logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kto uspel v náročnom teste spotrebiteľskej priazne? Ktoré značky prešli sitom kvality, ktorú...
  • Diskont Lidl má na Slovensku aktuálne 174 predajní, poslednú otvoril v Martine. Ide o štvrtý...
  • Nové automatizované predajne Coop 24/7 pribudli v Šuranoch a Sládkovičove. Táto správa si v...
  • V posledných rokoch sme svedkami dynamického rozvoja predajných konceptov, ktoré prepájajú...

Jakub Berčík: Rýchlo, pohodlne a drahšie, no napriek tomu spokojne

9. mája 2025
Blog 0
347
Jakub Berčík: Rýchlo, pohodlne a drahšie, no napriek tomu spokojne

V posledných rokoch sme svedkami dynamického rozvoja predajných konceptov, ktoré prepájajú mobilitu, pohodlie a okamžitú dostupnosť. Spotrebitelia menia svoje nákupné správanie – od veľkých nákupov raz do týždňa sa posúvajú k častejším, menším a rýchlejším nákupom. Retail na tieto zmeny reaguje flexibilne a okrem rozširovania ponuky čerpacích staníc o potraviny a doplnkový sortiment vidíme aj rast počtu menších predajní situovaných v dostupných lokalitách, ako sú napríklad nákupné centrá, železničné stanice či frekventované ulice. Tieto prevádzky síce ponúkajú vyššie cenové hladiny, no spotrebiteľom kompenzujú cenu vysokou mierou pohodlia, dostupnosťou a úsporou času.

Jedným z konkrétnych príkladov tohto trendu je spolupráca medzi spoločnosťou OMV a reťazcom Billa, ktorá vznikla približne pred tromi rokmi v rámci konceptu Viva Billa. Na vybraných čerpacích staniciach, najmä v mestských lokalitách, sa dnes nachádzajú predajne s viac ako 1000 potravinovými produktmi – od čerstvého pečiva cez mliečne a mäsové výrobky až po ovocie a zeleninu. Predpokladom takéhoto spojenia bola okrem iného aj spoločná krajina pôvodu oboch značiek – Rakúsko, ako aj ich etablovanosť na trhu a dôveryhodnosť v očiach zákazníkov, ktorí ich vnímajú ako stabilné a spoľahlivé značky.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Aké globálne trendy je možné očakávať v spotrebiteľskom správaní v roku 2024?
Jakub Berčík

Štatistiky navyše ukazujú, že spotrebitelia výrazne menia svoje nákupné zvyklosti. Klesá záujem o veľké predajne na okrajoch miest a rastie preferencia menších formátov s rýchlym a pohodlným prístupom k potravinám. Práve preto sa tento koncept zameriava na pohodlie, dostupnosť 24/7 vrátane sviatkov a možnosť zastaviť sa cestou z práce a urobiť rýchly nákup bez stresu.

Zľavy vs. pohodlie

Zľavy a akcie patria medzi najdôležitejšie rozhodovacie kritériá slovenských spotrebiteľov. Dlhodobo to potvrdzujú prieskumy aj dáta. Letáky, vernostné programy a cenové akcie patria medzi hlavné nástroje, ktoré ovplyvňujú nákupné správanie. Napriek tomu však rastie obľuba formátov, ktoré idú presne opačnou logikou. Jedná sa o potraviny a služby ponúkané na miestach, kde je pohodlie dôležitejšie ako cena. Typickým príkladom sú moderné predajné koncepty čerpacích staníc.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Cena krádeže. Ako právna medzera formuje správanie verejnosti v obchodoch
Lidl Púchov

Zákazníci dnes neprichádzajú na čerpaciu stanicu iba natankovať. Prichádzajú si dať kávu, zobrať si čerstvú bagetu, kúpiť si sladkosť, v niektorých prípadoch dokonca spraviť rýchly nákup na večeru. A hoci vieme, že cena bagety na čerpacej stanici môže byť dvojnásobná oproti bežnej predajni, neprekáža nám to. Prečo je to tak?

Odpoveď nachádzame v spojení marketingu a neurovedy. Človek v rozhodovacom procese nefunguje ako kalkulačka. Rozhoduje sa rýchlo, emocionálne a podľa kontextu. Takzvaný systém 1 (podľa Kahnemana) pracuje na základe intuície a jednoduchých skratiek. Ak sme na cestách, v strese alebo v zhone, náš mozog nevyhodnocuje jednotkovú cenu. Vyhodnocuje pohodlie, šetrenie času, dostupnosť a okamžitú odmenu.

Opäť rozhodujú emócie

Z pohľadu mozgu má aj jedlo a nákup svoju emočnú hodnotu. Tá je vyššia, ak je spojená s komfortom, pekne naaranžovaným produktom alebo známym miestom. Preto funguje kombinácia čerpacej stanice s kvalitnou kávou, čerstvým sendvičom či dokonca lokálnym sortimentom. Práve vtedy sa aktivujú dopamínové centrá mozgu – a to má na nákup rovnaký vplyv ako zľava.

Čerpacie stanice dnes navyše prechádzajú transformáciou na takzvané servisné centrá. Prípadové štúdie zo zahraničia ukazujú, že rozšírenie ponuky o pekárenské výrobky, darčekový tovar, ovocie či dokonca bio sortiment zvyšuje priemernú hodnotu nákupu. Dôležitým faktorom je aj dizajn a štruktúrovanie priestoru. Ak je prevádzka čistá, moderná, s jasnou navigáciou a prívetivou atmosférou, mozog si takú skúsenosť zapamätá ako pozitívnu. Nabudúce sa tam vráti radšej, než do „neprehľadnej predajne“ s cenovými zvýhodneniami.

V konečnom dôsledku to nie je len o cene

Z pohľadu retail trendov ide o takzvané hybridné formáty predaja, ktoré spájajú mobilitu, rýchlosť a pohodlie. Do popredia sa dostávajú formáty typu Fresh Corner, Billa Stop & Shop, Delia Express a podobne. Tie nezvyšujú len tržby, ale budujú aj väzby k značke. A to aj u spotrebiteľov, ktorí sú inak mimoriadne citliví na cenu.

Spotrebiteľ nehľadá výlučne najnižšiu cenu, ale rovnováhu medzi dostupnosťou, kvalitou a celkovým zážitkom z nákupu. Ak v ňom prostredie a služby vyvolajú pocit komfortu, starostlivosti a pozitívnej emócie, je jeho mozog pripravený akceptovať aj vyššiu cenovú hladinu. Práve preto bude retail v budúcnosti stáť na kombinácii cenovej výhodnosti a emocionálnej hodnoty, ktorú zákazník počas nákupu zažije.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.

 

Súvisiace články:

Jakub BerčíkJakub Berčík: Aké globálne trendy je možné očakávať v spotrebiteľskom správaní v roku 2024? Lidl PúchovJakub Berčík: Cena krádeže. Ako právna medzera formuje správanie verejnosti v obchodoch Jakub Berčík: Ako dopadli vianočné reklamné spoty v ére AI a technologických inovácií? CoopJakub Berčík: Neviditeľná sila predaja. Akú úlohu zohráva nákupné prostredie predajne?

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

15. 5. 2025, galavečer Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, Bratislava

Laboratórium automatizácie otvorené: kongres Eastlog 2025 namieša ten správny kokteil

Desať najlepších udržateľných prípadových štúdií z Česka a Slovenska bude predstavených na aprílovom Sustainability Summite

20. – 21. 5. 2025, veľtrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27. – 31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025

Obchod očami Renáty Peťovskej, riaditeľky sekcie obchodu a rozvoja maloobchodnej siete Coop Jednoty Slovensko: Značka Tomu ver prináša potraviny pre všetkých

7. apríla 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok