logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....
  • Program Slovensko platí kartou od spoločnosti Visa je zameraný na podporu malých a stredných...

Jakub Berčík: Rozšírená realita mení pravidlá hry. Ako môže technológia zlepšiť komunikáciu o udržateľnosti v retaile

17. júla 2025
Blog 0
442
Jakub Berčík: Rozšírená realita mení pravidlá hry. Ako môže technológia zlepšiť komunikáciu o udržateľnosti v retaile

Dnešní spotrebitelia už nechcú len produkt. Chcú značku, ktorej môžu veriť, príbeh, s ktorým sa môžu stotožniť, a hodnoty, ktoré sú v súlade s ich vlastným životným štýlom. Zvlášť mladšie generácie, ako sú mileniáli a generácia Z, sú mimoriadne citlivé na témy udržateľnosti, etickej výroby a environmentálneho dopadu. Zároveň však nemajú čas ani chuť čítať dlhé texty či dekódovať zložité eko-labely.

V tomto napätí medzi túžbou po transparentnosti a realitou rýchleho rozhodovania v predajniach sa retail dostáva pod tlak. Ako jednoducho, rýchlo a dôveryhodne odkomunikovať udržateľnosť, keď máte na obale obmedzený priestor a zákazník si produkt prezerá len pár sekúnd?

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Zahraničné trendy vo svete maloobchodu
Jakub Berčík

Odpoveďou môže byť digitálna vrstva reality, ktorá mení statické obaly na živé informačné kanály.

Nové možnosti: Keď obal začne „rozprávať“

Moderný retail, ale aj výrobcovia majú k dispozícii čoraz sofistikovanejšie nástroje, ktoré dokážu premeniť obyčajné balenie na interaktívny komunikačný bod. Medzi najviac používané a dostupné patria QR kódy, ktoré umožňujú zákazníkovi presunúť sa do digitálneho sveta jedným skenom mobilu a rozšírená realita (AR), vďaka ktorej sa po nasnímaní obalu zobrazia animácie, videá alebo 3D vizualizácie priamo nad produktom.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: neuroveda odhaľuje, že menej značenia môže v maloobchode znamenať viac úspechu
Clever

Tieto technológie nielenže obchádzajú priestorové limity klasických obalov, ale podľa výskumov zároveň zvyšujú emocionálne zapojenie zákazníka. Vďaka tomu sa stávajú silným nástrojom pre značky, ktoré chcú hovoriť o udržateľnosti inak, zážitkovo a presvedčivo.

Čo naznačujú výskumy?

Výskumy z oblasti neuromarketingu a zákazníckej skúsenosti čoraz častejšie poukazujú na to, že technológie ako rozšírená realita (AR) a QR kódy môžu významne ovplyvniť spôsob, akým spotrebitelia vnímajú udržateľnosť značky. Tieto digitálne nástroje dokážu sprostredkovať informácie nielen rýchlejšie a vizuálne atraktívnejšie, ale aj emocionálne silnejšie.

Jedna z nedávnych experimentálnych štúdií sa zamerala na simulované nákupné prostredie, v ktorom zákazníci interagovali s baleniami kávy predstavenými v troch rôznych formách: tradičné fyzické balenie, balenie doplnené o QR kód a balenie s integrovaným AR obsahom. Počas interakcie boli merané aj fyziologické reakcie účastníkov, konkrétne emočná odozva pomocou EEG, srdcová frekvencia a kožná vodivosť.

Výsledky naznačujú, že digitálne formy komunikácie ako AR a QR vyvolávali silnejšie emocionálne reakcie než klasické balenie. Zároveň sa zvýšila vnímaná dôveryhodnosť značky a informatívnosť obsahu o udržateľnosti. Zaujímavé je aj zistenie, že práve rozšírená realita, napriek tomu, že vyžadovala vyššiu mentálnu náročnosť, viedla k väčšej sústredenosti a lepšiemu zapamätaniu si informácií.

Zjednodušene povedané, zákazníci nielen zachytili posolstvo značky, ale zostalo s nimi dlhšie. A to je presne ten typ efektu, o ktorý sa dnes snaží každá značka, ktorá chce udržateľnosť komunikovať zrozumiteľne, autenticky a s dôrazom na dlhodobý vzťah so zákazníkom.

Obal už nie je len obal

Ako uvádza publikácia Customer Experience Management (Springer, 2023), maloobchod sa dnes transformuje z miesta predaja na priestor budovania vzťahu medzi značkou a zákazníkom. V takomto prostredí už nestačí komunikovať len cenou alebo výhodou produktu. Spotrebiteľ očakáva zážitok, ktorý mu prinesie zmysluplnú hodnotu.

Technológie ako AR a QR kódy ponúkajú práve túto možnosť. Umožňujú vytvárať personalizovaný prístup k informáciám, napríklad prostredníctvom jazykových mutácií alebo prispôsobeného obsahu. Zároveň dávajú priestor na multimediálnu prezentáciu značky od videí a animácií až po interaktívne infografiky a príbehy o pôvode produktu.

Najdôležitejšie však je, že tieto formáty vyvolávajú interakciu. Zákazník nie je len pasívnym príjemcom informácií. Je súčasťou digitálneho zážitku, ktorý vzbudzuje zvedavosť, podporuje dôveru a posilňuje emocionálne prepojenie so značkou. V digitálnom veku sa tak aj obyčajný obal stáva komunikačným mostom.

Ako môže obchod využiť digitálne obaly?

V čase, keď zákazníci hľadajú viac než len funkciu produktu, sa technológie prepájajúce obal s príbehom stávajú konkurenčnou výhodou. QR kódy predstavujú jednoduchý a cenovo dostupný nástroj, ktorý možno zaviesť okamžite. Rozšírená realita zas ponúka pútavý zážitok, ktorý zaujme a zároveň informuje. Kľúčom je, aby digitálny obsah nebol len doplnkom, ale posilňoval hodnoty značky a budoval dôveru.

Digitálne rozhrania ako QR a AR dnes nepredávajú len produkty predávajú presvedčenie, emóciu a zodpovednosť. V čase rastúcich environmentálnych očakávaní zákazníkov môžu byť práve tieto nástroje mostom k informovanejším a udržateľnejším rozhodnutiam, a to spôsobom, ktorý je ľudský, interaktívny a zapamätateľný.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.

 

 

 

 

Súvisiace články:

Jakub BerčíkJakub Berčík: Zahraničné trendy vo svete maloobchodu CleverJakub Berčík: neuroveda odhaľuje, že menej značenia môže v maloobchode znamenať viac úspechu Jakub Berčík: Využitie umelej inteligencie v maloobchode Jakub Berčík: zľavy ako hlavná motivácia. Vernostné programy očami slovenských spotrebiteľov

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok