Len v prvom štvrťroku tohto roka bolo na Slovensku otvorených päť retailových parkov. Išlo o dva modernizované projekty Spektrum v Lučenci a Nových Zámkoch a tri nové: OC VIA v Tvrdošíne, OC Krížik v Prešove a OC Klokan Senica. Do konca roka sa očakáva dokončenie približne 46 600 metrov štvorcových v ďalších retail parkoch, čo potvrdzuje dominanciu tohto segmentu v oblasti novej retailovej výstavby. Uvádza to správa MarketBeats, čo je pravidelná analýza spoločnosti Cushman & Wakefield, poskytujúcej služby v oblasti komerčných nehnuteľností pre vlastníkov a užívateľov nehnuteľností.
„Z pohľadu nájomcov retail parky umožňujú rýchlu a flexibilnú expanziu ako už existujúcim značkám, tak tým, ktoré prichádzajú alebo plánujú prísť na Slovensku. Výhodou sú aj nižšie nájomné a nižšie podiely na spoločných priestoroch v porovnaní s tradičnými nákupnými centrami,“ vysvetľuje Lukáš Brath, senior research analyst spoločnosti Cushman & Wakefield Slovakia. Analytik má od roku 2022 na starosti research oddelenie. Venuje sa správe a analýze dát, pravidelnému trhovému reportingu, špecializuje sa na market intelligence a trhové štúdie na mieru pre klientov.
Analýzy MarketBeats sledujú kvartálne aktivity na Slovensku v oblasti komerčných nehnuteľností v sektoroch kancelárskych, maloobchodných a priemyselných nehnuteľností vrátane trendov, ponuky, dopytu a cien na trhu.
Aké nové retail parky by mali otvoriť na Slovensku počas tohto roka a ktoré čaká rozšírenie?
V máji 2025 sa dokončilo jediné rozšírenie konkrétne retail parku Soravia v Liptovskom Mikuláši. Okrem toho sa do konca roka plánuje dokončenie siedmich nových retail parkov v siedmich mestách a obciach, pričom OC Point Liptovský Mikuláš otvoril svoje brány už 13. júna. Sedem retail parkov spolu prinesie 46 600 metrov štvorcovej retailovej prenajímatelnej plochy. Na rok 2026 je momentálne naplánovaných ďalších 74 000 metrov štvorcových v 12 retail parkoch, pričom ich počet sa môže ešte zvýšiť.
Prečo sú práve retail parky, čo sa týka retailovej výstavby, dnes také obľúbené?
Za uplynulé dve dekády došlo na Slovensku k výraznému rozmachu výstavby nákupných centier. Z hľadiska plochy obchodných centier na obyvateľa patrí Slovensko medzi najviac saturované krajiny v Európe. V rámci regiónu strednej a východnej Európy je dokonca na čele – s mestami ako Bratislava, Žilina či Nitra vykazujúcimi vysoko nadpriemernú saturáciu v porovnaní s mnohými západoeurópskymi metropolami.
To prirodzene limituje ďalšiu výstavbu veľkých nákupných centier, čím sa otvára priestor pre retail parky. Tie zaznamenávajú rastúcu popularitu nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Zapĺňajú menšie mestá a mikroregióny, ktoré nemajú dostatočný trh pre veľké nákupné centrá. Zároveň reflektujú meniace sa spotrebiteľské správanie zamerané na rýchly a pohodlný nákup základných potrieb bez nutnosti cestovania do väčších miest.
Z pohľadu nájomcov retail parky umožňujú rýchlu a flexibilnú expanziu ako už existujúcim značkám, tak tým, ktoré prichádzajú alebo plánujú prísť na Slovensku. Výhodou sú aj nižšie nájomné a nižšie podiely na spoločných priestoroch (prevádzkové náklady) v porovnaní s tradičnými nákupnými centrami.
Pre developerov a investorov sú retail parky zaujímavé vďaka nižším vstupným nákladom, jednoduchšej architektúre, štandardizovaným jednotkám, nižším nákladom na technológie ako eskalátory, klimatizácia a osvetlenie v spoločných priestoroch, a rýchlosti realizácie projektu. Samotná výstavba trvá 6 až 12 mesiacov v závislosti od veľkosti. V kombinácii s efektívnou návratnosťou pri relatívne nízkom riziku sú retail parky atraktívne ako pre developerov, tak pre investorov.
Aké značky prídu na Slovensko ešte v tomto roku?
V tomto roku na slovenský trh oficiálne vstúpila Biedronka, ktorá otvorila svoje prvé predajne. Značka Victoria’s Secret spustila svoju prvú samostatnú predajňu v bratislavskom centre Nivy Mall. Adidas otvoril svoj kamennú predajňu v Eurovei a Victoria’s Secret plánuje druhú predajňu v Auparku Bratislava. Česká skupina Horak Group otvorila novú reštauráciu Running Sushi a chorvátska sieť street food Koykan má prvú prevádzku na Slovensku, obe sa nachádzajú v Eurovei.
V 2025 by mali prísť ešte značky ako talianska značka kozmetiky Kiko Milano či poľská módna značka Worldbox. Mali by otvoriť predajne v retail parku v Liptovskom Mikuláši. Nemecká drogéria Müller v City Park Trenčín otvorila 12. júna. Ďalej by mal prísť diskontný reťazec Woolworth a Adidas plánuje návrat konceptu kamennej predajne s výlučne vlastnou značkou. Na Slovensku sa chystá aj príchod ďalších značiek.
V správe sa uvádza, že nálade retailerov je dnes horšia, s čím všetkým to súvisí?
Nálada retailerov nie je horšia, ale skôr opatrnejšia. Dôvodov je viacero. Zvýšená DPH a nová transakčná daň tlačia na marže. Spolu so zvýšenou infláciou sa znižuje aj celková spotreba, čo odzrkadľujú aj maloobchodné tržby, ktoré klesli medziročne o 1,5 percenta za prvé tri mesiace. Celkovo konsolidačné opatrenia prinášajú neistotu, čo utlmuje chuť mnohých nájomcov expandovať. Na druhej strane najmä potravinárske a diskontné reťazce využívajú aktuálnu situáciu a expandujú vo veľkom.
Spotrebitelia sú cenovo citlivejší, redukujú zbytočné nákupy a sústreďujú sa na základné potreby. Na Slovensku sú vysoké úrokové sadzby, čo znamená drahšie financovanie na expanziu či nový development. Všímame si aj zmenu spotrebiteľského správania a nárast podielu e-commerce, čo presúva potrebu kamennej predajne do on-line prostredia. Geopolitická a ekonomická neistota v súvislosti s konfliktom na Ukrajine či Trumpovou politikou a rétorikou a vnútropolitická situácia na Slovensku vytvárajú neistotu a sťažujú plánovanie firiem na stredný a dlhodobý horizont.
