnes môžu zákazníci pomocou aplikácie Skin Genius od L’Oréal Paris nechať zanalyzovať pleť či vyskúšať líčenie alebo novú farbu vlasov. Prezentácia ukáže, ako využitie nových technológií a umelej inteligencie posilňuje nákupný zážitok, optimalizuje in-store design a zlepšuje interakciu so zákazníkom.
Aplikácia Guláš zase uľahčuje používateľom plánovanie jedál, nákup potravín a varenie a zároveň pomáha on-line predajcom priťahovať nových zákazníkov. Prepojenie s e-shopmi ako Košík.sk prináša personalizované nákupné zážitky, ktoré šetria čas a znižujú plytvanie.
Ďalšie prípadové štúdie odhalia, ako shopping centrum využilo dáta spoločnosti Visa na oslovenie nových nakupujúcich, optimalizáciu ponuky a na zvýšenie obchodného výkonu. Panelová diskusia v tejto sekcii sa bude venovať rozvoju privátnych značiek, ktoré sa posúvajú od lacnejších alternatív k prémiovým produktom s vlastnou identitou a prispievajú tak k posilňovaniu lojality zákazníkov.
Marketing v popredí
Tretia špecializovaná sekcia preskúma trendy v oblasti marketingu. Prvá prednáška sa dotkne aktuálnej témy zapájania influencerov do propagačných aktivít. Skúsenosti siete Kaufland hovoria, že ich využívanie by malo byť skôr šikovným doplnkom marketingového mixu ako jeho základným pilierom.
Čo sa naopak osvedčuje, je priama interakcia so zákazníkmi. Jednou z možností je live shopping, ktorý úspešne rozvíja Notino. Počas živých vysielaní predstavuje produkty v reálnom čase, spája influencerov s odborníkmi na kozmetiku a zdravie a posilňuje dôveru aj lojalitu zákazníkov.
Retail médiá predstavujú rýchlo rastúci trend v digitálnom marketingu, ktorý mení spôsob, akým značky komunikujú s nakupujúcimi. Ako si Česko vedie v porovnaní s vyspelejšími trhmi a ktoré prekážky musí prekonať, o tom bude reč v rámci ďalšej panelovej diskusie.
Galavečer, networking aj exkurzie
Po skončení konferenčného programu sa uskutoční galavečer 11. ročníka programu Najdôveryhodnejšie značky, ktorý oceňuje značky tešiace sa najvyššej dôvere u českých spotrebiteľov. Potom príde na rad Retail Business Mixer, ktorý poskytne neformálny priestor na upevnenie existujúcich a nadviazanie nových kontaktov. Neoddeliteľnou súčasťou akcie bude po celý deň aj business aréna, kde dodávatelia tovaru a služieb prezentujú obchodníkom svoje novinky.

Kroky účastníkov exkurzie povedú aj do predajne Crystalex.
Na konferencii v piatok dopoludnia 14. novembra nadviažu exkurzie do zaujímavých obchodov a prevádzok. V rámci Store Treku si záujemcovia prezrú predajne Crystalex a Atelier Potten & Pannen – Staněk, treťou zastávkou bude „laboratórium bankovníctva budúcnosti“ Future Lab Českej sporiteľne. Na výber je tiež návšteva distribučného centra e-shopu Rohlík.cz v Chrášťanoch alebo areál spoločnosti Loomis Czech Republic, jednej z najstráženejších firiem v krajine, ktorou „preteká“ hotovosť a ceniny.
Kompletný program kongresu: www.czechretaildays.cz/program
Registrácia na akciu: www.czechretaildays.cz/registrace
