logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých čerpacích staniciach Dalioil. Táto...
  • Víťazi deviateho ročníka Programu podpory lokálnych komunít sú už známi. O tom, ktorých 26...
  • Obalový priemysel balancuje na tenkej hranici medzi čoraz prísnejšími reguláciami (PPWR), tlakom...
  • Človek varí večeru a zrazu zistí, že mu chýba cibuľa. Rýchlo na seba hodí kabát a uteká do...

Obchod očami Mariána Áča, riaditeľa Správcu zálohového systému: Slováci sú v zálohovaní vzorom

21. februára 2025
Profily 0
530
Obchod očami Mariána Áča, riaditeľa Správcu zálohového systému: Slováci sú v zálohovaní vzorom

Až 95 percent Slovákov pozná a využíva systém zálohovania a viac ako 80 percent uvádza, že bude v tejto aktivite pokračovať aj v budúcnosti. „Po úspešných troch rokoch rozbehu systému zálohovania na Slovensku a zvyšovania návratnosti zálohovaných nápojových obalov stojí slovenské zálohovanie pred novou výzvou. Je ňou udržateľnosť vysokej návratnosti a pozitívnej motivácie Slovákov naďalej zálohovať,“ vraví v rozhovore Marián Áč, riaditeľ Správcu zálohového systému.

Ste prekvapení z úspechu zálohovania na Slovensku, keď obaly od nápojov vracia drvivé percento populácie, alebo ste také pozitívne výsledky pri zavádzaní systému do praxe očakávali?

Prekvapený ani nie som, pretože si myslím, že keď do niečoho dáte energiu, sprevádzanú odhodlaním, že tvoríte zmysluplný projekt, výsledok sa dostaví. No a ten hovorí sám za seba. Systém je úspešný, naši občania ho akceptovali a z hľadiska celkovej návratnosti obalov dosahujeme skvelé čísla. Veľmi sa tomu teším.

Čo predovšetkým prispelo k úspechu?

Za celým systémom zálohovania v podobe, v akej ho dnes poznáme, stojí obrovské množstvo práce, ktorú bolo potrebné urobiť. Od samotného kreovania systému, nastavovania legislatívy, procesov až po jeho spustenie a ladenie. Nehovoriac o finančných nákladoch, ktoré boli a sú do systému investované. A samozrejme celý projekt bolo potrebné zvládnuť kvalitne manažérsky a procesne. Preto musím zdôrazniť, že je za ním množstvo skvelých ľudí, odborníkov z radov výrobcov nápojov, obchodníkov a ďalších partnerov, ktorí svoju úlohu zvládli, za čo im treba úprimne poďakovať.

Ako naďalej udržať vysokú návratnosť obalov?

Po úspešných troch rokoch rozbehu systému zálohovania na Slovensku a zvyšovania návratnosti zálohovaných nápojových obalov stojí slovenské zálohovanie pred novou výzvou. Tá sa volá udržateľnosť vysokej návratnosti a pozitívnej motivácie Slovákov naďalej zálohovať. Hlavným cieľom Správcu zálohového systému v roku 2025 preto bude udržať mieru návratnosti na zákonom stanovenej úrovni. Budeme pokračovať v rozširovaní odbernej siete, zlepšovaní kvality a dostupnosti odberných miest, zefektívňovaní logistiky.

Prostredníctvom spolupráce s pedagógmi a odborníkmi na vzdelávanie máme záujem realizovať vzdelávacie a informačné aktivity a kampane, zamerané na vysvetľovanie praktického významu zálohovania pre náš každodenný život, ochranu životného prostredia a jej udržateľnosť. Sústredíme sa tiež na rozširovanie verejnoprospešného a charitatívneho rozmeru zálohovania, kedy budú mať občania možnosť darovať financie z vrátených zálohovaných obalov práve na verejnoprospešný alebo dobročinný účel. V tomto smere nás čaká ešte množstvo práce.

Aké sú na Slovensku hlavné prínosy zálohového systému?

Rozdiel medzi krajinami, ktoré zálohovanie zaviedli a tými, ktoré ho ešte nezaviedli, je očividný a jednoducho viditeľný. Nielen v množstve vyzbieraných nápojových obalov, ktoré môžu byť opäť efektívne využité, ale najmä v množstve obalov, ktoré ľudia nachádzajú pohodené v prírode, na uliciach, parkoch a iných verejných priestranstvách. A ako sa ukazuje, zálohovanie môže byť a v skutočnosti aj je jedným z príkladov, ktoré v oblasti reálnej ochrany klímy a životného prostredia fungujú. Tu jednoznačne platí, že čomu ľudia rozumejú, to aj robia.

Má systém nejaké slabiny, ktoré sa budú ešte riešiť?

Systém z môjho pohľadu slabiny nemá, bol rozbehnutý veľmi dobre a treba zdôrazniť, že fungujeme len tri roky. Ešte stále sa takpovediac vylaďuje do najotimálnejšej podoby. Na čo si ale musíme dávať pozor, je udržiavanie kvality odberných miest. Dôležité sú ich čistota, funkčnosť zálohomatov, ale aj dostupnosť zálohovania pre všetky skupiny obyvateľov, vrátane hendikepovaných. To je faktor, na ktorom podľa môjho názoru rastie a padá dôvera občanov a ich motivácia zálohovať.

Prieskum agentúry 2muse pre Správcu zálohového systému ukázal, že až 95 percent Slovákov systém zálohovania pozná a využíva ho. Viac ako 80 percent respondentov uviedlo, že budú pokračovať v zálohovaní aj v budúcnosti, čo len podčiarkuje úspešné fungovanie systému. Našou prioritou teraz musí byť nielen dosahovanie vysokej návratnosti, ale aj jej udržanie a zároveň maximálna podpora pozitívnej motivácie ľudí naďalej sa podieľať na recyklácii obalov, a tým pádom na ochrane našej prírody

Bude sa systém zálohovania v budúcnosti na Slovensku ešte vylepšovať napríklad na základe trendov vo svete?

Projekt zálohovania je, samozrejme, živým systémom. Ak chceme zachovať jeho funkčnosť a hlavne udržať pozitívnu motiváciu spoluobčanov zálohovať, tak je ho potrebné neustále rozvíjať, modernizovať a zefektívňovať. Skúsenosti z krajín, v ktorých zálohovanie funguje viac ako päť rokov, hovoria, že udržateľnosť zálohovania – teda vysoká návratnosť a motivácia ľudí zálohovať – je rovnakou výzvou ako jeho spustenie.

Ako je Slovensko inšpiráciou v zálohovaní pre krajiny, ktoré ho ešte nezaviedli, tak sa samozrejme aj my neustále zaujímame o inovácie a moderné postupy, ktoré realizujú najmä škandinávske krajiny, kde má zálohovanie dlhú tradíciu. Okrem už spomínaného rozširovania siete odberných miest, zlepšovania ich kvality a digitalizácie je potrebné byť inovatívny a kreatívny aj v hľadaní najoptimálnejších foriem komunikácie s verejnosťou v rámci informačných kampaní.

Za dôležité v komunikácii považujeme sa aktívne venovať aj spoluobčanom, pre ktorých nie je zálohovanie prioritou a z rôznych dôvodov ho nerealizujú. Hľadanie spôsobov a foriem komunikácie s cieľom osloviť a zaujať týchto spoluobčanov považujeme za veľkú výzvu. Rovnako tak musíme pristupovať k realizácii moderných foriem vzdelávania najmä mladých ľudí o význame ochrany životného prostredia, recyklácie a cirkulárnej ekonomiky.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

15. – 19. 9. 2025, veľtrh Drinktec, Mníchov

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Michala Karcola, generálneho riaditeľa a konateľa XLSK Nábytok: Vybudovanie obchodného domu v Nitre je strategickým krokom

25. júna 2025

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok