Značka Fresh je najsilnejšia na východnom Slovensku, ale zákazníci ju môžu stretnúť po celej krajine. Najnovšie aj v rámci spolupráce s čerpacími stanicami Dalioil. Sieť sa snaží rásť postupne a jej cieľom je prinášať dostupné potraviny pre všetkých, čo sa v časoch šetrenia stáva ešte dôležitejším.
Nedávno ste spolu so sieťou čerpacích staníc Dalioil otvorili štyridsať predajní Fresh Mini. Ako vyzerá tento koncept?
Fresh Mini je v našej franšízovej sieti etablovaný už dlho. Slúži najmä pre predajne, ktoré majú menšie predajné plochy. Pre tento koncept je prispôsobená šírka sortimentu a aj rozsah letákových akcií. Pre Dalioil bol tento formát ideálny, pretože spĺňa jeho potreby a umožňuje zákazníkom nakúpiť aj na čerpacej stanici.
Zákazník sa na čerpacej stanici správa trochu inak ako v bežnom obchode. Sú tomu prispôsobené ceny či výber sortimentu?
Dalioil sa rozhodol zachovať cenovú politiku porovnateľnú s bežnými potravinovými sieťami, aby zákazníci nakupovali za férové ceny. To je veľká výhoda – spotrebitelia sú často príjemne prekvapení, že ceny sú rovnaké ako v klasických predajniach Fresh. Navyše, mnohé z týchto predajní vznikajú v lokalitách, kde potraviny chýbajú, takže ich ľudia vnímajú ako pridanú hodnotu.
Od spustenia tejto spolupráce máme za sebou aj nejaké štátne sviatky. Aké boli predaje?
Konkrétne čísla k dispozícii nemám, ale môžem povedať, že predaje sa vyvíjajú veľmi pozitívne. Koncept sa stále dolaďuje a zároveň má pred sebou veľký priestor na ďalší rozvoj.
Dalioil má čerpacie stanice po celom Slovensku. Vznikli vám nejaké logistické ťažkosti?
Naša logistika je veľmi flexibilná, keďže už zásobujeme aj iné čerpacie stanice. V prípade Dalioilu ide len o väčší počet predajní, čo vieme bez problémov zvládnuť. Navyše máme logistické depá rozmiestnené po celom Slovensku, takže so zásobovaním nemáme žiadny problém.
Predpokladám, že franšízantov do siete hľadáte neustále. Máte však niečo rozpracované vo väčšom rozsahu, ako je táto spolupráca?
Náš franšízový koncept sa dá aplikovať prakticky kdekoľvek. Ako franšíza však potrebujeme obchodníkov, ktorí sa chcú podnikaniu s potravinami venovať. Máme kapacity na efektívne a flexibilné zásobovanie predajní kdekoľvek na Slovensku, preto nás vždy teší, keď sa naša sieť rozširuje a vstupujú do nej noví podnikatelia.
Franšízová sieť Fresh má v súčasnosti do 700 predajní. Ako sa vyvíja tento počet? Nemáte problém s nárastom potravinových púští alebo s tým, že po odchode majiteľov do dôchodku nemá kto obchod prebrať?
Starostovia nás často oslovujú, keď sa miestne potraviny zatvárajú. My tieto príležitosti ponúkame franšízantom, ktorí zvážia, či sa im oplatí podnikanie v danej lokalite. Niekedy sa to podarí, niekedy nie. Dôležité však je, že priestor na rast tu stále je.
Vzhľadom na podmienky v menších obciach, vidíte priestor na rast franšízy?
Áno. Niektoré prevádzky, samozrejme, zaniknú, ale iné naopak vznikajú. Ľudia stále vidia v potravinách podnikateľskú príležitosť, preto sa sieť prirodzene obnovuje a rozvíja.
Na Slovensku máte konkurenciu v podobe siete Môj obchod. Čím presviedčate obchodníkov, aby sa pridali práve k vám?
Každý obchodník má iné očakávania. My sa snažíme ponúknuť férové ceny, silu značky a stabilné partnerstvo. Chceme, aby bol vstup do siete obojstranne výhodný – franšízant získa podporu a stabilitu, my zase aktívneho partnera, ktorý si buduje prosperujúci obchod.

Pracujete na koncepte 24/7?
Zatiaľ nie. Ak by sa niektorý franšízant rozhodol pre tento model, podporili by sme ho, ale centrálne ho momentálne neriešime.
Prečo?
Momentálne sústreďujeme pozornosť na iné projekty, ale nevylučujeme sa nezamyslieť nad podobným projektom v budúcnosti.
Sieť supermarketov Fresh Plus patrí priamo spoločnosti Labaš. Chcete byť celoslovenskí?
Do budúcna túto možnosť nevylučujeme, ale teraz sa sústredíme na východné Slovensko. Máme tu ešte mnoho príležitostí a z pohľadu logistiky aj nákladov je prirodzene výhodnejšie rozvíjať sieť tu.
Už dlhšie vlastníte pozemok na Bajkalskej ulici v Bratislave. Čo s ním plánujete?
O konkrétnych plánoch s týmto pozemkom by som zatiaľ nechcel hovoriť. Môžem však povedať, že máme veľa podnetov od zákazníkov, ktorí by naše potraviny privítali aj na západe Slovenska. Naša priorita je však, ako som už spomenul, rozvoj na východe, kde máme ešte veľký priestor na rast. Nedávno sme v Michalovciach otvorili 35. supermarket a chystá sa ďalší.
Kde bude nový supermarket?
Na sídlisku Nad jazerom v Košiciach.
Aké lokality vás na východe zaujímajú?
Potenciál každej oblasti vždy starostlivo vyhodnocujeme. Sledujeme nielen logistické a biznisové hľadiská, ale zároveň načúvame aj obyvateľom miest a obcí. Snažíme sa vyberať lokality, kde má nová predajňa skutočný zmysel a kde vieme ľuďom priniesť pridanú hodnotu. Nezameriavame sa iba na veľké mestá, otvorení sme aj menším lokalitám, pokiaľ vidíme, že dokážeme uspokojiť potreby tamojších zákazníkov.
Predpokladám, že beriete do úvahy aj prítomnosť konkurencie.
Samozrejme. Nie všade ju však vnímame ako prekážku – v mnohých prípadoch vieme vedľa seba fungovať. Sú aj menšie mestá, kde je trh nasýtený a počet obyvateľov nerastie, takže zákazníci sa skôr preskupujú medzi jednotlivými obchodmi. V takých prípadoch je pre nás dôležité zvážiť, či nová predajňa dokáže ľuďom priniesť pridanú hodnotu a má z dlhodobého hľadiska zmysel.
Aké sú špecifiká podnikania na východe, kde je nižšia kúpna sila?
Ľudia sú tu, podobne ako inde, veľmi citliví na ceny. Sledujú akcie a porovnávajú ponuky. Práve preto rastie záujem o privátne značky, ktoré dokážu ponúknuť výhodný pomer ceny a kvality.
Ako sa vyvíja veľkosť košíka?
Hodnota bežného nákupného košíka sa z dôvodu narastajúcich cien zvyšuje, no počet položiek v košíku je nižší. Zákazníci preferujú výber základných potravín. Kupujú menej „luxusných“ vecí, menej doplnkov, možno menej „nepotrebného“.
Menej kupujú prémiové produkty?
Záleží od akcií a cenového rozdielu. Ak je rozdiel malý, zákazník si často vyberie prémiový produkt. Ak je rozdiel výraznejší, siahne po privátnej značke. Dnes však už privátne značky kvalitou dobiehajú značkové výrobky, čo zákazníci oceňujú.
Rozširujete portfólio privátnych značiek?
Áno, priebežne ich optimalizujeme a hľadáme priestor na rast. Našou snahou je, aby boli zastúpené v každej kategórii.
Máme za sebou obdobie vysokej inflácie, teraz nás čaká veľká vládna konsolidácia. Prichádza ešte väčšie šetrenie?
Predpokladáme, že ľudia budú opatrnejší. To bude ešte viac nahrávať privátnym značkám a akciám. Našou úlohou je udržať sa cenovo dostupní a tým ešte zaujímavejší pre zákazníkov.
V obchodoch sa zdražovaniu asi nevyhneme.
Áno, zdražovaniu sa úplne vyhnúť nedá, keďže výrobcovia ceny postupne zvyšujú. Našou úlohou je však urobiť všetko preto, aby sa tieto nárasty premietli do konečných cien len v nevyhnutnej miere. Už v minulosti sme veľkú časť zvýšených nákladov absorbovali sami, čo sa odrazilo na nižších maržiach.
Dá sa marža ešte znižovať?
Každý podniká preto, aby dosiahol zisk, ale realita je taká, že väčšina obchodníkov je už na hranici možností.
Vlani sa menil Trestný zákon. Aký vplyv majú nové pravidlá na krádeže v obchodoch?
Žiaľ, krádeží pribudlo. Sú to náklady pre všetky siete – investujeme do bezpečnostných systémov aj SBS. Očakávame, že situácia môže byť ešte náročnejšia, keďže ľudia majú čoraz obmedzenejšie rozpočty.
Od nového roka platí daň zo sladených nápojov. Ako to ovplyvnilo spotrebu?
Pokles sa prejavil pri lacnejších sladených nápojoch, pretože tam bol nárast cien najvýraznejší. Výrobcovia sa však snažia reagovať, napríklad zmenou receptúr.
V supermarketoch Fresh Plus máte pokladničné zóny, kde sú namiesto bežných cukroviniek zdravé snacky. To je odvážny krok. Ako sa to prejavuje na číslach?
Zdravé zóny sme zaviedli preto, aby sme tieto produkty dostali viac do povedomia zákazníkov. Pri pokladnici majú priestor si ich všimnúť a skúsiť. Je to aj forma edukácie a postupne vidíme, že to prináša výsledky.
Darí sa vám ich učiť nakupovať zdravšie?
Myslím si, že áno.
Má na to vplyv skutočnosť, že teraz ľudia viac šetria?
Spotrebitelia, ktorí kupujú biopotraviny, nie sú spravidla tí, čo majú hlbšie do vrecka. Ide väčšinou o zákazníkov s lepším finančným zázemím, pre ktorých je to skôr životný štýl. Našou snahou je ale priblížiť bioprodukty a zdravšie alternatívy aj širšiemu okruhu ľudí a ukázať im, že majú zmysel.
Edukujete aj marketingovo?
Áno, snažíme sa zákazníkov edukovať aj prostredníctvom marketingu. Keď robíme kampane, často sú zamerané práve na zdravšie produkty, pretože chceme poukazovať na pridanú hodnotu, ktorá presahuje samotnú cenu. Výborným príkladom je naša aktuálna kampaň na Boo Milk s kazeínom A2. Ľuďom vysvetľujeme, prečo môže byť toto mlieko vhodným riešením – je ľahšie stráviteľné a vhodné aj pre tých, ktorým klasické mlieko nevyhovuje. Reakcie spotrebiteľov sú zatiaľ veľmi pozitívne, predaje tohto produktu sú skvelé a vidíme, že kampaň má skutočný zmysel. Potvrdzuje sa nám, že zákazníci oceňujú, keď im prinášame zdravšie alternatívy a zároveň im ich bližšie predstavíme.
Nie je problém nájsť výrobcov, ktorí sú schopní vyrábať bio privátne značky?
Dôležitú úlohu v tomto ohľade hrá to, že máme vybudované lojálne partnerstvá s výrobcami. Boo Milk aj Boo Milk s kazeínom A2 nám napríklad vyrába ten istý dodávateľ. Z tejto farmy nám dokonca prišiel podnet na výrobu A2 mlieka, keď zistili, že časť ich kráv produkuje prirodzene iba tento typ mlieka. To je dôkazom, že takéto partnerstvá prinášajú inovácie, ktoré dávajú zmysel pre spotrebiteľov aj pre celý trh.
Ako sa menia spotrebitelia?
Vidíme, že spotrebitelia sa čoraz viac zameriavajú na akcie a privátne značky. Tento trend bude podľa môjho názoru ďalej rásť, pretože všetky zmeny v ekonomike prirodzene vedú ľudí k tomu, aby nakupovali čo najvýhodnejšie. To bude charakterizovať naše najbližšie obdobie.
Takže kráčame dozadu.
Do určitej miery áno. V porovnaní s obdobím pred pandémiou zákazníci citlivejšie reagujú na rozdiel medzi bežnými a akciovými cenami. Dnes je ten rozdiel výrazný a pre zákazníkov zohráva veľkú úlohu. Taktiež vnímame, že zmena sa prejavuje v gastro segmente – keď sú rodinné rozpočty napnuté, ľudia si menej dovolia míňať na obedy či večere v reštaurácii a radšej si zvolia varenie či prípravu jednoduchého pokrmu v domácnosti.
V podstate chudobnieme. Ako podnikať tak, aby to bolo udržateľné?
Kľúčové je zostať cenovo dostupní. Nesnažiť sa zarábať na všetkom a hlavne nie na spotrebiteľovi, ktorý je na konci reťazca. Zákazníci sú veľmi vnímaví a dokážu si dobre spočítať, kde sa im oplatí nakupovať. Preto je krátkozraké hľadať rýchly zisk. My sa snažíme budovať podnikanie postupne, krok za krokom – širokým portfóliom, férovými cenami a dlhodobou stabilitou. Ako sa hovorí, pomaly ďalej zájdeš.
Na predajnej ploche s Ondrejom Šuňavským
Zdravie v popredí

Značka Fresh sa snaží priblížiť biopotraviny všetkým spotrebiteľom.
Mlieko ako kedysi

Čerstvou novinkou v portfóliu siete je mlieko s kazeínom A2, ktoré je ľahšie stráviteľné.
Voňavá predajňa

Čerstvé a voňavé pečivo patrí k lákadlám každej predajne.
Digitalizácia v praxi

Predajne sú vybavené modernými technologickými prvkami.
Zdravá pokladničná zóna

Keď stoja zákazníci v rade na pokladnicu, majú príležitosť si namiesto bežných snackov všimnúť zdravšie alternatívy.
Priestor na interakciu

Obslužný pult je príležitosťou osloviť zákazníka a ponúknuť mu niečo navyše.
Ondrej Šuňavský, riaditeľ, Potraviny Fresh
Po skončení vysokej školy nastúpil ako obchodný zástupca do pekárne Vamex, kde na rôznych pozíciách pracoval viac ako 13 rokov. V roku 2019 nastúpil do firmy Labaš na pozíciu produktového manažéra. Po roku a pol sa v roku 2021 stal riaditeľom spoločnosti Potraviny Fresh. Riadi franšízovú sieť, pod ktorú v súčasnosti spadá takmer 700 predajní.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Rozhovor vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 9 – 10/2025.


