logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....
  • Program Slovensko platí kartou od spoločnosti Visa je zameraný na podporu malých a stredných...
  • Správa, že spoločnosť Woolworth otvorila prvú predajňu na Slovensku v bratislavskom nákupnom...
  • V poslednom období reťazce skupiny Schwarz Lidl a Kaufland experimentujú s konceptom „tichých...

Jakub Berčík: Ktoré vlastnosti si zákazníci spájajú s konkrétnymi obchodnými reťazcami?

9. apríla 2025
Blog 0
584
Jakub Berčík: Ktoré vlastnosti si zákazníci spájajú s konkrétnymi obchodnými reťazcami?

Pri rozhodovaní o tom, kde nakúpiť potraviny, zohráva úlohu množstvo faktorov – od ceny, sortimentu cez lokalitu predajne až po charakter samotného nákupu. Zákazníci sa však pri výbere reťazca neriadia iba racionalitou. V konkurenčnom prostredí sa čoraz viac do popredia dostávajú prvky, ktoré reťazce odlišujú a vytvárajú emocionálny vzťah k značke. Práve tieto nuansy často rozhodujú o lojalite zákazníka a zároveň sa stávajú kľúčovým obsahom marketingovej komunikácie.

Prieskum na prelome rokov 2024 a 2025 preto nehodnotil iba to, ktorý reťazec ponúka najlacnejšie produkty, ale zameral sa na hlbšie spotrebiteľské vnímanie. Predmetom záujmu bolo to, aké hodnoty si zákazníci spájajú s jednotlivými obchodnými reťazcami, od kvality a čerstvosti cez výhodné ceny až po lojalitu a digitálne služby. Výsledky odpovedí sme spracovali do grafu, ktorý znázorňuje percentuálne rozdelenie výberov pre každú sledovanú vlastnosť. Najčastejšie sa ako odpoveď objavovali známe značky ako Tesco, Kaufland, Lidl či Coop Jednota, ktoré zároveň získali najviac individuálnych hlasov naprieč rôznymi atribútmi.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Aké globálne trendy je možné očakávať v spotrebiteľskom správaní v roku 2024?
Jakub Berčík

Výskum prebiehal online v období od 20. decembra 2024 do 21. februára 2025. Zúčastnilo sa na ňom 1298 respondentov vo veku od 18 do 75 rokov, pričom zber prebiehal kvótnym výberom. Vzorka bola zastúpená z 55 % ženami a 63 % respondentov žilo v mestskom prostredí. Z hľadiska regiónov bol výber rovnomerne rozložený (napr. Bratislavský kraj 12 %, Košický 10 %, Prešovský 12 %, Trnavský 10 %, Nitriansky, Trenčiansky, Banskobystrický a Žilinský po 9 %).

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Merchandising budúcnosti. Prečo sú predajné dáta a nano-neuromarketing dokonalou kombináciou pre úspech
zakaznici

Medzi najvýraznejšie vnímané hodnoty v spojení s obchodnými reťazcami patrili najvýhodnejšie ceny, kde jednoznačne dominoval Kaufland. Jeho cenové vnímanie je dlhodobo posilňované výraznou akciovou komunikáciou. Hneď za ním sa umiestnil Lidl, ktorý oslovuje najmä mladších zákazníkov vďaka jednoduchému, efektívnemu a cenovo dostupnému konceptu.

Tesco bolo najčastejšie spájané so širokým sortimentom, digitálnou aplikáciou a vernostným programom. Spotrebitelia tak reflektujú nielen šírku ponuky, ale aj digitalizované nákupné riešenia, ktoré reťazec aktívne ponúka. Program Clubcard si u zákazníkov vytvoril stabilné miesto ako symbol personalizovaných výhod. Ako zástupca slovenskosti sa v odpovediach najčastejšie objavovala Coop Jednota, ktorá bodovala najmä v kategórii podpory domácich produktov. Zároveň získala dôveru respondentov aj v otázkach čerstvosti a dostupnosti, najmä v menších mestách a obciach, kde má silnú komunitnú a tradičnú oporu.

Pokiaľ ide o kvalitu a celkovú nákupnú atmosféru, respondenti najčastejšie uvádzali Billu, ktorá sa dlhodobo profiluje ako značka zameraná na „lepší nákup“. Značný podiel odpovedí získalo aj Yeme, ktoré si buduje pozíciu prémiového konceptu s dôrazom na zážitok z nakupovania, a to najmä v mestskom prostredí.

Čo z toho vyplýva?

Zákazníci dnes nevnímajú obchodné reťazce len cez prizmu cien či šírky sortimentu. Čoraz viac si ich spájajú s konkrétnymi hodnotami, ako sú čerstvosť, podpora slovenských produktov, digitálne služby či celková atmosféra predajne. Pre značky to predstavuje príležitosť zamerať sa na budovanie konzistentného imidžu – ak je reťazec vnímaný ako líder v určitej oblasti, mal by túto pozíciu systematicky rozvíjať.

Práve dôraz na zážitok z nákupu a autentické hodnoty sa môže stať rozhodujúcim faktorom v konkurenčnom boji. Rovnako dôležité je aj posilňovanie digitálnej prítomnosti – vernostné aplikácie a personalizované zľavy dnes formujú obraz značky rovnako silno ako tradičné letákové kampane.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.

 

Súvisiace články:

Jakub BerčíkJakub Berčík: Aké globálne trendy je možné očakávať v spotrebiteľskom správaní v roku 2024? zakazniciJakub Berčík: Merchandising budúcnosti. Prečo sú predajné dáta a nano-neuromarketing dokonalou kombináciou pre úspech Jakub Berčík: Ako dopadli vianočné reklamné spoty v ére AI a technologických inovácií? CoopJakub Berčík: Neviditeľná sila predaja. Akú úlohu zohráva nákupné prostredie predajne?

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

13. – 14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok