
Ich cieľom nie je vybudovať iba prosperujúci obchod s ázijskými potravinami, ale fungujúcu komunitu ľudí, ktorí sa radi stretávajú pri dobrom jedle. Značka ázijských komunitných potravín Nom Nom Asia prišla na trh na jar roku 2024, a to otvorením hneď dvoch kamenných prevádzok. Kým jedna sídli v bratislavskom Fresh Markete, druhá v obchodnom centre Saratov v Dúbravke. Síce majú iný typ zákazníkov, avšak spoločne chcú naučiť ľudí variť si chutne po ázijsky.
Ak sa chcú slovenskí zákazníci dobre a rýchlo najesť, jednou z obľúbených možností sú určite vietnamské bistrá a reštaurácie. Aj vďaka nim spoznávajú spotrebitelia ázijskú kuchyňu a jej chute. Pokiaľ by si však chceli uvariť podobné jedlá doma a možno skúsiť aj niečo exotickejšie, výber surovín na varenie je značne obmedzený. Ázijské produkty sú síce zastúpené v supermarketoch, ale ponuka určite nezodpovedá pestrosti a bohatstvu vietnamských či japonských jedál.
Ronald Truong má ázijské korene, pretože jeho otec je Vietnamec. Sám má Áziu precestovanú krížom-krážom a ako prekladateľ pomáha na Slovensku otvárať prevádzky ázijským podnikateľom. „Keďže som bol pri otvorení asi 15 vietnamských reštaurácií a 10 nechtových štúdií, prišiel čas otvoriť niečo vlastné,“ vysvetľuje s tým, že práve chýbajúce ázijské potraviny videl ako dieru na trhu. Vlani na jar preto priniesol do Bratislavy Nom Nom Asia, čo v preklade znamená Mňam Mňam Ázia. V apríli otvorila prevádzka vo Fresh Markete. A o mesiac na to aj v obchodnom dome Saratov v Dúbravke.
„Mám klasickú prácu od pondelka do piatka, ale hľadal som možnosti na podnikanie. Rony ma oslovil, či by som chcel ázijské potraviny. Vždy som mal rád ázijskú kultúru a táto myšlienka sa mi veľmi zapáčila,“ hovorí Milan Mihok, ktorý stojí za predajňou v Dúbravke. Priestor v obchodom dome na sídlisku ho oslovil, pretože sa v ňom premelie mnoho ľudí všetkých vekových skupín. A takí sú aj zákazníci Nom Nom Asia v Saratove – od školákov až po dôchodcov.
„Seniori sú veľmi otvorení. Prídu cez deň, keď sú všetci v práci, a zaujímajú sa o produkty. Niektorí sa iba porozprávajú, iní si niečo kúpia a vyskúšajú,“ opisuje Milan Mihok. Do Saratova chodí aj veľa tínedžerov, ktorí poznajú niektoré produkty zo sociálnych sietí. Populárne sú čipsy, nápoje či cukríky.
Špeciality bez mediálneho ošiaľu
Nom Nom Asia by sa však nerada orientovala na trendové výrobky, okolo ktorých je najprv na sociálnych sieťach veľký ošiaľ a potom zrazu ticho. „Bolo by jednoduché nakúpiť tieto produkty a zarábať, ale to nie je cesta, ktorou sa chceme vydať. Naším cieľom je stála klientela, ktorá rada varí a skúša nové veci,“ tvrdí Ronald Truong. Iste, ochutnávať môžu aj rôzne snacky, ale tie nebudú tvoriť gro sortimentu. „Kazilo by to imidž. Sme predajňa s ázijskými špecialitami,“ dodáva.
Milan Mihok dopĺňa, že kým spočiatku zákazníci siahali hlavne po snackoch, v súčasnosti sa to preklápa. Naučili sa, že v predajni nájdu kvalitné suroviny na prípravu ázijských jedál, a tie vyhľadávajú. A hoci je v saratovskej predajni bestsellerom instantný ramen, hneď na druhom mieste sú japonské cestoviny Udon.
Kým v Saratove tvorí ponuku asi 800 produktov, vo väčšej predajni vo Fresh Markete je to približne 1 000 položiek. Časť sortimentu sa však obmieňa. „Zisťujeme, čo ľuďom chutí,“ vysvetľuje Ronald Truong. V hlave nosí ďalšie desiatky produktov, ktoré by chcel vidieť na pultoch predajní. Niektoré sa však ani neoplatí skúšať, pretože by si pravdepodobne nenašli klientelu. „Mám na mysli výrobky, ktoré nepoznajú ani ľudia, čo majú precestovanú Áziu,“ hovorí. Ako pokračuje, pravidelne sa mu stáva, že si nejaký zákazník pýta špecifický výrobok, ale musí ho sklamať, pretože je tento mesiac jediný, kto sa na to pýtal.
Klientelu v predajni vo Fresh Markete tvoria zákazníci, z ktorých mnohí Áziu už navštívili, prípadne vyhľadávajú exotické chute, vedia, čo chcú, a sú solventnejší. Napriek tomu s úsmevom spomína na to, keď objednal tisícročné vajcia. Ide o špecialitu čínskej kuchyne. Vajcia sa obalia do špeciálnej zmesi a nechajú sa zrieť niekoľko mesiacov. Výsledkom sú vajcia, ktoré majú tmavozelenú farbu a špecifický zápach. „Nikto to nekupoval, tak sme ich ponúkli v rámci ochutnávky. Ani tak sa nenašiel nikto, komu by chutili,“ uvádza Ronald Truong.
Niekedy však nie je problém chuť, ale skôr to, že zákazníci daný produkt nepoznajú. „V lete sme mali výborné ovocné nanuky, ktoré sa dobre predávali. Vyskúšal som objednať aj príchuť ázijského ovocia durian, ktoré nechutili ani mne a vôbec nešli. Mali sme však aj príchuť čierny sezam, ktorý bol vynikajúci, ale zákazníci mali pred ním rešpekt,“ konštatuje Milan Mihok.
Aj preto chce Nom Nom Asia ponúkať svojim zákazníkom ochutnávky. Aby spoznali aj také produkty, na ktoré by si zvyčajne netrúfli. „Tovar nestačí iba vyložiť. Musíme ho zákazníkom predstaviť,“ pokračuje Ronald Truong. Koncom minulého roka urobili vo Fresh Markete prvú ochutnávku, na ktorú prišlo zhruba 200 ľudí. Tí mohli ochutnať domáce buchtičky Bánh Rán, sušenú sépiu či čaj z kávových čerešní.
Viac ako retail je to komunita
„Mojím cieľom je vybudovať komunitu. Zatiaľ sa zdá, že to je cesta, ktorá má budúcnosť. Už teraz si so zákazníkmi bežne píšeme. Pýtajú si recept alebo radu pri varení. Podobne sa spolu rozprávame aj v kamennom obchode,“ hovorí Ronald Truong. Tam sa však Nom Nom Asia nekončí. Majitelia plánujú komunitné varenie. Zákazníci sa od tých najlepších kuchárov dozvedia, ako správne pripraviť pho, karí alebo kimči. A zároveň si v predajni môžu nakúpiť všetko potrebné, aby si tieto jedlá mohli pripraviť aj doma.
Plánov však majú v hlave niekoľko. Do úvahy prichádza aj sťahovanie sa z Fresh Marketu na nové miesto, kde by bol väčší pohyb zákazníkov a vyššia návštevnosť. V novej predajni by mohla vzniknúť aj malá výrobňa domáceho tofu či kimči, ktoré by predávali pod vlastnou značku Nom Nom Asia. „Mohli by sme ponúkať zelený čaj či ázijskú kávu, ktorú tu nikto nepozná,“ opisuje Ronald Truong.
Záujem o vlastnú predajňu značky Nom Nom Asia už prejavili potenciálni franšízoví partneri, ktorí by ázijské potraviny mohli priniesť aj do iných slovenských miest. Takáto expanzia je však zatiaľ v rovine vyhodnocovania dát. Mladí podnikatelia sa zamýšľajú aj nad internetovým obchodom, ale nechcú sa doň vrhnúť bez dôkladnej analýzy. A pre stálych zákazníkov pripravujú vernostný program.
Ronald Truong a Milan Mihok sa zhodujú na tom, že nastal čas viac investovať do marketingu, ktorému sa doposiaľ venovali iba minimálne. „Neponáhľali sme sa s tým, pretože si myslím, že obchod by mal vedieť prežiť už len tým, že existuje. Nie marketingovo nalákať zákazníkov a o pol roka zavrieť,“ dodáva Ronald Truong.
Ronald Truong
32 rokov
1 rok v maloobchode
Zadaný
Záľuby: varenie, streľba, potápanie
Milan Mihok
35 rokov
1 rok v maloobchode
Zadaný
Záľuby: beh, cyklistika, videohry
Nom Nom Asia
Sídlo: OC Saratov, Saratovská 13, 841 02 Bratislava
Počet zamestnancov: 2
Otváracie hodiny:
pondelok – piatok 8.30 – 19.00
sobota 8.30 – 16.00
nedeľa zatvorené
Predajná plocha: 30 m2
Sortiment: približne 800 položiek
Otvorené od: máj 2024
Milanove bestsellery
Ramen Buldak, 75 ks za týždeň
Cestoviny Udon, 30 ks za týždeň
Kimči, 15 ks za týždeň
Kokosová voda, 10 ks za týždeň
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2025.