Protimonopolný úrad SR vypracoval rozsiahlu ekonomickú analýzu Stav a vývoj slovenskej potravinovej vertikály, v ktorej je okrem iného aj detailne zanalyzovaná cenotvorba v rámci celej agropotravinárskej vertikály za ostatné obdobie. Zväz obchodu SR oceňuje vypracovanie tejto analýzy založenej na odbornej ekonomickej báze, keďže prináša do politicky exponovanej témy cien potravín objektívne fakty založené na exaktných dátach.
Závery analýzy Protimonopolného úradu SR podľa Zväzu obchodu SR vvyvracajú predstavu, že za potravinovou infláciou na Slovensku je ziskuchtivosť obchodných reťazcov. „Tvrdenia o predražovaní potravín zo strany obchodných sietí nemajú oporu v exaktných dátach a nekorektne podnecujú negatívne emócie na strane spotrebiteľov, ako i niektorých politikov, ktorí prezentujú potrebu regulácie či osobitného zdanenia obchodníkov zo strany štátu,“ uvádza prezident Zväzu obchodu SR Filip Kasana.
Analýza Protimonopolného úradu SR potvrdila, že potravinová inflácia na Slovensku bola poháňaná
primárne zvýšenými cenami energií, čím sa zvýšila nákladovosť na všetkých stupňoch agropotravinárskej
vertikály. Protimonopolný úrad SR konštatoval, že v rámci inflačného postpandemického obdobia ziskové marže obchodníkov s potravinami nerástli, pričom identifikoval mierny nárast ziskovosti
v strednej časti vertikály na strane spracovateľov a výrobcov potravín.
Politická téma
Je potrebné podľa zväzu vnímať, že spotrebiteľské ceny potravín ovplyvňujú všetky články potravinového reťazca od poľnohospodárov cez výrobcov a spracovateľov až po obchod, pričom daňové zaťaženie determinuje štát. Z pohľadu Zväzu obchodu SR by bolo ideálne, aby sa darilo slovenským poľnohospodárom, výrobcom a spracovateľom aj obchodníkom a na konci by bol spokojný spotrebiteľ. V aktuálnej dobe, keď sa ekonomika krajiny potrebuje nadýchnuť a obyvateľstvo pociťuje tlak na čisté príjmy, je téma cien potravín viac politickou ako odbornou, tvrdí.
Podľa Filipa Kasanu závery Protimonopolného úradu nie sú pre Zväz obchodu prekvapujúce, keďže
potvrdzujú prezentovanú pozíciu obchodníkov, že počas inflačnej krízy ani v súčasnom období nedošlo
zo strany obchodných sietí ku zvýšeniu ziskových marží: „Maloobchod s potravinami pociťuje zníženú
kúpyschopnosť obyvateľstva a zmeny v spotrebiteľskom správaní, preto najmä pri základných potravinách obchodníci tlačia pultové ceny smerom nadol aj na úkor obchodných prirážok.“
„V rámci maloobchodného predaja potravín je na Slovensku mimoriadne silné konkurenčné prostredie, ktoré sa prejavuje najmä intenzívnou súťažou obchodných sietí v rámci akciového predaja s výhodnými cenami pre spotrebiteľov,“ dodáva Filip Kasana. Všetky väčšie zahraničné aj domáce obchodné siete zvádzajú boj o zákazníka najmä realizáciou cenovo výhodného akciového predaja, ktorý na Slovensku dosahuje v európskom porovnaní vysoký podiel na celkovom predaji potravín.




