Ministerstvo financií SR (MF SR) spustilo pilotnú fázu projektu štátneho porovnávača cien potravín. Ide o portálové riešenie, ktoré bude slúžiť spotrebiteľom na porovnanie cien základných druhov potravín vo vybraných obchodných reťazcoch.
Návštevníci stránky www.cenyslovensko.sk si môžu porovnávať ceny nielen medzi samotnými reťazcami, ale aj medzi konkrétnymi predajňami, ktoré si vyberú. Spotrebitelia si na virtuálny nákupný zoznam pridajú jednotlivé produkty alebo ich alternatívy a systém im automaticky ukáže, v ktorej predajni je daný nákup po porovnaní s ostatnými najlacnejší. Poskytnuté údaje zohľadňujú aj prípadné cenové rozdiely medzi predajňami toho istého reťazca (hypermarket, supermarket, expres) alebo rozdielne ceny medzi regiónmi.
Ďalším cieľom porovnávača cien potravín je podpora slovenských produktov. Jednou z funkcionalít stránky totiž je aj porovnávanie výlučne domácich produktov v konkrétnych predajniach. Tieto výrobky sú označené slovenskou vlajkou, pričom používatelia webu si ich môžu vybrať aj nastavením filtra. Systém ďalej umožňuje aj výber špeciálnych potravín pre zákazníkov s potravinovými intoleranciami. Návštevníci web stránky si môžu označiť svoje obľúbené predajne alebo produkty, ku ktorým sa budú môcť neskôr kedykoľvek vrátiť.
Každodenná aktualizácia
Celkovo štátny porovnávač v prvej fáze obsahuje šesť skupín potravín. Ide o chlieb a pečivo, mliečne výrobky a vajcia, mäso a mäsové výrobky, zelenina a ovocie, trvanlivé potraviny a špeciálne potraviny. Tieto skupiny majú ďalších 15 podkategórií, napríklad: mlieko – maslo – syry; bravčové mäso – hovädzie mäso – kuracie mäso a podobne. Celkovo porovnávač pracuje s cenami približne 160 až 200 konkrétnych produktov.
Aktuálne boli tovary vyberané podľa vyhlášky a po konzultáciách s reťazcami tak, aby spĺňali kritériá základných potravín a zároveň aby došlo k prieniku ponúk jednotlivých predajcov, čo je základný predpoklad na zabezpečenie porovnateľnosti cien. Parametre porovnávača sú však už dnes nastavené na jeho možné ďalšie rozširovanie aj mimo sektora potravín.
Ceny uvedené na webstránke budú aktualizované zo strany samotných obchodných reťazcov na dennej báze, vždy do piatej hodiny ráno, pričom na samotnej stránke budú aktualizované o šiestej hodine. Za obsah a cenové informácie uverejnené na webe v plnom rozsahu zodpovedajú predajcovia, ktorí ich zasielajú rezortu.
Pripomienky sa zapracujú
Ministerstvo financií SR spúšťa systém najskôr do pilotnej prevádzky a priebežne bude upravovať funkčné užívateľské detaily, opodstatnené podnety budú zapracované. V najbližšom období budú prebiehať ďalšie prevádzkové testovania systému a to najmä vo vzťahu ku štruktúre a objemu zasielaných nových dát od reťazcov. Aj preto ešte prebiehajú obojstranné technické rokovania medzi MF SR a obchodnými reťazcami.
Cieľom je, aby sa systém postupne vylepšoval, čo úzko závisí od kvality dodávaných dát. Rovnako rezort financií uvažuje o rozšírení funkcionality v podobe presnej geolokácie predajní pre čo najvyšší užívateľský komfort spotrebiteľov. Zámerom do budúcnosti je dosiahnuť čo najviac intuitívne používanie porovnávača.
Podľa Zväzu obchodu SR spustenie štátneho porovnávača cien nebude mať významnejší efekt pre spotrebiteľov. „V rámci maloobchodného predaja potravín je na Slovensku mimoriadne silné konkurenčné prostredie a trhové mechanizmy fungujú“, uvádza Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR.
Všetky väčšie zahraničné aj domáce obchodné siete zvádzajú boj o zákazníka najmä realizáciou cenovo výhodného akciového predaja, ktorý na Slovensku dosahuje vysoký podiel na celkovom predaji potravín. „Zväz obchodu preto nevidí opodstatnenie zavedenia tohto nástroja po vzore Maďarska, ktorým štát vstupuje do sféry hospodárskej súťaže súkromných podnikateľov v segmente maloobchodu s potravinami,“ dopĺňa Filip Kasana.
Zvýhodnenie veľkých hráčov
V tejto súvislosti eviduje Zväz obchodu SR pripomienky menších obchodníkov. Obchodníci namietajú zvýhodnenie veľkých obchodných reťazcov, ktorí sú s podporou štátu zapojení do zverejňovania svojich spotrebiteľských cien, čo predstavuje istú formu podpory predaja a reklamy. V dobrovoľnej účasti v tomto systéme bráni menším obchodníkom vysoká administratívna náročnosť a s tým spojená zvýšená nákladovosť.
Podľa Filipa Kasanu môže tento nástroj poslúžiť ako jeden zo zdrojov informácií, Zväz obchodu však neočakáva významnejší prínos a efekt v prospech spotrebiteľov v porovnaní so štandardnými marketingovými nástrojmi jednotlivých hráčov na trhu.
Zväz obchodu SR upozorňuje aj na prezentované obavy slovenských potravinárov, že tento nástroj môže podporovať lacný dovoz a priniesť ešte väčší tlak na domácu potravinovú produkciu.




