Doba sociálnych sietí a nekonečných možností praje nevídaným experimentom prakticky v akejkoľvek oblasti, zmrzliny nevynímajúc. Spotrebiteľ je totiž náročný, nestály, a hoci najčastejšie v obchode siahne po vanilkovej príchuti, potrebuje mať na výber nespočetné možnosti. A tak sa v mrazničkách v obchodoch okrem tradičných zmrzlín objavujú aj výrobky s prapodivnými príchuťami či pridanými ingredienciami, ako sú kúsky surového cesta či gumené cukríky, a na svoju príležitosť už isto čaká posledný veľký hit – čokoláda s pistáciami a cestovinou.
Dubajská čokoláda je jedným z fenoménov, ktoré veľmi presne ilustrujú situáciu na trhu, a to nielen so zmrzlinami. Výrobok, ktorý vďaka sociálnym sieťam získal nebývalú celosvetovú popularitu, síce niekomu možno až tak nechutí, do veľkej miery aj kvôli tomu, že pulty zaplavilo more rôznych napodobenín, no už sa len veľmi ťažko nájde spotrebiteľ, ktorý by túto novinku neochutnal. Kto má dnes prst na tepe doby a dobrý odhad na trendy, víťazí.
„Rôzne módne trendy každý rok vytvoria dopyt po nejakej špeciálnej príchuti. Významný vplyv na tvorbu trendov začínajú mať sociálne siete a hlavne TikTok, to sa však týka celého potravinárskeho priemyslu na Slovensku, ale najmä v Európe,“ hovorí Zuzana Žubor Kágerová, obchodná riaditeľka Zvolenskej mliekarne. Práve Zvolenská mliekareň je známa tým, že sa experimentov nebojí. Spotrebiteľom v pamäti utkvela slivkovo-maková zmrzlina, aktuálne však nájdu aj neočakávané spojenia ako levanduľa s kokosom, alebo gaštan a čierny puding.
Aj kvôli módnemu hitu v podobe dubajskej čokolády je dnes jednou z veľmi populárnych príchutí pistácia, hoci samotná pistáciová zmrzlina je prinajmenšom v kopčekovej podobe k dispozícii už desiatky rokov. „Okrem toho vidíme, že je aktuálne veľmi obľúbená príchuť manga a vo všeobecnosti dominujú svieže a ovocné zmrzliny,“ uvádza Marianna Berstling, brand manažérka pre zmrzliny v spoločnosti Unilever. Vlajkový produkt firmy, nanuk Magnum, bude o čosi konzervatívnejší, prinesie orieškovú a čerešňovú príchuť, Cornetto zasa dostane nádych manga.
Na druhej strane oproti chuti experimentovať však stojí zažitý konzervativizmus spotrebiteľov, ktorí síce vždy tvrdia, ako chcú skúsiť niečo nové, no často z obchodu aj tak odídu s vanilkovou alebo čokoládovou zmrzlinou. To potvrdzuje aj Hana Peabody, obchodná manažérka J.A.D. Food. „Chute sa podľa nás výraznejšie nemenia a jednoznačne vedie vanilková. Z noviniek nám dobre funguje slaný karamel alebo caffé latte,“ ilustruje. Spoločnosť Hollandia zasa pre túto sezónu stavila na trend bio a na trh uvádza tri bionanuky s jahodovou, marhuľovou a citrónovou príchuťou.
Bez zmrzliny sa v lete nechodí
Zmrzlina je pre väčšinu obyvateľov Slovenska neodmysliteľným osviežením. Až 9 z 10 domácností na Slovensku si za posledných 12 mesiacov zmrzlinu kúpilo. Vyplýva to z dát YouGov Shopper panelu za obdobie február 2024 až február 2025. V poslednom roku sa sezóna začala už v apríli, kulminovala až do júla a pomaly začala oslabovať v auguste s výraznejším poklesom kupujúcich v septembri. Sezónnosť zmrzliny dokladuje fakt, že všetky domácnosti, ktoré si zmrzlinu za posledný rok nakúpili, realizovali aspoň jeden nákup zmrzliny v rozpätí mesiacov apríl až august. Rovnako objem nakúpenej zmrzliny v týchto mesiacoch tvorí viac ako 80 % objemu nakúpeného počas celého roka 2024.
„Preferencie slovenských domácností z pohľadu príchuti ostávajú konzervatívne. Najobľúbenejšia bola aj v roku 2024 vanilková príchuť, ktorú si aspoň raz vybralo šesť z desiatich domácností na Slovensku. Na popularite však získali najviac okrem príchuti jahoda aj mix troch a viac príchutí a slaný karamel,“ hovorí konzultant YouGov Michal Gašpar. V nákupoch zmrzliny na domácu spotrebu majú nadpriemerné zastúpenie diskontné predajne, na ktoré pripadá viac ako tretina nakúpeného objemu. Aj preto je podiel privátnych značiek v kategórii výrazne nad úrovňou priemeru FMCG. Pri nákupe vlastnej značky reťazca domácnosti ušetrili takmer 50 % z nákupnej ceny v porovnaní so značkovými výrobkami.
„Vo všeobecnosti sa kategórii zmrzliny na domácu spotrebu v roku 2024 výrazne darilo, v objeme narástla takmer o jednu pätinu. Tento nárast vychádzal hlavne z nákupov značkových produktov, ktorým sa v poslednom roku podarilo výrazne zvýšiť frekvenciu nákupov zmrzliny slovenskými domácnosťami, ako aj osloviť viac kupujúcich,“ pokračuje Michal Gašpar. Kupujúcimi zmrzliny sú predovšetkým domácnosti s deťmi, intenzívnejšie v nakupovaní sú však staršie jedno- a dvojčlenné domácnosti.
Najväčší podiel majú rodinné balenia
Dáta spoločnosti NIQ ukazujú, že na slovenskom maloobchodnom trhu a benzínových pumpách sa za 12 mesiacov do 6. 4. 2025 predala zmrzlina za 137,9 milióna eur, čo predstavuje nárast o 14,8 %. Najdôležitejším segmentom z pohľadu tržieb boli jednoporciové zmrzliny s podielom 74,8 % a medziročným nárastom o 14,6 milióna eur. Najobľúbenejším typom zostávajú nanuky s podielom na tržbách jednoporciových zmrzlín 68,9 %.
„Medziročný rast nanukov bol poháňaný hlavne nárastom predaných kusov o 17,1 percenta, zatiaľ čo priemerná cena v podstate stagnovala na úrovni 1,20 eura za kus. Zmrzliny v kornútiku predstavujú 14,1 percenta, nasledujú sendviče s 8,2-percentným podielom a tuby s podielom 3,5 percenta. Zvyšnú časť tvoria ostatné formáty ako pohár, tyčinka a rôzne iné tvary zmrzlín,“ vymenúva Michaela Dvořáková, konzultantka spoločnosti NIQ. V poslednom roku došlo k razantnému nárastu tržieb hlavne pri zmrzlinách v tubách, a to až o 26,9 %, pričom sa stali cenovo dostupnejšie vďaka poklesu ceny o 9 %, čím sa priblížili k priemernej cene nanukov s cenou 1,23 eura za kus.
Druhým najvýznamnejším segmentom zmrzlín sú rodinné balenia s podielom 22,5 % a rastú o 11,5 %. Každé druhé predané balenie rodinnej zmrzliny je vo veľkosti 750 – 1 000 ml, ktoré tvoria 54,5 % tržieb v tomto segmente. Nasledujú balenia 301 – 499 ml s podielom 26,2 %, balenia 500 – 749 ml s podielom 7,2 % a nakoniec najväčšie balenia nad jeden liter s podielom 10,9 %.
„Rast tržieb privátnych značiek medziročne spomalil. Pri jednoporciových zmrzlinách to bolo na 10,3 percenta, pričom v minulom roku to bolo 28,3 percenta, a pri rodinných baleniach na 2,7 percenta, pričom v minulom roku to bolo až 35 percent. Naopak, tržby značkových produktov v oboch segmentoch rástli rýchlejšie, jednoporciové zmrzliny zaznamenali nárast o 20,4 percenta a rodinné balenia o 19,7 percenta,“ dopĺňa Michaela Dvořáková.
Objem sa zväčšuje
Keďže zmrzliny sú výrazne viazané na sezónu a zároveň sa pri nich nedá hovoriť o potravinách, ktoré by patrili medzi základné, sú ideálnym kandidátom na impulzné nákupy. Tomu zodpovedá aj preferovaná malá veľkosť balení. Okrem prieskumných agentúr však rast popularity väčších, rodinných balení vnímajú aj samotní výrobcovia, ktorí tomuto dopytu prispôsobujú aj svoju produkciu.
„Čoraz častejšie sa obľube tešia aj multipacky, teda balenia v kartónoch so šiestimi kusmi nanukov, a rastú taktiež zmrzlinové vaničky. Spotrebitelia sa radi o zmrzlinu podelia s deťmi, rodinou či priateľmi a nakupujú ju aj do zásoby,“ hovorí Marianna Berstling. Podobne situáciu vidí aj Marek Skladaný, projektový manažér spoločnosti Hollandia.
„V rámci formátov ostávajú preferencie pri nanukoch, no rastie podiel väčších rodinných balení,“ potvrdzuje. Veľké, rodinné balenia zároveň ponúkajú odpoveď aj na jednu z veľkých výziev nakupovania zmrzlín, a to počasie. „Snažíme sa zvýšiť nákup vo forme multibuy a tak podnietiť spotrebu z domácej mrazničky, ktorá je čiastočne realizovateľná aj v prípade horšieho počasia,“ vysvetľuje Marek Skladaný. Vo svojej podstate totiž platí, že kým impulzný nákup zmrzliny funguje predovšetkým pri dobrom počasí, pri väčších baleniach to tak zásadne zviazané nie je.
„Odpoveďou na zlé počasie sú cenové akcie, prípadne množstevné zľavy. Samozrejme, dôležitá je aj viditeľnosť a dostupnosť v predajni. V našom sortimente nenájdete multipacky, ale zato máme zmrzlinové špeciality ako zmrzlinovú roládu či zmrzlinový koláč, ktoré môžu slúžiť pri výnimočných príležitostiach, ako sú rôzne rodinné oslavy a podobne,“ uvádza Hana Peabody.
Jedným z riešení je taktiež možnosť inšpirovať spotrebiteľa a ukázať mu, čo všetko dokáže so zmrzlinou vykúzliť aj v prípade, že nejde len o prostriedok rýchleho schladenia sa počas horúcich dní. „Verím, že keď spotrebiteľom ukážeme upotrebenie prostredníctvom receptov, ktoré si môžu doma sami spraviť s našou zmrzlinou, mohlo by to určite podporiť predaj aj v nepriaznivom počasí,“ myslí si Zuzana Žubor Kágerová.
Sezóna by mala byť dobrá
Vo všeobecnosti obchodníci očakávajú, že aktuálna sezóna bude na zmrzlinovom trhu úspešná a rátajú s rastom predaného objemu. Do istej miery by k tomu mohol dopomôcť aj fakt, že oproti minulej sezóne v mnohých zmrzlinárňach ceny komodity výrazne narástli. „Predajná cena našej klasickej zmrzliny sa pohybuje okolo štyroch eur za 420 mililitrov, pričom nie je problém toľko isto zaplatiť za dva kopčeky zmrzliny. Myslím si, že aj to môže mať vplyv na naše predaje,“ uvažuje Zuzana Žubor Kágerová.
Tieto ukazovatele však bude možné vyhodnotiť až na budúci rok, pretože niekedy sa spotrebiteľské nálady odhadujú len veľmi ťažko. Hana Peabody si napríklad myslí, že skôr ako zmena nákupného miesta u spotrebiteľov zafunguje len akási vnútorná brzda, ktorá zníži objem zakúpenej zmrzliny v špecializovanej prevádzke. Skôr ako skokový rast predaja zmrzlín v obchodoch tak očakáva konzervatívnejší prístup pri nákupe kopčekovej zmrzliny.
Najlepším spôsobom, ako zaujať spotrebiteľa, tak je namiesto súperenia cenou ponúknuť spotrebiteľovi zážitok, ktorý si v zmrzlinárni nedokáže dopriať. „Našou tohtoročnou novinkou je smotanová zmrzlina s príchuťou panna cotta s malinami v tégliku a ovocný nanuk s jablkovo-hruškovou príchuťou a kúskami želé s príchuťami mango, malina a kivi. Ponúkneme taktiež zmrzlinové makrónky s pistáciovou alebo vanilkovou zmrzlinou,“ hovorí Hana Peabody.
Zvolenská mliekareň sa pre túto sezónu pustila do pistáciovej zmrzliny, čo by vzhľadom na popularitu dubajskej čokolády mohlo mať efekt. Vo firme rozmýšľali aj nad inými príchuťami, ale priestor v mraziarenských regáloch je po energetickej kríze dosť obmedzený, a tak by sa novinky jednoducho do mraziacich boxov nezmestili.
„Viaceré obchodné reťazce zmenšili svoje predajné plochy, čo je škoda, lebo si napríklad viem predstaviť značkové sekundárne vystavenia v niektorých veľkých supermarketoch, kde by spotrebitelia mali možnosť nabrať si zmrzlinu do vlastného téglika. Určite by to podporilo predaj tohto zaujímavého sortimentu aj z hľadiska pridanej hodnoty. Tiež to vnímam ako priestor na odlíšenie sa a pritiahnutie zákazníka. V minulosti by nikto nepredpokladal, že budeme jesť hot dogy na pumpách, a dnes je to realitou,“ zamýšľa sa Zuzana Žubor Kágerová.
Čísla
80 % zmrzlín sa v retaile nakúpi od apríla do augusta.
Zdroj: YouGov Shopper panel 02/24 – 02/25
53,9 % spotrebiteľov si aspoň raz za rok kúpi nanuk.
Zdroj: Median SK, MML-TGI, 3. + 4./2024
137,9 milióna eur sa na trhu FMCG utratilo za zmrzliny.
22,5 % podiel na trhu majú rodinné balenia zmrzlín.
Zdroj: NIQ, posledných 12 mesiacov končiacich sa 15. týždňom 2025
Názor odborníka:
„Zmrzliny nedostávajú v obchodoch dostatok priestoru.“
Tešíme sa, že sme mohli v aktuálnej sezóne uviesť pistáciovú zmrzlinu, a rozmýšľali sme aj o iných príchutiach, ale priestor v mraziarenských regáloch je po energetickej kríze dosť obmedzený. Viaceré obchodné reťazce zmenšili svoje predajné plochy, čo je škoda, lebo si aj v niektorých veľkých supermarketoch viem predstaviť značkové sekundárne vystavenia s možnosťou nabratia zmrzliny do vlastného téglika, ktoré by určite podporili predaj tohto zaujímavého sortimentu aj z hľadiska pridanej hodnoty.
Zuzana Žubor Kágerová, obchodná riaditeľka, Zvolenská mliekareň
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk
Článok vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 5 – 6/2025.
