logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Viac ako tretina Slovákov plánuje nakupovať väčšinu vianočných darčekov online. Takéto nákupy sú...
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....

Obchod očami Mariána Áča, riaditeľa Správcu zálohového systému: Slováci sú v zálohovaní vzorom

21. februára 2025
Profily 0
728
Obchod očami Mariána Áča, riaditeľa Správcu zálohového systému: Slováci sú v zálohovaní vzorom

Až 95 percent Slovákov pozná a využíva systém zálohovania a viac ako 80 percent uvádza, že bude v tejto aktivite pokračovať aj v budúcnosti. „Po úspešných troch rokoch rozbehu systému zálohovania na Slovensku a zvyšovania návratnosti zálohovaných nápojových obalov stojí slovenské zálohovanie pred novou výzvou. Je ňou udržateľnosť vysokej návratnosti a pozitívnej motivácie Slovákov naďalej zálohovať,“ vraví v rozhovore Marián Áč, riaditeľ Správcu zálohového systému.

Ste prekvapení z úspechu zálohovania na Slovensku, keď obaly od nápojov vracia drvivé percento populácie, alebo ste také pozitívne výsledky pri zavádzaní systému do praxe očakávali?

Prekvapený ani nie som, pretože si myslím, že keď do niečoho dáte energiu, sprevádzanú odhodlaním, že tvoríte zmysluplný projekt, výsledok sa dostaví. No a ten hovorí sám za seba. Systém je úspešný, naši občania ho akceptovali a z hľadiska celkovej návratnosti obalov dosahujeme skvelé čísla. Veľmi sa tomu teším.

Čo predovšetkým prispelo k úspechu?

Za celým systémom zálohovania v podobe, v akej ho dnes poznáme, stojí obrovské množstvo práce, ktorú bolo potrebné urobiť. Od samotného kreovania systému, nastavovania legislatívy, procesov až po jeho spustenie a ladenie. Nehovoriac o finančných nákladoch, ktoré boli a sú do systému investované. A samozrejme celý projekt bolo potrebné zvládnuť kvalitne manažérsky a procesne. Preto musím zdôrazniť, že je za ním množstvo skvelých ľudí, odborníkov z radov výrobcov nápojov, obchodníkov a ďalších partnerov, ktorí svoju úlohu zvládli, za čo im treba úprimne poďakovať.

Ako naďalej udržať vysokú návratnosť obalov?

Po úspešných troch rokoch rozbehu systému zálohovania na Slovensku a zvyšovania návratnosti zálohovaných nápojových obalov stojí slovenské zálohovanie pred novou výzvou. Tá sa volá udržateľnosť vysokej návratnosti a pozitívnej motivácie Slovákov naďalej zálohovať. Hlavným cieľom Správcu zálohového systému v roku 2025 preto bude udržať mieru návratnosti na zákonom stanovenej úrovni. Budeme pokračovať v rozširovaní odbernej siete, zlepšovaní kvality a dostupnosti odberných miest, zefektívňovaní logistiky.

Prostredníctvom spolupráce s pedagógmi a odborníkmi na vzdelávanie máme záujem realizovať vzdelávacie a informačné aktivity a kampane, zamerané na vysvetľovanie praktického významu zálohovania pre náš každodenný život, ochranu životného prostredia a jej udržateľnosť. Sústredíme sa tiež na rozširovanie verejnoprospešného a charitatívneho rozmeru zálohovania, kedy budú mať občania možnosť darovať financie z vrátených zálohovaných obalov práve na verejnoprospešný alebo dobročinný účel. V tomto smere nás čaká ešte množstvo práce.

Aké sú na Slovensku hlavné prínosy zálohového systému?

Rozdiel medzi krajinami, ktoré zálohovanie zaviedli a tými, ktoré ho ešte nezaviedli, je očividný a jednoducho viditeľný. Nielen v množstve vyzbieraných nápojových obalov, ktoré môžu byť opäť efektívne využité, ale najmä v množstve obalov, ktoré ľudia nachádzajú pohodené v prírode, na uliciach, parkoch a iných verejných priestranstvách. A ako sa ukazuje, zálohovanie môže byť a v skutočnosti aj je jedným z príkladov, ktoré v oblasti reálnej ochrany klímy a životného prostredia fungujú. Tu jednoznačne platí, že čomu ľudia rozumejú, to aj robia.

Má systém nejaké slabiny, ktoré sa budú ešte riešiť?

Systém z môjho pohľadu slabiny nemá, bol rozbehnutý veľmi dobre a treba zdôrazniť, že fungujeme len tri roky. Ešte stále sa takpovediac vylaďuje do najotimálnejšej podoby. Na čo si ale musíme dávať pozor, je udržiavanie kvality odberných miest. Dôležité sú ich čistota, funkčnosť zálohomatov, ale aj dostupnosť zálohovania pre všetky skupiny obyvateľov, vrátane hendikepovaných. To je faktor, na ktorom podľa môjho názoru rastie a padá dôvera občanov a ich motivácia zálohovať.

Prieskum agentúry 2muse pre Správcu zálohového systému ukázal, že až 95 percent Slovákov systém zálohovania pozná a využíva ho. Viac ako 80 percent respondentov uviedlo, že budú pokračovať v zálohovaní aj v budúcnosti, čo len podčiarkuje úspešné fungovanie systému. Našou prioritou teraz musí byť nielen dosahovanie vysokej návratnosti, ale aj jej udržanie a zároveň maximálna podpora pozitívnej motivácie ľudí naďalej sa podieľať na recyklácii obalov, a tým pádom na ochrane našej prírody

Bude sa systém zálohovania v budúcnosti na Slovensku ešte vylepšovať napríklad na základe trendov vo svete?

Projekt zálohovania je, samozrejme, živým systémom. Ak chceme zachovať jeho funkčnosť a hlavne udržať pozitívnu motiváciu spoluobčanov zálohovať, tak je ho potrebné neustále rozvíjať, modernizovať a zefektívňovať. Skúsenosti z krajín, v ktorých zálohovanie funguje viac ako päť rokov, hovoria, že udržateľnosť zálohovania – teda vysoká návratnosť a motivácia ľudí zálohovať – je rovnakou výzvou ako jeho spustenie.

Ako je Slovensko inšpiráciou v zálohovaní pre krajiny, ktoré ho ešte nezaviedli, tak sa samozrejme aj my neustále zaujímame o inovácie a moderné postupy, ktoré realizujú najmä škandinávske krajiny, kde má zálohovanie dlhú tradíciu. Okrem už spomínaného rozširovania siete odberných miest, zlepšovania ich kvality a digitalizácie je potrebné byť inovatívny a kreatívny aj v hľadaní najoptimálnejších foriem komunikácie s verejnosťou v rámci informačných kampaní.

Za dôležité v komunikácii považujeme sa aktívne venovať aj spoluobčanom, pre ktorých nie je zálohovanie prioritou a z rôznych dôvodov ho nerealizujú. Hľadanie spôsobov a foriem komunikácie s cieľom osloviť a zaujať týchto spoluobčanov považujeme za veľkú výzvu. Rovnako tak musíme pristupovať k realizácii moderných foriem vzdelávania najmä mladých ľudí o význame ochrany životného prostredia, recyklácie a cirkulárnej ekonomiky.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok