
V dynamickom svete maloobchodu je otázka optimálnej šírky sortimentu pre úspech predaja kľúčová. Zákazníci dnes očakávajú nielen kvalitu a výhodnú cenu, ale aj rozmanitosť ponuky, ktorá uspokojí ich individuálne potreby. Ak však predávate len úzkoprofilový tovar, netreba si zúfať. Aj tu existuje riešenie.
Výskumy z posledných rokov naznačujú, že šírka sortimentu má rozhodne vplyv na predaj, záleží však od kontextu a odvetvia. Napríklad v segmente hobbymarketov sa ukazuje, že širší sortiment môže byť výhodou, pretože zákazníci oceňujú možnosť výberu a komplexnosť ponuky. Väčší výber im umožňuje nakúpiť všetko potrebné na jednom mieste a zároveň sa inšpirovať novými produktmi.
Ponuka širokého portfólia položiek môže do predajne prilákať množstvo zákazníkov, čo je nespornou výhodou. Ide o rôznorodú klientelu žijúcu predovšetkým vo väčších mestách, kde zákazníci často očakávajú širšiu ponuku a akciové ceny, sú náročnejší a túžia po rozmanitosti.
Paradox voľby alebo prečo sa oplatí mať menšiu ponuku
Na druhej strane však existujú prípady, keď príliš široká ponuka môže zákazníkov zmiasť a sťažiť im rozhodovanie, čo môže viesť k nižšiemu predaju. Známa štúdia o predaji džemov ukázala, že menší výber (6 druhov) viedol k vyššiemu predaju v porovnaní so širšou ponukou (24 druhov). Tento jav, známy ako paradox voľby, naznačuje, že príliš veľa možností môže zákazníkov odradiť od nákupu, pretože sa cítia zahltení rozhodovaním.
Môže sa teda oplatiť mať v ponuke menej produktov? Rozhodne áno – predajcovia s užším sortimentom sa môžu lepšie sústrediť na kvalitu a špecializáciu svojich produktov. Tento prístup umožňuje efektívnejšie riadenie zásob aj marketingových aktivít a oplatí sa viac lokálnym či menším predajcom ako nadnárodným veľkým značkám. Pri nich hrozí, že zákazníci môžu vnímať obmedzenú ponuku ako nedostatok rozmanitosti, čo ich môže motivovať hľadať alternatívy inde. Takže ak predávate len istý sortiment, sústreďte sa na jeho originalitu a vysokú kvalitu.
Marketplaces: Nová dimenzia predaja
Nadnárodné aj čisto slovenské značky objavili výhody online trhovísk (tzv. marketplaces), kde sa však stretávajú s novými výzvami a príležitosťami. Tieto platformy umožňujú osloviť širšie publikum a znižovať náklady na predaj – za prenájom priestorov či reklamu. Tiež však prinášajú vyššiu konkurenciu, čo môže tlačiť na ceny a marže. Pre lokálnych, užšieprofilovaných predajcov s menšou šírkou portfólia to znamená potrebu prispôsobiť sa novej realite. Podľa prieskumov sú totiž pre zákazníkov oveľa kľúčovejšie ako sortiment následné služby súvisiace s predajom – kvalita a rýchlosť dodania či jedinečná starostlivosť o zákazníkov.
Ako teda nájsť správnu rovnováhu?
Kľúčom je pochopenie potrieb a preferencií cieľovej skupiny zákazníkov, ktorá navštevuje váš obchod či kupuje vaše produkty. Prehľad o ich preferenciách a analýzy predajných dát môžu poskytnúť cenné informácie o tom, ktoré produkty sú žiadané a ktoré menej. Flexibilita v prispôsobovaní sortimentu, sezónne obmeny a sledovanie trendov môžu pomôcť udržať ponuku atraktívnou a relevantnou.
Či už sa rozhodnete pre širokú alebo menšiu, no jedinečnú ponuku produktov, nezabudnite zhodnotiť svoje ciele, cieľovú skupinu, trh a konkurenciu tak, aby ste našli optimálnu stratégiu pre svoj biznis. Podstatné je, aby vám priniesla zaslúžené ovocie v podobe spokojných zákazníkov.
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communications.