logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Viac ako tretina Slovákov plánuje nakupovať väčšinu vianočných darčekov online. Takéto nákupy sú...
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....

Rezort financí spustil pilotnú fázu porovnávača cien potravín

11. júla 2025
Správy 0
555
Rezort financí spustil pilotnú fázu porovnávača cien potravín

Ministerstvo financií SR (MF SR) spustilo pilotnú fázu projektu štátneho porovnávača cien potravín. Ide o portálové riešenie, ktoré bude slúžiť spotrebiteľom na porovnanie cien základných druhov potravín vo vybraných obchodných reťazcoch. 

Návštevníci stránky www.cenyslovensko.sk si môžu porovnávať ceny nielen medzi samotnými reťazcami, ale aj medzi konkrétnymi predajňami, ktoré si vyberú. Spotrebitelia si na virtuálny nákupný zoznam pridajú jednotlivé produkty alebo ich alternatívy a systém im automaticky ukáže, v ktorej predajni je daný nákup po porovnaní s ostatnými najlacnejší. Poskytnuté údaje zohľadňujú aj prípadné cenové rozdiely medzi predajňami toho istého reťazca (hypermarket, supermarket, expres) alebo rozdielne ceny medzi regiónmi.

Prečítajte si tiež
Zväz obchodu SR: Ceny potravín sú stabilizované, zamerať sa treba na kvalitu a dostupnosť potravín

Ďalším cieľom porovnávača cien potravín je podpora slovenských produktov. Jednou z funkcionalít stránky totiž je aj porovnávanie výlučne domácich produktov v konkrétnych predajniach. Tieto výrobky sú označené slovenskou vlajkou, pričom používatelia webu si ich môžu vybrať aj nastavením filtra. Systém ďalej umožňuje aj výber špeciálnych potravín pre zákazníkov s potravinovými intoleranciami. Návštevníci web stránky si môžu označiť svoje obľúbené predajne alebo produkty, ku ktorým sa budú môcť neskôr kedykoľvek vrátiť.

Každodenná aktualizácia

Celkovo štátny porovnávač v prvej fáze obsahuje šesť skupín potravín. Ide o chlieb a pečivo, mliečne výrobky a vajcia, mäso a mäsové výrobky, zelenina a ovocie, trvanlivé potraviny a špeciálne potraviny. Tieto skupiny majú ďalších 15 podkategórií, napríklad: mlieko – maslo – syry; bravčové mäso – hovädzie mäso – kuracie mäso a podobne. Celkovo porovnávač pracuje s cenami približne 160 až 200 konkrétnych produktov.

Prečítajte si tiež
Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu Slovenskej republiky: Predajne na vidieku skvalitňujú život

Aktuálne boli tovary vyberané podľa vyhlášky a po konzultáciách s reťazcami tak, aby spĺňali kritériá základných potravín a zároveň aby došlo k prieniku ponúk jednotlivých predajcov, čo je základný predpoklad na zabezpečenie porovnateľnosti cien. Parametre porovnávača sú však už dnes nastavené na jeho možné ďalšie rozširovanie aj mimo sektora potravín.

Ceny uvedené na webstránke budú aktualizované zo strany samotných obchodných reťazcov na dennej báze, vždy do piatej hodiny ráno, pričom na samotnej stránke budú aktualizované o šiestej hodine. Za obsah a cenové informácie uverejnené na webe v plnom rozsahu zodpovedajú predajcovia, ktorí ich zasielajú rezortu.

Pripomienky sa zapracujú

Ministerstvo financií SR spúšťa systém najskôr do pilotnej prevádzky a priebežne bude upravovať funkčné užívateľské detaily, opodstatnené podnety budú zapracované. V najbližšom období budú prebiehať ďalšie prevádzkové testovania systému a to najmä vo vzťahu ku štruktúre a objemu zasielaných nových dát od reťazcov. Aj preto ešte prebiehajú obojstranné technické rokovania medzi MF SR a obchodnými reťazcami.

Cieľom je, aby sa systém postupne vylepšoval, čo úzko závisí od kvality dodávaných dát. Rovnako rezort financií uvažuje o rozšírení funkcionality v podobe presnej geolokácie predajní pre čo najvyšší užívateľský komfort spotrebiteľov. Zámerom do budúcnosti je dosiahnuť čo najviac intuitívne používanie porovnávača.

Podľa Zväzu obchodu SR spustenie štátneho porovnávača cien nebude mať významnejší efekt pre spotrebiteľov. „V rámci maloobchodného predaja potravín je na Slovensku mimoriadne silné konkurenčné prostredie a trhové mechanizmy fungujú“, uvádza Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR.

Všetky väčšie zahraničné aj domáce obchodné siete zvádzajú boj o zákazníka najmä realizáciou cenovo výhodného akciového predaja, ktorý na Slovensku dosahuje vysoký podiel na celkovom predaji potravín. „Zväz obchodu preto nevidí opodstatnenie zavedenia tohto nástroja po vzore Maďarska, ktorým štát vstupuje do sféry hospodárskej súťaže súkromných podnikateľov v segmente maloobchodu s potravinami,“ dopĺňa Filip Kasana.

Zvýhodnenie veľkých hráčov

V tejto súvislosti eviduje Zväz obchodu SR pripomienky menších obchodníkov. Obchodníci namietajú zvýhodnenie veľkých obchodných reťazcov, ktorí sú s podporou štátu zapojení do zverejňovania svojich spotrebiteľských cien, čo predstavuje istú formu podpory predaja a reklamy. V dobrovoľnej účasti v tomto systéme bráni menším obchodníkom vysoká administratívna náročnosť a s tým spojená zvýšená nákladovosť.

Podľa Filipa Kasanu môže tento nástroj poslúžiť ako jeden zo zdrojov informácií, Zväz obchodu však neočakáva významnejší prínos a efekt v prospech spotrebiteľov v porovnaní so štandardnými marketingovými nástrojmi jednotlivých hráčov na trhu.

Zväz obchodu SR upozorňuje aj na prezentované obavy slovenských potravinárov, že tento nástroj môže podporovať lacný dovoz a priniesť ešte väčší tlak na domácu potravinovú produkciu.

Súvisiace články:

Zväz obchodu SR: Ceny potravín sú stabilizované, zamerať sa treba na kvalitu a dostupnosť potravín Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu Slovenskej republiky: Predajne na vidieku skvalitňujú život Zväz obchodu SR: na trhu je aj napriek slintačke a krívačke dostatok mäsových aj mliečnych výrobkov ceny potravínZákladné potraviny sa zdania piatimi percentami, na ostatné sa bude vzťahovať DPH 19 percent

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok