logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Diskont Lidl má na Slovensku aktuálne 174 predajní, poslednú otvoril v Martine. Ide o štvrtý...
  • Nové automatizované predajne Coop 24/7 pribudli v Šuranoch a Sládkovičove. Táto správa si v...
  • V posledných rokoch sme svedkami dynamického rozvoja predajných konceptov, ktoré prepájajú...
  • Domáci reťazec Coop Jednota získal v súťaži Mastercard Obchodník roka 2024 ocenenie v kategórii...

Jakub Berčík: 10 kľúčových trendov, ktoré budú ovplyvňovať nakupovanie v roku 2025

12. februára 2025
Blog 0
538
Jakub Berčík: 10 kľúčových trendov, ktoré budú ovplyvňovať nakupovanie v roku 2025

Sme v roku 2025 a maloobchodný sektor prechádza dynamickými zmenami. Technologický pokrok, meniace sa spotrebiteľské preferencie a globálne udalosti neustále ovplyvňujú, ako a kde zákazníci nakupujú. Retail dnes nájdeme takmer všade – nielen tam, kde sme ho poznali v minulosti. Je v našich počítačoch, smartfónoch, v našich vreckách. Mení sa však aj samotný spotrebiteľ – je multiplatformový, informovanejší a náročnejší. Už nehľadá len produkt, ale očakáva hodnotu navyše. Kamenné predajne sa preto transformujú na miesta, kde značky nadväzujú unikátne spojenia so zákazníkmi a budujú hlbšiu angažovanosť. Moderný spotrebiteľ kladie dôraz na tri kľúčové faktory: pohodlie, služby a zážitok (convenience, service, experience).

Pandémia, geopolitické výzvy a rastúca dôležitosť udržateľnosti urýchlili mnohé trendy, ktoré teraz formujú budúcnosť maloobchodu. Firmy, ktoré dokážu pochopiť a prispôsobiť sa týmto zmenám, získajú lojálnych zákazníkov a pevné miesto na trhu zajtrajška.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Ako môžu zelené riešenia posunúť maloobchodný predaj?

Maloobchodníci čelia neustálej evolúcii trhu, kde digitálne inovácie, ekonomická dynamika a rastúce nároky zákazníkov menia pravidlá hry. Spotrebitelia dnes nehľadajú len produkty, ale komplexný ekosystém hodnôt, ktorý odráža ich životný štýl a presvedčenia. Budúcnosť maloobchodu sa bude opierať o personalizované skúsenosti, dôveru a autenticitu. Zákazníci očakávajú plynulú kombináciu online a offline nakupovania, bezproblémovú dostupnosť služieb a interakcie so značkami, ktoré im ponúkajú viac než len transakciu – vytvárajú vzťah. Transparentnosť, inovácie a zmysluplná komunikácia sa tak stávajú kľúčom k dlhodobej lojalite a úspechu v tomto neustále sa vyvíjajúcom prostredí.

V tomto blogu sa pozrieme na desať kľúčových trendov, ktoré budú v roku 2025 formovať maloobchod. Tieto faktory určia, kto bude v maloobchodnom prostredí dominovať a kto zaostane.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: emócie a Vianoce
Berčík

1. Pokračujúca digitálna transformácia

V roku 2025 sa bude využívanie platforiem zákazníckych dát (CDP) ďalej zdokonaľovať, čím predajcovia dosiahnu ešte efektívnejšie interakcie so zákazníkmi a optimalizáciu dodávateľských reťazcov. Umelá inteligencia a pokročilá analytika sa stanú ešte sofistikovanejšími, umožnia presnejšie predpovede dopytu, inteligentnejšie riadenie zásob a hyperpersonalizovaný marketing. Automatizácia a strojové učenie prinesú vyššiu úroveň efektivity, minimalizáciu strát a rýchlejšie reakcie na meniace sa správanie spotrebiteľov. Zákazníci tak budú zažívať hladší a predvídavejší nákupný proces, pričom značky budú schopné lepšie napĺňať ich očakávania v reálnom čase.

2. Ekonomická neistota ovplyvňujúca spotrebiteľské správanie

Ekonomické výkyvy a legislatívne zmeny ovplyvňujú správanie spotrebiteľov, pričom rastúca cenová citlivosť bude jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich nákupné rozhodnutia v roku 2025. Mnohí zákazníci budú viac zvažovať hodnotu a kvalitu produktov vzhľadom na zvýšené životné náklady a hľadanie primeranej ceny. Táto situácia sa stáva ešte naliehavejšou s účinnosťou konsolidačného balíka, ktorý od 1. januára 2025 zásadne upravil daňový systém na Slovensku.

Jednou z hlavných zmien je zvýšenie základnej sadzby DPH z 20 na 23 percent, pričom dve znížené sadzby (19 a 5 percent) majú zmierniť dopad na vybrané sektory. Okrem toho zavedenie transakčnej dane, ktorá sa priamo týka podnikateľov, nepriamo ovplyvní aj širokú verejnosť, pretože pravdepodobne zvýši náklady na služby a tovary. Napriek očakávanému rastu maloobchodného predaja budú musieť podniky pružne prispôsobiť svoje stratégie, aby reagovali na nové daňové podmienky a zároveň oslovili zákazníkov orientovaných na hodnotu za primeranú cenu.

3. Udržateľnosť ako základná hodnota

Udržateľnosť už nie je len trend, ale nevyhnutnosť. Spotrebitelia čoraz viac očakávajú transparentnosť a etické praktiky. Maloobchodníci musia investovať do ekologických materiálov, minimalizácie odpadu a zodpovedných dodávateľských reťazcov, aby splnili tieto očakávania a získali dôveru zákazníkov.

4. Personalizácia ako nová norma

Spotrebitelia očakávajú personalizované zážitky, ktoré reflektujú ich individuálne preferencie. Využitím analýzy dát a umelej inteligencie môžu maloobchodníci ponúkať personalizované odporúčania, prispôsobené marketingové kampane a individuálny zákaznícky servis, čím posilnia lojalitu zákazníkov.

5. Rast online predaja

E-commerce naďalej zaznamenáva rast, pričom rozvíjajúce sa trhy zohrávajú významnú úlohu. Maloobchodníci musia investovať do používateľsky prívetivých webových platforiem, mobilných aplikácií a spoľahlivej logistiky, aby zvládli rastúci dopyt po online nakupovaní.

6. Omnikanálový prístup

Prepojenie online a offline kanálov je dnes nevyhnutnosťou. Spotrebitelia očakávajú plynulý prechod medzi kamennými predajňami, e-shopmi a mobilnými aplikáciami. Moderný maloobchod musí poskytovať konzistentný a bezproblémový zážitok, nech už zákazník nakupuje akokoľvek.

7. Inovácie v maloobchodných technológiách

Technológie ako rozšírená realita (AR), pokročilé platobné systémy a automatizácia menia nákupný zážitok. Virtuálne skúšobné kabíny, inteligentné pokladne a digitálni asistenti sú len niektoré z technológií, ktoré formujú maloobchod budúcnosti.

8. Význam sociálneho predaja

Sociálne médiá sa stávajú hlavným nástrojom na predaj a komunikáciu so zákazníkmi. Maloobchodníci musia využívať platformy ako Instagram, TikTok či Facebook na reklamné kampane, priame predaje a interakciu so svojimi zákazníkmi.

9. Adaptácia na meniacu sa pracovnú silu

Očakávania zamestnancov v oblasti flexibility, diverzity a inklúzie sa menia. Maloobchodníci budú musieť investovať do lepších pracovných podmienok a atraktívnych benefitov, aby si udržali kvalitných zamestnancov.

10. Globálne vplyvy na lokálne trhy

Medzinárodné trendy a udalosti budú aj naďalej formovať lokálny maloobchod, pričom predajcovia sa musia neustále prispôsobovať dynamickým zmenám na trhu. Geopolitické faktory, ekonomické výkyvy, technologické inovácie či zmeny v spotrebiteľskom správaní na globálnej úrovni majú priamy dopad na lokálnu ponuku, ceny aj zákaznícke očakávania.

Flexibilita a schopnosť reagovať na tieto výzvy budú pre maloobchodníkov kľúčové. Úspešné značky budú kombinovať globálne trendy s lokálnymi špecifikami – prispôsobia svoje produkty, marketingové stratégie a zákaznícky servis tak, aby reflektovali nielen svetové inovácie, ale aj jedinečné potreby a kultúrne preferencie miestnych spotrebiteľov.

Adaptácia je nevyhnutná

Navigovanie v nových podmienkach maloobchodu si vyžaduje hlboké pochopenie týchto trendov a schopnosť rýchlo sa adaptovať na meniace sa prostredie. Tí maloobchodníci, ktorí dokážu predvídať zmeny, prijať inovácie a zostať zameraní na zákazníka, budú prosperovať. Maloobchod sa mení, a tí, ktorí budú vedieť reagovať na vývoj, si zabezpečia dlhodobý úspech v tomto dynamickom odvetví.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Ako môžu zelené riešenia posunúť maloobchodný predaj? BerčíkJakub Berčík: emócie a Vianoce CleverJakub Berčík: neuroveda odhaľuje, že menej značenia môže v maloobchode znamenať viac úspechu Jakub Berčík: Vernostné programy. Miliardový biznis, ktorý stojí aj na užívateľskej spokojnosti zákazníkov

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

15. 5. 2025, galavečer Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, Bratislava

Laboratórium automatizácie otvorené: kongres Eastlog 2025 namieša ten správny kokteil

Desať najlepších udržateľných prípadových štúdií z Česka a Slovenska bude predstavených na aprílovom Sustainability Summite

20. – 21. 5. 2025, veľtrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27. – 31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025

Obchod očami Renáty Peťovskej, riaditeľky sekcie obchodu a rozvoja maloobchodnej siete Coop Jednoty Slovensko: Značka Tomu ver prináša potraviny pre všetkých

7. apríla 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok