
Internetové nákupy na Slovensku po dvoch rokoch znovu narástli, a to o šesť percent. Kľúčový posledný kvartál dosiahol dokonca rast o sedem percent, čo potvrdilo predvianočné predpoklady, že Slováci nebudú na Vianociach šetriť. Vyplýva to z analýz nákupného poradcu Heureka.
Ročný obrat dosiahol 1,84 miliardy eur a je druhým najvyšším v histórii slovenského e-commerce za rekordnou 2,08 miliardou z roku 2021. V susednom Česku, kde konsolidácia verejných financií začala už pred dvoma rokmi, bol nárast o viac ako päť percent.
Najsilnejšou kategóriou zostáva elektronika. Jej podiel na celkovom obrate e-commerce predstavuje 21,1 %. Za ňou nasleduje kategória dielňa, stavba, záhrada (13,8 %) a tretia je kategória auto-moto (9,1 %).
Počet aktívnych e-shopov klesol
Počet aktívnych e-shopov klesol na 13 900, čo zodpovedá očakávanému čisteniu trhu. „Aj keď väčšina e-shopov zvládla prejsť dvojročným obdobím korekcie, niektorí obchodníci neboli schopní pokračovať a svoju činnosť museli ukončiť. Na trhu prebehli aj akvizície, vďaka ktorým sú na trhu väčší hráči, z čoho môžu profitovať práve slovenskí spotrebitelia,” hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group.
Skokanom roka sú solárne zostavy s nárastom o 1137 %, čo z neho robí historického šampióna. U našich západných susedov narástli o 604 %. „V Česku sú však solárne zostavy populárnejšie už dlhšie obdobie. Veľký vplyv na to má zdražovanie energií v uplynulých rokoch. O to väčšie prekvapenie bol ich výsledok na Slovensku, kde sa ceny energií domácnosti ani v roku 2025 výraznejšie nezmenia. Je to však veľmi dobrý signál, pretože tieto obnoviteľné zdroje energie prinášajú vysokú návratnosť a takisto nezávislosť od budúceho vývoja cien energií,” hovorí David Chmelař.
Prepadákom roka sa stali operačné systémy s poklesom o 81 %, ktoré tesne predstihli kúpacie sudy (-79 %) či detské bundy (-78 %). Prekvapením sú prášky na pranie (-63 %), pozitívom cigarety (-70 %) a očakávanými položkami bežecké lyže (-61 %), snežnice (-67 %) či snehové frézy (-70 %).
Aké sú očakávania v roku 2025?
„Konsolidácia v podobe zvýšenej DPH a blížiacej sa transakčnej dane ovplyvnia peňaženky slovenských spotrebiteľov, čo pre nich bude nová situácia. Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať okrem nálad v spoločnosti aj od celkového vývoja slovenskej ekonomiky, keďže online nákupy dnes sú už neoddeliteľnou súčasťou celého maloobchodu. Výrazný vplyv môžu spôsobiť aj príchod či stratégia zahraničných hráčov,” komentuje David Chmelař.
Spotrebitelia sa stále budú vyhýbať impulzívnym nákupom a o svojich nákupoch budú viac rozmýšľať. Takéto spotrebiteľské správanie je však v súlade s výhodami online nakupovania, ktoré umožňuje dobre sa zorientovať v ponuke a vybrať si to najlepšie riešenie za výhodnú cenu.
Heureka očakáva ďalší nárast digitalizácie a implementáciu umelej inteligencie. „Rovnako nesmieme zabúdať, že nová generácia nakupujúcich sa v mnohých aspektoch od tých predchádzajúcich líši. Rozhodne tak nebude o ďalšie výzvy pre slovenské e-shopy núdza,” dodáva David Chmelař.