
Ak sa obchodníci nechceli prizerať na neustály nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, museli vziať situáciu do vlastných rúk. Zvyšovanie platov, benefity pre zamestnancov, duálne vzdelávanie a v neposlednom rade aj budovanie priateľskej atmosféry na pracoviskách sú nástroje, ktoré im pomáhajú lákať nových pracovníkov a udržať si tých súčasných. Nezanedbateľnú pomoc v obsadzovaní voľných pracovných miest ponúkajú aj zamestnanci z tretích krajín, najmä odídenci z Ukrajiny.
Na jednej strane je mladý pokladník, ktorý pri blokovaní tovaru ani nedvihne hlavu od telefónu, kde hrá akúsi strieľačku, a na druhej strane pokladníčka, ktorá sa ponúkne, že zákazníčke zabalí nákup do vlastnej tašky. Asi je jasné, ktorá skúsenosť zanechá v nakupujúcich lepší dojem z návštevy obchodu. Prevádzka môže mať krásne vystavený a bohatý sortiment za výhodné ceny, ale ak ho predáva nezdvorilý personál, zákazníci z nej nebudú mať dobrý pocit a je otázne, či sa do nej ešte vrátia. Príjemný zamestnanec, ktorý sa kupujúcim prihovára, vie im poradiť či ponúknuť niečo navyše, dokáže prevádzke zvýšiť obrat. Ale ako ho nájsť a ako si ho udržať? To sú otázky, ktoré stoja pred každým obchodníkom.
Situácia na pracovnom trhu v oblasti maloobchodu je dlhodobo zlá. Obchodníci roky hovoria o nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily, čo je pri neustálej expanzii sietí značný problém. Z najnovších čísel sa však zdá, že je tu drobné zlepšenie. Portál Profesia.sk vlani evidoval 38 898 pracovných ponúk v sektore, kým rok predtým to bolo ešte niečo vyše 40-tisíc ponúk, v roku 2022 dokonca viac ako 42-tisíc. „Vlani bol o prácu v maloobchode najväčší záujem za posledné roky. Na jednu ponuku reagovalo v priemere 33 ľudí, čo je v porovnaní s celkovým záujmom nadpriemer,“ konštatuje PR manažérka portálu Profesia.sk Ľubica Melcerová.
Lidl Slovenská republika v súčasnosti zamestnáva viac ako 6 700 pracovníkov. „Záujem o pracovné pozície v našej spoločnosti neustále rastie, čo nás veľmi teší. Len v roku 2024 sme prijali viac ako 51-tisíc žiadostí o zamestnanie, čo je výrazný nárast oproti predchádzajúcim rokom. Tento zvýšený záujem nám umožňuje vyberať z väčšieho počtu kvalifikovaných kandidátov,“ uvádza Judit Dulin, konateľka spoločnosti Lidl Slovenská republika zodpovedná za HR.
Pracovnú silu treba zaškoliť
Billa Slovensko momentálne obsadzuje približne 80 pracovných pozícií. V ich napĺňaní im vo veľkej miere pomáhajú aj ľudia zo zahraničia. „Zamestnávanie cudzincov je kľúčové pre zabezpečenie dostatočného počtu kvalifikovaných pracovníkov, no zároveň vidíme, že táto téma má aj širší spoločenský rozmer. Rozmanité kolektívy sú súdržnejšie, pracovníčky a pracovníci cítia väčšiu podporu, zázemie, cítia sa bezpečnejšie. Tým rastie spokojnosť personálu a jeho produktivita,“ vysvetľuje hovorca siete Marek Kravjar.
Ako pokračuje, zamestnanie v Bille na Slovensku našli ľudia doslova z celého sveta. Na centrále sú to kolegovia z Poľska, Ukrajiny či Česka alebo Nemecka. V logistike sú vďaka cudzincom z Rumunska, Srbska, ale aj z ázijských či afrických krajín schopní pokrývať pozície, kde nevedeli nájsť dostatok domáceho personálu. „V predajniach sú to predovšetkým kolegyne a kolegovia z Ukrajiny, kde je výhodou kultúrna a jazyková blízkosť. Pred vojnou niektorí pracovali v retaile, napríklad aj v Billa Ukrajina. Poznajú tak procesy a firemnú kultúru. Ich zapracovanie prebehlo rýchlo,“ hovorí Marek Kravjar.
Sieť Coop Jednota zamestnáva takmer 14-tisíc pracovníkov a aktuálne za celú skupinu obsadzuje okolo 80 pracovných pozícií, čo je zanedbateľný počet neobsadených pracovných pozícií. „Reálne však pociťujeme, že kvalifikácia na trhu dostupných kandidátov pre výkon pracovných pozícii v predajniach má dlhodobo klesajúcu tendenciu, čo si vyžaduje zvýšené náklady spojené so zaškolením a zaučením po nástupe,“ vysvetľuje riaditeľka ľudských zdrojov Coop Jednoty Slovensko Lucia Špinerová.
Jedna vec je totiž naplniť počty a druhá vec je mať v predajniach a skladoch ľudí, ktorí rozumejú svojej práci a napĺňa ich. „Pravidelne robíme školenia zamestnancov. Máme vlastné školiace stredisko, kde zaúčame pracovníkov pri nástupe do zamestnania, v priebehu adaptačného procesu, ale školenia robíme aj dlhoročným zamestnancom,“ vysvetľuje prevádzkovo-personálny riaditeľ spoločnosti CBA Verex Jakub Frackowiak.
Keď sa cítia dobre, neodídu
Ak si obchodník vyškolil zamestnancov, bola by škoda, aby sa tí po chvíli rozhodli ísť inam. Primäť pracovníkov, aby ostali zamestnávateľovi verní, nie je jednoduchá úloha. Ide o kombináciu správne nastaveného platu a benefitov, no v neposlednom rade je dôležitá priateľská atmosféra na pracovisku. Tá u mnohých zamestnancov dokáže prevážiť konkurenčnú pracovnú ponuku s o pár desiatok eur vyšším platom.
CBA Verex rozdeľuje firemné benefity na finančné, kde patrí plat, odmeny či mikulášske nákupné poukážky, a na nefinančné benefity ako vstupy do akvaparkov, skipasy na lyžovačku, vstupy na športoviská a kultúrne podujatia. „Na prvom mieste je však podpora rodinnej atmosféry v predajniach. Manažéri a vedúci predajní sa neustále so zamestnancami rozprávajú, a to aj na neformálnej úrovni. Ak vznikne v kolektíve nejaký problém, hneď to ideme riešiť, aby nenarúšal pracovnú pohodu. Myslím si, že pracovníci to dávajú na piedestál a až za tým je plat,“ vysvetľuje Jakub Frackowiak.
Lucia Špinerová konštatuje, že majú lojálnych zamestnancov, pretože miera neželanej fluktuácie sa pohybuje priemerne na úrovni 7 %. „Sme hrdí na to, že hodnotami, na ktorých staviame zamestnaneckú skúsenosť, sú stabilita – pracujú u nás generácie zamestnancov, rodinná atmosféra – je pre nás prirodzené byť navzájom všímavými a nápomocnými, blízkosť – nielen blízkosť do práce, ale aj blízkosť medzi zákazníkmi a zamestnancami, pretože mnohí sa osobne poznajú, a v neposlednom rade kariérny rast,“ tvrdí.
Vďaka výrazným interným zmenám a novinkám, ktoré Billa postupne zavádza do praxe, podľa Mareka Kravjara znížili fluktuáciu zamestnancov a, naopak, zaznamenali zvýšený záujem nových ľudí o prácu. V spoločnosti intenzívne pracujú na budovaní dobrého a priateľského pracovného prostredia, kde personál k férovej odmene dostane aj balík atraktívnych benefitov.
Platy v maloobchode prešli výrazným vývojom. Z dát portálu Platy.sk vyplýva, že priemerný základný mesačný plat predavačov v maloobchode je 1 050 eur, pokladníci majú 1 010 eur, odborní predajcovia 1 100 eur, vedúci úseku predaje 1 230 eur, vedúci predajne 1 266 eur, nákupcovia 1 460 eur a obchodní analytici 2 000 eur.
„V Lidli si medziročne prilepšia všetci zamestnanci, a to či už samotným zvýšením, prechodom na vyššiu platovú úroveň, povýšením, alebo mimoriadnou odmenou. V uplynulých troch rokoch sme do zvyšovania miezd a odmien investovali vyše 43 miliónov eur. Tento rok sme na zvyšovanie platov vyčlenili ďalších 10 miliónov eur,“ hovorí Judit Dulin. Od marca žiaden predavač či predavačka v Lidli nezarobí menej ako 1 250 eur na plný úväzok. V sklade je táto suma ešte o čosi vyššia, a to 1 300 eur.
Duál je beh na dlhú trať
Ak by sa robila medzi mladými ľuďmi anketa o tom, čím chcú v budúcnosti byť, práca v obchode by sa s vysokou pravdepodobnosťou neocitla na popredných priečkach. Atraktivita tohto povolania sa v podstate vytratila a obchod musí prísť na to, ako ju prinavrátiť späť. Jedným zo spôsobov je ukázať im prácu v praxi. Aj preto sa obchodníci rozhodli pustiť so strednými školami do duálneho vzdelávania.
Stredná odborná škola obchodu a služieb Samuela Jurkoviča v Bratislave ponúka okrem iných aj štvorročný odbor obchodný pracovník aj trojročný učebný odbor asistent predaja. A to samostatne, ako aj v rámci duálneho vzdelávania „Vzhľadom na nižšiu populáciu detí na Slovensku a zvýšený počet možností výberu škôl a odborov, predovšetkým v Bratislave, ako aj v prevažnej miere pre záujem rodičov, aby ich deti študovali v študijných odboroch a nie v trojročných učebných odboroch, je záujem v porovnaní s minulosťou o niektoré naše študijné odbory v porovnaní s minulosťou nižší. Za posledné roky sa záujem pomaličky zvyšuje, dokonca sme otvorili aj triedu pre učebný odbor, ktorý sme viac ako desať rokov neotvorili pre nezáujem,“ vysvetľuje riaditeľka školy Tatiana Mókosová.
Ako pokračuje, väčší záujem je o odbory v duálnom vzdelávaní. Pre študentov je rozhodujúcim faktorom pri výbere finančné ohodnotenie za prácu na odbornom výcviku. Rodičia preferujú záruku ponúkanej práce po skončení školy, ale aj iné benefity, ktoré zamestnávatelia ponúkajú. „Záujem o duálne vzdelávanie v priebehu posledných rokov závisí od počtu deviatakov v tom-ktorom roku. Percentuálne je stále rovnaký. Medzi atraktívnych zamestnávateľov jednoznačne patrí dm drogerie markt, ale aj Metro či Terno. Sieť dm drogerie markt má predovšetkým zabezpečenú kvalitnú spoluprácu so školami, má na to vyhradenú pracovnú silu, ktorej náplňou je práve spolupráca so školami a tiež si robí svoj vlastný nábor a ponúka žiakom nielen finančné, ale aj iné benefity,“ dodáva Tatiana Mókosová.
„Duálne vzdelávanie nám pomáha, ale určite by nás v súčasnom rozsahu nezachránilo,“ hovorí Jakub Frackowiak. CBA Verex spolupracuje od roku 2018 s Hotelovou akadémiou v Liptovskom Mikuláši. Odbor obchodný pracovník na nejaký čas zanikol, preto ho museli nanovo vytvárať. „Dôležitú úlohu zohrala návšteva základných škôl. V našom okolí ich máme približne 100 a skoro všetky sme navštívili a prezentovali deviatakom, kto sme,“ vysvetľuje Jakub Frackowiak s tým, že práve to sa ukázalo ako kľúčové. Obdobie koronakrízy potom zohralo negatívnu úlohu, pretože z pochopiteľných dôvodov museli prezentácie stopnúť, čo sa potom odrazilo aj na počte záujemcov o duálne vzdelávanie.
CBA Verex malo zatiaľ 34 maturantov a ostalo u nich pracovať 16. „Po skončení školy nemajú povinnosť u nás ostať. Takže sa stane, že my ich vyškolíme, venujeme im čas a oni odídu. Legislatíva nahráva viac žiakom ako zamestnávateľom,“ hovorí o úskaliach duálneho vzdelávania Jakub Frackowiak a dodáva, že teraz majú vo všetkých štyroch ročníkoch 20 dualistov. Napriek tomu sa nevzdávajú, naďalej sa snažia prilákať dostatok adeptov a vidia, že záujem začína rásť.
Názor odborníka:
„Pomáhajú nám aj zamestnanci z cudziny.“
Zo zahraničia u nás pracujú prevažne ľudia z Ukrajiny, je ich niekoľko desiatok a pracujú na rôznych pozíciách v predajniach. Podporujeme ich v profesijnom rozvoji rovnako ako všetkých ostatných zamestnancov a poskytujeme im priestor na kariérny rast, pokiaľ je z ich strany záujem. Ľudí z Ukrajiny máme aj na tímlíderských a manažérskych pozíciách v predajniach.
Lucia Špinerová, riaditeľka ľudských zdrojov, Coop Jednota Slovensko
Čísla
38 898 pracovných ponúk v oblasti maloobchodu bolo vlani publikovaných na portáli Profesia.sk.
33 ľudí v priemere vlani reagovalo na jednu zverejnenú ponuku, čo je najväčší záujem za posledné roky.
Zdroj: Profesia.sk
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2025.