
Správne odhadnúť chute zákazníkov a vedieť, čo budú chcieť, skôr ako oni sami. To je náročná práca nákupcu, ktorý musí sledovať trendy a prinášať na pulty obchodov také produkty, ktoré spotrebitelia vyhľadávajú, alebo také, ktoré ich oslovia a rozhodnú sa ich vyskúšať. „Je dôležité efektívne reagovať na potreby trhu, čo si vyžaduje flexibilitu a schopnosť prijímať rozhodnutia, ktoré povedú k spokojnosti našich zákazníkov a naplnia ich očakávania,“ hovorí sortimentná manažérka siete dm drogerie markt Viktória Botková, ktorá má na starosti nákup potravín a výživových doplnkov.
Spoločnosť dm drogerie markt je síce v prvom rade sieť drogérií, ale potraviny a výživové doplnky sú pre ňu strategickým sortimentom. O ich nákup sa od leta minulého roka stará sortimentná manažérka Viktória Botková, ktorá pracuje v spoločnosti sedem rokov. Práve táto prax je hlavným zdrojom skúseností, ktoré dennodenne využíva pri svojej práci. „Mám vzdelanie z oblasti ekonómie v kombinácii s cudzími jazykmi a taktiež som počas vysokej školy absolvovala výmenný študijný program na Wirtschaftsuniversität Wien, čo mi poskytlo teoretické, ale aj praktické poznatky. Veľkú časť skúseností som však nadobudla prácou v spoločnosti dm drogerie markt,“ vysvetľuje Viktória Botková.
Pri rozhodovaní o tom, či zaradiť konkrétny produkt do portfólia, alebo nie, sa pozerá na množstvo aspektov. „Zohľadňujeme, samozrejme, cenu výrobku, ale aj aktuálne potreby zákazníkov, trendy na trhu, zloženie, inovatívnosť a atraktivitu výrobku, potencionálnu výkonnosť, veľkosť, dizajn, a v neposlednom rade berieme do úvahy aj ekologické faktory, pôvod surovín a mnoho ďalších,“ vymenúva a pokračuje, že jej cieľom je vytvoriť vyvážené portfólio, ktoré spĺňa očakávania zákazníkov, a zároveň také, ktoré je v súlade s firemnou stratégiou.
V sortimente potravín, ktorý nakupuje pre celú sieť dm drogerie markt, patria medzi obľúbené kategórie základné potraviny, ale aj rastlinné nápoje, sušené ovocie, müsli, ovsené vločky alebo ovocné, čokoládové či proteínové tyčinky.
„Odkedy som prevzala sortiment potravín, ako najdynamickejšiu kategóriu vnímam zdravú výživu, do ktorej patria aj základné potraviny. V tejto kategórii máme aj sezónne produkty, ktoré sa často striedajú, a pribúdajú nám aj novinky z našej vlastnej značky dmBio,“ uvádza Viktória Botková. Ďalšou dynamickou kategóriou sú podľa jej slov výživové doplnky, ktoré sa neustále vyvíjajú. Zákazníci totiž čoraz viac hľadajú produkty, ktoré podporujú ich zdravý životný štýl, čo vedie k častejším inováciám a rozšíreniu sortimentu v tejto oblasti.
Každému pracovnému stretnutiu sortimentného manažéra s dodávateľom predchádza dôsledná príprava. Tá závisí aj od toho, čo bude predmetom rokovania a čo je jeho cieľom. „Základom je dôkladná analýza dát vývoja obratu dodávateľa, analýza vývoja relevantných tovarových skupín a výrobkov, respektíve noviniek, vyhodnocujeme vzájomnú spoluprácu a stanovujeme spoločné stratégie. Pri príprave podkladov zohľadňujeme aj trhové dáta a vývoj konkurenčných výrobkov,“ opisuje svoju prípravu Viktória Botková.
Podľa jej slov by mal dobrý nákupca disponovať analytickým a strategickým myslením, ktoré mu umožňuje vyhodnocovať dáta a plánovať budúce kroky. Kľúčové sú aj silné komunikačné a vyjednávacie schopnosti a tiež dávka kreativity a intuície, čo prispieva k vytváraniu inovatívnych stratégií sortimentu.
Dôležité je aj to, aby sa nákupca vedel vyrovnať s rýchlo sa meniacou situáciou. „Pri práci nákupcu môže byť stresujúce dynamické prostredie, v ktorom sa neustále menia okolnosti. Je potrebné sa rýchlo a efektívne prispôsobovať novým podmienkam a včas reagovať na výzvy, ktoré sa objavujú,“ hovorí Viktória Botková. Zároveň pokračuje, že často je dôležité predvídať potreby trhu a zákazníkov, čo si vyžaduje flexibilitu a schopnosť prijímať rozhodnutia, ktoré povedú k spokojnosti spotrebiteľov a naplnia ich očakávania. „Hoci tieto situácie môžu byť niekedy náročné, predstavujú aj príležitosť na rast a získanie nových skúseností,“ tvrdí.
Jedna vec je vyhodnocovať čísla, ale nemenej dôležité je aj počúvať spätnú väzbu od zákazníkov. Práve tí dávajú tvrdým dátam ľudský rozmer. „S našimi spotrebiteľmi udržiavame kontakt prostredníctvom rôznych kanálov, ako sú podnety z filiálok, zákaznícka linka, sociálne médiá, dmLIVE alebo aj prostredníctvom rozhovorov medzi známymi a kolegami, ktoré nám poskytujú cenné podnety a spätnú väzbu. Týmto spôsobom sa snažíme neustále zlepšovať naše produkty a služby v súlade s potrebami našich spotrebiteľov,“ konštatuje.
Viktória Botková priznáva, že jej profesia má vplyv aj na jej súkromný život. Aktívne sa venuje športu a dlhodobo sleduje trendy v oblasti zdravej výživy. „Motivuje ma to robiť lepšie rozhodnutia o tom, čo konzumujem, a rada pomáham v tejto oblasti aj ľuďom v mojom okolí, ak to chcú alebo potrebujú. Pri nákupe potravín sa pozerám na zloženie výrobkov a snažím sa udržiavať vyváženú stravu, aj keď musím priznať, že tradičnému jedlu od mojich rodičov je niekedy ťažké odolať,“ hovorí. Riadi sa však známym a osvedčeným pravidlom „všetko s mierou“.
Po práci dokáže najlepšie vypnúť na dovolenke. „Mám rada more a všetko, čo s ním súvisí. Rada však navštevujem aj iné oblasti a objavujem nové miesta. Snažím sa tráviť čas s rodinou a priateľmi, alebo relaxujem pri dobrom filme či knižke so šálkou chutnej kávy,“ dodáva Viktória Botková.
Dotazník
31 rokov
7 rokov v maloobchode
1 800 produktov nakupuje
7 kolegov nákupcov
Záľuby: šport/fitnes, cestovanie, kultúra, maľovanie na plátno
Nakupuje sortiment potravín a výživových doplnkov pre celú sieť dm na Slovensku.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 3 – 4/2025.