logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých čerpacích staniciach Dalioil. Táto...
  • Víťazi deviateho ročníka Programu podpory lokálnych komunít sú už známi. O tom, ktorých 26...
  • Obalový priemysel balancuje na tenkej hranici medzi čoraz prísnejšími reguláciami (PPWR), tlakom...
  • Človek varí večeru a zrazu zistí, že mu chýba cibuľa. Rýchlo na seba hodí kabát a uteká do...

Potravinárska komora Slovenska: podiel slovenských potravín na pultoch opäť klesol, najviac ich vystavuje Coop Jednota, najmenej Lidl

1. júla 2025
Správy 0
215
Potravinárska komora Slovenska: podiel slovenských potravín na pultoch opäť klesol, najviac ich vystavuje Coop Jednota, najmenej Lidl

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov dosiahol v roku 2025 hodnotu 40,4 percenta. Oproti roku 2024 ide o pokles o 0,8 percentného bodu. Ide už o pokles tretí rok za sebou. Vyplýva to z pravidelných prieskumov Potravinárskej komory Slovenska (PKS).

PSK uskutočňuje prieskumy už od roku 2011, pričom kvôli relevantnosti dát používa stále rovnakú metodológiu. V roku 2025 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 334 predajniach potravinárskych reťazcov v celej Slovenskej republike. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci marec až apríl v rovnakých obchodných sieťach ako minulý rok, pričom do prieskumu boli zaradené aj novootvorené predajne siete Biedronka.

Prečítajte si tiež
Vlastné značky Coop Jednota opäť bodovali v programe Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2024
vlastné značky

Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2025 úroveň 40,4 percenta, čo je medziročne pokles o 0,8 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2024.

Dlhodobé merania ukazujú, že podiel vystavenia slovenských potravín do roku 2017 permanentne klesal (37,2 percenta), až v roku 2018 začal postupne opäť rásť. Podiel vystavených slovenských výrobkov rástol kontinuálne do roku 2022, kedy dosiahol hodnotu 42,3 percenta, nasledujúce tri roky podiel klesal.

Prečítajte si tiež
Munch v spolupráci so Starým Otcom zachránil za rok viac ako 3 600 balíčkov potravín

Klesajúci trend

„Klesajúci trend podielu slovenských potravín považujeme za alarmujúci. Znamená to, že potravinári so zvyšujúcimi sa nákladmi a dopadmi konsolidačných opatrení v kombinácií s nedostatočnou podporou strácajú voči zahraničiu konkurencieschopnosť. Pokiaľ sa pozrieme na úroveň podpory poľnohospodárskej prvovýroby a spracovania, vidíme výrazný nepomer. Vzniká tu teda otázka, aký je základný účel masívnej podpory prvovýroby. Dostatok potravín zo slovenskej produkcie pre spotrebiteľov na pultoch v obchode to určite nie je,“ uvádza Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.

„Výraznejšia podpora spracovania potravín by znamenala nielen možnosť investícií do nových technológií na znižovanie nákladov na výrobu, ale aj rozširovanie kapacít, investície do inovácií a nových výrobkov, čo by mohlo rozšíriť ponuku sortimentu zo slovenskej výroby pre maloobchod. Mnohí potravinári, najmä malé a stredné podniky, ktoré tvoria vyše 95 percent podnikov pôsobiacich v potravinárstve, však dnes zápasia s tým, aby ich vplyv konsolidačných opatrení nedostal do existenčných problémov. Keď počujeme, ako masívne podporujú potravinársku produkciu naši susedia v Maďarsku a Poľsku, je pre nás súčasná situácia ešte frustrujúcejšia,“ vraví Daniel Poturnay.

Coop má najvyššie zastúpenie

Najvyššie zastúpenie slovenských potravín má už tradične reťazec Coop Jednota (56 percent), nasledujú predajne Fresh (52 percent) a CBA (49 percent). Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl (32 percent). Novootvorené predajne siete Biedronka dosiahli podiel slovenských výrobkov na úrovni 44 percent.

Do veľkej miery podiel vystavených slovenských výrobkov determinuje aj formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, nasledujú supermarkety, potom hypermarkety a najnižší podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.

„Pokles celkového podielu slovenských výrobkov bol zapríčinený výraznejším znížením podielu vystavených výrobkov v Kauflande, Tescu a Bille. Nepomohol ani nárast v sieťach Lidl a Coop Jednota. Ostatné siete majú na výsledky len malý vplyv. Biedronka dosiahla v prvom zisťovaní mierne nadpriemerný podiel vystavených slovenských výrobkov. Predpokladáme, že k tomu prispel aj mediálny tlak a očakávania vzhľadom na diskontný charakter siete so silným zázemím dodávateľov zo zahraničia, najmä z Poľska,“ vysvetľuje Daniel Poturnay.

Mlieko a vody majú slovenský pôvod

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (72 percent), vody a minerálky (66 percent), víno (55 percent), pivo a mliečne výrobky – ostatné (49 percent), mäsové výrobky (48 percent). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci cukrovinky nečokoládové (11 percent), kategórií oleje (14 percent), konzervované produkty (14 percent) a cukrovinky čokoládové spolu s nealkoholickými nápojmi (20 percent).

Zo 16 sledovaných kategórií bol v roku 2025 zaznamenaný mierny nárast v troch kategóriách. Najvýraznejší pokles zaznamenali spracované produkty (mínus štyri percentá), liehoviny a destiláty a mliečne výrobky – prírodné syry (mínus tri percentá).

Do obchodov sa podľa PSK nedarí zalistovávať výraznejšie množstvo slovenských výrobkov, a to ani v kategóriách, kde majú slovenské podniky kapacitu na navýšenie výroby, najmä v mliekarenskom a mäsospracujúcom odvetví.

V regiónoch je ponuka vyššia

Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Banskobystrickom kraji (48 percent), nasleduje Žilinský kraj (44 percent), Prešovský a Nitriansky kraj (43 percent), najnižší podiel má Trenčiansky a Bratislavský kraj (37 percent) a Trnavský kraj (34 percent).

„Prieskum potvrdzuje trend, že v husto obývaných krajoch s vysokou koncentráciou diskontných predajní a hypermarketov je dostupnosť slovenských potravín najnižšia. Naopak, v regiónoch s prevahou domácich obchodných sietí je podiel slovenských produktov v ponuke podstatne vyšší. S rastúcimi cenami potravín súvisí aj problém cezhraničného nákupu potravín. Maloobchodné predajne blízko hraníc na Slovensku majú nižšie obraty, na druhej strane hraníc sú maloobchodné prevádzky vo veľkom počte navštevované slovenskými občanmi,“ uzatvára Daniel Poturnay.

Súvisiace články:

vlastné značkyVlastné značky Coop Jednota opäť bodovali v programe Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2024 Munch v spolupráci so Starým Otcom zachránil za rok viac ako 3 600 balíčkov potravín V petržalských Slnečniciach otvorili predajňu Kraj Tretiu automatizovanú predajňu otvorila Coop Jednota v Nových Zámkoch na sídlisku

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

15. – 19. 9. 2025, veľtrh Drinktec, Mníchov

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Michala Karcola, generálneho riaditeľa a konateľa XLSK Nábytok: Vybudovanie obchodného domu v Nitre je strategickým krokom

25. júna 2025

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok